Frågor om foder?

Sv: Frågor om foder?

Ger man ett bra foder så ska man väl inte behöva köpa olika säckar, för hunden är liten eller stor

Kolla Klass de har exakt samma i sina till både Vuxna o Valpar o hundar blir kanon fina i kroppen o pälsen av det sen kan man köpa till högenergi eller vom eller fisk om man vill det.

Faktum är att alla stora hundraser har sämre matsmältning än små hundraser. Jag väljer att tro på dom (med en nypa salt!) för jag kan inte bevisa motsatsen och sålänge min hund mår bra och ser fin ut så kommer jag att fodra med detta fodret. Skillnaden på en schäfer och en annan ras är att schäferns hud är mer alkalisk än andra hundars och får lättare klåda och eksem då bakterier trivs bättre. Det är vad jag har läst mig till iallafall....:angel:
Det finns även för Labrador Retriever, Bulldog, Boxer och Tax.

Jag upprepar: valpar och växande hundar har större proteinbehov än vuxna hundar. Sen om du väljer att strunta i det är ju din sak.

Att dom får lättare klåda o eksem o har dåliga magar än adra hundraser är då enbart pga. av avel inte nåt annat det får du mig aldrig o byta uppfattning om.

Så vad du säger är att du inte bryr dig om att hundar har olika näringsbehov i olika åldrar?

Trissa skrev:
Så vad du säger är att du inte bryr dig om att hundar har olika näringsbehov i olika åldrar?

Det säger jag inte men som min valp 14kg käkar klass får 1kg

men min vuxna får 1,5kg o väger 45kg

det finns redan allt i det man ger dom bara olika mycket foder så är det klart.

Du tror på vad du vill! Att dom är sönderavlade är ju något som redan skett och trorts att det kanske är på bättringsvägen så är ju kanske skadan i stort sett redan skedd och rasen har fått dessa problem. Se bara på hur dom ändrats i kroppstypen bara för att det anses fint med "räkrumpa".... Menar inte att alla schäferhundar har dessa problem eller att alla uppfödare har följt räkrump-trenden. Min schäfer är av brukstyp och har inga extrema problem med hud, päls eller matsmältning. Dock har han fått lite klåda i ljumskarna nu under vintern pga av allt :devil: salt dom envisas med att slänga ut överallt härnere.....:devil: :devil: .

Problemet är ju att proportionerna i fodret inte förändras bara för att du ger ökad mängd. Det täcker inte det ökade proteinbehovet på långa vägar, tex, för att inte tala om mineraler som är så viktigt under uppväxten. Isåfall skulle du behöva ge betydligt större mängder. Kan du något om foderstater till hästar så kan du jämföra med det.

Så du menar att Klass som är erkänt ett av dom bästa fodren som finns på marknaden inte skulle vara till för valpar. Några av de grovaste o fina valpar jag nån sin sett är uppfödda på klass

Enligt NCR:s normer är minimumbehovet av protein per kg hund och dag 5728 mg för en växande hund, och 1724 mg för en färdigvuxen. Tycker du att det låter som om det går att kombinera i samma foder?

Hur då? Har du räknat på det? Eller köper du bara Klass argument rätt av utan att ifrågasätta?

Trissa skrev:
Hur då? Har du räknat på det? Eller köper du bara Klass argument rätt av utan att ifrågasätta?

Nej för jag ser det funkar så grymt fint på valparna grövre valpar får ma leta efter.

Valpar blir vuxna en dag också, och då är det försent att rätta till brister i utfodringen. Jag föreslår att du tänker lite kritiskt, och inte litar så blint på foderföretagen. De bedriver verksamhet för att tjäna pengar.

o Det tror du inte jag har gjort när jag lagt alla torrfoder i soptunnan

o kör med klass enbart.

varför tror du draghunds folk kör med klass försvaret många elit hundar inom Bruks sporterna sen många polishundar/väktarhundar. tror du de kör med klass bara för det är billigt skit foder nej snarare tvärt om det är det som funkar som används.

Va tror du en 10kg omgång klass skulle kosta om de hade lika mycklet reklam som eukanuba , royal canin har

de där färggranna säckarna betalar man en hel del för.

Jag betalar inte ett smack för torrfoder, eftersom jag inte ger det. Polishundarna fungerar säkert jättebra på Klass. Det förändrar inte faktumet att växande hundar och vuxna hundar har olika näringsbehov. (Ekar det här?)

Jag har förut gett mina hundar klass men har nu bytt och köper lokalt producerat färskfoder. På sidan av det får dom råa morötter, andra grönsaker samt märgben.
Har en allergihund och hon funkar nästan inte på någonting, bara färskfoder (utan kyckling), jwb och pedigree pal oxkött och grönsaker. Men pedigree är inget foder jag skulle rekommendera, alldelens för mycket färgämnen och hunden skiter som en häst samtidigt som bajset brukar gå mot det röda hållet :crazy: . Ett bra foder kan man se på skiten, skiter hunden mycket och löst till halvlöst så är det ett skitfoder, skiter hunden lite och mörkt så är det bra. Det är iaf vad jag har hört ;) .

Trissa har faktiskt rätt i att valpars och vuxna hundars näringsbehov skiljer sig. Det är också till viss del rasberoende. Därför kan man ibland behöva ha olika foder för valp och vuxen hund, men inte i alla lägen. Det är vanligast på de riktigt stora raserna eftersom de ska växa så förbannat mycket under sitt första år. Där kan man behöva gå in och justera allt eftersom.

Klass är förvisso bra och det fungerar, men så perfekt är det inte att det fungerar optimalt på varje hund i alla åldrar. Dock är det rätt enkelt att tillsätta det extra fett eller protein som kan behövas vid olika stadier.

Ett foder ska innehålla animaliskt protein och animaliskt fett.

Det är viktigare för valpen att det innehåller ett protein med högt biologiskt värde eftersom den ska bygga sin kropp för hela livet.
(Kött är alltså mycket lämpligare än majs och soya.)

Valpfoder kom till då flera vuxenfoder inte höll måttet för vad den växande individen behövde.
Många vuxenfoder innehåller icke lämpliga råvaror och för låga nivåer av vitaminer & mineraler.

Dock mår den vuxna hunden minst lika bra som valpen av ett köttrikt foder som inte ligger just vid nedre gränsen för vad ett foder får innehålla för att få kallas helfoder.

Det finns flera vuxenfoder som är mer lämpliga än vissa valpfoder, just pga råvarornas källa och kvalité.
Det ska anges på foderpåsen om det är lämpligt för den växande valpen/unghunden.

Det viktigaste är alltså inte att det står just "Valpfoder" på påsen.
Det man ska kolla är att det har lättsmälta råvaror. Dvs övervägande animalier och övervägande ris som kolhydratkälla.

Skulle t ex inte rekommendera något av de spannmålsbaserade lågprisfodren, även fast de har sk "valpfoder".

Lupus foder är över lag "bra", men alla valpfoder innehåller vete.
ANF har minst andel vete.
Skulle hellre välja ett foder utan denna kolhydratkälla.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 285
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 885
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 416
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar