Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!

Fast jag tycker inte att man ska hetsa sig igenom dessa grejer, det blir bara en stressfaktor till på hästen, även om du inte tror det.
Du måste ge honom tid att smälta saker och säg inte att han blir uttråkad av att stå stilla 5 sek, det har jag väldigt svårt att tro. Övningar för att stimulera ger ingen effekt av att stressa sig igenom dem!

När min häst blir överenergisk visar han det genom att bocka osv, för det är då han blir av med energi på snabbast möjliga sätt. Det är lätt att säga till honom när han bockar under ryttare, för då får han bara jobba ännu mer (alltså har han dragit slutsatsen att han kanske inte ska bocka, för då blir det jobbigare än vad han vill att det ska bli)

Varför inte lära honom att göra om du säger istället? Dvs utan att HAN väljer att avstå eftersom HAN tycker det blir jobbigare?

När han abra är "vanligt" överenergisk (typ efter ett par dagars vila när han har gått i en vanlig hage) kan han bli trälig på stallgången, t.ex. att han måste titta på allt som finns i närheten och att han flyttar bakdelen ofta. Men jag pratar som sagt inte om bara lite pigg, utan om en månads boxvila.
Dock är han så att när han får börja sättas igång lägger han av med allt sånt beteende, för då känner han att det händer nånting. Så fort han känner att vi gör roliga saker och att han snart komma få göra roliga saker (typ galoppera eller hoppa) så blir han mer harmonisk och lugn och GLAD.

Fullt förståeligt, men det du beskriver är (skjut mig inte nu) en häst som vet att det är HAN som har sista ordet och HAN som dikterar villkoren. Får han inte som han vill så ser han till att göra det såpass 'besvärligt' för dig att HAN får som han vill. Det där är raka motsatsen mot vad jag iaf vill se med mina hästar.

För min häst blir otroligt deppig, frustrerad och aggressiv (blir tjurig, vill inte att man pysslar med honom saå mkt, t.ex. borstar honom över huvudet eller sånt. Medan han i vanliga fall älskar sånt) och mår fysiskt dåligt (pälsen blir matt, blir sämre i magen osv) av att stå.

Att de inte mår bra av att stå är ju ett problem som nog alla dras med, och det är rätt svårt att 'uppfostra' dem att inte må psykiskt/fysiskt dåligt. Men det är inte en ursäkt att bete sig ILLA. Det är 'okej' (ur uppfostransperspektiv) att vara deppig, rastlös, tappa aptiten och sådana grejer. Men inte att tjura, att böka runt osv. Och det är där man ofta gör fel. Man tycker SYND om hästen och tillåter den en massa man normalt inte skulle. Det är av ren välvilja men det slår fel när det översätts till hästspråk.

Jag vill poängtera att jag inte accepterar att min häst blir psycho bara för att han vilar, och självklart tillrättavisar jag (han behöver också stränga regler, för ger man honom ett finger tar han hela dig typ ;) Han får inte flytta sig ett steg när han ska stå still. Han får inte gå 5 cm framför min axel med hans huvud. Han får inte flytta på mig i någon situation.) Men om hästen får gå i sin vanliga hage busar han av sig där och flyger upp i luften där. Men har han boxvila finns det ingenstans för honom att ta vägen och de enda gångerna han får komma ut då är ju när jag borstar honom/leder honom.

Och om ledarskapet och respekten sitter så accepterar han det även då han ör överenergisk och OM det går så långt att det 'slår slint' och han bara MÅSTE flyga i luften kommer han att göra det i BOXEN och inte när du hanterar honom. Dvs du har hur du än vänder på det ett uppfostrans/ledarskapproblem. Och 75% av problemet är att DU TILLÅTER det. Du sitter här och försvarar och försvarar hans beteende. Och jag FÖRSTÅR det, man tycker förbannat synd om dem när de mår dåligt. Men tycka synd om får aldrig översättas med att låta dem bete sig illa. Det där är något man endera TILLÅTER eller så tillåter man det INTE. oc vi har nog alla gjort misstaget atT TILLÅTA det, för vi tycker synd om hästarna. fast 'tycka synd om' ingår inte riktigt i hästvokabulären, och när de för att vi tycker synd om dem LÅTER dem bete sig illa så blir det på hästspråk en helt annan ordalydelse, oftast 'om jag bara bråkar och bänglar och bökar tillräckligt mycket så FÅR jag göra det jag vill', i det här fallet släppa ut energi. Samma sak när man rider, hur många gånger har man inte haft dragkamp med en häst för att sen ge upp och tycka 'okej, blås ur ångan då så jobbar vi sen'. Hästen hör/lär sig. 'Om jag bara ligger på tillräckligt mycket och tillräckligt länge och SKITER i vad eländet på ryggen säger tillräckligt länge så ger hon sig och jag får som man vill'...

