Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Du skrev att man förvärrar problemet genom att använda våld. Det finns olika grader av våld och alla hästar är inte så känsliga som vissa andra.

Bara för att man använder våld (vilket jag räknar som allt som att dra jättehårt i ett grimskaft, dra hårt i en tygel, använda spö osv osv) betyder inte att man inte använder teknik.

Så du påstår att din häst får en positiv upplevelse när du säötter han på hasorna för att han vill galoppera? Det är lika mkt bestraffning som att jobba honom i galoppen istället.

Det är precis det jag gör: min häst får två val, ett val som är positivt, som innebär njutning av nåt slag (vila, beröm osv) och ett val som innebär att det blir mindre kul/jobbigt. Då VÄLJER hästen det som innebär mest njutning, och har man presenterat det rätt väljer dom det som du ahr föreslagit. Jag tycker att om man inte erbjuder hästen chansen att veta varför han ska göra som jag säger kommer de inte göra det självmant. Att bara tvinga hästen att göra en sak utan att det innebär njutning är mot hästens natur, och DÅ tvingar man hjästen till det. Din häst som tycke om dig kanske inte protesterar, men en häst som inte känner dig, kommer skita fullständigt i dig om du inte framställer ditt alternativ som bättre.

Inte_Ung skrev:
Då så rider du inte med hästens bästa för ögonen.
Du rider med ditt bästa för ögonen.
Antingen så är du ridkåt eller så är du rädd för hästen.

Att träna en fullt frisk häst så att den förblir fullt frisk, det är en svår konst.
Att producera maximal mängd arbete, det klarar bara en fulltränad häst av.
Och för att kunna bli fulltränad, så behöver den hålla hela träningen ut.
Det är mju mycket märkligt att du inte tycker jag gör det bästa för hästen. För både ET, massör, vet och varenda tränare jag nånsin har anlitat har sagt att jag tränar min häst lagom mycket.

Och varför skulle jag avra rädd för hästen? Bara för att jag inte vill att han ska vara frustrerad dag ut dag in? Det är ju självklart att jag vill att min häst ska må bra, och det gör han INTE genom att bli riden 3 dagar i veckan.

Inte_Ung skrev:
Jag är av uppfattningen att det ÄR vanligt just bland haflingers.
Men där så kan jag ju faktiskt ha fel.
Varifrån har du fått din statistik?
Veterinärerna som jobbar på klinikerna och djursjukhusen här (de flyttar runt regelbundet) säger att det ÄR ovanligt. Det är mer vanligt bland vanliga ridponnier än vad det är bland haflinger, fjording, new forest osv.

Kung Bob skrev:
Om han ser det som att du bryter av för att du är rädd, är det antagligen för att det är så oxo... :smirk:
Nej, så är det inte. För för det första bryter jag inte av. I början när jag preis hade köpt honom gjorde jag det för att folk sa till mig att det var minsan så man skulle göra. Men det som var märkligt var ju att han bara började bocka MER. Så att det skulle avra en bra metod kan jag inte direkt påstå.

men alltså, en häst kommer ju inte på själv att "om en människa bryter av när jag bockar betyder det att hon ätr rädd". Det är ju något han har lärt sig någonstans...

Du skrev att man förvärrar problemet genom att använda våld. Det finns olika grader av våld och alla hästar är inte så känsliga som vissa andra.

Våpld är våld oavsett hur känslig/okänslig en häst är.

Bara för att man använder våld (vilket jag räknar som allt som att dra jättehårt i ett grimskaft, dra hårt i en tygel, använda spö osv osv) betyder inte att man inte använder teknik.

Om du använder teknik behöver du inte använda råstyrka. Sen när det gäller använda spö räknar jag det inte som våld sålänge det är en förstärkning av en hjälp. Sen om det är ett förtydligande pet på en ung och orutinerad häst för att förtydliga skänkeln, eller om det är ett välavvägt rapp på en äldre, utbildad häst som går emot hjälperna gör jag ingen skillnad på. Däremot används spöet som bestraffning så hör det till våld (enligt mig)

Så du påstår att din häst får en positiv upplevelse när du säötter han på hasorna för att han vill galoppera? Det är lika mkt bestraffning som att jobba honom i galoppen istället.

Det är inte ett straff, det är att avbryta ett oönskat/felaktigt beteende och be om det önskade igen. Det finns inget straff och inget våld någonstans. Det är en begäran om HALT, och ur det ett nytt önskemål om korrekt/önskvärt beteende. Skulle jag slita och rycka i munnen så skulle det vara en bestraffning - ja.

Hästen får ingen respons alls av ett felaktigt beteende mer än att ett NEJ talar om att det där var fel, sen görs en ny begäran och om det då blir korrekt så beröms det. Positiv förstärkning men ingen negativ förstärkning (jag tror inte på negativ förstärkning - alls).

Det är precis det jag gör: min häst får två val, ett val som är positivt, som innebär njutning av nåt slag (vila, beröm osv) och ett val som innebär att det blir mindre kul/jobbigt. Då VÄLJER hästen det som innebär mest njutning, och har man presenterat det rätt väljer dom det som du ahr föreslagit. Jag tycker att om man inte erbjuder hästen chansen att veta varför han ska göra som jag säger kommer de inte göra det självmant. Att bara tvinga hästen att göra en sak utan att det innebär njutning är mot hästens natur, och DÅ tvingar man hjästen till det. Din häst som tycke om dig kanske inte protesterar, men en häst som inte känner dig, kommer skita fullständigt i dig om du inte framställer ditt alternativ som bättre

Johanna, jag tar med ojämna mellanrum emot problemhästar och inridningsponnyer. De känns inte mig ALLS när de kommer. Men de lär sig väldigt fort vad jag vill och gör som jag vill. Och de har också ett val - det enkla, snabba och det långsammare, omständigare. INGET av valen är det MINSTA obehagligt. Och de inser SNABBT anledningen till VARFÖR det är smartare att göra som jag säger: Det är det snabba, enkla valet. Det innebär dock inget som helst obehag att INTE göra det. Om de vill gå ur boxen och backa in i boxen igen 150 gånger i sträck så visst får de göra det om de vill. De brukar dock inte se det som speciellt meningsfullt. Genom att göra som JAG vill så händer det DE vill fortare. Dessutom får de beröm när de gör rätt, och det är FÅ hästar som i det långa loppet VILL göra fel och INTE vill ha beröm.

En häst som bockar iväg i galoppen för den är glad över att få galoppera vill galoppera. Genom att bocka i fattningen så kommer den inte till det den vill. Genom att INTE bocka i galoppfattningen kommer den till det som den vill. Gissa vad den väljer? Utan att det för den är minsta obehagligt att bocka i galoppen, det är bara inte speciellt meningsfullt eftersom den inte tjänar något på det.´

En häst som 'vrångar' och t ex blir istadig och går emot hjälperna/Börjar backa fast den vet hjälpernas betydelse får förvisso ett välplacerat spöpet/spösplag som förstärkninga v de framåtdrivande hjälperna om dess backning innebär risker (eftersom jag inte vill ha varken personskador eller hästskador), men jag skulle inte backa den vidare som straff. Jag bad om FRAMÅT, och innan hästen gått framåt kommer jag inte be om något annat än framåt. Bara för hästen vill backa så kommer inte jag ändra mig och vilja backa liksom. Det är en metod JAG inte tror på (helt enkelt för det finns hästar som glatt backar ihjäl sig vareviga ridtur då.. och då har man inte löst något egentligen). Hästen backar inte för den vill gå bakåt egentligen, hästen backar för att den INTE vill gå framåt av en eller annan anledning. Även utan bestraffning så kommer hästen inse att det inte gav önskat resultat att backa (dvs man slapp inte gå framåt), men genom att gå framåt (göra det som önskas) så blir det beröm, och det är roligare att gå framåt och få beröm och sen få göra något kul, än att gå bakåt utan någon direkt respons alls mer än att man gick bakåt ett tag och sen var man likförbaskat tvungen att gå framåt, och gå framåt innebar dessutom beröm/behag.

Jag har jobbat med negativ förstärkning förr, men faktiskt aldrig nått några resultat värda namnet. jag har fått hästen att göra som JAG vill, men det har varit värre med att få HÄSTEN att vilja göra det jag ber om. Dvs den har gjort det jag velat, eftersom alternativet varit obehagligare. Men då är det ett val mellan två egentligen negativa saker, medan valet mellan att göra som den vill och inte vinna något på det, eller göra som jag vill och få beröm/vinna på det är ett positivt och ett hyfsat neutralt val. Av någon myyyystisk anledning så blir de flesta hästar VILLIGA att göra som begärs sen. Och jag tror inte det är en slump att jag har hästar som är arbetsnarkomaner.

En fråga till Diabolical_Kitten - du skrev att om hästen drar iväg/skenar i galoppen så galopperar du INTE vidare förrän du gjort ett antal övningar som bekräftar lydnaden. varför?

No offence, men exakt så reagerade jag när jag var RÄDD.. Jag var tvungen att övertyga mig själv om att allt fungerade innan jag vågade galoppera igen (om jag vågade det den ridturen).

Sen är det inget fel att vara rädd - alls. Det är högst mänskligt (jag hade magknip och mådde fysiskt illa i över ett år varenda jäkla gång jag skulle sitta upp på Vision, och blev RÄDD såfort han tog ett oplanerat skutt.. )

Men jag kommer inte på någon annan anledning tills ättet du beskrev, är det för du försöker/vill tala om för hästen att 'matte bestämmer' du gör övningarna, elller för att övertyga dig? Om det är för att övertyga hästen, varför kan du då inte 'bara' ta ner den i galopp och galoppera vidare? *genuint nyfiken*

Åk iväg och gör en hältutredning snarast.

Fundera över vad du erbjuder hästen för psykisk stimulans utöver dig själv. Du är ju trots allt inte där 24 timmar om dygnet med honom, och det är heller inget vare sig han eller du önskar dig...

Något att tänka över: En häst i vilt tillstånd rör sig inte mer än nödvändigt. De betar eller sover och rör sig däremellan markerna. Endast vid flykt sätter de av i galopp så teorin att en häst skulle bli galen av att inte få jobba är verkligen inte sann, hästar är inte gjorda för att bära oss på ryggen överhuvudtaget.

Däremot i vårt "moderna hästhållande" så kan tråningspasset bli det enda utlopp en häst som står för mkt på stall, eller går ensam i en hage till exempel har. Det är oftast sådana hästar som brukar bli de som utmanar sina människor med hugg sparkar och stegringar också, enligt min erfarenhet.

OCH, var klok och sug i dig allt vad Inte_Ung skrivit, för allt av det är sant.

Senast ändrad av en moderator:

Och tecken på rädsla, endera förmänskligar du, eller så har du/någon annan LÄRT honom det. Du får gärna berätta hur det visar sig att hans er det som tecken på rädsla? ;)
´
Hur han ser det som ett tecken på rädsla: VARENDA gång jag har brytit av när han har bockat har han gjort om samma sak nästa gång jag ska göra samma övning. och VARENDA gång jag ahr drivit på och jobbat honom istället har han INTE gjort om det vid samma tillfälle.
Grundproblemet är att hästen INTE lyder dig direkt. Genom att gå omvägar kring det och 'godta' lydnad längre fram som lösning kommer du aldrig åt grundproblemet. Lösningen enligt MIG är att se till att få hästen att inse att den ska lyda DIREKT. Jag ska inte behöva tjata, jag ska inte behöva be två gånger ens och jag ska definitivt inte behöva ändra mig utefter hästens nycker. Sen, jag kunde BANKA in det i dem, men jag föredrar hästar som VILL vara till lags, det underlättar så mycket framöver att inte behöva ta 'strid' eller ha en 'diskussion' vareviga gång hästen har en avvikande åsikt.
Jag behöver inte ta en kamp varenda gång jag ber hästen göra något. Jag beskriver som sagt vad jag gjorde i vintras när han var i sin trotsperiod. Sen februari har jag inte behövt säga till han att han måste stå still vid en bänk eller säga till han en extra gång om vi ska gå över en liten bäck eller nåt sånt. Han gör avd jag ber honom om.
Nä, 'bara' varenda gång ni har olika åsikter?
Host, den där sista meningen är ett klart förmänskligande ;)
Nej, jag skrev det abra som en förenkling.
Nej, inte varenda gång vi ahr olika åsikter, för vid det här laget vet min häst att han kan lita på mig. Går vi in i den mörka skogen och det hoppar fram ett hästätande monster vet att han får gömma sig bakom min rygg...

En normalt funtad, arbetsvillig och arbetsmotiverad häst kopplar bänken med uppsittning och uppsittning med att bli riden. Så länge hästen ser ridning som något positivt och roligt (gör den inte det har man rejäla problem) så kommer den att stå still vid bänken, för ju snabbare matte kommer upp på ryggen dessto fortare kommer man iväg.
Men när hästen är inne i en treotsperiod där han inte ens vill att folk ska titta på han kopplar han ridning med att vara underlägsen, och underlägsen en människa ville han inte vara. För att bli riden är att tillåta en människa att bestämma över en helt och hållet, och en häst som inte respekterar människor överlag kommer inte se det som något positivt hur man än vrider och vänder på det. Min häst har fortfarande svårt att låta andra rida honom, oftast blir det en kamp med dom. Det är inte problem för mig, för han litar på mig, men vid andra kan det bli bråk om de ställer för höga krav. Och de flesta ger sig direkt, då han är såpass stark och kan en del trix för att få av en människa.

Beror på VARFÖR hästen konstrar, men ett av följande sätt är lösningen (beroende på anledningen)
Man tar det lugnt och stilla och jobbar med att få hästen lugn så långt från bänken som krävs för att den ska vara lugn. Sen flyttar man närmare och närmare bänken, men i den takt hästen klarar av. Och så berömmer man när hästen är lugn. beroende på häst, individ och problem kan det ta tio minuter eller tio dagar att få hästen fram till bänken.
Man tar det lugnt, och lugnt och stilla och som om man hade all tid i världen flyttar man tillbaka hästen dit man vill ha den, berömmer när den står still och gör ett nytt försök att sitta upp. Tills hästen står stilla och man kan sitta upp. Det tar tid, ja. Men har man bråttom ska man satsa på något annat djur än häst ;)
Och om hästen vägrar gå fram till bänken och när den tar ett steg flyger den iväg i fullt sken? Och när hästen har kommit till bänken, att så fort man själv går mot bänken skenar den iväg fortare än kvickt?
Och du vill inte ha bort försöken till revolt, istället för att behöva tampas med dem varenda gång han vilat längre period?
Självklart strävar jag efter att han inte ska få såna utbrott, men nu är det en häst, man kan inte förklara för honom att om han bara står still så blir han frisk och han får springa igen. Så enkelt är det inte. Men desto äldre han blir, desto mer mogen blir han. Och desto lugnare blir han.

Sen, hur ska du ha det, är hästen OKONTROLLERBAR eller INTE? En okontrollerbar häst går inte att kontrollera dvs den gör som den vill. Punkt. En svårkontrollerbar häst går att kontrollera men det kräver stor insats, den får i slutändan inte som den vill. Så hur ska du ha det?
Då får jag kalla honom svårkontrollerbar, men en okontrollerbar häst kan bli fullt kontrollerbar bara man jobbar med den.

Det är mycket argt, tvinga, tillrättavisa etc i dina inlägg. JAg frågar IGEN - vad är det för typ av samspel du vill ha med hästen? Sug på ordet uppmärksam och jämför det sen med 'på sin vakt' och fundera på hur negativt/positivt de klingar, och vad man sammanknippar de med.
Jag har ett bra samspel med hästar överlag, men hur man än vrider och vänder på det blir det att man lurar hästen att göra som man vill. För om hästen hade vetat om att "oj, nu kommer hon bestämma över mig, och rida mig och blaha blaha" kommer dom inte låta dig hoppa upp. Iaf inte en ranghög häst. Jag tycker att när du säger att din häst ska göra som du vill, utan att du förklarar/visar för den VARFÖR han ska göra så, han abra ska göra så, så tvingar du den. För om han inte gör som du vill blir han ju bestraffad. Du vill inte kalla det så, men att sätta hästen på hasorna ÄR bestraffning. Alla använder vi nånslags bestraffning, om det nu är att slå hästen, tvinga den till nåt (vänta ut hästen), eller att låta den jobba så bestraffar vi den.
Jag vet vad båda fraserna betyder, och jag använder ändå "vara på sin vakt". För han visste gott och väl om att han hade gjort fel dagen innan, och han ville inte avra med om samma sak igen.
Hade jag kallat honom uppmärksam hade det varit en vanlig dag där inget hade hänt, utan han hade bara tittat på mig lika mkt som han tittar på mig annars. För jag tycker han ÄR uppmärksam.
Och om du nu vill inse det eller ej, men att sätta hästen på hasorna ÄR ett aggressivt beteende från din sida. Om jag låter arg och höjer rösten mot min häst och säger "NEJ!" och sen driver på är det ett aggressivt beteende.
Man kan blunda för det och tro att man är så sn'äll mot djuren, men faktum är att man inte alltid är det, även om man inte menar det som illa/skrämsel är det så ändå. Skulle du t.ex. ta tag i ett springande barn i armen och sätta den på en stol skulle den tycka att du var arg/dum/för hård, och precis som med barn förstår inte hästar/djur mänskligt beteende, utan man får prata med dom på deras nivå/språk.

Den ultimata bekräftelsen av lydnad måste väl ändå vara en häst som INTE skenar? Och den näst bästa bekräftelsen på lydnad att hästen går att ta tillbaka ner i galopp? Varför gå efter ån efter vatten?
Vad menar du? Om min häst skenar ser jag till att få honom till en samlad galopp.

Utveckla på vilket sätt du tycker det?
När du sätter hästen på hasorna (läs bara hur det är skrivet) gör du det snabbt. Då gör du det inte genom bara snälla sitshjälper och långa tyglar, eller hur? Inte väntar du på att hästen ska tänka "Ahaa! Hon gör det här med sitsen, alltså vill hon att jag ska stanna nu när jag är mitt upp i mitt galopperande". Förmodligen gör du som alla andra som använder den beskrivningen, du drar i tyglarna = hästen får ont i munnen = får sin bestraffning.

Alltså är det en aggressiv handling.

Så kan man ju se det, men då har man tappat bort sig i skillnaderna mellan hästspråk och humanspråk, och hästhjärnor och humanhjärnor
Märkligt att det finns fle hästar än min som förstår att jag har kontrollen när jag ber dom galoppera mer, även om de har skenat. När man hindrar hästen/säger till hästen att göra nåt som de inte självmant gör och de gör det ändå, har man kontrollen. Och de förstår det med.

Jag är inte den enda som har ridit hästen, men en ranghög häst som min ser det som rädsla om man backar av, och det även i ridningen. Om jag ger upp har han kontrollen. Och därför ger jag aldrig upp.

Om han skenar, gör jag antingen att jag samlar honom (t.ex. om jag är i ridhuset) och om jag är på en plats med andra hästar (typ hoppträning eller i skog) bryter jag av från galopp men har rask trav och gör många övningar. (då jag själv inte uppskattar att ha skenande hästar omkring mig tror jag inte andra uppskattar det heller)Anledningen till varför jag gör de övningarna är för att hästen ska förstå att han inte får göra hur han vill. Och istället för att ta en onödig risk tar jag det säkra före det osäkra. Känner jag att det spritter i benen på min häst kommer inte jag slänga fram en bana på 1 m och dra på i fullt ös medvetslös. Då BÖRJAR jag med övningar som gör att hästen måste vara uppmärksam och lyda, och sen när han har blivit av med det värsta i benen hoppar jag isf.
Bara för att ta ett exempel på hur jag kan göra.

Jag ser det bara som idioti att fatta galopp med en häst direkt efter som nyss har skenat (av annan anledning än att den är rädd) då det mest stor sannolikhet händer igen. Och det betyder inte att man är rädd för det, jag vill bara inte att något ska hända i onödan, t.ex. att han skenar iväg igen och trampar fel = halt.

Sen så tycker jag också det är stor skillnad om hästen drar ivöäg i rodeo och om hästen verkligen skenar. Skulle hästen bara bocka skulla jag efter att jag galopperat lite och jobbat honom i galoppen fatta ny galopp i andra varvet och jobba han i det varvet. (eller om jag är ute och rider återvänder jag till platsen där han började bocka och fattar galopp igen) Men om hästen drar iväg i sken (nu menar jag SKEN, inte bara snabb galopp) är det mer riskabelt att fatta galopp direkt just påga att man kan skada sig själv, hästen och andra om man gör det.

En liten historia som ganska väl visar vad jag menar med att inte förstärka negativt, och att man får bättre resultat genom positiv förstärkning (enligt mig då).

Kele är en TUFF liten dam. Född sån. Extremt tuff, extremt orädd och extremt självsäker. Dock har hon i 99% av fallen varit väldigt lätt att ha att göra med, sen hon var föl. Men jag gick och VÄNTADE på en kraftmätning. För det var så tydligt att hon var lätt att ha att göra med för att HON själv faktiskt tyckte mina påhitt etc var okej.

Tiden gick och vi hade små kontroverser ibland men inga större. Och hon har alltid inkasserat SJUKT mycket beröm på kliniker etc för hur lätthanterlig och väluppfostrad hon är. Men jag väntade.. För de gånger hon INTE ville någonting så glimtade det till ett inte helt behagligt temperament..

På våren det år hon var ett kom det jag väntat på. Hon hade ett sår på bogen. Jag skulle göra rent det. Kele tyckte 'det gör ooont, låt bli!'. Jag förklarade att 'jag vet, men vi måste men jag ska göra det så snällt och fort jag kan'. NEJ sa Kele. JO sa jag. NEJ sa Kele. Hon snurrade, backade och reste sig. Jag följde efter och insisterade. Efter en liten stund la jag på henne repgrimman för att ge henne en tydligare signal än i den vadderade, mjuka grimma hon hade.

Då for själva FAN i hästen och det handlade INTE om något sår längre, det handlade huruvida jag hade rätt att BESTÄMMA över henne. Hon blev EXTREMT upprörd över att jag försökte 'tvinga' henne till något hon inte ville. Hon talade med all önskvärd tydlighet om att jag skulle dra åt helvete eller dö. Hon gick till regelrätt anfall..

I det läget HADE jag kunnat spöa henne randig och sett till att hon genast glömde de där dumheterna. hade jag gjort det vetefan om jag vågat vända ryggen åt henne sen dock..

Istället (jag tackar gud att såret var på bogen, jag hade helt underbara förutsättningar!) så såg jag till att hon inte kom någonstans med eller vann någonting på sina försök. jag böjde halsen på henne och sen fick hon dansa bäst hon ville, jag tvättade såret och följde med bara, utom räckvidd för både tänder och vevande hovar. När hon stannade berömde jag, och gav efter på linan så halsen rätades ut, och fortsatte tvätta såret. Efter ungefär fem sekunder slutade jag tvätta såret och kliade lite och började tvätta igen. Hon gick i taket igen och proceduren upprepades. Jag höjde aldrig rösten åt henne, jag slog henne aldrig utan jag bara såg till att hon inte kom åt mig och fortsatte tvätta sår (som sagt, rena drömläget att det satt på bogen).

Det tog en god stund och vi dansade över hela stallgången (och jag har såpass stor stallgång att jag i princip kan longera på den), men tillslut så stannade hon, stod still och jag tvättade klart såret, berömde igen och sen var det klart.

Dagen efter gick jag ut i hagen och tvättade sår med henne ståendes lös. Sen den dagen har jag faktiskt aldrig haft minsta problem med henne. Hon har haft avvikande åsikt mer än en gång efter det, jag har bara konstaterat att 'du gör som du vill, men jag vill att du..' och hon har valt att göra som jag vill.

OM jag hade spöat henne randig så hade jag visst fått göra rent såret, men jag hade faktiskt INTE vågat lita på henne fullt ut sen, och jag hade ansett det bara vara en tidsfråga innan hon mobiliserat om styrkorna som mätt sina krafter med mig igen. För det enda hon hade lärt sig var att jag orkar slåss längre än henne/slåss hårdare/är starkare än henne. Men någon RESPEKT hade hon inte fått (jag räknar inte saker baserade på rädsla som respekt). Det hon däremot lärde sig var att det är lönlöst att konstra, man vinner inget, medan det däremot lönar sig att samarbeta. Men helt utan negativ förstärkning, jag bestraffade aldrig hennes val, och hon fick röra på sig bäst hon ville (dvs jag försökte varken tränga henne eller sätta fast henne), det enda jag gjorde var att böja hennes hals (dvs använda teknik) för att hindra henne att komma åt mig med hugg och sparkar. Och när HON lyssnade på mig och tog hänsyn till vad jag sa, så lyssnade JAG på henne och tog hänsyn till vad hon sa. Dvs man måste göra som matte säger, men om man lyssnar på matte lyssnar hon faktiskt på Kele..

Det är sådär jag föredrar att göra det, och det är det JAG anser ger långsiktiga, varaktiga resultat som dessutom återkopplas i ALLT annat man gör med hästen.

Sen om folk vill ta vägen via våld så gör det mig ingenting, men JAG tror inte på den vägen som en långsiktig väg till samarbete om ömsesidig respekt. Och JAG svarar ju utifrån MINA åsikter/erfarenheter/värderingar.

Diabolical_Kitten skrev:
Det är ju självklart att jag vill att min häst ska må bra, och det gör han INTE genom att bli riden 3 dagar i veckan.
Då så får du se till att han mår bra, även på bara 3-4 ridpass i veckan.
Du får helt enkelt se till att han får något annat roligt att göra.

Jag upprepar, använd din fantasi.

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, inte varenda gång vi ahr olika åsikter, för vid det här laget vet min häst att han kan lita på mig. Går vi in i den mörka skogen och det hoppar fram ett hästätande monster vet att han får gömma sig bakom min rygg...
Har inte med hältan att göra, men detta ger dubbla budskap om du ska tänka i häst ledarskap fullt ut: Underordnar han sig dig helt och hållet som du däger så ska han inte gömma sig bakom dig i skogen heller. Du är den starke, då är du den som ska gömma dig bakom honom om det kommer "monster", så att du hinner rädda dig om han skulle bli uppäten. Så funkar naturen...

Diabolical_Kitten skrev:
Jag är inte den enda som har ridit hästen, men en ranghög häst som min ser det som rädsla om man backar av, och det även i ridningen. Om jag ger upp har han kontrollen. Och därför ger jag aldrig upp.

Fast hur kan du att DU gör ett avbrott/en halt och DU ber om en ny fattning som att ge upp/tappa kontrollen/backa av? *får inte ihop det*

Men våld är allt från att använda sporrar och spö på fel sätt till att slå hästen med en kratta i huvudet. Och jag tycker det är stor skillnad i hur det påverkar hästen.

Det är inte ett straff, det är att avbryta ett oönskat/felaktigt beteende och be om det önskade igen. Det finns inget straff och inget våld någonstans. Det är en begäran om HALT, och ur det ett nytt önskemål om korrekt/önskvärt beteende. Skulle jag slita och rycka i munnen så skulle det vara en bestraffning - ja.
Hästen får ingen respons alls av ett felaktigt beteende mer än att ett NEJ talar om att det där var fel, sen görs en ny begäran och om det då blir korrekt så beröms det. Positiv förstärkning men ingen negativ förstärkning (jag tror inte på negativ förstärkning - alls).
Men hur gör du när du bryter av från full rodeo/sken till halt? Du drar inte hästen i munnen säger du, men något gör du som gör att hästen stannar. För en skenande häst som verkligen skenar och inte abra drar iväg lite sådär bryr sig INTE om ryttaren sitter kvar eller om de råkar åka av i farten.

Valen är inte båda negativa, presenterar man det för hästen på ett bra sätt kommer den vilja göra som du vill, om det alternativet är bäst, vilket det ska vara om man har nåt bakom pannbenet och ska kunna kalla sig hästmänniska.

Om hästen bockar iväg som en olydnad, att få av mig/skrämma mig är det att backa av om jag gör som han vill - låta honom slippa jobba.

Diabolical_Kitten skrev:
Om han skenar, gör jag antingen att jag samlar honom (t.ex. om jag är i ridhuset) och om jag är på en plats med andra hästar (typ hoppträning eller i skog) bryter jag av från galopp men har rask trav och gör många övningar.
Visst, visst, men se i stället till att han aldrig skenar.
Något är fel om en häst skenar.

Jag ser det bara som idioti att fatta galopp med en häst direkt efter som nyss har skenat (av annan anledning än att den är rädd) då det mest stor sannolikhet händer igen. Och det betyder inte att man är rädd för det, jag vill bara inte att något ska hända i onödan, t.ex. att han skenar iväg igen och trampar fel = halt.
Samma sak igen.
Se till så att hästen inte börjar att skena.
Om en häst skenar så har ryttaren gjort något fel.
Just då, eller tidigare i träningen.
Gör om grundträningen och se till att lära din häst att man skenar inte om man är häst.
Det är ett "Big NoNo".

Nå kollade du in böckerna?

Diabolical_Kitten skrev:
Men hur gör du när du bryter av från full rodeo/sken till halt? Du drar inte hästen i munnen säger du, men något gör du som gör att hästen stannar. För en skenande häst som verkligen skenar och inte abra drar iväg lite sådär bryr sig INTE om ryttaren sitter kvar eller om de råkar åka av i farten.
Jag ser till att hästen uppför sig så väl innan jag sätter mig på den alls, att den sedan inte skenar när jag rider.
Jag vill dels inte att hästen skadar sig och så är jag litet till åren kommen själv och vill inte skada mig i kroppen.
Så jag fixar det där innan jag rider, för att slippa göra mig illa.

Du är nog ridkåt i alla fall.

Jag ska ringa vet imorgon bitti och jag skull tro att jag får en tid imorgon också.
Tyvärr har inte min häst hagkompisar (blev för mkt bråk om rangen med den förra hästen och sen dess det inte varit några som han skulle passa bra med) men vi ska släppa ihop honom med 2 andra efter att en av dom har gått 4 års championatet. Så mkt missar han pga det.

Jag har sett min häst i hagen, och inte flyr han för något, men han gillar ändå att springa runt i full galopp tills han är lite trött.

Han står inte inne för mkt, De kommer ut mellan 5-6 varje dag och han brukar komma in vid 6-7-8 (beroende på väder) Det är abra på vintern han är inne mkt (även då beroende på väder) men då vill han vara inne. Han vill inte stå ute och frysa i kylan när det är plusgrader i stallet och inte blåsigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 157
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar