Sv: Frågor om hälta! SNABBA SVAR TACK!
Diabolical_Kitten skrev:
Men jag vill veta HUR den processen går till. VAD gör du för att förstå hästen?
För om du möter en problemhäst kommer den skita i vad du gör, först måste du sätta den på plats, SEN kan man börja med de små grejerna sm att han ska gå bakom när man leder osv.
Nej du, nu har du faktiskt fel tycker jag.
Det kommer små 'projekt' hit ibland. Sk problemhästar. Och det handlar ingenstans om att jag först 'sätter dem på plats'. Utan jag kör enligt samma 'modell' (den torde vara den enda faktiskt?) som Inte-Ung.
Först ser man till att kolla om hästen FÖRSTÅR det som begärs. Om hästen inte FÖRSTÅR vad som önskas så kommer du ha förvärrat problemet extremt genom att 'sätta den på plats', då har du bara än en gång bevisat för den stackars kraken att människor det är ena obegripliga, konstiga och elaka saker, för man åker på däng/tillrättavisningar utan att man ens GJORT något fel (eftersom hästen inte förstår vad som önskas har den heller ingen aning om vad som är rätt beteende, och heller inte vad som är fel beteende).
När man är säker på att hästen FÖRSTÅR så ser man till att den VET att jag vill/kräver ditt eller datt. En extrem förenkling så du vill att hästen ska gå bakom dig. Först ser du till att du är säker på att hästen förstår principen med att ge efter för/gå undan för tryck. Sen ser du till att tala om för hästen (med hjälp av tryck) att du vill att den ska gå bakom dig när du leder.
Sen så kommer den där tålamodskrävande delen in, att såfort hästen inte går där den ska, utan att göra ett stort nummer av det ser till att säga nej, placera den där den ska vara och börja om.
Jag hade ett synnerligen ranghögt ungsto här, som tillåtits få en rang hon faktiskt inte kunde hantera. Första dagen så var jag mest passiv för att se hur hon betedde sig. Hon SLÄPADE ut mig till hagen, trots kedja under hakan.
Femte dagen och vareviga dag framöver gick hon lugnt och avslappnat bakom mig. Mirakel? Nä, bara en stackars häst som aldrig riktigt vetat vad som förväntades av henne, aldrig fått några regler och ramar och som blev otroligt tacksam över att FÅ det och att någon tog ifrån henne den ranghöghet hon skaffat sig utan att vara redo för den.
Sen, alla saker var inte så lätt, hon AVSKYDDE att backa, och när jag insisterade så reste hon sig och gick till regelrätt anfall mot mig. Dvs hon testade till sin spets om det VERKLIGEN var så att det ALLTID var jag som bestämde. När hon insåg att 'fan också, det var det' så backade hon villigt och lugnt.
Hon var inga problem för ägaren heller när hon kom hem, men efter ett tag var problemen tillbaka. Det hade dock inte hjälpt att skicka hit HÄSTEN igen, utan det som behövts hade varit att skicka hit ÄGAREN, och lärt ägaren att vara konsekvent varenda gång, varenda dag. (Ägaren har dock med sina förutsättningar och sin erfarenhet gjort ett riktigt bra jobb med hästen, hon är fortfarande tuff och skarp och kan vara besvärlig med stort B, men hon är inriden, hanterbar etc. Dvs det är inte perfekt, men det är ett steg i rätt riktning och en enorm skillnad mot hur det var när hästen kom och ledde matte tvärs över stallplanen *s*)
De allra allra flesta problemhästar har problem med MÄNNISKOR, och att 'sätta dem på plats' utan att ge dem en chans att begripa sig på tvåbeningar skapar bara ännu mera problem, då bekräftar du ju hästens uppfattning om människor, dvs den som skapade problem.
Hästar är flockdjur och skapta för att leva i hierarki med klar rangordning och struktur. De är alltså sålänge vi människor inte förstör dem helt inställda på att så fungerar världen. Och en bra flockledare i en hästflock får INTE sin flockledarstatus genom hugg och slag, speciellt inte i tid och otid. fast vi människor försöker gärna den metoden