Jag håller med att det kan vara en uppfostringsfråga, förra året var det inte bara vila, det var även att han kom in i sin trotsperiod. Min häst har ett starkt psyke, och han stod emot vad som helst och han var väl medveten om att ingen människa lyckas stå emot en häst på 500 kg. Nu vet när han ska ge sig och han vet konsekvenserna av att bete sig illa. Och han håller sig i skinnet när man rider, (när man rider honom känner man att varenda muskel i kroppen jobbar, han tar i hur mkt som helst vid varje liten skitsak, men han vet att om han bockar då får han göra RIKTIGT jobbiga saker. För säga vad man säga vill om hur man ska tillrättavisa vid olydnad, men att arbeta dom har jag inte sett några negativa effekter av. Hellre det än att slå.)

Men du går runt problemet så. Visst fungerar det att se till att oönskat beteende leder till JOBB. Sure. Men du har tagit en väg RUNT problemet. Säg att du vill göra en lugn, sansad övergång till trav. Hästen exploderar och far iväg i galopp. Om du då väljer att TOKJOBBA hästen i galopp tills den kräks på alltihop så visst kommer den hålla sig i skinnet sen, men det handlar då om fysisk trötthet och att den faktiskt FÅTT göra av med energin. Om du istället hade satt hästen på haserna och konstaterat NEJ, och börjat om. Gång på gång på gång tills hästen gjorde den lugna, sansade övergången till trav har hästen däremot LÄRT SIG att det TJÄNAR INGET TILL att inte lyda.
Hänger du med på skillnaden?

Metod ett (jobba dem trött) fungerar finfint på en FRISK överpigg häst. Men det fungerar rent ut sagt skit när du ska skritta igång en konvalescent som du inte KAN jobba trött som 'tillrättavisning'. Och vad gör du då? Tja du kommer fara åt helsike och hästen kommer fara byn runt, eller så kommer du ha en häst som du leker dragkamp med i taktande skritt i 20 minuter, eller så kommer du helt sonika bli tvungen att JOBBA DEN för att få den att lugna sig. Inget av alternativen är speciellt bra för en konvalescent.

Sen så vet inte jag om min häst står still om jag skulle gå iväg och lämna han på en asfaltsparkering t.ex. För jag ser ingen mening med att hästen ska stå still utan mig. Dock har vi tränat litegrann på att han ska stå still i bara grimma medan jag sadlar av, borstar osv, men då allt kan hända i stallet och hästen kan bli rädd är det inget jag gör såvida jag inte är ensam i stallet/få hästar i stallet. Så det är inget jag prioriterar, då jag ju lika gärna kan ha hästen uppbunden som att ha den lös.

Självklart är lös inget man behöver ha dem. Jag lär dem det dels av ren lathet, och dels för att om jag måste sitta av och gå en bit från hästen under en ridtur vill jag helst kunna rida hem sen igen och slippa gå efter svansen som försvann i fjärran. Men det är inget jag ser som en nödvändighet för alla att lära sig. Men det går att applicera uppbundet med. Står hästen STILL, eller trampar den fram och tillbaka, skrapar med benet, leker med kedjorna/linorna etc?

reykurboy skrev:
Det gick inte på något vis att återta ledarskapet på denna häst?
Vi använde till slut våld, mycket våld, för det var det enda som denna häst lyssnade på.
Vi knuffade honom dit vi ville ha honom.
Och vi slog honom när han anföll oss.
Vi drog ikull honom när han försökte att slita sig loss ur våra händer.

Efter ett tag så kunde jag och några till utan vidare rida på honom, och det var en bra häst.
Han var mycket vacker och hade god kapacitet.
Men så fort som någon för honom ny person skulle hantera honom, så körde han hela programmet igen.
Och till slut så höll inte hans ben för hans egna härjningar.
Han vred söder sina kotleder på frambenen gång på gång i sina stegringar, kastningar hit och dit, bockningar o.s.v.
Så han blev utdömd p.g.a. dessa kotleder som till slut smärtade honom mycket.
Han levde så mycket rövare att han inte klarade av det själv.
Så jag fick inte veta om det skulle gå bra eller ej.

Va tragiskt när en häst tillåts så mycket att den blir en "fara" för sitt eget liv.
Ledarskap är väl ganska A och O från början!

reykurboy skrev:
Fast jag tycker inte att man ska hetsa sig igenom dessa grejer, det blir bara en stressfaktor till på hästen, även om du inte tror det.
Du måste ge honom tid att smälta saker och säg inte att han blir uttråkad av att stå stilla 5 sek, det har jag väldigt svårt att tro. Övningar för att stimulera ger ingen effekt av att stressa sig igenom dem!

Raykur påpekar något VIKTIGT som jag faktiskt helt glömde av att ta med i mitt inlägg. Att stå still och göra 'ingenting' är mental träning det med och något som de ska klara av också. Men det är skillnad på stå still och stå still. Stå still och kolla på fåglarna, träden, grannhagen etc är en helt annan sak än att stå still och 'bara vara'. De flesta hästar behöver LÄRA SIG att stå still och bara slappna av.

Min lilla utvecklade sen stor förkärlek för skosnören en period :devil: Hon greppade att stå och glo på gåglar inte riktigt var vad jag ville, men var inte riktigt inne på det här att man kunde stå och 'bara stå'. Hon förstod vad jag var ute efter, men tyckte det var rent ut sagt apjobbigt (och det ÄR det för en ung häst, mer om det senare), och tyckte att hon löste det skitbra genom att ställa sig med näsan i backen och tugga på mina skosnören istället..

Det där med att stå still men ha fokus på någonting är mycket jobbigare än att stå still och titta på fåglarna och filosofera över livet märks/har märkts väldigt väl vid skoning/verkning på henne. Hon är normalt inte minsta nafsig/etc alls, tuggar inte på grimskaft/kläder/annat. Däremot under skoning så FÅR hon faktiskt tugga på grimskaftsänden (men BARA den). För det är jobbigt för lilla hjärnan att stå still och vara fokuserad (för är man ofokuserad och nån snor ett ben så blir det obehagligt) såpass 'länge' som det faktiskt blir. Ju äldre hon blivit (och mognare), dessto mindre 'napp' behöver hon.

Lord Owen skrev:
Det lät bara så tråkigt när du skrev "dessutom" för att liksom markera. :crazy: Men ursäkta om jag hade fel.

Du har inte provat med att börja vifta med själva longerlinan så att den går i vågor, istället för att dra i den? Det brukar funka när man vill göra halt.
Jag förstår vad du menar också, jag känner några som säger att dom rider western och använder baaaara westernsaker för håller man på med western och är så insatt i det förstår man ju hästens tankar bara såååå bra.

Men jag skrev med det för att markera att jag ahr ett hjälpmedel, för drar jag i en vanlig grimma kommer inte min häst bry sig om det.

När man abra viftar med longerlinan tycker han bara jag är fjantig. Han förstår inte vad jag vill. Om han inte lyssnar på mig behöver han en tillsägelse, och att vifta med longerlinan känner han ju inte av eller nånting. Men drar man i repet när han ahr en westerngrimma på sig känner han det utan tvekan.

Men jag vill veta HUR den processen går till. VAD gör du för att förstå hästen?
För om du möter en problemhäst kommer den skita i vad du gör, först måste du sätta den på plats, SEN kan man börja med de små grejerna sm att han ska gå bakom när man leder osv.

Man kanske ska ta reda på VARFÖR hästen är en "problemhäst" innan man gör nåt annat.......

Med andra ord, förstå hästen.

Jag stressar inte igenom nånting. Jag har inte heller sagt att han inte får stå stilla i 5 sek?
När han han var inne i sin trotsperiod kunde jag inte låta honom stå stilla i 5 sek. Han fick backa, stanna stå stilla kanske en sekund, sen fick vi vidare. Han skulle avra uppmärksam hela tiden.- Om jag gör det nu kan jag låta honom stå still 5 sek utan problem, men det är en annan situation vi är i nu än vad vi var då.

Men om jag säger såhär då: Hästen vet om sin styrka och har aldrig blivit tvungen att rätta sig efter en människa. En häst som INTE har ont på nå¨got vis, bara inte har mött sin överman.
Hur gör hon då?
Eller hur gör du då?

Kung Bob skrev:
till Inte_Ung

lite out of topic men...

Är det verkligen skadligt att bara skritta ut med hästen i en halvtimma eller så?
Det kan vara det.
Om hästen blir trött och skelettet får ta upp alla stötar för att musklerna inte längre orkar göra det.
Då så blir rörelserna och nedslagen stumma.
Och så riskerar ryggraden att bli som en hängmatta där tornutskotten kan komma i nötning.
Man skall bara sitta på hästen så länge som den orkar med att "bära" ryttaren.
På en vältränad häst kan det vara bra med en lång skritt-tur, så länge som den BÄR med musklerna.

