Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Har dina hästar gjort som du sagt alltid? Man måste först säga till hästen vad den ska göra, gör den något annat än då visar man vad som händer när den inte gör dsom man säger. I detta fall motionerar jag min häst mer så förstår han att om han säger emot mig genom att bocka, skena, fjanta sig osv får han göra övningar längre/jobbigare tills han slutar med beteendet.

Min häst brukade förr göra så att han VÄGRADE stå still vid bänken när jag skulle hoppa upp. Han bockade, stegrade (detta var i sin trotsperiod, innan dess var han görsnäll vid uppsittning) gjorde vad som helst för att slippa stå vid bänken. (nej det var inget fel på utrustning och han hade inte ont nånstans, då ville han inte ens att man tittade på honom eller rörde honom överhuvudtaget) Så då gjorde jag så att jag gav han flera chanser att rätta sig själv, han sprang förbi bänken, jag ställde honom vid den, när jag hade ställt mig på bänken började han vrida och vända på sig och så fortsatte det. Sen efter att han gjort det 3 ggr longerade jag honom men han fick stå still vid bänken. Bänken började till slut betyda vila = bra, alltså associerade hästen bänken med nånting bra. (det tog ju inte bara ett tillfälle, fick ju underhålla detta varje gång jag red, och jag gjorde även så att jag efter en galopp lät han pusta ut vid bänken och gjorde det i några månader framåt) Då förstod han att jag 1, inte gör honom illa genom att ställa honom vid bänken, 2, bänken är nånting bra.
Sedan var nästan problem själva uppsittningen. Många ggr skenade han iväg i värsta rodeo och bockade så mkt han orkade. Dock satt jag kvar, och när han hade bockat klart drev jag på honom. Till slut märkte han att det inte lönade sig att bocka, jag stannade minsann kvar varje gång och han fick bara jobba mer om han uppförde sig så. Och varje gång han stod still fick han massor med berömm. Och jag har int haft några problem sen dess med uppsittning/stå vid bänk.

Han får inte som han vill abra för han gör det besvärligt för mig. Jag skrev att han blir mer harmonisk när han känner att nåt är på gång, t.ex. att jag får börja sätta igång honom med lite trav eller nånting. Jag skrev inte att jag låter honom trava för att få honom lugn om han ska sättas igång efter hälta t.ex.

Jag låter inte min häst göra som han vill bara för att han mår dåligt av att vila så länge. Han får inte skrapa med hoven, hugga efter mig, tramsa runt för det. Han blir tillrättavisad varje gång.

Jag försvarar inte hans beteende, men jag förstår varför han gör det. Men det betyder INTE att jag låter honom flyga i luften för det.
Jag märker att han faktiskt lyder mig, när han flyger i luften med medryttaren men är lugn som en filbunke med mig. Han flög i luften efter 3 veckor och 6 dagar i konvalescenthagen och det krävdes en tillrättavisning (alltså, jag backade honom, longerade och bad honom stanna på kommando etc tills han lyssnade) och inte mer. Nästa dag var han väl på sin vakt. Jag behöver ibland bara titta på honom så vet han att han har tagit ett steg för mkt och då backar han självmant, det gör han däremot inte med andra, t.ex. medryttaren. För hon har inte gått igenom alla övningar med honom och han förstår inte hennes språk och vice versa.

Min häst vet om att jag är envis, och jag ger mig inte vad han än gör. För jag är inte rädd för att ta konflikter. En gång stod jag i 3 timmar vid den jävla bänken som jag berättat om tidigare i inlägget. För det tog 3 timmar innan han stod still och jag kunde hoppa upp. En gång bockade han i 45 min oavbrutet i paddocken, men jag satt kvar hela tiden (tur att jag hade min förra sadel då med djupt säte :D ) och sen började jag ridpasset som jag ville. Och avslutade det när jag tyckte vi hade kommit nånstans.
För Nasse (min häst) ÄR envis, men jag är ännu mer envis. Och det har han fått lära sig den hårda vägen...

Jag vet vad du menar, och det är så jag gör. Vill hästen galoppera ska den skritta, vill hästen skritta ska den trava/galoppera osv. Bara för att hästen vill galoppera betyder ju inte att man jobbar den i galopp, då bryter jag av till trav och jobbar den i trav istället eller bryter av till skritt, för man kan inte på alla hästar bara stanna den och sen börja om. Jag gjorde det i början, och då lärde sig min häst att om den skenade iväg kunde han bryta av och vila en liten stund. Att stanna ser min häst som ett tecken på rädsla (även om man gör det på¨ett aggressivt sätt) från min sida, men om han skenar iväg och jag driver på honom några språng utöver de han vill galoppera självmant och SEN bryter av till skritt eller trav (den gångarten jag var i före han skenade iväg) och sen fortasätter med övningen förstår han att han inte för göra så. För vi kommer fortfarande hålla på med den övningen.
Hästen får ju inte som den vill abra för att jag jobbar den. Bara för att hästen vill göra av med energi betyder inte att hästen vill gå i en samlad form, förmodligen vill han bara springa i den snabbaste galoppen han kan. Det är stor skillnad då...

Som jag har sagt tidigare: Jag skulle aldrig låta min häst skena iväg i full galopp om han ska sättas igång efter en hälta. Jag känner min hsät såpass väl att jag känner när han vill sätta av. Oftast tar han stora kliv med bakbenen och sen 2 sek senare sätter han av. Jag vet då att jag ska säga "NEJ!" så argt jag kan och lägga en volt/göra en övning. Skulle han ändå lyckas dra iväg tar man bara ett ledande tygeltag ut till knät, lägger tyngdpunkten i främre delen av sadeln och så stannar han. Skulle han lyckas bocka eller stegra gör man samma sak. Sen backar man honom så mkt man kan, och sen sätter man igång i skritt igen och så fort man känner att det spritter i benen backar man eller gör en övning som gör att han inte har tid eller hinner tänka ut nåt att göra.
När min häst taktar är det lite annorlunda, för då knäpper han av i nacken lägger ofta huvudet på sned så det blir svårt att få kontakt med honom. Men det enda man kan göra då är att vara lugnande själv, att man inte blir arg, och att släppa efter på tyglarna och göra de övningar man kan/får av vet. För även om det inte är bra att den taktar när hästen bara får skritta, kan man inte bara skita i att rida. För om man inte får hästen att lugna ner sig vet den det till nästa gång.

Jag har övat på att stå still med grimskaftet hängandes i ridhuset där man är "skyddad" från bilar osv och där det inte gör nåt om han blir rädd. Och då står han still. Han går inte iväg och gör annat. (ävenom jag vänder ryggen till, dock har vi inte befäst det här med att om jag går iväg men har sagt till honom att stå still att han inte får följa med. Han tror avrje gång jag går ska han gå med.)

När hästen är vanlig står han still. Håller inte på och tramsar.
När hästen hade stått i en konvalescenthage i 2-3 veckor började han bli jobbig och stod och flyttade sig, skrapade med frambenen osv. Men då tillrättavisar jag tills han slutar.

Alexandra_W skrev:
Raykur påpekar något VIKTIGT som jag faktiskt helt glömde av att ta med i mitt inlägg. Att stå still och göra 'ingenting' är mental träning det med och något som de ska klara av också. Men det är skillnad på stå still och stå still. Stå still och kolla på fåglarna, träden, grannhagen etc är en helt annan sak än att stå still och 'bara vara'. De flesta hästar behöver LÄRA SIG att stå still och bara slappna av.

Min lilla utvecklade sen stor förkärlek för skosnören en period :devil: Hon greppade att stå och glo på gåglar inte riktigt var vad jag ville, men var inte riktigt inne på det här att man kunde stå och 'bara stå'. Hon förstod vad jag var ute efter, men tyckte det var rent ut sagt apjobbigt (och det ÄR det för en ung häst, mer om det senare), och tyckte att hon löste det skitbra genom att ställa sig med näsan i backen och tugga på mina skosnören istället..

Det där med att stå still men ha fokus på någonting är mycket jobbigare än att stå still och titta på fåglarna och filosofera över livet märks/har märkts väldigt väl vid skoning/verkning på henne. Hon är normalt inte minsta nafsig/etc alls, tuggar inte på grimskaft/kläder/annat. Däremot under skoning så FÅR hon faktiskt tugga på grimskaftsänden (men BARA den). För det är jobbigt för lilla hjärnan att stå still och vara fokuserad (för är man ofokuserad och nån snor ett ben så blir det obehagligt) såpass 'länge' som det faktiskt blir. Ju äldre hon blivit (och mognare), dessto mindre 'napp' behöver hon.

Jag har lärt min häst att stå still med, men det lär jag honom vid t.ex. uppsittning, borstning osv, det fokuserar jag inte på när han ska tillrättavisas.

Min häst är inte nafsig vid hovslagare. Han står helt still och luktar på hovslagarens rumpa ibland :D (han har ju iofs ganska fin rumpa :D ;) )

Jag försvarar inte hans beteende, men jag förstår varför han gör det. Men det betyder INTE att jag låter honom flyga i luften för det.
Jag märker att han faktiskt lyder mig, när han flyger i luften med medryttaren men är lugn som en filbunke med mig. Han flög i luften efter 3 veckor och 6 dagar i konvalescenthagen och det krävdes en tillrättavisning (alltså, jag backade honom, longerade och bad honom stanna på kommando etc tills han lyssnade) och inte mer. Nästa dag var han väl på sin vakt. Jag behöver ibland bara titta på honom så vet han att han har tagit ett steg för mkt och då backar han självmant,
Men dåså, då borde du ju inte ha något problem med att bara rida din häst varannan dag, som det är bäst att göra ur fysiologisk synvinkel.
Och att ta det lugnt med igångsättningan.
Du har ju redan kontroll.
Varför dessa undanflykter?

Om du nu har ledarskapet och hästen ändå får tokspel, så borde du kolla upp ryggen på hästen.
Det kan vara något fel där.

Du, jag föreslår att du spattröntgar hästen.
Spatt kan visa sig just på det viset som du beskriver.
Hältor som vandrar mellan det bakben som har ont och det avlastande frambenet.
Tokspel vid ridning.
Bättre vid regelbunden ridning varje dag.
Tokspel i ridning efter vilodag.

Det är inte säkert att det syns på röntgen i början.
Men då så kan det gå att se med scintigrafi, sådan som finns på Ulltuna.

När man sätter den på plats betyder det inte att man slår den och förvärrar problemet.
Jag kan berätta vad westerntränaren gjorde när han hjälpte mig med Nasse:
Han longerade honom med westerngrimma och rep med en liten läderflärp på och fick hästen först att gå på en volt i skritt (hästen ville galoppera), varje gång han vände sig mot honom och bara stod och gick för nära westerntränaren fick han en däng med läderflärpen. Och det fortsatte så tills han gick ut på volten igen. Sen fick han kommando halt, skritt, fram, trav, back, galopp osv. (hästen förstod dessa ord sen innan) och om han inte gjorde som han skulle drevs han på eller så drog westerntränaren i repet upprepade ggr tills hästen stannade.

DÅ fick min häst respekt för honom. För han visade att han SKA göra vad han säger, punkt slut. Och DÅ började min häst få respekt för honom. (sedan var det en hel del i ridningen med, men det hinner jag faktiskt inte skriva just nu.)

En häst som går till anfall mot människor behöver inte ha blivit illa behandlad (dvs misshandlad) av människor, det räcker med att de inte blivit hanterade. Min häst verkligen avskydde mig i början, han förstod inte varför JAG hade tagit honom från hans kompisar i hagen i Göteborg. Han förstod inte varför jag skulle be HONOM att stå still på stallgången när jag sadlade. Och att lyfta benen? My ass tyckte han då...
Då gick han inte till anfall, men han gillade mig inte.
Vintern året därpå blev det som saagt värre av att han avr i sin trotsperiod, och då gick han till anfall. Inte för att jag hade misshandalt honom och han skulle slå sig fri av den anledningen. Men för att han inte tyckte att han behövde lyssna på en människa när han ju faktiskt KUNDE slita sig, hota mig, sparka mot mig osv osv. (vilan va ju inte den enda orsaken till detta, men jag är övertygad om att det var den utlösande faktorn) Och när han stod ut med allt vi gjorde. Vi använde våld, men hästen var helt oberörd.
Han blir fortfarande inte berörd av våld, men nu vet han när han ska ge sig.

Har dina hästar gjort som du sagt alltid? Man måste först säga till hästen vad den ska göra, gör den något annat än då visar man vad som händer när den inte gör dsom man säger. I detta fall motionerar jag min häst mer så förstår han att om han säger emot mig genom att bocka, skena, fjanta sig osv får han göra övningar längre/jobbigare tills han slutar med beteendet.

Du går likförbaskat RUNT problemet!

Nej, mina hästar har inte alltid gjort som jag sagt. Kele var ett hår av hin som liten :devil:
Däremot, jag tror INTE på negativ förstärkning eller bestraffning annat än när de regelrätt hotar/attackerar.

ta det här med att stå still. Jag ställer ett stycke fölKele på stallgången. En halv sekund senare så är hon nån annanstans. Vad händer då? Jo inte ett skvatt förutom att matte flyttar tillbaka en till utgångspunkten. Om och om och om och om igen. Aldrig ett hårt ord, aldrig ett slag, aldrig en sett ryck i grimskaftet. Utan bara envishet (och beröm när det blir rätt, dvs positiv förstärkning).

Om vi skulle ta bocka som exempel så Vision bockade en del i galoppfattningarna som yngre. Det som hände var att han INTE fick galoppera vidare då. Dvs jag fattar galopp, hästen fattar men börjar bocka. MAtte säger NEJ och sätter det lilla livet på hasorna, och rider framåt i trav igen, och så ny fattning. Samma sak upprepas om och om igen tills det blir bockfritt då hästen dels får verbalt men beröm men framförallt FÅR GALOPPERA VIDARE. Hästen lär sig att den inte vinner ett dugg på att bocka, utan vill man galoppera så fattar man lugnt och fint, annars får man inte galoppera. Det finns ingen bestraffning, det lär sig aldrig att 'lyder du inte då jävlar', utan de lär sig att om man gör fel så får man börja om, dvs det tar bara längre tid och man kommer iaf bli tvungen att göra det önskade. Men det finns inga hårda ord, stress eller liknande.

Min häst brukade förr göra så att han VÄGRADE stå still vid bänken när jag skulle hoppa upp. Han bockade, stegrade (detta var i sin trotsperiod, innan dess var han görsnäll vid uppsittning) gjorde vad som helst för att slippa stå vid bänken. (nej det var inget fel på utrustning och han hade inte ont nånstans, då ville han inte ens att man tittade på honom eller rörde honom överhuvudtaget) Så då gjorde jag så att jag gav han flera chanser att rätta sig själv, han sprang förbi bänken, jag ställde honom vid den, när jag hade ställt mig på bänken började han vrida och vända på sig och så fortsatte det. Sen efter att han gjort det 3 ggr longerade jag honom men han fick stå still vid bänken. Bänken började till slut betyda vila = bra, alltså associerade hästen bänken med nånting bra. (det tog ju inte bara ett tillfälle, fick ju underhålla detta varje gång jag red, och jag gjorde även så att jag efter en galopp lät han pusta ut vid bänken och gjorde det i några månader framåt) Då förstod han att jag 1, inte gör honom illa genom att ställa honom vid bänken, 2, bänken är nånting bra.

Och så gick du runt problemet IGEN??!! Det som hände var att hästen IGNORERADE det du sa (stå still vid bänken). Det du gjorde var att FYSISKT 8och viss del mentalt) TRÖTTA UT hästen, och (om vi ska behålla din tolkning) se bänken som en 'frizon' där man slipper arbete.

Du ändrade hästens inställning till BÄNKEN, men gör det att den vid NÄSTA grej du ber om som den inte vill göra kommer vara mer benägen att lyda dig? Eller kommer du vid grej efter grej behöva trött ut hästen och den vägen få den att sluta med ett oönskat beteende..

Varför inte från början lära den att man ska göra som matte ber om?

Han får inte som han vill abra för han gör det besvärligt för mig. Jag skrev att han blir mer harmonisk när han känner att nåt är på gång, t.ex. att jag får börja sätta igång honom med lite trav eller nånting. Jag skrev inte att jag låter honom trava för att få honom lugn om han ska sättas igång efter hälta t.ex.

Han får inte som han vill, men han citat
Min häst blir galen om han inte rids. Han blir spritt spprångande GALEN. Han blir okontrollerbar.

Han får inte som han vill, men han går inte att kontrollera? Hmm?

Han flög i luften efter 3 veckor och 6 dagar i konvalescenthagen och det krävdes en tillrättavisning (alltså, jag backade honom, longerade och bad honom stanna på kommando etc tills han lyssnade) och inte mer. Nästa dag var han väl på sin vakt.

Hur vill du att samspelet mellan dig och din häst ska vara uppbyggt egentligen? Jag undrar när du skriver 'väl på sin vakt'?

Jag vet vad du menar, och det är så jag gör. Vill hästen galoppera ska den skritta, vill hästen skritta ska den trava/galoppera osv.

Nej, du gör inte som mig. Vill JAG skritta ska vi skritta. Vill JAG galoppera ska vi galoppera. Om hästen vill galoppera är tämligen irrelevant i sammanhanget om jag vill skritta. Visst, jag lyssnar på mina hästar (hur i helvete ska jag annars kräva att de lyssnar på mig?) och vi har ridturer då hästen faktiskt får välja. Men nu pratar jag om en häst som är pigg och försöker bli av med sin överskottsenergi. Och vill jag skritta så skrittar vi, vad hästen vill dåär underordnat. Och om JAG vill skritta och HÄSTEN galoppera, inte fan travar vi då..

Vill jag skritta så skrittar vi, och försöker då hästen galoppera så bryter vi av till skritt och skrittar. Inget annat. Det är inga MBL-förhandlingar!

Bara för att hästen vill galoppera betyder ju inte att man jobbar den i galopp, då bryter jag av till trav och jobbar den i trav istället eller bryter av till skritt, för man kan inte på alla hästar bara stanna den och sen börja om.

JO, det kan man! Det är bara en fråga o hur lång tid det tar att nå dit. Jag har suttit mången gång på en hysterisk Vision som det står TILT i ögonen på och som galopperar på stället (eftersom han ville galoppera och jag gjort halt). Det är bara att vänta in bättre tider och sitta still och vänta. Förr eller senare inser de det TOTALT meningslösa med att stå och studsa på stället. Och när de insett det så ber man om skritt igen. Tillslut inser även den mest korkade häst att det finns bara ETT sätt att komma någonstans - i skritt.

Men det tar mer tid med vissa än med andra. Men går går det, tro mig. Fast det kan bli rätt enerverande innan man kommer dit. :angel:

Jag gjorde det i början, och då lärde sig min häst att om den skenade iväg kunde han bryta av och vila en liten stund. Att stanna ser min häst som ett tecken på rädsla (även om man gör det på¨ett aggressivt sätt) från min sida,

Du ska inte vara aggresiv. Och rädsledelen har du isf lärt honom...

men om han skenar iväg och jag driver på honom några språng utöver de han vill galoppera självmant och SEN bryter av till skritt eller trav (den gångarten jag var i före han skenade iväg) och sen fortasätter med övningen förstår han att han inte för göra så. För vi kommer fortfarande hålla på med den övningen.

Jo, men du har *tjatar* gått runt problemet. DU vill INTE galoppera, HÄSTEN ville galoppera - ni galopperar. Skitsamma om dus en galopperar lite mer än hästen ville, den fick galoppera, dvs den fick som den ville. Och det är där jag menar att du binder ris åt din egen rygg.

Som jag har sagt tidigare: Jag skulle aldrig låta min häst skena iväg i full galopp om han ska sättas igång efter en hälta. Jag känner min hsät såpass väl att jag känner när han vill sätta av. Oftast tar han stora kliv med bakbenen och sen 2 sek senare sätter han av. Jag vet då att jag ska säga "NEJ!" så argt jag kan och lägga en volt/göra en övning. Skulle han ändå lyckas dra iväg tar man bara ett ledande tygeltag ut till knät, lägger tyngdpunkten i främre delen av sadeln och så stannar han. Skulle han lyckas bocka eller stegra gör man samma sak. Sen backar man honom så mkt man kan, och sen sätter man igång i skritt igen och så fort man känner att det spritter i benen backar man eller gör en övning som gör att han inte har tid eller hinner tänka ut nåt att göra.

Han var ju okontrollerbar, hur löser du det då?

Sen, rent spontant ang din lösning ovan - funkar det för dig tycker du så fine, men JAG skulle aldrig orka hålla på sådär 'hela tiden', undanledande manövrar på undanledande manövrar..

En häst som går till anfall mot människor behöver inte ha blivit illa behandlad (dvs misshandlad) av människor

Vem har sagt att de måste det??? Inte jag iaf.. En häst som anser sig högre i rang än dig, och som anser att du i egenskap av ranglägre inte svarar på hotsignaler och viker undan kommer fasa upp tills du lyssnar. Fullständigt normalt hästbeteende och finns hos alla hästar. De flesta hästar som tagit över ledarskapet totalt har det aldrig ens höjts en hand emot. Dvs de är raka motsatsenb från misshandlade, de är bortklemade och förmänskligade.

De som attackerar pga misshandel etc, de är så genuint förstörda att det tyvärr inte alltid går att någonsin få häst av dem igen. Och jag vägrar ha att göra med sådana hästar då det är alldeles för farligt, de har slutat lyssna för länge sen.

Men för att han inte tyckte att han behövde lyssna på en människa när han ju faktiskt KUNDE slita sig, hota mig, sparka mot mig osv osv. (vilan va ju inte den enda orsaken till detta, men jag är övertygad om att det var den utlösande faktorn) Och när han stod ut med allt vi gjorde. Vi använde våld, men hästen var helt oberörd.
Han blir fortfarande inte berörd av våld, men nu vet han när han ska ge sig.

Soms agt, våld fungerar inte i det läget, det gör däremoty teknik.

Och som sgat, jag använder inte våld annat än för att värja mig själv (och om jag BEHÖVER värja mig själv har JAG klantat mig i 9 fall av 10 genom att inte vara uppmärksam nog).

Sen, du använder ordet 'tillrättavisning' väldigt ofta. och du är väldigt noga med att påpeka att ett oänskat beteendet alltid får en för hästen NEGATIV konsekvens. Du har inte funderat på att se till att försöka FÖRTJÄNA hästen respekt med andra medel? No offence, men det är betydligt behagligare med en häst som gör som man säger för att den VILL det, än en som gör det eftersom det är det 'minst dåliga valet'.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag har lärt min häst att stå still med, men det lär jag honom vid t.ex. uppsittning, borstning osv, det fokuserar jag inte på när han ska tillrättavisas.

)

Vi pratade inte tillrättavisning. Vi talade MENTAL TRÄNING. DVs få hästen att jobba med huvudet för att bli av med rastlöshet etc efter lång vila där de har väldigt mkt överenergi.

Knapplån

Inte_Ung och Alexandra W förmedlar god kunskap och erfarenhet som kan vara väl värd att lyssna på.

Jag delar deras erfarenhet att hästar inte blir galna för att de har vilat inte ens i flera år. Blir de det är det ngt annat problem.

Att vara extremt konsekvent och övertydlig, att ALLTID tänka före hästen och att aldrig vara jäktad när man ska göra ngt med en problemhäst är mina ledord. Blir det inte som jag tänkt beror det i stort sett alltid på att jag brutit mot ngn av de reglerna. HH

Inte_Ung skrev:
Men dåså, då borde du ju inte ha något problem med att bara rida din häst varannan dag, som det är bäst att göra ur fysiologisk synvinkel.
Och att ta det lugnt med igångsättningan.
Du har ju redan kontroll.
Varför dessa undanflykter?

Om du nu har ledarskapet och hästen ändå får tokspel, så borde du kolla upp ryggen på hästen.
Det kan vara något fel där.

Jag HAR tagit det lugnt med igångsättningen efter hältan.
Men att när han är FRISK rida varannan dag mår han inte bra av. Jag gör hellre så att jag rider hårdare varannan dag och dagarna emellan rida lite lugnt, typ ta en skogsrundaeller nåt annat.

Han får inte tokspel varje gång jag rider...

Men jag hade tänkt rådfråga med vet, för jag skulle själv vilja röntga benen för att se ev förändringar som kan tyda på en kommande sjukdom som bara väntar på att bryta ut. (pga att han är av en ponnyras men har råkat växa för mkt, alltså har han en förhöjd risk att få spatt, även om det inte är vanligt bland just haflinger)

Då så rider du inte med hästens bästa för ögonen.
Du rider med ditt bästa för ögonen.
Antingen så är du ridkåt eller så är du rädd för hästen.

Att träna en fullt frisk häst så att den förblir fullt frisk, det är en svår konst.
Att producera maximal mängd arbete, det klarar bara en fulltränad häst av.
Och för att kunna bli fulltränad, så behöver den hålla hela träningen ut.

Diabolical_Kitten skrev:
(pga att han är av en ponnyras men har råkat växa för mkt, alltså har han en förhöjd risk att få spatt, även om det inte är vanligt bland just haflinger)
Jag är av uppfattningen att det ÄR vanligt just bland haflingers.
Men där så kan jag ju faktiskt ha fel.
Varifrån har du fått din statistik?

Diabolical_Kitten skrev:
Men att när han är FRISK rida varannan dag mår han inte bra av.

På vilket sätt mår han inte bra? Psykiskt? Kroppsligen? Och så den VIKTIGA kuggfrågan - vad har han för utetider, för hagar och för hagkompisar? (Dvs vad har han för förutsättningar att leva ett naturligt hästliv och hur stor del av dygnet?)

Om vi skulle ta bocka som exempel så Vision bockade en del i galoppfattningarna som yngre. Det som hände var att han INTE fick galoppera vidare då. Dvs jag fattar galopp, hästen fattar men börjar bocka. MAtte säger NEJ och sätter det lilla livet på hasorna, och rider framåt i trav igen, och så ny fattning. Samma sak upprepas om och om igen tills det blir bockfritt då hästen dels får verbalt men beröm men framförallt FÅR GALOPPERA VIDARE. Hästen lär sig att den inte vinner ett dugg på att bocka, utan vill man galoppera så fattar man lugnt och fint, annars får man inte galoppera. Det finns ingen bestraffning, det lär sig aldrig att 'lyder du inte då jävlar', utan de lär sig att om man gör fel så får man börja om, dvs det tar bara längre tid och man kommer iaf bli tvungen att göra det önskade. Men det finns inga hårda ord, stress eller liknande.
Och som jag har sagt innan: min häst ser det som ett tecken på rädsla att bryta av. Bryter man av direkt när han börjar bockaser han det som att jag låter honom vila. Även om han nästa sekund måste trava igen, ser han det som ett tecken på rädsla om jag bryter av. om jag däremot klarar av att sitta kvar när han bockar och sen oberörd fortsätter med vad jag skulle göra tänker han efter och märker att jag faktiskt inte bryr mig om han skenar runt som en idiot eller försöker slänga mig i väggen. För han kommer i slutändan göra som jag säger.

Och så gick du runt problemet IGEN??!! Det som hände var att hästen IGNORERADE det du sa (stå still vid bänken). Det du gjorde var att FYSISKT 8och viss del mentalt) TRÖTTA UT hästen, och (om vi ska behålla din tolkning) se bänken som en 'frizon' där man slipper arbete.
Du ändrade hästens inställning till BÄNKEN, men gör det att den vid NÄSTA grej du ber om som den inte vill göra kommer vara mer benägen att lyda dig? Eller kommer du vid grej efter grej behöva trött ut hästen och den vägen få den att sluta med ett oönskat beteende..

Jag behöver inte trtötta ut min häst varje gång han ska göra nånting. Men om han ser bänken som ett ställe där han trivs (där han vilar, inget jobbigt arbete) ser han det som nåt positivt och det blir hundra ggr lättare. Nästa gång kommer han tänka "Aha, vi ska bara gör adetta, jag vet att detta inte är nåt dåligt/farligt då jag vet att matte vill mig väl" För varenda gång du får hästen att göra något åt dig som innebär välbefinnande kommer han vara mer positiv i fortsatt arbete. Skulle jag bara ställa honom vid bänken, hopap upp, han springer iväg, ställa tillbaka honom, hoppa upp på bänmken osv skulle han inte koppla att bänken är inget dumt/farligt, han skulle bara tänka att jag tvingar honom till något som han avskyr flr tillfället. Skulel jag däremot longera honom och låta honom stå vid bänkn och vila skulle han fatta att bänken är bra, inte dålig. Och på det sättet måste jag inte stå där i 100 år dag ut och dag in och tvinga hästen med våld att stå still (för hur gör man annars när hästen sätter av i full galopp och totalvägrar gå fram mot bänken?) och att dra fram hästen i bettet, utan han går dit SJÄLV och står där FRIVILLIGT.

Han får inte som han vill, men han citat
Min häst blir galen om han inte rids. Han blir spritt spprångande GALEN. Han blir okontrollerbar.

Han får inte som han vill, men han går inte att kontrollera? Hmm?
Ja, han blir fullständigt galen i vila. Men då pratar jag ju inte om de 1-2 dagarna han vilar en vanlig vecka, då pratar jag om de veckorna han måste stå i en konvalescenthage dag ut och dag in utan att få röra på sig. Och abra för att han gör revolt och försöker göra som han vill betyder inte att han lyckas.

Hur vill du att samspelet mellan dig och din häst ska vara uppbyggt egentligen? Jag undrar när du skriver 'väl på sin vakt'?

Han var på sin vakt i den bemärkelsen att han tittade på minsta rörelse från mig, och studerade mitt kroppspråk. Stannade jag plötsligt stannade han direkt och backade ett steg utan att jag vände mig om. Tittade jag på honom argt så backade han direkt.

Om jag vill skritta kommer jag också skritta, men om min häst drar iväg i sken, även om jag vill galoppera, så kommer jag inte galoppera förrän hästen ahr gjort en rad övningar som bekräftar lydnaden.

Och att "sätta hästen på hasorna" tycker jag ÄR ett aggressivt sätt att tala om för hästen vad den ska göra.

Jo, men du har *tjatar* gått runt problemet. DU vill INTE galoppera, HÄSTEN ville galoppera - ni galopperar. Skitsamma om dus en galopperar lite mer än hästen ville, den fick galoppera, dvs den fick som den ville. Och det är där jag menar att du binder ris åt din egen rygg.

Men berätta då, om du tycker jag bara går runt problemet, vad kommer konsekvenserna bli?

Om hästen sätter av i galopp samlar jag honom, då kommer han vilja bryta av, men då märker han att han inte för bryta av, och han fattar att jag har kontrollen.

Tyvärr hinenr jag inte svara på fler inlägg nu, får återkomma sen.

Intressant diskussion detta, tack vare den har jag suttit här alltför länge än vad jag egentligen hinner med... :angel:

Diabolical_Kitten skrev:
min häst ser det som ett tecken på rädsla att bryta av.

Om han ser det som att du bryter av för att du är rädd, är det antagligen för att det är så oxo... :smirk:

Och som jag har sagt innan: min häst ser det som ett tecken på rädsla att bryta av. Bryter man av direkt när han börjar bockaser han det som att jag låter honom vila. Även om han nästa sekund måste trava igen, ser han det som ett tecken på rädsla om jag bryter av. om jag däremot klarar av att sitta kvar när han bockar och sen oberörd fortsätter med vad jag skulle göra tänker han efter och märker att jag faktiskt inte bryr mig om han skenar runt som en idiot eller försöker slänga mig i väggen. För han kommer i slutändan göra som jag säger.

Det finns en hel massa sätt att få hästar att göra som man säger. En del bättre, en del sämre.

Och tecken på rädsla, endera förmänskligar du, eller så har du/någon annan LÄRT honom det. Du får gärna berätta hur det visar sig att hans er det som tecken på rädsla? ;)

Jag betvivlar inte att du i slutändan får som du vill, det jag far efter är att det inte tar itu med GRUNDPROBLEMET. Du går hela tiden runt det, och då kommer du få fortsätta gå runt det, tills du tar tag i det.

Grundproblemet är att hästen INTE lyder dig direkt. Genom att gå omvägar kring det och 'godta' lydnad längre fram som lösning kommer du aldrig åt grundproblemet. Lösningen enligt MIG är att se till att få hästen att inse att den ska lyda DIREKT. Jag ska inte behöva tjata, jag ska inte behöva be två gånger ens och jag ska definitivt inte behöva ändra mig utefter hästens nycker. Sen, jag kunde BANKA in det i dem, men jag föredrar hästar som VILL vara till lags, det underlättar så mycket framöver att inte behöva ta 'strid' eller ha en 'diskussion' vareviga gång hästen har en avvikande åsikt.

Jag behöver inte trtötta ut min häst varje gång han ska göra nånting.

Nä, 'bara' varenda gång ni har olika åsikter?

Men om han ser bänken som ett ställe där han trivs (där han vilar, inget jobbigt arbete) ser han det som nåt positivt och det blir hundra ggr lättare. Nästa gång kommer han tänka "Aha, vi ska bara gör adetta, jag vet att detta inte är nåt dåligt/farligt då jag vet att matte vill mig väl"

Host, den där sista meningen är ett klart förmänskligande ;)

För varenda gång du får hästen att göra något åt dig som innebär välbefinnande kommer han vara mer positiv i fortsatt arbete. Skulle jag bara ställa honom vid bänken, hopap upp, han springer iväg, ställa tillbaka honom, hoppa upp på bänmken osv skulle han inte koppla att bänken är inget dumt/farligt, han skulle bara tänka att jag tvingar honom till något som han avskyr flr tillfället.

En normalt funtad, arbetsvillig och arbetsmotiverad häst kopplar bänken med uppsittning och uppsittning med att bli riden. Så länge hästen ser ridning som något positivt och roligt (gör den inte det har man rejäla problem) så kommer den att stå still vid bänken, för ju snabbare matte kommer upp på ryggen dessto fortare kommer man iväg.

vid bänkn och vila skulle han fatta att bänken är bra, inte dålig. Och på det sättet måste jag inte stå där i 100 år dag ut och dag in och tvinga hästen med våld att stå still (för hur gör man annars när hästen sätter av i full galopp och totalvägrar gå fram mot bänken?)

Beror på VARFÖR hästen konstrar, men ett av följande sätt är lösningen (beroende på anledningen)

Man tar det lugnt och stilla och jobbar med att få hästen lugn så långt från bänken som krävs för att den ska vara lugn. Sen flyttar man närmare och närmare bänken, men i den takt hästen klarar av. Och så berömmer man när hästen är lugn. beroende på häst, individ och problem kan det ta tio minuter eller tio dagar att få hästen fram till bänken.

Man tar det lugnt, och lugnt och stilla och som om man hade all tid i världen flyttar man tillbaka hästen dit man vill ha den, berömmer när den står still och gör ett nytt försök att sitta upp. Tills hästen står stilla och man kan sitta upp. Det tar tid, ja. Men har man bråttom ska man satsa på något annat djur än häst ;)

Ja, han blir fullständigt galen i vila. Men då pratar jag ju inte om de 1-2 dagarna han vilar en vanlig vecka, då pratar jag om de veckorna han måste stå i en konvalescenthage dag ut och dag in utan att få röra på sig. Och abra för att han gör revolt och försöker göra som han vill betyder inte att han lyckas.

Och du vill inte ha bort försöken till revolt, istället för att behöva tampas med dem varenda gång han vilat längre period?

Sen, hur ska du ha det, är hästen OKONTROLLERBAR eller INTE? En okontrollerbar häst går inte att kontrollera dvs den gör som den vill. Punkt. En svårkontrollerbar häst går att kontrollera men det kräver stor insats, den får i slutändan inte som den vill. Så hur ska du ha det?

Han var på sin vakt i den bemärkelsen att han tittade på minsta rörelse från mig, och studerade mitt kroppspråk. Stannade jag plötsligt stannade han direkt och backade ett steg utan att jag vände mig om. Tittade jag på honom argt så backade han direkt.

Det är mycket argt, tvinga, tillrättavisa etc i dina inlägg. JAg frågar IGEN - vad är det för typ av samspel du vill ha med hästen? Sug på ordet uppmärksam och jämför det sen med 'på sin vakt' och fundera på hur negativt/positivt de klingar, och vad man sammanknippar de med.

Om jag vill skritta kommer jag också skritta, men om min häst drar iväg i sken, även om jag vill galoppera, så kommer jag inte galoppera förrän hästen ahr gjort en rad övningar som bekräftar lydnaden.

Den ultimata bekräftelsen av lydnad måste väl ändå vara en häst som INTE skenar? Och den näst bästa bekräftelsen på lydnad att hästen går att ta tillbaka ner i galopp? Varför gå efter ån efter vatten?

Och att "sätta hästen på hasorna" tycker jag ÄR ett aggressivt sätt att tala om för hästen vad den ska göra.

Utveckla på vilket sätt du tycker det?

Men berätta då, om du tycker jag bara går runt problemet, vad kommer konsekvenserna bli?

Du löser aldrig GRUNDPROBLEMET. Det är konsekvensen.

Om hästen sätter av i galopp samlar jag honom, då kommer han vilja bryta av, men då märker han att han inte för bryta av, och han fattar att jag har kontrollen

Så kan man ju se det, men då har man tappat bort sig i skillnaderna mellan hästspråk och humanspråk, och hästhjärnor och humanhjärnor.

Inte_Ung skrev:
.

Jag börjar alltid med att visa vad jag vill och att få det på det sätt jag vill.
I allt jag gör med hästen från dag ett.
Bara att gå ut till hagen kan ta många timmar första gången.
För jag kräver att hästen skall uppföra sig hela vägen.
Vräker den sig ur boxen.
Så åker den in igen och så gör vi om.
Varje gång som den vräker sig ut boxen, så åker den in igen.
Till slut så ställer den sig och väntar på att få gå ut ur boxen.
Och så håller vi på så där.
Tills vi kommer ut till hagen.
Alla moment som går fel, gör vi om tills att de går rätt.
Och så blir det beröm, gos och kel, för varje rätt.

.

Precis så är det jag menar! (till d_k) Att träning mentalt inte leder någonstans om man stressar!! Att göra en grej, låta hästen stå still 1sek och sen göra nästa lär hästen absolut ingenting mer än att..."om jag bara tjafsar på får jag göra nått annat" och den blir mer och mer stressad.!
Just nu har Reykur fåt för sig att rycka upp huvudet varje gång jag tar av grimman, gissa hur många gånger vi tar avoch på grimman på en dag... :D

Vi må ha olika åsikter i annat, men din hantering av hästar av vad jag läst måste få en :bow:

Hur kan det lära hästen att "om jag bara tjafsar på får jag göra nått annat", tror du att bara för att den inte får stå och titta på allt annat omkring att den blir trälig och får göra som han vill?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 157
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar