Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.
Ideaal skrev:
Jag börjar med att svara på min egen fråga
1 Jag tror att vi börjar rida hästen i för tidigt, för hårt och ofta också felaktigt.
2 Jag tror att hästen får för lite rörelser sett över dygnet. Det är vanligt att hästen rids hårt en timma om dagen och sedan rör de sig lite eller inget alls kanske resten av dagen.
3 Jag tror att vi utfodrar våra hästar fel. Ger för mycket av sådant foder som hästar inte är gjorda för att äta (kraftfoder). Många får också stora givor med kraftfoder 1-2 gånger om dagen och många får också för lite grovfoder. Hästar går ju och plockar i sig mat under hela dygnet om de själva får välja och är också konstruerade för det men nu får de stora givor med protein och energi vid ett och samma tillfälle. Kan hästen verkligen må bra av att få en så hög koncentration av energi och protein vid kanske bara ett tillfälle på dygnet? Resten av dygnet så ligger de på för låga koncentrationer av energi och protein. Möjligen är hästens ämnesomsättning sådan att den klarar detta men det är ändå ganska långt från hur hästen får i sig mat naturligt.
Detta är bara mina åsikter (obs jag har inga källor till detta) om varför hästar inte håller i sina ben och hovar.
För att UTÖKA din lista med mina åsikter så lägger jag till:
1.Ryttaren måste se över sin egen kropp,sned ryttare =sned häst!
2.All utrustning måste passa hästen,ett ämne som många verkar dåliga på,hur många hästar har inte ryggproblem pga felaktiga sadlar!Felaktiga bett osv..
3.Hästens tänder måste ses över proffessionellt,spänningar i hästens mun ger spänningar i hela hästens kropp.
4.Se över hästen innan inridning startar ,och kolla igenom hästen regelbundet i FÖREBYGGANDE syfte hela livet!
Har man koll på ev spänningar/snedheter/skador och så vidare ,kan man åtgärda dem INNAN förslitningskador och beteendestörningar uppstår.
Att aldrig lämna ngt åt slumpen ger en häst som håller längre,var lyhörd om hästen visar att nåt är fel!
Att inte "lyssna" på hästens signaler är att svika sin häst,skaffa kunskap,lär av andras misstag/erfarenheter! Annars får hästen "offra sig" för att lära dig,fast vissa lär sig aldrig..
5.Hovvård anpassad efter individen och dess omständigheter..
6.Träning som är uppbyggande inte nerbrytande..och då menar jag både fysiskt och psykiskt!
7.Inse att problem i hästens kropp ger problem i hästens hovar i slutändan, och tvärtom!Som sagt lämna inget åt slumpen!Se helheten!
8. Hästens exteriör är MYCKET viktig!!
Hästen består av mer än hovar och ben..även om de två förstnämnda är oerhört viktiga!
Hur en vildhäst är byggd är mindre viktigt då den aldrig måste utstå en ryttare på ryggen.
Det är väl därför vissa sysslar med avel på tamhästar,för att få fram en korrekt och sund individ till den uppgift den skall utföra!Med varierande resultat..
Ett boktips är Hästens exteriör,prestation och hållbarhet. av Lars Erik Magnusson!Läs kapitlet "Samband mellan exteriör och hållbarhet"
9.Skaffar man häst får man försaka annat om man inte är miljonär,dvs snåla aldrig på att ge hästen det den behöver,har man inte råd att lägga pengar, tid och energi på sin hästs välmående,byt hobby..
Hästen skall roa oss,roar du din häst eller oroar du den!??
Lyssna på andras erfarenheter och råd,men glöm ALDRIG att hästen har sista ordet och det är hästen du SKALL lyssna på !
10.Inse att , vad som funkar i Skåne kanske inte funkar i Norrland.. tex att väder ,vind,klimat är olika,vattnet kan innehålla allt möjligt och omöjligt..föroreningar påverkar våra djur,vi har olika hästraser med olika egenskaper och förutsättningar,vissa är tåligare än andra,de har olika smärttröskel..olika lätt att bli feta genetiskt osv..
11,Förbjud stress i hästars närhet,egentligen borde vi inte umgås med våra hästar när vi är stressade eller mår dåligt då vi överför vår stress på våra hästar.
Hur vanligt är det inte att hästar "speglar" oss själva !
Stress skapar spänningar i hästens kropp som även det i slutändan ger en häst med sämre förutsättningar att hålla .
12.Denna lista kan göras hur lång som helst..................