Jag rider små hästar, och där så är detta mycket viktigt att tänka på.
Man sitter inte på hästen som på en fåtölj.
Man kliver av när man står stilla och är man tung så går man bredvid (eller framför) hästen när det är skrittpass.
Och rider alltså bara i de högre farterna.

Ännu mera OT.
Det kan vara dumt att skriva med rött eller grönt eller orange, för en färgblind ser inte det.
Jag har en gång råkat skriva ett meddeladen på mail i rött till en färgblind.
Och fick sedan frågan varför jag skickade tomma vita mail.
Ridå!

Diabolical_Kitten skrev:
För om du möter en problemhäst kommer den skita i vad du gör, först måste du sätta den på plats, SEN kan man börja med de små grejerna sm att han ska gå bakom när man leder osv.

Nej du, nu har du faktiskt fel tycker jag.

Det kommer små 'projekt' hit ibland. Sk problemhästar. Och det handlar ingenstans om att jag först 'sätter dem på plats'. Utan jag kör enligt samma 'modell' (den torde vara den enda faktiskt?) som Inte-Ung.

Först ser man till att kolla om hästen FÖRSTÅR det som begärs. Om hästen inte FÖRSTÅR vad som önskas så kommer du ha förvärrat problemet extremt genom att 'sätta den på plats', då har du bara än en gång bevisat för den stackars kraken att människor det är ena obegripliga, konstiga och elaka saker, för man åker på däng/tillrättavisningar utan att man ens GJORT något fel (eftersom hästen inte förstår vad som önskas har den heller ingen aning om vad som är rätt beteende, och heller inte vad som är fel beteende).

När man är säker på att hästen FÖRSTÅR så ser man till att den VET att jag vill/kräver ditt eller datt. En extrem förenkling så du vill att hästen ska gå bakom dig. Först ser du till att du är säker på att hästen förstår principen med att ge efter för/gå undan för tryck. Sen ser du till att tala om för hästen (med hjälp av tryck) att du vill att den ska gå bakom dig när du leder.
Sen så kommer den där tålamodskrävande delen in, att såfort hästen inte går där den ska, utan att göra ett stort nummer av det ser till att säga nej, placera den där den ska vara och börja om.

Jag hade ett synnerligen ranghögt ungsto här, som tillåtits få en rang hon faktiskt inte kunde hantera. Första dagen så var jag mest passiv för att se hur hon betedde sig. Hon SLÄPADE ut mig till hagen, trots kedja under hakan.

Femte dagen och vareviga dag framöver gick hon lugnt och avslappnat bakom mig. Mirakel? Nä, bara en stackars häst som aldrig riktigt vetat vad som förväntades av henne, aldrig fått några regler och ramar och som blev otroligt tacksam över att FÅ det och att någon tog ifrån henne den ranghöghet hon skaffat sig utan att vara redo för den.

Sen, alla saker var inte så lätt, hon AVSKYDDE att backa, och när jag insisterade så reste hon sig och gick till regelrätt anfall mot mig. Dvs hon testade till sin spets om det VERKLIGEN var så att det ALLTID var jag som bestämde. När hon insåg att 'fan också, det var det' så backade hon villigt och lugnt.

Hon var inga problem för ägaren heller när hon kom hem, men efter ett tag var problemen tillbaka. Det hade dock inte hjälpt att skicka hit HÄSTEN igen, utan det som behövts hade varit att skicka hit ÄGAREN, och lärt ägaren att vara konsekvent varenda gång, varenda dag. (Ägaren har dock med sina förutsättningar och sin erfarenhet gjort ett riktigt bra jobb med hästen, hon är fortfarande tuff och skarp och kan vara besvärlig med stort B, men hon är inriden, hanterbar etc. Dvs det är inte perfekt, men det är ett steg i rätt riktning och en enorm skillnad mot hur det var när hästen kom och ledde matte tvärs över stallplanen *s*)

De allra allra flesta problemhästar har problem med MÄNNISKOR, och att 'sätta dem på plats' utan att ge dem en chans att begripa sig på tvåbeningar skapar bara ännu mera problem, då bekräftar du ju hästens uppfattning om människor, dvs den som skapade problem.

Hästar är flockdjur och skapta för att leva i hierarki med klar rangordning och struktur. De är alltså sålänge vi människor inte förstör dem helt inställda på att så fungerar världen. Och en bra flockledare i en hästflock får INTE sin flockledarstatus genom hugg och slag, speciellt inte i tid och otid. fast vi människor försöker gärna den metoden :devil:

*Knapplån*

Tack för era inlägg, blev mycket inspirerad av tråden. Ska ut och träna tricks med pållen min. Kul! :)

Diabolical_Kitten skrev:
Men om jag säger såhär då: Hästen vet om sin styrka och har aldrig blivit tvungen att rätta sig efter en människa. En häst som INTE har ont på nå¨got vis, bara inte har mött sin överman.
Hur gör hon då?
Eller hur gör du då?

En ledtråd - svaret är INTE råstyrka.. Vi är och förblir flugviktare jämfört med en häst. Och en häst som LÄRT sig det är det ännu mer korkat att försöka 'sätta på plats' på det viset, det är att be om en tripp till akuten. Fasiken en ÅRING kan lyfta fem vuxna karlar från backen i bara grimman om den är på det humöret. De är och kommer alltid förbli oändligt mycket starkare än vad vi är rent kraftmässigt.

Däremot har vi människor en EXTREM fördel gentemot hästarna - hjärnan. Vi är (även om man ibland kan ifrågasätta det) intelligentare, såtillvida att vi har en helt annan förmåga att tänka i flera steg.

Om en häst vill dra iväg t ex, så den kan släpa oss kommunen runt i grimman. Däremot, om vi TÄNKER lite, och räknar ut i vilken position vi kan sätta hela hästens kraft ur spel så har vi övertaget.

Så när hästen ska dra iväg igen så ser man till att man är i 45 graders vinkel. (Säg att hästen är i grimma och grimskaft. Hästen drar iväg rakt fram, du ska då stå så att i den 'bottenlösa' triangel som blir där ena sidan är grimskaftet mellan grimman och din hand, och den andra sidan är hästens kropp, så blir vinkeln i 'spetsen' 45 grader). Då inträffar nämligen det fascinerande att hästen inte KAN dra vidare rakt fram (om det görs rätt och tillräckligt snabbt) utan den måste ändra riktning, och den kommer göra det genom att flytta bakdelen utåt. Bakdelen är motorn och styrkan och voila - hästen kan inte utnyttja sin styrka och DU är starkare (tack vare vinkeln plus det långa repet).

HÄSTEN fattar inte att det handlar om teknik och inte styrka, den greppar bara att 'människan är starkare än mig'. Och när man lyckats tima rätt tillräckligt många gånger kommer hästen inse att det inte går att dra iväg, eftersom människan är starkare.

Samma sak gäller i de flesta fall, genom TEKNIK kan man bevisa för hästen att det är LÖNLÖST att sätta sin råstyrka mot människor.

Gör man fel ligger man dock ruggigt taskigt till ;)

Oj! Det har jag aldrig tänkt på... :o men ok, det har du rätt i... :crazy:

Knapplån.

Att hälta bara syns i långsam gångart är btw inte sådär jätteovanligt. Ju långsammare hästen rör sig desstor längre tid är det onda benet i marken/bär vikt. Ju snabbare hästen rör sig dessto kortare stund behöver den ha det onda benet i marken/bära vikt på det.

Samma sak gäller underlag, det går 'snabbare' att lämna ett hårt, fast underlag än ett mjukt.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag skiter i att förstå hästen.
En sådan häst är ouppfostrad och skiter i mig.
Så då skiter jag i den och dess kännslor.
Så fort som den gör mig till lags, så bryr jag mig om att försöka att förstå den.
Den får det som belöning liksom.

Jag börjar alltid med att visa vad jag vill och att få det på det sätt jag vill.
I allt jag gör med hästen från dag ett.
Bara att gå ut till hagen kan ta många timmar första gången.
För jag kräver att hästen skall uppföra sig hela vägen.
Vräker den sig ur boxen.
Så åker den in igen och så gör vi om.
Varje gång som den vräker sig ut boxen, så åker den in igen.
Till slut så ställer den sig och väntar på att få gå ut ur boxen.
Och så håller vi på så där.
Tills vi kommer ut till hagen.
Alla moment som går fel, gör vi om tills att de går rätt.
Och så blir det beröm, gos och kel, för varje rätt.

Om du är gediget intresserad av hur jag gör och varför, så läs gärna Henry Blakes böcker Tala med hästar.
http://www.tidningenridsport.se/Index.asp?SidID=7&DatabasData=3007

http://www.bokus.com/cgi-bin/book_s...AST_VALUE=AUTHOR&SORT_ORDER=SO_PRINTYEAR_DESC

Eller försök att få tag på min Mentor i hästhantering, John Ricketts.
Eller i ridning Craig Stevens.
Eller min medryttares mentor, Stefan Forsman.

Ja, det var en tråkig historia med en så fin häst.
Den hade allt, men ville inget.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
936
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
886
Senast: igbest
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 157
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar