Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Vad konstigt att det har blivit så bra med min häst då. :smirk:

Jojo, av dina inlägg att döma har du inga alls problem med din häst..... :smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Och av dina inlägg att döma har du ju inte aaaalls selektivt minne. :smirk:
Jag fråga dig en gång till: varför skriver du i den här tråden om du tycker att jag gör sdå mkt fel? Istället för att skriva att jag gör fel borde du väl komma på nåt konstruktiv att skriva istället? Men förmoligen är du väl bara en sån som glider med på andras argument men du kan inte komma på några argument själv.

Diabolical_Kitten skrev:
Min häst är varken rädd eller mår psykiskt dåligt. Om du vill får du hälsa på oss så kan du se för dig själv.
Men vad tror du hästen tycker? Har du funderat öäver vad det innebär att bli riden av en människa? Det är en handling som bekräftar hästar underläge och människan som överlägsen.

Så du tror att alla som kan något om hästhållning är intresserad av den här tråden? Knappast du...
Jag känner själv många som praktiserar detta och jag tvivlar på att de håller till på Buke...

Jag har inte skrivit att din häst mår psykiskt dåligt. Men jag tror inte heller att din häst är en nedbruten häst. Jag tror inte att du förstår vad det ordet innebär.

Och nej, jag håller fortfarande inte med om att det skulle vara en underlägsen handling av hästen att bli riden av en människa. Du kanske tror/tycker det, men det innebär inte att det är rätt.

Och alla som är vettiga i den här tråden verkar ju tycka att du uttrycker dig konstigt.

Vad tror du hästen tycker om att bli riden då?

För att kunna kommunicera med min häst under hans trotsperiod fick vi bryta han, föär han var så stark i psyket att han var farlig ett tag. Skulle han vilja kan han säkert göra om samma sak igen, men han vill inte det nu. Han gillar läget som det är, han är glad över att kunna stå och gosa med mig och jag kan lita på honom, för litar jag på honom får han göra roligare saker.

Diabolical_Kitten skrev:
Vad tror du hästen tycker om att bli riden då?

Jag vet inte riktigt. Jag tror inte att det är så enkelt. Att man bara på rak arm kan säga att, dett tycker hästar om att bli ridna. Det är olika från olika individer.

Jag har haft ungponnyer på inridning och ingen av dem har jag upplevt det somm att dde skulle tycka att det var att underkasta sig att bli riden. De tyckte det var nytt, spännande, lite läskigt, men de vande sig snabbt och lärde sig tycka om att bli ridna.

Har även ridit en del problemponnyer, sånna som bockat, busat, kastat av, och inte har det varit så att man var tvungen att bryta ner dem för att få dem att förstå vad man ville. Det var bara att vara envis, rättvis, inte begära mer än vad de klarade, vänta ut dem, få dem att tycka det var roligt att bli ridna. Ofta kastar de av bara för att de kan. Lär de sig att det inget hjälper att bocka o "dumma sig", men att det däremot är riktigt roligt att få beröm när man är "duktig", ja, då har man kommit en bra bit på vägen. Och ingenstan handlade det om att hästen skulle underkasta sig människan. Eller att jag skulle bryta ner deras psyke. Konstigt eller? Jag tycker inte det.

Men förstår du inte, när hästen lyssnar på dig och gör vad du vill, då underkastar den sig dig.

Men förstår inte du? Jag håller inte med dig! Bara för att du tycker att det är så betyder ju inte stt det ÄR så! Jag tycker du har fel. Förstår inte du att hästen INTE underkastar sig mig bara för att den väljer att lyssna på mig?

inlägg 306 svarade jag nästan exakt på det...

Diabolical_Kitten skrev:
Tror du att din häst tycker det är roligare med ett dressyrpass än att vara "fri" och göra som han vill (vilket han gör när han bockar tills jag sätter stopp för det)?

Jag har ju skrivit: jag vill att min häst ska fortsätta gilla att jobba, men jag förväntar mig inte att han själv kommer gå i en samlad form ic göra skänkelvikning i hagen....

Men om han gillade att jobba skulle han inte protestera när det blir jobbigt?

Och jag VET att min valack tycker ett dressyrpass ÄR roligare än 'fritt bus' i skogen. helt enkelt för att han vill ha beröm, han vill ha en glad och nöjd matte. Och jag är ju inte missnöjd för att vi busar i skogen, men om jag tycker 'gör som du vill' och han gör vad han nu vill så är det ju inget som ens inkasserar i närheten av lika mycket beröm som när jag ber honom om t ex ett galoppombyte eller mer samling, han ger mig det och får beröm.

Det jag menar med att mina hästar blir arbetsnarkomaner, och ofta ger ytterligare LITE MER än det jag bett om. De tycker det är KUL att jobba, för det ger en glad, positiv matte som ger massor med beröm.

ENDA gången mina smiter från jobb/försöker smita från jobb är/har varit när de varit ofräscha av någon anledning. Sen, valacken kan vara lite för 'på' i skogen ibland när han är etra glad i hatten. Aldrig nånsin så han skulle dra eller bocka iväg, men det frågas ofta ofta om vi inte ska springa fortare t ex. Men det är ALDRIG några sådana problem på banan. Helt enkelt för banan är JOBB, och JOBB är kul. Han tycker alltså det är roligare att få ett dressyrpass än en uteritt. Jag höll ju på att få magsår en period nu i höstas när motorn bara DOG när jag red ut. Han var lydig, han gjorde precis vad jag bad honom om etc men entusiasmen saknades. På banan var det ne helt annan häst, med både motor och entusiasm.

Jag lovar dig, det syns på honom även för en utomstående betraktare hur han skiner upp när det ska dressyras.

Diabolical_Kitten skrev:
På vintern vill inte min häst står ute i snöstorm och blåst i en isig hage där han knappt kan röra sig. Då står han hellre inne och tuggar på hö och har det varmt och skönt. Det har inget att göra med att hästen inte har fått vare ute tillräckligt att göra, det har att göra med att hästen inte trivs att vara ute vid oväder.

Nej du, det har att göra med att det du erbjuder hästen är två mindre bra val. Om du i ekvationen erbjuder honom min hage, så kan jag sätta en rejäl slant på att hästen INTE kommer välja sin box utan hagen.

Men för att hästen väljer det minst dåliga av två dåliga val så ska man inte förmänskliga för mycket..

(Sen, med sån hage etc så tycker jag också han har det mindre illa inne, men jag kommer aldrig tycka det är ett slutgiltigt bra alternativ)

Diabolical_Kitten skrev:
Okej, disciplinerad. Blir det lättare att förstå då?

Ja, för då förstår man att du inte alls menar en nedbruten häst, utan en väluppfostrad häst. Jag förstår bara inte varför du virrade in "nedbryta" i resonemanget? Man behöver inte (ska inte) bryta ner en häst för att få den väluppfostrad (som vi människor kallar det när hästen lyder ledaren för flocken = människan) eller för att få en diciplinerad häst.

Diabolical_Kitten skrev:
Men ja, en häst som är låg i rang vet när den ska ge sig, och det är mindre sannolikt att den kommer sätta sig emot att du börjar rida den. Medan en ranghög häst (eller vi kanske ska säga en häst som tror sig vara ranghög) är van vid att bestämma själv.

Nu är du inne på fel spår igen. Det handlar inte om att en häst ska "GE SIG" eller "GE UPP", den ska acceptera men fortfarande ha sin stolthet och glädje kvar. Det ska inte kännas som ett nederlag att låta sig bli riden.

Senast ändrad av en moderator:

reykurboy skrev:
Jojo, av dina inlägg att döma har du inga alls problem med din häst..... :smirk:

Glöm inte att vad folk ser som "bra" är väldigt varierande. ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Men förstår du inte, när hästen lyssnar på dig och gör vad du vill, då underkastar den sig dig.

Men det är ju självklart? När du blir accepterad som ledare så underkastar sig hästen dig, men det är inte samma sak som att du brutit ner hästen. Du verkar inte kunna hålla isär på begrepp och ord.

Varför hjälpa någon som inte vill bli hjälp? Du har fått tusen goda råd av mycket duktiga människor, men lyssnar du.... Nehejdå, då kommer du med ett motargument att så går det minsann inte att göra och bla, bla, bla.
Nu läser jag mest för att det är intessant att se vilka bortförklaringar du kommer med...
Jag kan komma med alldeles egna råd, men vad är meningen? Du lyssnar ju ändå inte!

Lord Owen skrev:
Glöm inte att vad folk ser som "bra" är väldigt varierande. ;)

haha, jo det har väl med tydlighet kommit fram här... :rofl: Så jag var bara lite ironisk.. ;)

Ja jag vet, ni har dåliga hager och dåliga möjligheter att göra det bra för hästarna.du skrev bara (i inl. 153) att han hade en trotsperiod i vintras- det kan ju ha berott på förkort utevistelse...Att jag tog upp med ston är att jag skulle ha blivit fruktansvärt arg om jag hade varit stoägaren ( i inlägg 173) som du tänkte testa ihopsläpp med om jag sedan fick veta att han hade gått ihop med ett ranghögt sto som han betäckte varje dag( inl 162.) En sådan vallack tycker inte jag har något i en stohage att göra!

Jag var inte ironisk när jag menade att du inte har problem med din häst, allt har ju löst sig nu så det är ju bara att njuta av hösten tillsammans med hästen :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar