Frågor om foder?

Sv: Frågor om foder?

och Pudel och Yorkshire terrier.... Funderar att prova det på min kräsna lilla Yorkie tjej. hon har provat det mesta och ratar allt efter ett tag... tex. klass verkar lite bökit till en sån liten vovve som hon...

Trissa skrev:
Enligt NCR:s normer är minimumbehovet av protein per kg hund och dag 5728 mg för en växande hund, och 1724 mg för en färdigvuxen. Tycker du att det låter som om det går att kombinera i samma foder?

Det är klart att det går att ge dem samma mat förutsatt att maten uppfyller minimibehoven för den växande hunden. Den vuxna hunden får mer protein än miniminivån, men miniminivå är just vad det låter som... minsta möjliga mängd av det näringsämnet för att kroppen ska fungera. Det är ju inte detsamma som optimal nivå. ;)

Snabb och kort jämförelse. RC Medium Junior innehåller 32% protein och 20% fett. Fodax Neutral innehåller 34,6% protein och 28,2% fett. Mineralbalansen har jag inte kollat, men valpar behöver väl som regel mer av mineraler än vuxna och med tillskott av något slag kan det lätt avhjälpas (det finns dock säkerligen vuxenfoder som även på mineralnivå duger för växande djur).

Nu var det länge sedan jag hade hund men jag föder upp katter och mina kattungar får samma mat (jag gör egen mat) som mina vuxna katter med den enda skillnaden att de får mer kalcium och taurin. Det funkar alldeles utmärkt.

Det handlar om att hålla koll på hur mycket av vad djuret behöver. Om det sedan står SuperUltraBra, Junior, HögPrestanda eller dylikt på förpackningen... det är iaf mig totalt likgiltigt. Det är ingredienserna och näringsvärdet som spelar roll. Inte om det står Junior eller Adult på påsen.

Isis skrev:
- Skiter kanske 1-2 ggr om dagen istället för 3-5 ggr.

3-5 gånger om dagen? Oj, vad gav du då för foder?
Mina äter Royal Canin, de skiter max 2 ggr per dag.

Hoppas min också börjar skita 2 ggr om dagen nu när jag bytt till RC. tidigare kunde hon skita drygt 5 ggr - stora högar!!:eek: måste ju ha gått rakt igenom henne :crazy:

Mina två hundar får specifif euicosa,fungerar toppenbra,ett förstaklass foder tycker jag.:bump:

Valpfodret innehåller mer fett än vuxenfodret och andra vitaminer som skelett och leder behöver i växtperioden.

Skillnaden mellan små och stora raser är att små hundars valpfoder innehåller mer fett än storas då stora hundar inte får bli för tunga för snabbt, som de kan bli med mycket fett. eftersom en stor hund tar längre tid på sig att bli vuxen så tar det längre tid för skelettet att växa färdigt, blir då kroppen för tung innan allt är färdigt belastas skelett och leder för mycket.

köp juniorfodret, det är det bästa när de är små.:)

protein kan det nästan inte finnas för mycket i ett foder, mycket ovanligt! Däremot måste fetthalten stämma då stora raser ska hållas väldigt tunna tills de är nästan färdigvuxna! Grova valpar är inte bra för det belastar skelettet innan det är färdigvuxet.
(Precis som på människor faktiskt...)

Kalcium måste du vara lite försiktig med då överskott på det kan ge missbildningar i skelettet!

Precept är ett foder utan vete, det tillverkas i Texas och har som standard att de inte ska ha något vete i sina foder. Så det alternativet från Lupus kör jag på, det bästa av alla sorters foder jag provat!

Grova valpar är inte alltid bra, det belastar skelettet för mycket för tidigt, grova ska de bli (för stora hundar) mellan 1-2 års ålder. innan det ska de vara tunna och näst intill se bedrövliga ut. Givetvis är de grova när de diar och är små för då går mycket energi till att växa men de rör inte så mycket på sig och modersmjölken innehåller väldigt mycket fett.

Herregud så du skriver ibland om foder.

INGEN hund ska vara tunn och nästan se bedrövlig ut under uppväxten. Dom ska alltid vara i lagom hull, och väl musklade. Och det fungerar alldeles utmärkt på dom många och åter många Grand Danois som jag sett växa upp.
Dom ska inte vara feta, men det ska en hund aldrig vara.

Och ja, jag har läst en hel del foderlära till hund. Och haft Grand Danois som växt upp, och varit väldigt välmusklade och i fint hull. Och konstigt nog så har alla dom Grandisarna hållit sig fräscha eftersom dom fått allt det dom behöver undersin uppväxt..

Loranga skrev:
Grova valpar är inte alltid bra, det belastar skelettet för mycket för tidigt, grova ska de bli (för stora hundar) mellan 1-2 års ålder. innan det ska de vara tunna och näst intill se bedrövliga ut. Givetvis är de grova när de diar och är små för då går mycket energi till att växa men de rör inte så mycket på sig och modersmjölken innehåller väldigt mycket fett.

Det är fet du menar en valp som är grov är en annan femma Jag vill ha en valp som växer sakta men är grov ska då inte se bedrövlig ut på någevis, kanske när dom byter riktiga pälsen mot valp pälsen då ser dom för skräckliga ut:devil:

En hund ska aldrig vara så tunn att den ser bedrövlig ut. Slank är en sak, mager en annan. Skelettet ska för övrigt belastas i lagom mängd för att utvecklas rätt. En hund är inte gjord av porslin.

Loranga skrev:
Kalcium måste du vara lite försiktig med då överskott på det kan ge missbildningar i skelettet!

Det är ingen fara. Jag har bra koll på kalcium/fosfor-kvoten. Under de 3 år jag har gjort egen kattmat har jag inte lyckats göra mina katter sjuka eller missbildade av maten. Jag är ju inte dummare än att jag tar reda på sådant innan jag började göra egen mat.

Jag använder Standardt Normal och änsålänge har jag bara positiva erfarenheter från fodret. Tycker att hunden har fått blankare päls och är inte lika hungrig som hon var tidigare.

Jo, jag vet att Precept har ett par foder utan vete, men inget valpfoder.
Det var just valpfodret jag tyckte var synd att de petat in vete i.

Álin skrev:
3-5 gånger om dagen? Oj, vad gav du då för foder?
Mina äter Royal Canin, de skiter max 2 ggr per dag.

Doggy, Nutra, Hills, Royal och några mer säckar jag inte minns namnen på.

jag menade inte att du inte hade koll på det, ville bara upplysa dig om det då många har lyckats göra sina katter missbildade när de bra ville de väl och att de skulle få ett bra skelett.

ta inte allt som personkritik, snälla!

Grova valpar är inte långt från feta oftast, det är illa! Storväxta raser ska vara tunna upp till ungefär 1-2 års ålder då de ska få sin "massa". innan det är de faktiskt känsliga för belastning.. kolla vargarna, deras ungar ser underliga ut när de är i den åldern.

de ska vara tunna för att sen få massan. För under den perioden de ser tunna ut händer det så mycket i kroppen, de växer, har mycket energi och blir könsmogna, efter könsmognaden blir de grova igen. En hund ska inte se undernärd ut givetvis men de ska vara smäckra och inte ha överskottsfett, då får de massan de att bli överviktiga.

Inget jag skriver är menat som personkritik till någon men alla verkar ju ta det som det, ta det lugnt och bli inte så upprörda för att någon kommer med annan information än ni hört/tror på...

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 724
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 285
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 885
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 416
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar