Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!
Och tecken på rädsla, endera förmänskligar du, eller så har du/någon annan LÄRT honom det. Du får gärna berätta hur det visar sig att hans er det som tecken på rädsla?
´
Hur han ser det som ett tecken på rädsla: VARENDA gång jag har brytit av när han har bockat har han gjort om samma sak nästa gång jag ska göra samma övning. och VARENDA gång jag ahr drivit på och jobbat honom istället har han INTE gjort om det vid samma tillfälle.
Grundproblemet är att hästen INTE lyder dig direkt. Genom att gå omvägar kring det och 'godta' lydnad längre fram som lösning kommer du aldrig åt grundproblemet. Lösningen enligt MIG är att se till att få hästen att inse att den ska lyda DIREKT. Jag ska inte behöva tjata, jag ska inte behöva be två gånger ens och jag ska definitivt inte behöva ändra mig utefter hästens nycker. Sen, jag kunde BANKA in det i dem, men jag föredrar hästar som VILL vara till lags, det underlättar så mycket framöver att inte behöva ta 'strid' eller ha en 'diskussion' vareviga gång hästen har en avvikande åsikt.
Jag behöver inte ta en kamp varenda gång jag ber hästen göra något. Jag beskriver som sagt vad jag gjorde i vintras när han var i sin trotsperiod. Sen februari har jag inte behövt säga till han att han måste stå still vid en bänk eller säga till han en extra gång om vi ska gå över en liten bäck eller nåt sånt. Han gör avd jag ber honom om.
Nä, 'bara' varenda gång ni har olika åsikter?
Host, den där sista meningen är ett klart förmänskligande
Nej, jag skrev det abra som en förenkling.
Nej, inte varenda gång vi ahr olika åsikter, för vid det här laget vet min häst att han kan lita på mig. Går vi in i den mörka skogen och det hoppar fram ett hästätande monster vet att han får gömma sig bakom min rygg...
En normalt funtad, arbetsvillig och arbetsmotiverad häst kopplar bänken med uppsittning och uppsittning med att bli riden. Så länge hästen ser ridning som något positivt och roligt (gör den inte det har man rejäla problem) så kommer den att stå still vid bänken, för ju snabbare matte kommer upp på ryggen dessto fortare kommer man iväg.
Men när hästen är inne i en treotsperiod där han inte ens vill att folk ska titta på han kopplar han ridning med att vara underlägsen, och underlägsen en människa ville han inte vara. För att bli riden är att tillåta en människa att bestämma över en helt och hållet, och en häst som inte respekterar människor överlag kommer inte se det som något positivt hur man än vrider och vänder på det. Min häst har fortfarande svårt att låta andra rida honom, oftast blir det en kamp med dom. Det är inte problem för mig, för han litar på mig, men vid andra kan det bli bråk om de ställer för höga krav. Och de flesta ger sig direkt, då han är såpass stark och kan en del trix för att få av en människa.
Beror på VARFÖR hästen konstrar, men ett av följande sätt är lösningen (beroende på anledningen)
Man tar det lugnt och stilla och jobbar med att få hästen lugn så långt från bänken som krävs för att den ska vara lugn. Sen flyttar man närmare och närmare bänken, men i den takt hästen klarar av. Och så berömmer man när hästen är lugn. beroende på häst, individ och problem kan det ta tio minuter eller tio dagar att få hästen fram till bänken.
Man tar det lugnt, och lugnt och stilla och som om man hade all tid i världen flyttar man tillbaka hästen dit man vill ha den, berömmer när den står still och gör ett nytt försök att sitta upp. Tills hästen står stilla och man kan sitta upp. Det tar tid, ja. Men har man bråttom ska man satsa på något annat djur än häst
Och om hästen vägrar gå fram till bänken och när den tar ett steg flyger den iväg i fullt sken? Och när hästen har kommit till bänken, att så fort man själv går mot bänken skenar den iväg fortare än kvickt?
Och du vill inte ha bort försöken till revolt, istället för att behöva tampas med dem varenda gång han vilat längre period?
Självklart strävar jag efter att han inte ska få såna utbrott, men nu är det en häst, man kan inte förklara för honom att om han bara står still så blir han frisk och han får springa igen. Så enkelt är det inte. Men desto äldre han blir, desto mer mogen blir han. Och desto lugnare blir han.
Sen, hur ska du ha det, är hästen OKONTROLLERBAR eller INTE? En okontrollerbar häst går inte att kontrollera dvs den gör som den vill. Punkt. En svårkontrollerbar häst går att kontrollera men det kräver stor insats, den får i slutändan inte som den vill. Så hur ska du ha det?
Då får jag kalla honom svårkontrollerbar, men en okontrollerbar häst kan bli fullt kontrollerbar bara man jobbar med den.
Det är mycket argt, tvinga, tillrättavisa etc i dina inlägg. JAg frågar IGEN - vad är det för typ av samspel du vill ha med hästen? Sug på ordet uppmärksam och jämför det sen med 'på sin vakt' och fundera på hur negativt/positivt de klingar, och vad man sammanknippar de med.
Jag har ett bra samspel med hästar överlag, men hur man än vrider och vänder på det blir det att man lurar hästen att göra som man vill. För om hästen hade vetat om att "oj, nu kommer hon bestämma över mig, och rida mig och blaha blaha" kommer dom inte låta dig hoppa upp. Iaf inte en ranghög häst. Jag tycker att när du säger att din häst ska göra som du vill, utan att du förklarar/visar för den VARFÖR han ska göra så, han abra ska göra så, så tvingar du den. För om han inte gör som du vill blir han ju bestraffad. Du vill inte kalla det så, men att sätta hästen på hasorna ÄR bestraffning. Alla använder vi nånslags bestraffning, om det nu är att slå hästen, tvinga den till nåt (vänta ut hästen), eller att låta den jobba så bestraffar vi den.
Jag vet vad båda fraserna betyder, och jag använder ändå "vara på sin vakt". För han visste gott och väl om att han hade gjort fel dagen innan, och han ville inte avra med om samma sak igen.
Hade jag kallat honom uppmärksam hade det varit en vanlig dag där inget hade hänt, utan han hade bara tittat på mig lika mkt som han tittar på mig annars. För jag tycker han ÄR uppmärksam.
Och om du nu vill inse det eller ej, men att sätta hästen på hasorna ÄR ett aggressivt beteende från din sida. Om jag låter arg och höjer rösten mot min häst och säger "NEJ!" och sen driver på är det ett aggressivt beteende.
Man kan blunda för det och tro att man är så sn'äll mot djuren, men faktum är att man inte alltid är det, även om man inte menar det som illa/skrämsel är det så ändå. Skulle du t.ex. ta tag i ett springande barn i armen och sätta den på en stol skulle den tycka att du var arg/dum/för hård, och precis som med barn förstår inte hästar/djur mänskligt beteende, utan man får prata med dom på deras nivå/språk.
Den ultimata bekräftelsen av lydnad måste väl ändå vara en häst som INTE skenar? Och den näst bästa bekräftelsen på lydnad att hästen går att ta tillbaka ner i galopp? Varför gå efter ån efter vatten?
Vad menar du? Om min häst skenar ser jag till att få honom till en samlad galopp.
Utveckla på vilket sätt du tycker det?
När du sätter hästen på hasorna (läs bara hur det är skrivet) gör du det snabbt. Då gör du det inte genom bara snälla sitshjälper och långa tyglar, eller hur? Inte väntar du på att hästen ska tänka "Ahaa! Hon gör det här med sitsen, alltså vill hon att jag ska stanna nu när jag är mitt upp i mitt galopperande". Förmodligen gör du som alla andra som använder den beskrivningen, du drar i tyglarna = hästen får ont i munnen = får sin bestraffning.
Alltså är det en aggressiv handling.
Så kan man ju se det, men då har man tappat bort sig i skillnaderna mellan hästspråk och humanspråk, och hästhjärnor och humanhjärnor
Märkligt att det finns fle hästar än min som förstår att jag har kontrollen när jag ber dom galoppera mer, även om de har skenat. När man hindrar hästen/säger till hästen att göra nåt som de inte självmant gör och de gör det ändå, har man kontrollen. Och de förstår det med.