Frågor om ert första barn!

MiniLi

Trådstartare
Hur gammal var du och din partner när du blev gravid första gången (om du nu har fått fler barn)?
Var det planerat?
Om det var planerat, hur långt innan tog ni beslutet att det var dags att börja försöka?
Vem var det som först tog upp "frågan"? Vilken reaktion fick den som tog upp frågan?

Hoppas någon vill svara :)

Sv: Frågor om ert första barn!

Loke kom föddes när jag var 23 och exet 20.
Han var icke planerad, men otroligt välkommen.:) Bästa som hänt mig.

Jag är 22 år, sambon 25, och barnet beräknades komma igår men höll inte med..
Vi har varit tillsammans i 4 år i december och åtminstone jag har alltid velat ha barn ;)
när vi diskuterade barnområdet när vi hade varit tillsammans ett tag så kläckte han ur sig att han helst ville vänta till han var 30. Då blev jag lite knäckt eftersom jag helst hade velat ha för länge sen:D Han sa då att han kunde tänka sig kaaanske 25-26.
Ett år senare föddes min systerdotter och sambon upptäckte att han var mycket mer glad för barn än vad han trodde och saken togs upp igen.

Jag är tydligen väldigt känslig mot allt vad preventivmedel med hormoner heter så det funkade inte så länge och vi övergick till kondom. Det höll inte heller så länge:angel:
i Två år körde vi utan skydd innan vi blev gravida och sista året där så råkade det bli så att vi sexade lite mer runt äl ;)

Tills slut tog det sig och han (vi) är gladare än gladast givetvis!

Nu har jag ju ingen bebis förrän om 2-3 veckor, men det är första barnet.
Både jag och sambon fyller 30 alldeles snart.

Vi hade småpratat lite om barn ngt halvår innan det "hände" men tog aldrig ngt beslut. Mina p-piller tog slut i början på vintern, och jag mådde så bra utan så jag kom aldrig i väg till mvc för att få nytt recept. Sambon visste om detta, och vi skojtjafsade om att tänk om det blir en bebis nu. Men aldrig att vi sa bu eller bä om det. Sambon har lite svårt för att prata känslor.
Sen visade det sig att jag blev gravid i januari, och reaktionen var bara positiv. Lite överraskande fast vi visste att "risken" fanns, men vi kände oss ändå redo.
Lite läskigt men samtidigt underbart! Sambon har öppnat sig mer som person efter detta och nu vet jag att han är till 100% glad över detta.
Kanske var dags eftter 11 års förhållande :love:.

Hur gammal var du och din partner när du blev gravid första gången (om du nu har fått fler barn)? Barn nr. 1 var jag 21 år och 1 månad. Barn nr. 2 23 år och 5 månader. Min partner är 1 månad äldre än mig.
Var det planerat? Inte till 100%, brukar kalla dom oplanerat planerade ;)
Om det var planerat, hur långt innan tog ni beslutet att det var dags att börja försöka? Nr.1 P-pillrena tog slut, jag mådde dåligt av dem och var supersugen på barn, maken inte lika sugen (han sa inte en unge före sin 25 årsdag :angel:) Vi tog if ett gemensamt beslut att inte förnya receptet och ansvaret för kondom låg hos honom. Tror vi använde en frp sen körde utan. Tog 10 månader innan jag blev gravid. Med nummer 2. Använde vi kondom, men en gång så skämta jag med maken och sa "kom och ta mig jag har ägglossning" :o Vi hade oskyddad sex 1 gång.
Vem var det som först tog upp "frågan"? Vilken reaktion fick den som tog upp frågan? Jag, reaktionen "Tänker inte skaffa några barn först jag fyllt 25!" ;) Nu kommer han vara 24 år och ha 2 stycken. Och självklart ångrar han inte en sekund. Jag brukar fråga honom ibland om han hade klarat sig utan sonen i 2-3 år till. Som svar brukar de bli, han visste inte bättre då.

Hej!

Jag var 32 år och 8 månader när Martin föddes, sambon skulle snart fylla 32.

Det var väl inte riktigt planerat då jag sagt att jag egentligen inte skulle ha barn, men efter många om och men samt strul med prevmedel så sa vi blir det så blir det. Efter vi sagt så måste det ha tagit sig på "första försöket" :o

Min sambo har alltid velat ha barn men inte jag. Med åldern har jag tänkt hur det skulle bli om jag var barnlös... skulle jag ångra mig??!! Har flera "äldre" kvinnor i min bekantskap som valt bort barn och de ångrar sig idag då det är försent, där ville jag inte hamna.
När jag väl plussade och vande mig vid tanken så är det det bästa som hänt mig :love:

Vi har varit ett par i 11 år så det var väl dags :angel:

Totalt oplanerad, men så välkommen!!!!!

Jag var(är) 22 år när John föddes. Min sambo 33.

delvis KL

Kul att höra era historier! :)

Här väntas det inga barn men jag är inne i en av dessa barn-längtans-perioder som har kommit då och då de senaste 5 åren..

Hur gammal var du och din partner när du blev gravid första gången (om du nu har fått fler barn)?
Var det planerat?
Om det var planerat, hur långt innan tog ni beslutet att det var dags att börja försöka?
Vem var det som först tog upp "frågan"? Vilken reaktion fick den som tog upp frågan?

Jag och min sambo plussade igår, undrar hur många trådar jag har skrivit detta i redan :angel::D
Vi är bägge 22 år och när knodden tittar ut är jag fyllda 23 och sambon fyller 23 efter ca en månad.

Nej, detta var verkligen inte planerat, men vi är mycket glada ändå! Det började med att jag slarvade en hel del med p-pillerna ett tag, sedan blev jag så trött på det så jag sa att jag skulle skita i dem och börja om på ny kula efter nästa mens. Problemet var att mensen aldrig dök upp :love:

Min sambo har velat ha barn sedan han var typ 17, vi har varit tillsammans sedan vi var 15. Så han blev helt lyrisk igår, hahahaha.. En annan är lite mer sansad tror jag =)

Är fortfarande anonym med detta, har ett annat nick egentligen.

Jag var 24, sambon 30. Vi hade bara varit tillsammans i ett par månader när han tog upp det här med barn så det var definitivt han som var mest drivande. Jag kände direkt att det här är mannen jag vill dela mitt liv med och trots att vi nästan precis träffats kändes allt så rätt och självklart. Blev gravid ett halvår efter att vi blev tillsammans och har nu en liten melvin som är 14 månader! :love:

Jag var 24 och sambon 25.

Dottern var inte alls planerad, jag åt p-piller. Vi bodde i olika länder och tidpunkten var inte alls lämplig. Men vi båda längtade efter barn (mest jag kanske) så när jag upptäckte att jag var gravid blev vi båda glada (efter första chocken lagt sig) och nu har vi svårt att tänka oss ett liv utan barn.

Nu passar jag kanske inte in i mallen på just graviditet, men vi väntar ju också barn (via adoption). Hade allt gått som vi först planerat skulle jag varit gravid vid 25 (mannen då 24), men det blev inte riktigt så... nu väntar jag barn i hjärtat istället och kommer med lite tur vara 29 år vid barnbesked (är 28 nu). Det hade varit helt fantastiakt och jag hoppas innerligt att 2010 blir vårt år!

Var det planerat?
Ja, det kan man ju säga :D

Vi (läs: mest jag) hade pratat om barn länge, men det var först när vi varit tillsammans i 6 år som vi på allvar började försöka.

Det var väl jag som tog upp det de flesta gånger innan vi försökte få biobarn. Han kände sig nog lite stressad och rädd till en början och tyckte för det mesta att "vi tar det senare". När vi väl beslutade oss för adoption har dock båda varit lika delaktiga fast på olika sätt. Jag är den som läser, drömmer och håller mig uppdaterad på organisationernas hemsidor, men han är den som fixar det praktiska och det mesta pappersarbetet.

Jag är 24 och sambon 23 och har bf idag, får se när bebis behagar komma. Det var absolut planerat, men allt gick lite fortare än vi räknat med. Vi hade pratat om barn ett tag och när pillerna tog slut tänkte vi att händer det så händer det, men jag trodde nog att det skulle ta tid. Men det tog sig på en gång och vi blev så klart jätte glada. Jag var nog den med mest barnlängtan och tror även att det var jag som tog upp frågan, men nu längtar han minst lika mycket!

Våran son på två månader var planerad. Vi båda var 28 resp. 27 år gamla.
Jag tog upp frågan, var trött på att leva så som vi gjorde och vi hade kommit i den åldern och stadiet i förhållandet där jag tyckte att vi borde skaffa barn. Vi hade en grundtrygghet och tillit för varandra.
Så ca 4 månader senare var jag gravid efter jag slutat med p-pillerna. Och blev det så blev det var vårat resonemang.

Var det planerat?

*känner igen frågorna sen förut*

Vi har ett barn. Jag var 38 när han föddes, sambon 31.

Var det planerat?
Ja, det var det.

När vi/han bestämt oss så tog det väl ca 2 månader innan jag slutade äta p-piller och sen tog det ytterligare 3 månader så var jag gravid.

Jag. Av skälet att jag kände att nu MÅSTE det bli OM det ska bli. Reaktionen var halvt om halvt skräck. :crazy: Sambon var vääääldigt osäker (i trådarkivet finns en tråd där jag diskuterade detta härinne). Han visste inte ens om han ville ha barn, alls. För att göra en lång historia kort: han fick lång betänketid. Efter kanske 4 månader sa han att han lutade åt ett "ja" och efter ca 8 månader sa han ett definitivt "ja". (det här var en jättejobbig process, för mig och honom. Jag fick fundera en hel del över HUR viktigt barn var för mig...)

Jag var 28, han var 31

Var det planerat?

Ja

ca 6-7 veckor

Frågan bara kom upp en kväll när vi satt och pratade, minns inte vem som tog upp den, och vi var båda direkt överrens om att det inte var något att vänta på.

Jag var 20 år, min sambo var 27 år.
Nej, det var inte planerat. Jag åt minipiller och hade tänkt vänta ett par år till iallafall. Men när jag blev gravid endå så kändes det endå så rätt att ha kvar henne :love: Óch hon är helt underbar och jag vill inte tänka mig hur livet hade varit utan henne

Jag var ganska exakt 24 när vi plussade, sambon 25. Vi kommer vara närmare 26 och 24,5 när Räkan tittar ut i april

Var det planerat?
Säger som Pmm - oplanerat planerat. :D Vi hade börjat prata om barn och kommit överens om att börja försöka till nästa ÄL. Det var ju bara det att Räkan redan var tillverkad då vi enades om det, vi plussade en vecka efter. :angel:

Det var nog jag som började prata barn, men under försommaren så började även sambon hinta lite smått om att han också längtade.

Hur gammal var du och din partner när du blev gravid första gången (om du nu har fått fler barn)? Jag hade precis fyllt 21 år och exet var 20 år ( skulle fylla 21)

Var det planerat? Jag slutade äta piller för jag mådde inte bra av dom. Så vi visste att det kunde bli bebis. Blev det så blev det.

Om det var planerat, hur långt innan tog ni beslutet att det var dags att börja försöka?Vi började direkt. det tog 7 månader innan jag blev gravid.

Det var nog jag som tog upp frågan. Han vill väl vänta lite. Men blev glad. Så det var bara att köra.

Nu har jag en ny sambo och så vi får se när när det blir att man plussar. *ler*

Vi var båda 29 år. Vi började prata om barn ca 1 år innan jag slutade med p-piller. När jag väl slutade tog det 3 månader, så det var planerat.
Vi hade då varit tillsammans i 6 år och gifta i 1 år. Det där med barn var inget vi ville ha tidigare, beslutet behövde mogna fram.
Nu är vår son 2 månader.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 072
Senast: MiaMia
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 387
Senast: monster1
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
657
Senast: Bufera
·
Övr. Barn Just nu arbetar jag 85% (utan att fylla upp med föräldrapenning), men skulle ju vid en ev ny graviditet egentligen vilja jöja min SGI...
2
Svar
25
· Visningar
1 953
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar