Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Ett problem med just Beins studie är att ingen utom Strasser verkar ha läst den, samtidigt som den hela tiden framförs som ngn slags nyckelstudie. Jag känner bara till det som Strasser skrivit om studien, eftersom Bein anser att det är taget "out of context" har jag inte full tilltro till Stassers användning av studien. Det finns nyare studier som visar på andra värden. Jag vet hur jag skall få tag i Bein men känner mig obenägen att störa honom i han pensionärstillvaro som vinodlare i Sydafrika då det inte verkar som t han vill vara ngt slagträ i debatten.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

--------------------------------------------------------------------------------

Citat:
Ursprungligen postat av stuv
Hej Afrodite.

Citat ur ett sunt hästliv:

”…Det behöver knappast sägas att många hästar instängda (dörrar och fönster stängda för att förhindra drag) i normalstora stall faktiskt kan få brist på andningsbar luft. Koldioxid bildas men med en samtidig brist på syre ombildas det till kolmonoxid.”(?)

Hur fungerar detta? Det förstår inte jag alls, snälla Afrodite kan du svara mig på detta?

Mycket vänliga hälsningar Stuv.

Jag misstänker att detta är en felöversättning. Boken är översatt till engelska, från engelskan till svenskan och det måste någonstans på vägen har smugit sig en fel. Jag ska kolla upp detta och om möjligt få till en korrigering.

Britt-Marie
SHP

Hej. Tack för svar.

Själv misstänker jag att det är ren skrämselpropaganda som skall få de som tror på Dr Strasser koncept att ha sina hästar ute mer, oavsett hur "dåligt" de mår.

(Kolmonoxid är en färglös och luktfri gas som bildas vid ofullständig förbränning.)

Skall se om jag kan lägga in lite bilder här på normala Svenska skodda hovar här, så att ni inom Strasser kan jämföra dem med de bilder som finns i hennes böcker.

Mvh stuv, som är mycket positiv till att ha hästar barfota, dock inte under vilka omständigheter som helst.

"knapplån"
Jag såg en tråd längre ner på detta forumet där någon frågade om hovbensfraktur. Skulle tycka det vore intressant att få höra hur Strasser och andra barfotaförespråkare ser på det.
Allmänt nämns det i trådan att hästen ska ha speciell skoning, för att fixera hoven, och boxvila. Åtminstone till att börja med.
Eftersom detta helt går emot vad jag läser här om Strassers teorier så undrar jag om det finns alternativ till denna behandlingen. Och om hovbensfrakturer har kunnat läka ut helt utan skoning och boxvila.

I en av de länkade trådarna nämndes att en veterinär hade teorin att många travare som tävlar barfota får brott på hovbenet. Nu vet jag inte om det stämmer, men det är en "intressant" tanke. Dom springer i så hög fart att hoven slår i marken så hårt att det lätt kan hända?? En sten eller någon ojämnhet, eller kanske bara ett snedsteg?

HelenaHandberg skrev:
Självklart drar man slutsatser –tolkar –ett forskningsresultat. Men man vinner inte ökad eller säkrare kunskap genom att tolka samma resultat om och om igen, fram och tillbaka på olika sätt.
Jag har inte följt diskussionen i detalj men jag har förstått att Bein skrivit en avhandling där han mätt skakningar i hoven på asfalt med olika sorters skor samt utan skor. Han har funnit att det skakar mest med järnskor. Om detta inte är en fullständig ointressant observation (vilket det ju inte tycks vara) är det för mig självklart att man

1. Gör om studien, ev med ytterligare frågeställningar, ev använder modern teknik, elektronmikroskopi tex före o efter.
2. Undersöker om dessa vibrationer är skadliga eller nyttiga
3. Om man kommer fram till att skakningarna i hoven är skadliga får man kvantifiera skadan så att en hästägare kan bedöma om det är en skada som han accepterar. (Är vibrationsskadan av en timmes trav på asfalt med skor t ex jämförbar med skadan för en person som arbetar 8 tim om dagen med ett vibrationsinstrument eller skadan hos en MCpolis som kör 4 timmar osv)

Det förvånar mig att man inte gjort något av detta om man är starkt intresserad av området utan bara just tolkar och tolkar om enstaka äldre studier. Uppenbarligen finns det ju forskarutbildade bland Strasserfolket. HH

Så du menar att all den forskning som redan är gjord och som ofta bygger upp en ny teori (plus den egna forskningen) måste göras en gång till!? Ett mycket mödosamt och framför allt kostsamt arbete.

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

peter_lundin skrev:
Ett problem med just Beins studie är att ingen utom Strasser verkar ha läst den, samtidigt som den hela tiden framförs som ngn slags nyckelstudie. Jag känner bara till det som Strasser skrivit om studien, eftersom Bein anser att det är taget "out of context" har jag inte full tilltro till Stassers användning av studien. Det finns nyare studier som visar på andra värden. Jag vet hur jag skall få tag i Bein men känner mig obenägen att störa honom i han pensionärstillvaro som vinodlare i Sydafrika då det inte verkar som t han vill vara ngt slagträ i debatten.
PL

Denna studie är inte på något sätt en "nyckelstudie". Vibrationsskador på kapillärerna i läderhuden är endast en av ett antal olika skador som skon och felaktig verkning orsakar. Och som med mycket annat så är det de sammantagna skadorna som avgör hur stor den totala skadan blir.

Britt-Marie
SHP

*Knapplån*

Nu har Strasser och trimning enligt strassermetoden varit på tapeten ganska länge och det verkar vara en tendens att samma frågor som besvarats tidigare kommer upp igen. Det är i och för sig inte så konstigt eftersom nya läsare av tråden tillkommer som inte har hängt med i alla inlägg i flera trådar långt tillbaks i tiden. Strasser redogör för ett sätt att se på varför hästars ben och hovar inte håller. Det skulle vara intressant att höra andra förklaringar till varför många hästars ben och hovar inte håller ett helt hästliv. För jag tror att vi ändå är överens om att det är ganska stora bekymmer inom detta område eller?

bobo skrev:
"knapplån"
Jag såg en tråd längre ner på detta forumet där någon frågade om hovbensfraktur. Skulle tycka det vore intressant att få höra hur Strasser och andra barfotaförespråkare ser på det.
Allmänt nämns det i trådan att hästen ska ha speciell skoning, för att fixera hoven, och boxvila. Åtminstone till att börja med.
Eftersom detta helt går emot vad jag läser här om Strassers teorier så undrar jag om det finns alternativ till denna behandlingen. Och om hovbensfrakturer har kunnat läka ut helt utan skoning och boxvila.

I en av de länkade trådarna nämndes att en veterinär hade teorin att många travare som tävlar barfota får brott på hovbenet. Nu vet jag inte om det stämmer, men det är en "intressant" tanke. Dom springer i så hög fart att hoven slår i marken så hårt att det lätt kan hända?? En sten eller någon ojämnhet, eller kanske bara ett snedsteg?

Hovbensfraktur är en mycket speciell och ovanlig situation och ingår inte i vår utbildning.

På de flesta travare som tävlar barfota har man endast tagit av skon just vid själva tävlingen. Övrig tid är dessa hästar skodda. Så någon frisk barfotahova med korrekt trimning kan det inte vara frågan om. Om det stämmer att dessa hästar lättare får en hovbensfraktur, vilket är mycket ovanligt, måste det bero på någon form av överutnyttjande av hästen.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Hovbensfraktur är en mycket speciell och ovanlig situation och ingår inte i vår utbildning.

Britt-Marie
SHP

Hej.

Med andra ord så kanske en hovbensfraktur felbehandlas av en SHP, eller? Kanske bedöms den som en sulläderinflammation?

Ingår det inte i er utbildning så måste det ju vara svårt för er att diagnosticera??

Med vänlig hälsning, Stuv

Jag börjar med att svara på min egen fråga ;)

1 Jag tror att vi börjar rida hästen i för tidigt, för hårt och ofta också felaktigt.

2 Jag tror att hästen får för lite rörelser sett över dygnet. Det är vanligt att hästen rids hårt en timma om dagen och sedan rör de sig lite eller inget alls kanske resten av dagen.

3 Jag tror att vi utfodrar våra hästar fel. Ger för mycket av sådant foder som hästar inte är gjorda för att äta (kraftfoder). Många får också stora givor med kraftfoder 1-2 gånger om dagen och många får också för lite grovfoder. Hästar går ju och plockar i sig mat under hela dygnet om de själva får välja och är också konstruerade för det men nu får de stora givor med protein och energi vid ett och samma tillfälle. Kan hästen verkligen må bra av att få en så hög koncentration av energi och protein vid kanske bara ett tillfälle på dygnet? Resten av dygnet så ligger de på för låga koncentrationer av energi och protein. Möjligen är hästens ämnesomsättning sådan att den klarar detta men det är ändå ganska långt från hur hästen får i sig mat naturligt.

Detta är bara mina åsikter (obs jag har inga källor till detta) om varför hästar inte håller i sina ben och hovar.

stuv skrev:
Hej.

Med andra ord så kanske en hovbensfraktur felbehandlas av en SHP, eller? Kanske bedöms den som en sulläderinflammation?

Ingår det inte i er utbildning så måste det ju vara svårt för er att diagnosticera??

Med vänlig hälsning, Stuv

Inte större risk än att en hovslagare skulle missbedöma situationen. Sulläderinflammation är också mycket ovanligt, varför skulle en hovbensfraktur kunna felbedömas som en sulläderinflammation?

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Inte större risk än att en hovslagare skulle missbedöma situationen. Sulläderinflammation är också mycket ovanligt, varför skulle en hovbensfraktur kunna felbedömas som en sulläderinflammation?

Britt-Marie
SHP

Hej igen.

Diagnostisering av hovbensfraktur ingår i en hovslagarutbildning, vi vet alltså vad vi letar efter om vi misstänker en fraktur.

"varför skulle en hovbensfraktur kunna felbedömas som en sulläderinflammation?"

Tja, varför inte?

Mvh Stuv

Afrodite skrev:
varför skulle en hovbensfraktur kunna felbedömas som en sulläderinflammation?

Britt-Marie
SHP

Eh??? Det tror jag inte. Och att det inte ingår i er utbildning är högst anmärkningsvärt anser jag eftersom det är uppenbarligen en direkt hovrelaterad fråga.
Varför ingår det INTE i eran utbildning? Är det för att det inte går att kurera utan skor?
SOm Stuv säger, det ingår i hovslagarutbildningen(möjligtvis för undantag hos den där 3dagarsutbildningen;-)) att kunna diagnosticera hovbensbrott och differentialdiagnoser till denna.

vdb skrev:
Eh??? Det tror jag inte. Och att det inte ingår i er utbildning är högst anmärkningsvärt anser jag eftersom det är uppenbarligen en direkt hovrelaterad fråga.
Varför ingår det INTE i eran utbildning? Är det för att det inte går att kurera utan skor?
SOm Stuv säger, det ingår i hovslagarutbildningen(möjligtvis för undantag hos den där 3dagarsutbildningen;-)) att kunna diagnosticera hovbensbrott och differentialdiagnoser till denna.

Så bra då eftersom hovbensbrott orsakas av en för trång hovkapsel, vilket ju ofta förekommer bland skodda hästar!

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Så bra då eftersom hovbensbrott orsakas av en för trång hovkapsel, vilket ju ofta förekommer bland skodda hästar!

Britt-Marie
SHP

Hej.

Så då kan alltså en korrekt Strasserverkad hov ej få en hovbensfraktur eller? :smirk:

Med vänlig häsning: stuv

Afrodite skrev:

Britt-Marie
SHP

Hej.

Är det Strassers teori, eller din egen? Den stämmer inte med min i alla fall.

Mvh Stuv

Ideaal skrev:
*Knapplån*

Nu har Strasser och trimning enligt strassermetoden varit på tapeten ganska länge och det verkar vara en tendens att samma frågor som besvarats tidigare kommer upp igen. Det är i och för sig inte så konstigt eftersom nya läsare av tråden tillkommer som inte har hängt med i alla inlägg i flera trådar långt tillbaks i tiden. Strasser redogör för ett sätt att se på varför hästars ben och hovar inte håller. Det skulle vara intressant att höra andra förklaringar till varför många hästars ben och hovar inte håller ett helt hästliv. För jag tror att vi ändå är överens om att det är ganska stora bekymmer inom detta område eller?

Ja, eftersom de hovslagare och den veterinär som är inne på denna tråd med sådan överväldigande övertygelse är överens om att Strassers metoder (vilka i praktiken visat sig ge frisk och sunda hästar och hovar) är helt förkastliga vore det intressant att få några svar även från den "andra sidan".

Vi kan ju börja med de frågor jag ställde till hovis för ett tag sedan beträffande fång och som han uppenbarligen inte kan svara på. Fång ställer ju till stora problem bland dagens häsar.

Citat:
Det jag vill fråga dig om är: Hur är prognosen av din behandling för hästen? Vad händer inuti hoven? Blir hoven frisk av din behandling och i så fall vill jag att du förklarar hur det går till? Vad händer om hästen med din behandling återigen får ett fånganfall? Hur är användbarheten hos en häst som haft fång och behandlats enligt ditt sätt?

Det är dessa frågor jag vill ha svar på och som jag ställde tidigare.

Vi kan väl bortse från den formen av akut fång där läderhuden i hela hoven blir inflammerad, vilket leder till en hovbenssänkning, den är inte så vanligt. Vi håller oss till den typen av fång som ger symtom från tådelen.

Om nu, ur din synvinkel, t ex foderfång och belastningsfång ger olika symtom och det som händer inuti hoven också skiljer sig åt, är det naturligtvis av stort intresse att visa på dessa skillnader, dess olika orsaker och hur de inverkar på hästen så att fång kan uppstå. Om du behandlar dessa olika är det också av intresse av påvisa skillnaderna och varför. Liksom om prognosen är olika. Finns fler orsaker och behandlingsalternativ är jag naturligtvis också intresserad av dessa.

Detta trodde jag var självklart. Det är inte en enskild hästs behandling jag är intresserad av utan hur ni hovslagare ser på fång, orsaker och behandling samt prognos. Om detta kräver olika förklaringsmodeller trodde jag också att det var självklart att man beskriver dessa.

Eftersom vi med vår metod gör hoven frisk och sund är jag självklart extra intresserad av den frågan och hur ni lyckas med det enligt er modell.
Citat slut.

Ser fram emot svar på dessa frågor!

Britt-Marie
SHP

Ideaal skrev:
Jag börjar med att svara på min egen fråga ;)

1 Jag tror att vi börjar rida hästen i för tidigt, för hårt och ofta också felaktigt.

2 Jag tror att hästen får för lite rörelser sett över dygnet. Det är vanligt att hästen rids hårt en timma om dagen och sedan rör de sig lite eller inget alls kanske resten av dagen.

3 Jag tror att vi utfodrar våra hästar fel. Ger för mycket av sådant foder som hästar inte är gjorda för att äta (kraftfoder). Många får också stora givor med kraftfoder 1-2 gånger om dagen och många får också för lite grovfoder. Hästar går ju och plockar i sig mat under hela dygnet om de själva får välja och är också konstruerade för det men nu får de stora givor med protein och energi vid ett och samma tillfälle. Kan hästen verkligen må bra av att få en så hög koncentration av energi och protein vid kanske bara ett tillfälle på dygnet? Resten av dygnet så ligger de på för låga koncentrationer av energi och protein. Möjligen är hästens ämnesomsättning sådan att den klarar detta men det är ändå ganska långt från hur hästen får i sig mat naturligt.

Detta är bara mina åsikter (obs jag har inga källor till detta) om varför hästar inte håller i sina ben och hovar.

För att UTÖKA din lista med mina åsikter så lägger jag till:
1.Ryttaren måste se över sin egen kropp,sned ryttare =sned häst!
2.All utrustning måste passa hästen,ett ämne som många verkar dåliga på,hur många hästar har inte ryggproblem pga felaktiga sadlar!Felaktiga bett osv..
3.Hästens tänder måste ses över proffessionellt,spänningar i hästens mun ger spänningar i hela hästens kropp.
4.Se över hästen innan inridning startar ,och kolla igenom hästen regelbundet i FÖREBYGGANDE syfte hela livet!
Har man koll på ev spänningar/snedheter/skador och så vidare ,kan man åtgärda dem INNAN förslitningskador och beteendestörningar uppstår.
Att aldrig lämna ngt åt slumpen ger en häst som håller längre,var lyhörd om hästen visar att nåt är fel!
Att inte "lyssna" på hästens signaler är att svika sin häst,skaffa kunskap,lär av andras misstag/erfarenheter! Annars får hästen "offra sig" för att lära dig,fast vissa lär sig aldrig..
5.Hovvård anpassad efter individen och dess omständigheter..
6.Träning som är uppbyggande inte nerbrytande..och då menar jag både fysiskt och psykiskt! ;)
7.Inse att problem i hästens kropp ger problem i hästens hovar i slutändan, och tvärtom!Som sagt lämna inget åt slumpen!Se helheten!
8. Hästens exteriör är MYCKET viktig!!
Hästen består av mer än hovar och ben..även om de två förstnämnda är oerhört viktiga! ;)
Hur en vildhäst är byggd är mindre viktigt då den aldrig måste utstå en ryttare på ryggen.
Det är väl därför vissa sysslar med avel på tamhästar,för att få fram en korrekt och sund individ till den uppgift den skall utföra!Med varierande resultat.. :angel:
Ett boktips är Hästens exteriör,prestation och hållbarhet. av Lars Erik Magnusson!Läs kapitlet "Samband mellan exteriör och hållbarhet"
9.Skaffar man häst får man försaka annat om man inte är miljonär,dvs snåla aldrig på att ge hästen det den behöver,har man inte råd att lägga pengar, tid och energi på sin hästs välmående,byt hobby..

Hästen skall roa oss,roar du din häst eller oroar du den!?? :confused:
Lyssna på andras erfarenheter och råd,men glöm ALDRIG att hästen har sista ordet och det är hästen du SKALL lyssna på !

10.Inse att , vad som funkar i Skåne kanske inte funkar i Norrland.. tex att väder ,vind,klimat är olika,vattnet kan innehålla allt möjligt och omöjligt..föroreningar påverkar våra djur,vi har olika hästraser med olika egenskaper och förutsättningar,vissa är tåligare än andra,de har olika smärttröskel..olika lätt att bli feta genetiskt osv..

11,Förbjud stress i hästars närhet,egentligen borde vi inte umgås med våra hästar när vi är stressade eller mår dåligt då vi överför vår stress på våra hästar.
Hur vanligt är det inte att hästar "speglar" oss själva !
Stress skapar spänningar i hästens kropp som även det i slutändan ger en häst med sämre förutsättningar att hålla .
12.Denna lista kan göras hur lång som helst.................. :idea:

Afrodite skrev:

Men vad gör ni då, ifall ni träffar på en häst med hovbensfraktur? Det måste väl finnas nämnt i er litteratur, då det har med hovarna att göra. Så ovanligt är det ju inte.

Afrodite skrev:
På de flesta travare som tävlar barfota har man endast tagit av skon just vid själva tävlingen. Övrig tid är dessa hästar skodda. Så någon frisk barfotahova med korrekt trimning kan det inte vara frågan om. Om det stämmer att dessa hästar lättare får en hovbensfraktur, vilket är mycket ovanligt, måste det bero på någon form av överutnyttjande av hästen.

Britt-Marie
SHP
All tävling är väl i och för sig överutnyttjande av hästen.

De hästar jag har träffat på med hovbensfraktur var unghästar som ännu aldrig varit skodda. Så några andra orsaker måste det ju finnas.

bobo skrev:
De hästar jag har träffat på med hovbensfraktur var unghästar som ännu aldrig varit skodda. Så några andra orsaker måste det ju finnas.

Ett föl som växer upp på för mjukt underlag, speciellt hårdhovshästar som araber, fullblod, quarterhästar, kan inte vidga hoven tillräckligt i marknivå. Fölet växer upp med hovväggar som är innanför vertikalen, alltså hoven är mindre i diameter vid marknivå än vid kronranden. Hästens tå sjunker ned i det mjuka underlaget, hälen växer till och blir för hög. För mycket vikt kommer på tådelen.

Om fölet rör sig hastigt på hårt underlag med så trånga hovar kan de inåtriktade krafterna från hovväggen resultera i brott på hovbenet.

När sedan plantarutskotten bildas och växer ut (hästen är då unghäst) kan dessa fraktureras på grund av de onormala krafterna i den trånga hoven.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Vi kan väl bortse från den formen av akut fång där läderhuden i hela hoven blir inflammerad, vilket leder till en hovbenssänkning, den är inte så vanligt. Vi håller oss till den typen av fång som ger symtom från tådelen.

Britt-Marie
SHP

Hej.
Varför skall vi bortse från det allvarliga tillstånd som Strassers metod kan skapa?

Citat ur: "ett sunt hästliv"

”… När skorna avlägsnats och hoven verkats korrekt så att hovmekanismerna återställs är inte sulan längre fixerad och kan flexa, hovens väggar kan åter expandera i viktbärande läge; denna naturliga rörelse kan dock irritera redan skadad, och möjligen inflammerad, läderhud i sådan grad att samma situation med inflammationsvätskor med eventuell påföljande hovbensrotation uppträder. …”

Mvh Stuv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar