Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Diabolical_Kitten skrev:
Vissa hästar är inte ens mottagliga för att kunna acceptera en annan ledare. De hästarna måste man bryta ner psykiskt, och man gör det mer eller mindre med alla hästar. Att bryta ner en häst psykiskt är detsamma som att få den att förstå att den är underlägsen. Det är ingen skillnad från när en ranghög häst säger till en rangl¨åg häst att flytta på sig. Om den inte flyttar på sig får den en tillsägelse tills den har förstått vad som gäller.
Samma sak händer på hingstbeten, de som inte uppför sig och förstår vilken rang de har får en tillsägelse tills e har förstått sin plats. Och det är att bryta ner hästen. Bara för att man använder termen bryta ner betyder inte att man misshandlar hästen till den grad att den är skygg eller inte har något förtroende för människan. Det kallas psykisk misshandel.

Du kan ju kalla det vad du vill, men så fort man ska få en ohanterad häst att för5stå att den är underlägsen måste man bryta ner deras psyke, för annars kommer de alltid tro att de är ledare över alla. Och då kan det bli farligt.

:crazy: Du vet verkligen inte vad en nedbruten häst är jämfört med en häst som ser sin människa som en fullvärdig ledare.

Inte_Ung skrev:
Då så får du se till att rida så att han inte taktar i alla fall.
Du har dålig kontroll om hästen taktar under ridturen bara för att den är pigg och överladdad.
Lär din häst att slappna av under ryttare på kommando.

Och du kommer ännu mindre vart om hästen hela tiden blir halt.
Man skall inte hoppa så ofta som en gång i veckan på en så pass otränad häst som du har.
Du måste först träna upp och stäka hästen.
Och för din häst så tar det längre tid än för en yngre häst, för att skelettet redan är så pass färdigvuxet.

Din häst är riden under en så pass kort tid av sitt liv att han är att betrakta som en 3-4 åring.

Veckan har 7 dagar, så det blir 3½ dag i veckan. Varannan vecka 3 och varannan vecka 4.
Det är många som mycket framgångsrikt tränar efter metoden varannan dag.
Så man vet att det är en mycket bra metod.
Bara att sitta på hästen nöter ju på hästen.
Jag tror fortfarande att du är ridkåt.
Om du vill rida så mycket som möjligt och träna en massa saker för din egen skull, så borde du ha köpt en färdigtränad häst.
Den hade ju utan vidare tålt allt det arbete som du vill att din häst skall utföra.
Men nu så har du en otränad häst som dessutom har en svaghet efter en skada.
Om du inte tar det lugnt och gör rätt, så kommer du inte att kunna rida på honom alls.
För han kommer då att vara halt för det mesta.

Skitsnack, jag har ridit in massor av hästar, och inte har jag då behövt att bryta ner en enda en av dessa.
De är alla trvliga, kan uppföra sig och ingen av dem varken skenar eller bockar.
Och de kan vila både en, 2 och flera dagar utan att tokspel och bara takta runt.

Du är duktig på att förklara och berätta. Tack. Du har gett mig en AHA-upplevelse och jag kommer nog ha dig att tacka för mkt efter det här.

Följer den intressanta tråden och förstår att du har en del vana av hästar.

Tänkte höra vad du skulle ha gjort med min tuffa ponny valack!
Nu har jag ju kommit till den slutsatsen att han är som han är, jag får rätta mig efter det om jag vill rida på honom(även fast jag vet att det i själva verket är fel, hade han vart yngre när jag fick honom så hade saken kommit i annat läge.)

Han är 22 år och pensionär.
Han är en riktig humörshäst! Vissa dagar så går allt som på räls och han tycker att arbeta det är kul det. Andra dagar går det inte alls! Han vill ingenting, han taktar och hoppar hit och dit.

Att rida ut på tur själv det kan jag bara glömma, i paddock och ridhus är han dock mycket trevlig att rida.

