Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Sista inlägget nu, sen måste jag sova (ska ju upp om 6 timmar :eek: )

Nej, för han kommer förmodligen bara vilja galoppera, inte ha en samlad galopp. Får jag honom i en samlad galopp och driver på när han vill sakta av får jag min vilja igenom.

Jag uppfattade det som att du tyckte det var bestraffning.
Jag tröttar ut honom mentalt om det är nödvändigt (vilket det var då) så han förstår att när han ger sig då blir det bra för alla. Han får indirekt sin vilja igenom, han förstår det bara inte förrän efteråt att det är bättre att göra som jag vill.

Så lastar jag med, men när hästen går bak säger jag ett bestämd "Nej!" och går han åt sidan får han en däng med grimskaftet. Och desto mer han går bakåt desto mer tryck blir det och jag ger inte efter förrän han går fram ett steg.

En gång väntade jag ut min häst vid lastning. Det tog 3 dygn och vi bröt ner hans psyke totalt till slut. Vi hade stått i 2 dygn och kämpat, (han gick in en gång, men sen tänkte vi att vi skulle lasta ut och in igen, men sen gick han inte in igen... Och det var inget alternativ att låta honom vara, då vi skulle åka hem från betet och hade 20 mil hem, som tur är har vi vårt sommarhus där så vi kunde ju avra kvar), nästa dag gick han inte in efter 3 timmar, så vi tog syrrans häst och körde. När vi kom tillbaka typ 7 timmar senare gick han in direkt. Han hade sprungit som en galning, helt genomsvettig hade han varit (pälsen var helt stel av torkat svett) men då gick han in. För då förstod han att om han inte gick in skulle han vara ensam den natten.
Och jag tror det var bra att han fick klara det själv, utan mig, för han mognade efter det. Även om jag mådde jävligt dåligt av det, behövdes det göras.

6? Rena sovmorgonen.. :devil:

/Alexandra - ska upp om fem h, så ska också sova nu.

Jag håller dock inte med dig ang de slutsatser du drar nag vad hästen lär sig/inte lär sig genom uttröttningssättet (inkl du att driva tills hästen vill bryta av och då driva lite till). Men jag har en känsla av att vi har HELT olika grundsyn på vad för grunder vi vill basera vårt hästeri på och vad för typ av motivation vi vill se hos hästen etc.

Ett sista inlägg orkar jag med....

Vad bra att din häst har växt in i rollen som flockledare, Jag trodde de inte kunde det utan att de hade en bestämd rang hela livet typ (är inte så insatt i det än)

Jag tror att anledningen till att många hästar inte kan acceptera min häst som högre i rang (alla unghästar accepterar han som högre i rang, utan undantag hittills) är att han är så ung, och de är ofta äldre.
Jag trodde ett tag också att det berodde på storleken, att han är så liten och typ alla andra i stallet är stora hbl på 170, men sen fick jag höra av någon att hästar inte har någon uppfattning om vem som är större och vem som är mindre. Vet du något om det, som är mer insatt än jag?

Och ännu ett... (det är som en drog ;) Kan ju inte sluta...)

Jag baserar min syn på hästhållning/träning mkt på westerntränaren som hjälpte mig med Nasse. Jag såg hur hans beteende påverkade min häst och efter det följer jag det vid min häst. Alla hästar funkar ju inte med det sättet, men nästa gång jag träffar på en svårhanterlig häst som anfaller och gör revolt vet jag vad jag kan göra, för min häst som var extremt stark i psyket fick vi på fall genoj den här metoden.
Men precis som min metod inte funkar på alla tror jag inte någon metod gör det, för isf hade alla haft samma metod.

Nu har han accepterat alla i stallet som ledare, nu ska han bara acceptera folk i allmänhet som ledare.

Diabolical_Kitten skrev:
Hur kan det lära hästen att "om jag bara tjafsar på får jag göra nått annat", tror du att bara för att den inte får stå och titta på allt annat omkring att den blir trälig och får göra som han vill?

Jag skrev just att om du inte kan få din häst att vara still mer än 1-5 sek innan du måste hitta på något annat med honom ser han dig defenitivt INTE som en ledare!! Du hittar ju på något för honom att göra för att få honom lugn och resultatet blir en mer och mer stressad häst!
Läs Inte_Ungs beskrivning... upprepa, upprepa och åter upprepa ända tills den lärt sig att det inte lönar sig att hetsa! Du kommer aldrig att få honom lugn genom att förekomma honom hela tiden, du kommer däremot att få hitta på mer och mer för att få honom lugn...

Jag kan låta min häst stå i en halvtimme om det skulle vara så.

Jag pratade om hur jag gjorde när jag nhtränade, och att stå och sega gjorde inte att han tog in nånting. Var det däremot pronto som gällde så var han tvungen att vara uppmärksam.

Nyss sa du att han bara kunde stå still i 1 sek i början, och det är då inte att stå å sega!
Du ändrar dig ju hela tiden.....

Diabolical_Kitten skrev:
Om jag skulle bryta av INNAN han hinner sätta av, då har jag avbrytit i rätt ögonblick. Avbryter jag när han har satt av "ger jag upp" om jag bryter av till skritt och sen fattar galopp. Skulle jag avbryta till snabb trav där han ändå måste jobba på och inte får en chans att slöa till sig, då har man inte låtit hästen slippa jobba, men om man tar ner honom till vanlig trav rakt fram utan några krav, då slipper han undan och man har låtit hästen vinna.

Nej, du ger inte upp. Du visar honom att sådant beteende inte leder till något annat än att allt går långsammare och att han inte får som han vill.

Förresten är det en mkt underhållande och lärorik tråd. :bow:

Diabolical_Kitten skrev:
Men precis som min metod inte funkar på alla tror jag inte någon metod gör det, för isf hade alla haft samma metod.

99 av 100 av de hästmänniskor som verkligen KAN använder exakt samam grund..

Ett sista inlägg orkar jag med....

Vad bra att din häst har växt in i rollen som flockledare, Jag trodde de inte kunde det utan att de hade en bestämd rang hela livet typ (är inte så insatt i det än)

Oh nej, rang är något synnerligen obeständigt och vara bara sålänge som man förtjänar dem och någon annan inte tar den ifrån dig. Dessutom är det i en flock synnerligen avhängigt resten av flocken. Dvs vad finns det för andra hästar i flocken.

Jag tror att anledningen till att många hästar inte kan acceptera min häst som högre i rang (alla unghästar accepterar han som högre i rang, utan undantag hittills) är att han är så ung, och de är ofta äldre.

Snarare att han INTE gör sig förtjänt av en högre rang än han får. Ålder har en viss betydelse eftersom ålder generellt sett följs åt av mognad och en mognare häst är en bättre flockledare/ranghögre än en omogen. Men du kan se en sexåring vara milsvitt i rang över en 22-åring. Så visst kand et bero på ungdomen i din hästs fall, men inte åldern i sig utan hans (inkorrekta) beteende pga omognad.

Jag trodde ett tag också att det berodde på storleken, att han är så liten och typ alla andra i stallet är stora hbl på 170, men sen fick jag höra av någon att hästar inte har någon uppfattning om vem som är större och vem som är mindre. Vet du något om det, som är mer insatt än jag?

Har INGET med storlek att göra alls. En shettis kan vara ranghögre än en shire.

Och av det du berättar är din Nasse INTE ranghög, han är nånstans i mitten men försöker gärna skaffa sig en högre rang och är inte riktigt 'respektfull' nog mot högre rang. Var han slutar i slutänden är ingen som vet.

reykurboy skrev:
Nyss sa du att han bara kunde stå still i 1 sek i början, och det är då inte att stå å sega!
Du ändrar dig ju hela tiden.....
Prevcis, I BÖRJAN. Tror du jag nyss har köpt min häst?

Lord Owen skrev:
Nej, du ger inte upp. Du visar honom att sådant beteende inte leder till något annat än att allt går långsammare och att han inte får som han vill.
Vad konstigt att min häst inte ser det så. Och ett bevis på att jag uppenbarligen har gjort rätt och ahr befäst ledarskapet var igår då jag lastade min häst själv (och ni anar inte vilka problem jag har haft med lastning.) Och det tog inte 10 min eller nåt sånt, han ställde sig vid lemmen, nosade och sen gick han på och ställde sig. Han stod i transporten utan mig bredvid och utan att sparka eller gnägga. Bara stod lugnt och stilla och åt sitt hö.
Så jag är öävertygad om att jag ahr gjort rätt, för ett halvår sen kunde jag INTE lasta honom själv, och det var knappt att det gick med två personer. Och det tog ändå en halvtimme ungefär. (nej, han hade ingen transportskräck)

Och en uppdatering ang hästen...

Var hos vet igår, han var HELT ren. På ALLA ben. Han böjdes först högt och lågt på båda frambenen, sen böjdes han högt (tror jag) på bakbenen, men han visade ingenting. Men då vet hade i åtanke att jag hade berättat att han haltade på djupare underlag på böjd spår gick vi ut och longerade. Vi longerade i lätt 10 min eller nåt. I långsammare och snabbare trav och det blev även lite galopp. Han kunde inte så nåt fel alls. Men för att vara helt säkra böjde vi frambenen en gång till, men han var helt ren då med.....

Så vet trodde att han hade haft en liten sträckning, som inte han läka ut mellan gångerna jag red/longerade och som visade sig mer i tyngre underlag. Men att det inte var något fel på han, så det var bara att undvika djuåt underlag i några dagar om jag ville, men det var inte nödvändigt för hästens skull....
Dock när vi kom hem visade det sig att syrrans häst var sjuk så vi fick åka in akut sent igå¨r kväll med henne... :(

Okej, han har ju inte gått ihop med en annan häöst på jättelänge, men jag ser ju när han släpps ihop om några veckor hur det är då, om han är högre i rang än båda eller lägre i rang än någon eller båda.

Diabolical_Kitten skrev:
Var hos vet igår, han var HELT ren. På ALLA ben.
Hästar kan vara helt rena på alla ben och fortfarande ha ett ryggproblem som märks i ridning.
Hästen med ischias fick t.ex. problem redan av att få en sadel fastspänd på ryggen.
Det var inget som syntes vid veterinärbesiktning.
Och en häst med spatt gick igenom en fullständig hälteutredning utan att man kunde hitta något.
Spatten syntes långt senare på röntgen.
En annan blev frambenshalt och började att snubbla långt innan veterinärmedicinen kunde se något.

Det jag vill säga med detta är att du bör ändå betrakta din häst som bräcklig och träna den försiktigt, nogrannt och omsorgsfullt för att inte få ett nytt bakslag.
Nu så gäller det ju för dig att träna den frisk och hållbar och akta dig noga så att du inte i stället nöter ut lederna.

Har du föresten läst artikeln i Tidningen Land om Hans Delling som rehabiliterar utdömda hästar.
Där fanns mycket tänkvärt och mycket att lära.

Hältan började inte vid ridning, den började vid longering i tisdags förra veckan.

Jag tror att om mina häst skulle uppleva obehag vid ridning att han skulle markera det. Men han är pigg och glad de ggr jag har ridit honom med Passier sadeln.

Jag hade tänkt att inte vara i ridhuset alls innan underlaget är bra igen, och idag hade jag t.ex. tänkt att skritta till skogen och tillbaka, tar typ 25 min, bara så att han får röra på sig litegrann. Och jag har som sagt en sadel jag får låna, så jag behöver inte rida onödigt mkt på volter.

Nej, jag har inte läst den artikeln. Vilken tidning?

Diabolical_Kitten skrev:
Vad konstigt att min häst inte ser det så. Och ett bevis på att jag uppenbarligen har gjort rätt och ahr befäst ledarskapet var igår då jag lastade min häst själv (och ni anar inte vilka problem jag har haft med lastning.) Och det tog inte 10 min eller nåt sånt, han ställde sig vid lemmen, nosade och sen gick han på och ställde sig. Han stod i transporten utan mig bredvid och utan att sparka eller gnägga. Bara stod lugnt och stilla och åt sitt hö.
Så jag är öävertygad om att jag ahr gjort rätt, för ett halvår sen kunde jag INTE lasta honom själv, och det var knappt att det gick med två personer. Och det tog ändå en halvtimme ungefär. (nej, han hade ingen transportskräck)

Det betyder inte att ni inte kan ha problem/få problem i andra situationer. Samt, du kan göra fel i andra situationer (tex detta med galoppen) utan att det påverkar lastningsövningen.
Jag har haft otroliga problem med lastningen (tog minst tre TIMMAR) med min häst, nu går han rätt in, för att jag vunnit hans tillit och förtroende. Men detta betyder inte att han litar på mig/har full respekt för mig/att jag har så pass bra koll på alla andra situationer där problem kan uppstå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 158
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar