Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Du borde nog köra med varannandagsträning, det tar musklerna 48 timmar att återhämta sig efter arbete.
Och så kortare men intensivare pass.
Sitta och skritta i 30 min är bara nedbrytande för lederna.
Om man inte rider dressyr och i form under tiden förståss.

Gör liksom jobbet, men sitt inte och åk på hästen.
Det går att få en häst både trött och svettig av ett 20 min dressyrpass i skritt om man gör rätt.
Och då så är det bara uppbyggande och inte det minsta nedbrytande.
Du måste ju få med bakbenen under hästen om hästen nu har ont i ett framben.
Och stärka maggördeln.
Att bara ut och skritta utan ett nogrannt arbete bygger ingen häst.

Diabolical_Kitten skrev:
No! Han är alldeles för vaggig för att sitta på.
Det låter som om han går i passgång.
Kolla upp det, för då så är det något som du måste åtgärda.

Var har jag skrivit att jag bara skrittar?...

Jag tömkörde/longerade varannan dag, jag vet att unghästar bygger bättre muskler i vila.
När jag skrittar fram 5-10 min innan varje pass gör jag några minuter bara ingenting (lång tygel) och sen börjar jag jobba han mer i form och gör övningar. De dagarna (1 gång varannan vecka kanske, när vi har sadel och är igång) jag bara skrittar är det väldigt väldigt sällan som jag bara sitter på och låter honom gå (om vi inte skrittar i skogen förståss med lite klättring)

Men när vi tränar vanligt kan jag INTE bara rida varannan dag, han blir alldeles för explosiv. Nu går han på minimalt med krafft groov, 0,5 kg/dagen, och han är skitpigg.

Senast ändrad:

...Men skritt och pass ser väl helt olika ut? När han skrittar har jag aldrig haft någon, eller sett själv, som sagt att han går i passgång?
Jag kan ju ta kort så får du se...

Hur åtgärdar man det och hur kan det komma sig att haflinger kan det då? Kan vilken ras som helst gå i passgång? På vilka söätt skadar det hästen?

Diabolical_Kitten skrev:
Var har jag skrivit att jag bara skrittar?...
Du skrev:
Därimellan red jag också ut på "långturer" där vi skrittade i 30-40 min och nån kort trav.

Men när vi tränar vanligt kan jag INTE bara rida varannan dag, han blir alldeles för explosiv. Nu går han på minimalt med krafft groov, 0,5 kg/dagen, och han är skitpigg.
Du kan inte låta honom bestämma sitt arbete själv på det viset.
Då så går han sönder.
Du måste kontrollera energin.
Energin har inget med hur mycket hans kropp klarar av att göra.
Du måste som ryttare ta det ansvaret.
Här så tror jag att du har grunden till ditt problem.

Hästen hetsar dig med sitt temperament till att rida mera än vad hästen håller för.
Det är bara för dig att lära dig att kontrollera energin.
Du kan inte "rasta av" honom, för då så går han sönder.

Som du ser, kan jag ju tillägga.

Diabolical_Kitten skrev:
Hur åtgärdar man det och hur kan det komma sig att haflinger kan det då? Kan vilken ras som helst gå i passgång? På vilka söätt skadar det hästen?
Man hittar orsaken till att hästen passar, och åtgärdar den.
Det är inte passgången som är problemet, utan det som orsakar passgången.
På alla hästar, utom de med många gångarter då.
De kan gå i passgång helt naturligt utan att något är fel.

Men det var när jag hade köpt honom och det var i skogen, alltså med lite klättring över stockar och sten. Sen så tycker jag att det är nog så viktigt att abra kunna skritta ut på långa tyglar och inte jobba. Unghästar behöver det ibland.

Min häst blir galen om han inte rids. Han blir spritt spprångande GALEN. Han blir okontrollerbar.
I nov förra året hade jag en tandläkare ute som konstaterade att han hade vassa tänder = hade fått sår = inget bett (och då avstog jag från ridningen istället) Hästen fick INGEN kraft, men efter nästan 2 veckor (han skulle gå utan bett i 2 veckor) slog det slint i skallen på han. Han skenade runt, stegrade sig, bockade konstant, och då ledde jag honom bara. Det gick inte att hoppa upp. Han blev så agressiv, så frustrerad så han började hugga efter mig osv. Och det tog 3 månader att få rätt igen.
Så säg inte att jag rider sönder min häst för att jag rider hopnom såpass att han blir av med energi. För min häst blir komplett GALEN av att stå. Han är en unghäst, han behöver stimulans, och det får han inte av att abra stå. Och att gå en promenad gör inte att han blir av med nån energi...

Med tanke på att han är glad, VILL bli riden, har glansig päls, och sätter mkt muskler, så trpor jag INTE att han mår dåligt av att ridas 5-6 dagar i veckan som han gör i vanliga fall. Jag kan lova dig, alla som ahr träffat den hästen säger samma sak: Han är pigg som bara den och kan i princip leva på luft, och han måste jobbas hårt för att må bra. För jag har trots allt haft min häst i 2 år, och jag VET hur han fungerar. Jag VET att han psykiskt mår otroligt dåligt av att stå, och att stå 3-4 dagar i veckan är mer än vad han klarar av. Och en häst som mår dåligt psykiskt är inte en häst som kommer hålla heller.

Sen så tycker jag att det är nog så viktigt att abra kunna skritta ut på långa tyglar och inte jobba. Unghästar behöver det ibland.
Det är nedbrytande för hästen att gå och hänga i skelettet.
Om man bara skrittar på långa tyglar på en omusklad häst, så får ryggraden och lederna bära vikten av ryttaren.
Och det är det musklerna som skall göra för att hästen inte skall gå sönder.

Min häst blir galen om han inte rids. Han blir spritt spprångande GALEN. Han blir okontrollerbar.
Då så har du ju verkligen ett problem.
Och det måste lösas.

Du har ett reéllt problem med din häst.
Hästar med dylika temperament går sönder om man inte kontrollerar dem och deras arbete.
Om du inte tror på mig, så kan jag inte hjälpa dig alls.
Du kommer bara med massor av undanflykter.

Är hästen galen, så är det något fel på den.
Ta reda på vad och lös problemet.
Annars så kommer du inte ett kunna rida på honom alls.

Han är halt nu, eller hur?
Och så kommer det att bli för dig igen och igen och igen om du inte löser problemet med att han "blir komplett GALEN av att stå".

Jag har stor unghästvana så jag vet.
Den hästen kommer aldrig att fungera om du inte får den att uppföra sig vettigt utan att motionera den trött.
Den kommer bara att behöva mer och mer rörelse för att bli lugn, och till slut så kommer den alltid att bli halt för att på så vis hamna i en ny viloperiod.

Och om du säger emot mig något mera, så kommer jag inte att skriva mera i denna tråden.
Jag försöker att hjälpa dig, och vill inte hamna i någon ilsken diskussion med dig.

Jag kan förstå det, men jag har aldrig hört om en unghäst som gått sönder för att man ridit ut på långa tyglar, om man rider den bra i vanliga fall.

Om du inte vill att jag ska säga emot förstå¨r jag inte varför du skriver, detta är en diskussion. Jag tycker inte att du ska kunna säga att jag rider sönder min häst och det är så och så när du inte har träffat min häst. Jag förstår att du vill hjälpa, och jag är glad att du engagerar dig, men du måste förstå att jag ju faktiskt måste berätt aom min häst för att du ska kunna ge mig råd, eller hur?

När han är HALT vilar han, självklart. När han är skadad, svullen osv så får han ju vila. Men det tär något fruktansvärt på hans psyke (i somras: 4 veckor konvalescenthage, varav 1 vecka bara vila, sen 2 veckors promenad, men det blev inte mkt med det pga att medryttaren hade hand om han och han tog kontroll över henne, sen 1 vecka skritt i typ 20-30 min. Sista dagen slog det slint i skallen på han och han var mer i luften än på marken) att vila. Han behöver stimulans. Och det kan göras genom en låååång promenad och jag springer med, han får beta lite osv, men en långpromenad räcker inte som motion för honom. Det blir lite stimulans så han har nåt att tänka på, men det ger inte alls samma effekt som att jobba igenom honom (om det nu är löshoppning eller vanlig dressyr eller hoppning)

Min häst kan uppföra sig, det är inte precis så att han blir psycho av att stå en dag. Men VARENDA häst jag har träffat blir psycho förr eller senare av för mkt vila. Man kan inte bara säga att man ska hantera dom bättre, för jag har sett flera väluppfostrade hästar bli totalt galna av för mkt vila efter hältor osv.
Nu har de senaste 2 veckorna varit mest vila, pga att min kanin dog och jag inte var på humör att longera eller nånting. Ville bara stå och pyssla. Och han är lugn nu, men om jag skulle låta honom vila varannan dag, skulle det resultera i ett utbrott som heter duga. Eller tja, om jag skulkle skita i att ge honom foder går det ju, men då får han näringsbrist istället.

Du har inte tänkt på att du kan stimulera honom PSYKISKT istället? Hitta på saker som du kan lära honom, roliga tricks och sånt...

Dom brukar bli bra mkt tröttare av att använda huvudet än vad dom blir av att använda benen. :)

Sen är det inte så att hästar i almänhet blir "tokiga" av vila. Min yngling har vilat MKT, dels pga han har "förolyckad" sig själv på olika sätt, dels pga min sjukdom. Jag anser heller att vilan har en positiv effekt, isär när hästen är ung, för då hinner den smälta ny lärdom och den hinner växa ikapp sig själv. Och han är ändå 70% fullblod, väldigt pigg och glad och älskar att jobba.

Jag har haft En häst som blev tokig, men det var pga alla hans traumer och all smärta från hans förtid :cry: kom upp till ytan när han inte längre hade annat att sysselsätta sig med... Och när vi till slut lyckades lösa hans problem så var det inga problem med att vila...

Senast ändrad:

Det går att sysselsätta hästar i huvudet utan att anstränga kroppen på dem.
Använd din fantasi!
I övrigt så har jag en hel gård full med hästar som klarar hur mycket vila som helst utan att bli det minsta psycho.

Att få sådana där tokspel innebär att något är fel.
Antingen så är hästen obotligt knäpp eller så har den ont någonstans.
Sist som jag träffade på ett sådant beteénde så hade hästen ischias.

Inget av dessa problem löses i längden av mera motion.
ALLA hästar som jag har träffat och som har haft det beteéndet som du beskriver och blivit rastade i stället för kontrollerade har blivit evigt halta.
Jag lovar, du kommer inte undan.
Hitta felet på din häst och lös det.
Annars så är allt som du har en halt eller galen häst.

Nu så lämnar jag tråden.
Jag vill nämligen inte diskutera detta med dig.
För det smärtar mig så att se att alla verkar behöva rida sönder sina egna hästar för att förstå.
Och det går bara inte att lyssna på andra.
Du är inte den första, och jag orkar inte psykiskt med det igen.

Jo, men det är det jag menar med: "Han behöver stimulans. Och det kan göras genom en låååång promenad och jag springer med, han får beta lite osv, men en långpromenad räcker inte som motion för honom."

Sen så kan jag faktiskt inga tricks..... Jag är inte insatt i sånt....

Det var ju konstigt att varenda ryttare jag känner håller med mig: vila och begränsat utrymme är påfrestande för hästar.
Sorry, men jag tror faktiskt inte att om du låser in din häst i en konvalescenthage i en månad att den är glad och normal.

Diabolical_Kitten skrev:
Så säg inte att jag rider sönder min häst för att jag rider hopnom såpass att han blir av med energi.

Men förstår du inte vad hon menar?? Du rider ju sönder hästen om du inte rider på RÄTT SÄTT!! det är helt skilda saker.

Men hitta på några!! Är ju bara att söka, du hittar säkert nåt på nätet. En promenad är inte psykisk stimulans. Psykisk stimulans är att presentera ett problem för hästen som den får tänka för att lösa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
884
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 157
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar