O
OlleAtlas
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.
Tack Boj!!!
OlleAtlas
Tack Boj!!!
OlleAtlas
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hovis skrev:Ja och målet och grundregeln är just utifrån den individuella hästens exteriör, presic som du skriver. Varför ställer du en fråga när du själv skrivit svaret????
emindy skrev:Men HUR utgår du isf från individen? Det jag tänker på är din negativa reaktion på bilderna som visades upp där trakterna sänkts på en häst som från början hade bockhov med utfluten tå, och på sista bilden hade hästen låga trakter och hyfsat kort tå. Men du såg det som att hästen blivit av med halva hoven, och att sänkningen av trakterna var negativt för just den hästen.
Utan att ens ha sett något mer av den hästen än framhov och en liten del av benet.
Alltså måste du ha någon slags bild i huvudet hur du tycker att en vacker, funktionell hov bör se ut.
stuv skrev:Hej Afrodite.
Citat ur ett sunt hästliv:
”…Det behöver knappast sägas att många hästar instängda (dörrar och fönster stängda för att förhindra drag) i normalstora stall faktiskt kan få brist på andningsbar luft. Koldioxid bildas men med en samtidig brist på syre ombildas det till kolmonoxid.”(?)
Hur fungerar detta? Det förstår inte jag alls, snälla Afrodite kan du svara mig på detta?
Mycket vänliga hälsningar Stuv.
HelenaHandberg skrev:Detta var en alldeles ny teori. Hur skulle det gå till? Kan du ge hänvisning till den studien? HH
peter_lundin skrev:Nu vet jag inte om detta var Afrodites egen teori eller Strassers. Men som allt Strasser håller på med bygger det väl på hennes egen tolkning av andras arbeten, även där de som gjurt de ursprungliga arbetena inte alls instämmer i tolkningen (se tex mitt tidigare inlägg ang Luca Bein).
PL
Afrodite skrev:Det Luca Bein gjort är just en TOLKNING av sin egen undersökning. Om han då kommer fram till att det inte är skadligt för hästen att ha skor (eller vad det nu var du skrev i den andra tråden) är det just hans tolkning av den undersökning han gjort. Andra kan mycket väl komma fram till en annan tolkning. Själva undersökningen och vad den visar (om den inte är gjord på ett felaktigt sätt, vilket ju också är utsatt för kritisk granskning genom att arbetet blivit offentligt) går ju att tolka på olika sätt.
Britt-Marie
SHP
peter_lundin skrev:Jag skulle gärna veta om det finns ngn modern forskning (dvs på elekronmikroskopisk nivå, ingen 100 år gammal skåpmat) som stöder Strassers teori om att lamellstrukturen redan är skadad, jag antar att detta skulle gälla alla skodda hovar.
Sen skulle jag väldigt gärna vilja veta hur stor skillnad man kan anse att det är på proteinbehovet hos en skodd resp oskodd häst.
PL
peter_lundin skrev:Så jag o alla veterinärer, som anser att Strassers skräckpropaganda mot skor är osaklig o bygger på hennes egen tolkning av lämpliga delar av andras forskning, är bara okunniga.
PL
HelenaHandberg skrev:Naturvetenskaplig forskning går inte ut på att en och samma studie tolkas hit och dit. Forskning går ut på att någon gör en undersökning som kommer till ett visst mätbart resultat. Sen verifieras eller falsifieras detta resultat genom andra studier. Efter upprepade sådana har man kommit litet närmare sanningen. HH
Afrodite skrev:Så du menar att naturvetenskaplig forskning är helt fri från tolkningar? Det är således enbart någon form av absoluta fakta som framkommer i en sådan forskning?
Vad är det då Luca Bein gör när han säger att en häst inte tar skada av att vara skodd?
Britt-Marie
SHP