Om jag provar att rida iväg själv så stannar han när han kommer av gården, om jag går på honom och ber om att gå fram så antingen backar han eller "hotar" med att resa sig. Om jag inte ger upp då och vänder hemåt(vilket jag numera gör) så reser han sig, rätt upp! Han kan dessutom stå kvar länge och vinka med sina framhovar. Han har en grym balans.

Han förmedlar väldigt starkt till mig vad han vill och inte vill göra.
Det har aldrig skett någon olycka, då jag inte trotsar hans vilja, men om jag fick för mig att göra det så skulle det förmodligen hända något.

Om jag promenerar bredvid då går han, inga problem alls då och när vi gör försöken till att rida ut och han stannar, då brukar jag sitta av och leda honom i stället, för att han inte ska få sin vilja igenom utan bli tvungen att gå en bit.

Oftast så är han "normal" när vi har sällskap, men vissa dagar så har han bråttom, taktar mest hela tiden. Jag kan oftast heller inte rida med benen intill sidorna, för då bli han värre, måste hela tiden tänka på att inte ha benen intill.

Många gånger så undrar jag varför jag står ut med att ha en sådan bestämd herre, svaret är väl att trots hans alla brister så älskar jag honom för den han är och vi är bästa vänner trots allt. :love:

Vad skulle du göra med en sådan häst?
Nu har jag ju honom som pensionär, han har jobbat hårt i sitt liv som ridskolehäst(han har alltid vart såhär vid uteritter, ända sedan han kom från Irland) och allra mest så promenadrider vi i skogen.

Lord Owen skrev:
Menar du så ? Varannansdagsprincipen vid fysiska övningar och varje dag vid psykiska?
Ja just så.
Varje dag tills att det sitter, vid psykiska/intellektuella övningar.
Men alltid vila i någon eller några dagar mellan varje moment.
Annars så verkar det att slå tilt i huvudet på dem om det blir för mycket utan att de hinner med att smälta det hela.
Vila ensammen i box några timmar i ett lugnt stall efter varje intellektuellt pass, gör också underverk.

Vad har du för erfarenheter av att sätta igång/träna hästen enligt varannandagspricipen? Tycker du att det verkar skapa en mer hållbar häst?
Jag tycker att hästarna musklar sig betydligt bättre och snabbare.
Och har heller inte haft några problem med hältor sedan jag fick lära mig om 48 timmars återhämtningen.
Men jag har lärt mig en massa annat bra runt träning med tiden också, så det är nog inte bara det.

Grängesberg skrev:
Om jag promenerar bredvid då går han, inga problem alls då och när vi gör försöken till att rida ut och han stannar, då brukar jag sitta av och leda honom i stället, för att han inte ska få sin vilja igenom utan bli tvungen att gå en bit.
Jag skulle göra ungefär så.
Med unga hästar under inridning, så kliver jag av och går i dessa lägen.
Jag avbryter inte turen, utan vi går den tur som jag hade tänkt att rida.
Och så sitter jag upp på slutet helt nära hemma.
Så att jag rider sista sträckan.
Och så gör jag så varje gång som det trasslar, men sitter upp längre och längre bort från "hemma" för varje gång.

Detta för att inte beteéndet skall få belöningen "vi skiter i turen".
Jag "går aldrig på" hästen.
Utan jag kliver lugnt bara av och går vidare bredvid utan att göra någon affär av saken.

I övrigt så skulle jag minska på arbetet på en gammal häst som protesterar.
När min gamla (27 år) häst börjar att trassla i ridningen, så går det alltid över med vila och massor av proteinrik mat.

Inte_Ung skrev:
Jag skulle göra ungefär så.
Med unga hästar under inridning, så kliver jag av och går i dessa lägen.
Jag avbryter inte turen, utan vi går den tur som jag hade tänkt att rida.
Och så sitter jag upp på slutet helt nära hemma.
Så att jag rider sista sträckan.
Och så gör jag så varje gång som det trasslar, men sitter upp längre och längre bort från "hemma" för varje gång.

Detta för att inte beteéndet skall få belöningen "vi skiter i turen".
Jag "går aldrig på" hästen.
Utan jag kliver lugnt bara av och går vidare bredvid utan att göra någon affär av saken.

I övrigt så skulle jag minska på arbetet på en gammal häst som protesterar.
När min gamla (27 år) häst börjar att trassla i ridningen, så går det alltid över med vila och massor av proteinrik mat.

Ok, tack för svaret.
Då är det bara att fortsätta som jag gör antar jag.

Ang "gå på honom" så menade jag det som lätt skänkeltryck i sidorna, inget annat. Såg när jag läste mitt inlägg att man kunde tro att det menades med pisk eller liknande. För smisk det skulle inte få honom att gå en mm ens. Han gillar inte att bli bestämd över, tror att det är problemet.

Han rids numera ca 3 dagar i veckan, skritt och lite trav, han är fullt fräsch och är inte gammal för sin ålder(lite tjock är han däremot ;) ). Jag kan oftast se redan på morgonen vilket humör han har för dagen och de dagar som han inte vill, då låter vi bli och tar nästa dag.

Han krånglar dock aldrig i ridhus eller paddock utan det är just uteritterna som är vårt bekymmer.

Vad jag har förstått så har han alltid vart såhär vid uteritter, på ridskolan där han jobbade så fick han sällan vara med på uteritter, han skenade hem med ryttaren på ryggen. Han bockar dock aldrig med ryttare, endast i hagen.

Jag har numera accepterat att han är såhär och jag skulle inte vilja byta ut honom för allt i världen, han är trots sina egenheter en rolig prick.

Så här ser han ut, vi försöker att skritta och han har lite bråttom..

ryantorpet.jpg

Spoky!
Han ser ut som mitt halvblod gjorde.
Är han till stor det Trakhener?
Och var i stammen på honom finns Regulator?
Heter hans mamma Lucy?

Inte_Ung skrev:
Spoky!
Han ser ut som mitt halvblod gjorde.
Är han till stor det Trakhener?
Och var i stammen på honom finns Regulator?
Heter hans mamma Lucy?

Visst är han en fining.. :love:
Vad gällande ras så är han en äkta okänd variant från Irland.

Vi vet faktiskt inte något alls om stammen på honom, att det finns en skvätt Connemara, det tror jag ju förstås. Carna Dun någonstans i ledet kanske?
Han har stor kropp, korta ben och ett maskulint huvud. En ganska grov sak är han, mätte ponnymått någongång dock ej idag, han är säkert 153 cm eller mer. Har inte brytt mig i att kolla det, han är ju pensionär och jag för gammal för ponny.

Carna_Dun.JPG

Likheter?

Jag lär min häst det med, men oftast taktar han bara när man rider ut och på vägen hem, då vill han gå på, men det får han inte. Då brukar det ta 15-20 min innan han lugnar ner sig och skrittar normalt. Och att tillbringa 20 min varje gång jag rider på att lugna ner hästen ger ingenting.

Men var får du det ifrån att min häst är halt hela tiden? Han vrickade sig i somras, och därför var han halt då. Alltså inget som kom av ridning, utan av lek i hagen.
Nu konstaterade vet att det förmodligen var en vrickning som inte hann läka ut mellan de gångerna jag red och longerade men att han nu när han hade fått vila i några dagar hade blivit bra. Men han sa att han inte kunde tänka sig att det berodde på överansträngning, för isf skulle det inte ha gått över så fort.

Men du måste väl koppla att jag bara hoppar 1 gång i veckan när vi är igång? Tror du att jag nu när jag får min hoppsadel kommer börja med att hoppa banor på 1 m?

Så min häst som har varit riden i 2 år betraktas som en 4 åring. Vilka hästar träffar du egentligen? Vem rider in sin häst när den är 2?

Och än en gång: var har du fått det ifrån att min häst har en svaghet efter en skada?
Har du inte läst inläggen? Han böjdes igenom helt och longerades och sen böjdes han igen, och han visade ingenting.

lil-sis skrev:
Om det är en underlägsen handling eller inte att låta sig bli riden tror jag nog är rätt individuellt även för hästar.

Min ponny var stolt när matte äntligen fattade galoppen och satt på henne. Lydde gjorde hon också när man bad om saker, utan tvång. (Sen fick vi en del hjälp på traven med vardagslydnad innan men hon tyckte ridningen var rolig så då gjorde hon allt).

Och man hinner göra massor på varannandagsridning, ha inte så bråttom!

Bara för att hästen inte tycker det är obehagligt första gången man rider betyder itne att hästen inte ser det som en underlägsen handling. ALLA hästar ser det som enh underlägsen handling att bli riden, skillnaden ligger i att många hästar inte ahr svårt att acceptera det.

Lord Owen skrev:
Det är inte enbart en underlägsen handling och du ska ALDRIG behöva bryta ned en häst för att den ska låta dig rida på det. Det handlar INTE om att bryta ned hästen, varken pskiskt eller fysiskt. Hästen ska se dig som sin ledare, den ska lita på dig, det är DÄRFÖR den låter dig sitta på den. Den ska inte låta dig rida den för att den är rädd, nedbruten, utan för att den litar på att detta är ok, för att du (ledaren) säger det. Visst kan det protestera, men då är det upp till dig att förklara för den att det inte är farligt för att du säger det. Tillit, inte nedbruten häst.
En häst som man har brytit ner såpass är inte rädd. Läs mina inlägg istället: att bryta ner en häst är inte någon psykisk eller fysisk misshandel. Att bryta ner en häst är detsamma som psykologer gör vid missbrukare, psykiska sjukdomar osv osv.

En nedbruten häst är inte heller detsamma som en deppig häst, en nedbruten häst är bara en häst som ahr förstått vem som är ledaren, och accepterar det.
Hur tror du man får tama hästar?

Lord Owen skrev:
Nej, det tror jag inte. Människan är så pass smart att den kan bryta er både andra människor och djur alldeles utmärkt psykiskt. men det finns något som kallas psykiskt våld, visste du det?

Självklart har inte en vildhäst så lätt att acceptera det. Desto viktigare att det går rätt till! Oavsett hur hästen vuxit upp kommer ni aldrig få en bra relation om du bryter ner den psykiskt för att kunna hantera den. Jag tror inte du vet vad "att bryta ner en häst psykiskt" innebär.
Och som jag ahr skrivit tidigare: att bryta ner en häst psykiskt har inget med psykisk misshandel att göra.

Jag vet precis vad det innebär att bryta ner en häst. Men till skillnad från dig kan jag skilja på misshandlad och när man har brytit ner dom psykiskt. Det är inte obehagligt för en häst, inte psykiskt eller fysiskt, men det är påfrestande för dom när man ändrar hela deras vardag. För helt plötsligt är det inte dom som bestämmer, helt plötsligt är det människan som bestämmer.

fiaskurken skrev:
Jag börjar bli riktigt mörkrädd. Finns det fler hästägare som du i detta land????
Jag säger detsamma, finns det fler som du i detta land? :eek:
Tänk, att du som stör dig så mycket ändå inte kan hålla dig borta från mina trådar...

Om du menar som "vi gör" så tycker jag att du borde omformulera samlingsnamnet för att tämja en häst. Bryta ner är ju uppenbarligen ett ord vi andra förknippar med misshandel och jag hoppas att det inte är det du vill göra, eller?

Då tycker jag att du berättar hur DU gör när du bryter ner en häst!! Skulle vara otroligt intressant att höra!

Otroligt lika.
Min 87,5%-iga Trakhener var 156cm.
Samma färg, samma kors, lika mycket manke och halsen och huvudet är i princip identiskt.
Men din häst är MYCKET tjockare.
Min var typiskt Trakhenar-tunn.

Han var född -80

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Offentliga verksamheter
  • Valet i USA