Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Ja, en trailbana kan se ut på många sätt, som du vill själv. :)
Men ta ett par hinderstöd och ett rep så har du en grind, lägg upp lite skritt/travbommar, ställ ut lite koner och gå slalom (sen kan du använda dom att rygga slalom) lägg ut en bom och gå sidepass, läggg fyra bommar i en fyrkant så aka han vända i den utan att gå utanför (fram/bakdelsvändning)
mm mm.

Sen kan du pröva och gå på presenningar, gå up på saker, gå förbi otäcka saker, att så att han känner sig trygg med dig! Prova även att longera honom en stund, sen släpper du han lös och då ska han följa dig med sitt huvud i din rygg och vända precis efter dig! Var noga med berömm hela tiden. :)

Reykur lärde jag att buga med att ta en godis mellan frambenen, först inte så långt sen längre och längre bak, tillslut hade han lärt sig! Lär honom även att tacka för godis genom att ta upp hans ben framåt, tillslut lär de sig det oxå!

Hoppas du förstår även om jag inte är så bra på att beskriva.... :crazy: Lycka till!!

Diabolical_Kitten skrev:
Dessutom longerar jag honom med westerngrimma

:smirk: :crazy: Jag börjar bli trött på alla som tror att en westerngrimma (antar att du menar repgrimma) gör en till en superduperhästahanterare, eller att den automatiskt löser ett problem.. Fast det här var lite out off topic så skit i det. :p

Hur som helst, kolla in den här sidan t.ex. www.horse-vision.se där finns det övningar. Jag har lärt min häst de flesta av dem då han var konvelescent för att han skulle ha något att göra. Det stärker kommunikationen mellan er och är jätteroligt. :)

En psykiskt stimulerande övning kan vara så enkel som att du ber hästen att ställa sig på en pall. Eller leta upp en godis du gömt. Jag läred i veckan min häst att ställa dig på ett lastbilsflak. DÅ Fick han tänka. Använd din fantasi? Det är inte bra att bara tömköra och longera en häst, det är utnötande för både kroppen och psyket. Man ska variera.

Senast ändrad av en moderator:

Idag kollade jag honom igen. När vi sprang utanför stallet på grusväg visade han sällan tendens till hälta, endast när han sprang långsamt, desto snabbare han sprang desto mindre synligt blev (han nickade bara till när han satte ner hö fram)
I ridhuset däremot, nickade han till, hakade upp benet litegrann OCH satte ner det tyngre. Därav drar jag slutsatsen att underlaget är för djupt ( vi bytte underlag i somras från grus till djup sand, fråga inte varför, jag gilalde det förra bättre) och att han har överansträngt sig.
För det var en tydlig skillnad mellan ridhusetr och hur han var på grusvägen.

Min häst blir inte heller galen om han får gå i sin vanliga hage. Då springer han av sig där. Jag pratar om just boxvila/konvalescenthage.

Jaså, så bara för att jag inte tar åt mig av kommentarer som "du gör fel" utan nån formulering om varför jag skulle göra fel osv, tar jag inte åt mig av andras åsikter?

Jag lyssnar på folk som kommer med argument för sina åsikter, och de bemöter jag på ett trevligt sätt. Men någon som lägger sig i den här tråden utan att vilja hjälpa utan bara för att vara jobbig, det kommer jag inte bry mig om. Det tycker jag är självklart.

Läs HELA meningen. Jag använder westerngrimma när jag ska sätta honom på plats, för en vanlig grimma gör ju inte det minsta ont om man rycker i den. Drar jag allt vad jag orkar i en westerngrimma kommer hästen reagera.
Och det är det jag vill ha om hästen longeras: när jag säger halt, ska han göra halt. Gär han inte halt korrigerar man honom genom att drar i repet, och då märker han av att han ska vara uppmärksam och inte lulla runt i sin värld.
Jag longerar honom inte med westerngrimma i vanliga fall, då longerar jag med träns och tömkörningsgjord med inspänningstyglar.

Tack för tipsen, kan börja med lite sånt :)

Jag har gjort lite sånt som att rygga mellan koner, flytta sidleds över bommar, släppa läs och han ska följ amig hela tiden osv och att gå över/under presenning är nog itne så psykiskt påfrestabde fölr honom, han är inte rädd för nåt...
De enda gångerna han fjantar sig är när stallägarens hjullastare/grävmaskin vad det nu är kör förbi, för hans förra stallkompis var absolut dödsrädd för den saken. Men nu ahr jag gått förbi den lugnt när den har varit på 2 ggr (n'r den är av har han aldrig varit rädd) och nu är inte den läskig längre heller.. Däremot ahr jag gjort mycket att gå in i skogen ensam, det tycker han är lite läskigt, att vara utan andra hästar ensam i en möärk skog, men det har vi kommit över. Så vi går längre in i skogen varje gång och de vi har kommit nu är han coollugn och han litar på att om det kommer ett hästätande monster kommer hans mamma fajtas med monstret och han får gömma sig bakom mig ;)

Diabolical_Kitten skrev:
Min häst kan uppföra sig, det är inte precis så att han blir psycho av att stå en dag. Men VARENDA häst jag har träffat blir psycho förr eller senare av för mkt vila. Man kan inte bara säga att man ska hantera dom bättre, för jag har sett flera väluppfostrade hästar bli totalt galna av för mkt vila efter hältor osv..

Fast för mig iaf är det skillnad på att VARA överenergisk och halvtossigt och att BETE sig halvtossigt!

Min valack är en sådan där häst som är en lisa att ha på boxvila. Han står snällt där dag ut och dag in. Sen att han börjar leka med allt som finns inom räckhåll etc kan man ju leva med. Men det är ju ett tydligt tecken på frustration. Och efter X veckor på box är han så full av energi att han inte vet vad han heter längre. Om han FICK skulle han vara 'spritt språngande galen'. Men han FÅR INTE det.

Jag minns när han stått TVÅ MÅNADER på box, utan promenader. Som unghäst. Första dagen jag skulle släppa i hage mötte jag grannen påvägen och stannade och pratade med grannen i 30 minuter. Vision stod helt still på slakt grimskaft och väntade fint. Men när jag släppte honom i hagen..herregud. Jag var övertygad om att han skulle bryta vartenda ben i kroppen och några till som han röjde och for.

När han var konvalescent efter operationen skämde jag bort honom. I kubik. Mycket beroende på att det var 'vår sista tid tillsammans'. han 'kom undan' med saker han normalt inte gör, t ex att när han stod lös på stallgången inte bli korrigerad för han tog ETT steg åt något håll. För 'det var ju bara ett steg och jag förstååår ju att han är rastlös'. Tjen vilka problem jag SKAPADE åt mig själv. Han var vildhingsten Allan Ballan på promenaderna och gick på bakbenen och bockade och for. Så jag fick sätta på stigbett på honom och tala om för honom att nu jävlar var det till att uppföra sig eller så drogs promenaderna in.

Allan Ballan problemet (har jag insett i backspegeln) var ett problem JAG skapade åt mig själv. På samma sätt som jag genom att 'skämma bort' honom och vara slapphänt under konvalescenten fick en häst som var en dryg jäkla diva 'helt plötsligt'. Bara ta tre djupa andetag, se till att påminna honom (och mig) om vilka regler som gäller och nu är han sitt vanliga väluppfostrade jag igen.

Inte heller tvååringen kommer undan med att bete sig som en apa under konvalescens. Hon mår inte bra av vila, faktum är att hon tolererar vila sällsynt dåligt, och vi får problem med boxvandring och liknande. Däremo är hon VÄL medveten om att när matte är i andra änden av grimskaftet så har man sina fötter på jorden och är INTE tre meter upp i luften t ex. Och det spelar ingen roll om man har myror i huvudet, uppåttjack i blodet och spring i benen för man sköter sig likförbenat. Däremot kan jag ju (tyvärr) inte påverka att hon tar ut rastlösheten och att hon mår psykiskt dåligt av vila i box/hage.

Så, BLI knäppa det får de och det förstår jag, men de får inte UPPFÖRA sig knäppt när jag hanterar/rider/etc.

Så för mig ÄR det en hanterings/uppfostringsfråga.

Jag har haft en som din, som blev GALEN av vila och blev en fara för både folk och sig själv. No need to say att jag inte hade sådär superpli på henne genrellt. Det SÅG UT så på ytan, men fan att jag kunde ställa henne, säga 'stå still' och gå in och fika. När jag var utom synhåll lallade hon iväg t ex. Valacken står kvar, han är tillsagd att stå och då står han. (fast jag har inte för vana att gå in och fika, jag ser ingen anledning varför de ska behöva stå och bara stå i ett sånt läge). Hon var också totalt muppig att tida när hon vilade och man var tvungen att 'rasta av'/galoppera av henne osv. Valacken kan vara så laddad att man känner att man har 400 kg dynamit under sig, och sure - han kan ligga på, men han skulle inte sticka/bocka/Bralla/dra eller liknande, han vet när det är läge att blåsa ut ånga och när det inte är det. (Således kan han EFTER ett ridpass bocka och flippa sig runt hagen i överljudsfart.. men det är helt okej, i hagen gör de vad de vill såvida jag inte är där)

Just lång vila så de samlar massa överskottsenergi är en ganska bra värdemätare på hur bra man lyckats och hur befästa saker och ting är och hur pass hästen respekterar matte btw..

Diabolical_Kitten skrev:
Så du menar på fullaste allvar och du är helt ärlig när du påstår att dina hästar aldrig gör något som tyder på ett frustrerat och aggressivt beteende? Dina hästar stegrar sig aldrig, skenar aldrig, bockar aldrig, sparkar med frambenen osv osv?

Menar du under ryttare nu/vid hantering, eller pratar du om i hagen/frihet?

Diabolical_Kitten skrev:
Tack för tipsen, kan börja med lite sånt :)

Jag har gjort lite sånt som att rygga mellan koner, flytta sidleds över bommar, släppa läs och han ska följ amig hela tiden osv och att gå över/under presenning är nog itne så psykiskt påfrestabde fölr honom, han är inte rädd för nåt...
De enda gångerna han fjantar sig är när stallägarens hjullastare/grävmaskin vad det nu är kör förbi, för hans förra stallkompis var absolut dödsrädd för den saken. Men nu ahr jag gått förbi den lugnt när den har varit på 2 ggr (n'r den är av har han aldrig varit rädd) och nu är inte den läskig längre heller.. Däremot ahr jag gjort mycket att gå in i skogen ensam, det tycker han är lite läskigt, att vara utan andra hästar ensam i en möärk skog, men det har vi kommit över. Så vi går längre in i skogen varje gång och de vi har kommit nu är han coollugn och han litar på att om det kommer ett hästätande monster kommer hans mamma fajtas med monstret och han får gömma sig bakom mig ;)

Prova gör övningar som är korta, och gör flera övningar TÄTT TÄTT på varandra och i ganska rask takt. T ex backa fyra steg och sen DREKT gå fram, stanna mellan två koner, flytta bakdelen till höger, rygga två steg, flytta bakdelen till vänster.. Ja du kan ju ha vilka övningar som helst, men att det är en kort snutt av en övning sen DIREKT en annan. Du måste vara dels såpass rapp i dina signaler att det fungerar och så KRÄVA att han lyssnar. Målet är att han ska vara 100% alert på vad du kommer be om nästa gång hela tiden.

Jag hade problem emd att få unghästen 'trött i huvudet', tills jag insåg att vi gjorde saker för långsamt. Jag bad om tre steg back, berömde och klappade (dvs en 'paus' på typ 15 - 30 sekunder), sen bad jag om nästa, berömde etc. Hon gjorde vad jag bad om, fick beröm, började titta på fåglarna och allt annat, tog ett tag att 'få igång' till nästa övning etc och behövde inte tänka så himla snabbt direkt. När jag började (hon är ju ung och grön så krävs eg rätt LITE bara man gör rätt) be om två steg back, röstberöm 'i farten' och sen utan halt DIREKT tre steg framåt, beröm i farten och utan att stanna vända vänster, stanna och DIREKT backa så började damen ganska snart se dimmig ut på ögonen, eftersom jag hela tiden bad om nya grejer och det gällde att vara vaken och hänga med HELA tiden. Jobbigt för en liten en.. (Vilket var precis vad jag var ute efter).

Innan kunde jag göra 'ledövningar' i 30 minuter och hon tyckte 'kul, vad ska vi göra nuuuu då?*. Med det 'uppspeedade' sättet så på 10 minuter så tyckte hon 'kul matte, men jobbigt'. T ex så om jag gjorde halt och bara var passiv och lät henne stå så innan så kollade hon på fåglar, omgivningen, nappade lite gräs etc. I den uppspeedade varianten så i början i halterna stod hon och hade full fokus på mig, och efter tio minuter (då vi la av) så stod hon och stod, avslappnad, lugn och rätt trött i huvudet. Dvs det var/är STOR skillnad i hur 'jobbigt' mentalt de uppfattar det.

Sen, samma sak när man promenerar dem. Mina hundar kan springa mil efter mil lösa, jogga med dem i koppel och efter en halvmil börjar de sacka. För det är jobbigare att hela tiden tänka på och anpassa sig efter föraren än lalla fritt. Samma sak funkar på hästar. Ändra tempot OFTA, gör massa halter, få hästen att lääänga skritten maximalt utan att gå upp i trav (när hästar når gränsen för vad som är bekvämt och utan speciell ansträngning tempomässigt så går de upp en gångart om de får välja själv) etc.

Jag pratar om när man leder dom, i stallgången etc. Alltså inte i "frihet" elöler under ryttare.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag pratar om när man leder dom, i stallgången etc. Alltså inte i "frihet" elöler under ryttare.

Okej, då måste jag faktiskt i princip hålla med Inte_ung, mina gör inte heller så (om jag inte låter dem..se annat svar id en här tråden)

Alexandra_W skrev:
Fast för mig iaf är det skillnad på att VARA överenergisk och halvtossigt och att BETE sig halvtossigt!

När min häst blir överenergisk visar han det genom att bocka osv, för det är då han blir av med energi på snabbast möjliga sätt. Det är lätt att säga till honom när han bockar under ryttare, för då får han bara jobba ännu mer (alltså har han dragit slutsatsen att han kanske inte ska bocka, för då blir det jobbigare än vad han vill att det ska bli) När han abra är "vanligt" överenergisk (typ efter ett par dagars vila när han har gått i en vanlig hage) kan han bli trälig på stallgången, t.ex. att han måste titta på allt som finns i närheten och att han flyttar bakdelen ofta. Men jag pratar som sagt inte om bara lite pigg, utan om en månads boxvila.
Dock är han så att när han får börja sättas igång lägger han av med allt sånt beteende, för då känner han att det händer nånting. Så fort han känner att vi gör roliga saker och att han snart komma få göra roliga saker (typ galoppera eller hoppa) så blir han mer harmonisk och lugn och GLAD. För min häst blir otroligt deppig, frustrerad och aggressiv (blir tjurig, vill inte att man pysslar med honom saå mkt, t.ex. borstar honom över huvudet eller sånt. Medan han i vanliga fall älskar sånt) och mår fysiskt dåligt (pälsen blir matt, blir sämre i magen osv) av att stå.

Jag vill poängtera att jag inte accepterar att min häst blir psycho bara för att han vilar, och självklart tillrättavisar jag (han behöver också stränga regler, för ger man honom ett finger tar han hela dig typ ;) Han får inte flytta sig ett steg när han ska stå still. Han får inte gå 5 cm framför min axel med hans huvud. Han får inte flytta på mig i någon situation.) Men om hästen får gå i sin vanliga hage busar han av sig där och flyger upp i luften där. Men har han boxvila finns det ingenstans för honom att ta vägen och de enda gångerna han får komma ut då är ju när jag borstar honom/leder honom.

Jag håller med att det kan vara en uppfostringsfråga, förra året var det inte bara vila, det var även att han kom in i sin trotsperiod. Min häst har ett starkt psyke, och han stod emot vad som helst och han var väl medveten om att ingen människa lyckas stå emot en häst på 500 kg. Nu vet när han ska ge sig och han vet konsekvenserna av att bete sig illa. Och han håller sig i skinnet när man rider, (när man rider honom känner man att varenda muskel i kroppen jobbar, han tar i hur mkt som helst vid varje liten skitsak, men han vet att om han bockar då får han göra RIKTIGT jobbiga saker. För säga vad man säga vill om hur man ska tillrättavisa vid olydnad, men att arbeta dom har jag inte sett några negativa effekter av. Hellre det än att slå.)

Sen så vet inte jag om min häst står still om jag skulle gå iväg och lämna han på en asfaltsparkering t.ex. För jag ser ingen mening med att hästen ska stå still utan mig. Dock har vi tränat litegrann på att han ska stå still i bara grimma medan jag sadlar av, borstar osv, men då allt kan hända i stallet och hästen kan bli rädd är det inget jag gör såvida jag inte är ensam i stallet/få hästar i stallet. Så det är inget jag prioriterar, då jag ju lika gärna kan ha hästen uppbunden som att ha den lös.

Diabolical_Kitten skrev:
Och hur löste du det då? (ingen bitsk kommentar, jag vill bara veta vad du gjorde annorlunda än mig)
Jag tar ledarskapet över hästen.
I mitt sällskap så bestämmer jag - allt.

Är det den hästen du pratar om när du skriver att du inte orkar med folk som inte förstår?
Nej, inte egentligen.
Utan alla de hästar som jag har sett folk "rasta av" för att våga rida på.
T.ex. genom att jaga runt den på en ridbana med tokvändningar och vridningar i kotlederna som följd.
Det gick att se hur den hästens leder bröts ner varje gång.
Men den gick ju inte att rida på annars.
Kotledsinflammationer till Trapalanda kom som ett brev på posten.

Det är så trist när det inte går att lyssna på andra.
Och andra i detta fallet var inte jag, utan en fälttävlansryttare på internationell nivå.

Hästen som jag misslyckades med hände långt senare.
Den var ett hopplöst kapitel.
Jag (och några andra) försökte allt.
Det var kört.
Hästen var en trädgårduppfödning som mycket väl visste att den var starkare än människor, så han bestämde över människor med våld.

Jag gör sakerna ganska snabbt, för jag märkte också efter att jag hade haft honom ett tag att han inte är uppmärksam annars. För då kunde han ju lyssna perfekt, men när det väl kom till kritan lyssnade han inte. Men när jag nhtränar t.ex. gör vi sakerna snabbt. Är jag vänd mot honom och tar fram handen (i hans riktning) lite så ska han backa. Säger jag att han ska backa 4 steg ska han backa 4 steg (efter allt backande har han lärt sig siffrorna litegrann) och han ska göra det pronto. Dessutom försöker jag göra många olika saker efter varandra, som du beskriver. Det gör jag i ridningen med. Jag kan göra 3 serpentinbågar, sntt igenom, vända upp på medellinjen, halt, igång i trav igen, vända vänster trava en långsida, vända upp på medellinjen, halt, igång i trav, sen vända höger, fatta galopp och göra en volt på mitten, gå ner i skritt, halt, backa 4 steg, fram i trav, galoppfattning vid c, galoppera en långsida osv.
För då tycker min häst att det är roligt och han är uppmärksam och lyssnar, för han är också så att om inte jag kräver uppmärksamhet hela tiden utan själv står och slappar kpommer inte han intressera sig för vad jag vill göra.
För då står han också bara och slappar...

Jag ser till att hästen förstår vad jag vill.
Och sedan så ser jag till att hästen vet vad jag vill.
Sedan så ser jag till att hästen gör som jag vill.

Och så är jag konsekvent.
Har jag ställt hästen att stå på ett ställe, så skall den stå där tills att jag ber den gå därifrån eller ger den "ledigt" genom att ta av den grimman.
Står den inte stilla där jag vill ha den, så ställer jag tillbaka den igen och igen och igen och igen och igen och igen ......, tills att den står kvar där jag vill ha den.
Och det enda som jag säger varje gång som jag ställer tillbaka hästen är kommandot stå stilla.
Så småningom förkortat till endast "Stilla".
Och det är alltid lika varje gång.
Inget "Denna gången var det mindre viktigt", utan alltid lika viktigt.

De får aldrig beta när jag leder dem.
De skall alltid gå bakom mig.

Och så vidare med allt jag gör - hela tiden.

Senast ändrad:

Diabolical_Kitten skrev:
Läs HELA meningen. Jag använder westerngrimma när jag ska sätta honom på plats, för en vanlig grimma gör ju inte det minsta ont om man rycker i den. Drar jag allt vad jag orkar i en westerngrimma kommer hästen reagera.
Och det är det jag vill ha om hästen longeras: när jag säger halt, ska han göra halt. Gär han inte halt korrigerar man honom genom att drar i repet, och då märker han av att han ska vara uppmärksam och inte lulla runt i sin värld.
Jag longerar honom inte med westerngrimma i vanliga fall, då longerar jag med träns och tömkörningsgjord med inspänningstyglar.

Det lät bara så tråkigt när du skrev "dessutom" för att liksom markera. :crazy: Men ursäkta om jag hade fel.

Du har inte provat med att börja vifta med själva longerlinan så att den går i vågor, istället för att dra i den? Det brukar funka när man vill göra halt.

Inte_Ung skrev:
Hästen var en trädgårduppfödning som mycket väl visste att den var starkare än människor, så han bestämde över människor med våld.

Det gick inte på något vis att återta ledarskapet på denna häst?
Jag är mycket intresserad av dett om det går att göra något åt alla hästar eller om man får inse att en del är så förstörda att det inte på något vis går?!
Hur betedde sig denna häst?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 157
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV