Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.
stuv skrev:
Hej.
Troligast är att det är precis tvärt om, hovslagaren vill få hästen röntgad för att va säker på att det inte är en fraktur som ställer till problem för hästen.
Mvh Stuv.
Det stämmer. De hovslagare jag haft har varit mycket noga med att jag röntgat hästarna innan dom fortsatt med någon form av behandling.
Det rörde sig i första hand om en häst som gått barfota länge (nämnt henne tidigare) där hon avlastade höger fram så pass att hoven slutade växa och den var två storlekar mindre när hon kom till mig (hon var även gombitare...en sorglig historia).
Vi provade senare att låta henne vara barfota igen men hon uppvisade snabbt rena fångsymtom diagonalt och då bad hovslagaren om ytterligare en röntgen innan han fortsatte jobba henne. Hon hade inte fång, hoven såg mycket bra ut men hon hade mycket tunn sula så hon har skor idag och används fullt ut (hoppning i 1.20 - 1.30 klasser)
Före det stoet fick jag hem en häst som varit extremt trångskodd (icke utbildad hovslagare) länge och min hovslagaren (i Hälsingland) ville också ha röntgen gjord först.
I alla sammanhang fixade dessa olika hovslagare så att hästarna började fungera igen...med skor! Funny (som hade ankfötter vid ankomsten) som jag har idag har sen gått ett steg längre och är nu helt barfota sedan 1 1/2 år och hon går på alla underlag.
Allt mer när jag läser här börjar jag fundera på om vi befinner oss på samma planet? Jag har mycket häst omkring mig (släkt, bekanta och goda vänner + att jag bor i Hästriket) och det borde visa sig på någon av dessa det som beskrivs här. Jag har barfota hästar (verkas regelbundet av bra utbildad traditionell hovslagare) och några till har som jag...andra har skor (de flesta och även jag när det behövs).
Min erfarenhet av när det blir problem med skor är när hästägaren fått för sig att hoven ska se ut på ett visst sätt (typiskt för gångartshästar) och om inte hovslagaren går med på detta vänder dom sig till icke utbildade/ olämpliga men utbildade traditionella hovslagare som vill ha kunder...och som gör som hästägaren vill.
Jag kan liksom inte tro att jag har hittat landets mest unika hovslagare som är duktiga och rejäla nog att säga ifrån till hästägare...Jag tror att det är som med det mesta här i världen. De som missköter sitt värv är en mycket liten del men som det talas om mest. Därav denna snedvridning. Blickpunkten hamnar på de som inte är lämpliga istället för på de som faktiskt är mycket skickliga.
Sen tycker jag att man här generaliserar. Hästar är individer och alla har olika förutsättningar. Vissa delar av kroppen kan vara skörare än hos andra hästar vilket är ett resultat av arv och uppväxt/miljö. Då de flesta hästar som rids idag är skodda är det lätt att skylla på just skorna/dålig hovslagare om det blir problem...men just den individen skulle kanske ha problem oavsett om den gått barfota under samma form av användning. Den formen av undersökning finns ju inte av vad jag vet?
De flesta undersökningar idag är därför lite missvisande enligt mitt sätt att se. Men vad vet jag som bara är en hästägare...