Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Tack Boj!!!

OlleAtlas

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

hovis skrev:
Ja och målet och grundregeln är just utifrån den individuella hästens exteriör, presic som du skriver. Varför ställer du en fråga när du själv skrivit svaret????

Men HUR utgår du isf från individen? Det jag tänker på är din negativa reaktion på bilderna som visades upp där trakterna sänkts på en häst som från början hade bockhov med utfluten tå, och på sista bilden hade hästen låga trakter och hyfsat kort tå. Men du såg det som att hästen blivit av med halva hoven, och att sänkningen av trakterna var negativt för just den hästen.
Utan att ens ha sett något mer av den hästen än framhov och en liten del av benet.

Alltså måste du ha någon slags bild i huvudet hur du tycker att en vacker, funktionell hov bör se ut.

emindy skrev:
Men HUR utgår du isf från individen? Det jag tänker på är din negativa reaktion på bilderna som visades upp där trakterna sänkts på en häst som från början hade bockhov med utfluten tå, och på sista bilden hade hästen låga trakter och hyfsat kort tå. Men du såg det som att hästen blivit av med halva hoven, och att sänkningen av trakterna var negativt för just den hästen.
Utan att ens ha sett något mer av den hästen än framhov och en liten del av benet.

Alltså måste du ha någon slags bild i huvudet hur du tycker att en vacker, funktionell hov bör se ut.

Du tog möjligt vis inte notis till kotan och hur den ökade i belastningen utifrån sänkningen av trakterna???
Man bör inte bli hemmablind eller skall vi säga hovblind utan bör ta del av hela hästens exeriör. I det här fallat går det ju inte utifrån bilderna men dom är trots det väldigt avslöjande utifrån kotans ökade belastning i takt med att både hoven och trakten försvinner.

Jag säger inte att det är den mest perfekta hovform men den kanske va den mest perfekta hovformen utifrån just den individens exteriöra förutsättningar.

Min uppfattning är att det föreligger ett tidigare trauma som secundärt gett denna hovform men det verkar ingen vilja lyssna på. Framtiden får utvisa vem som har rätt eller fel men jag blir inte ett dugg förvånad om den får en senskada utifrån den hovform den för dagen har.

stuv skrev:
Hej Afrodite.

Citat ur ett sunt hästliv:

”…Det behöver knappast sägas att många hästar instängda (dörrar och fönster stängda för att förhindra drag) i normalstora stall faktiskt kan få brist på andningsbar luft. Koldioxid bildas men med en samtidig brist på syre ombildas det till kolmonoxid.”(?)

Hur fungerar detta? Det förstår inte jag alls, snälla Afrodite kan du svara mig på detta?

Mycket vänliga hälsningar Stuv.

Jag misstänker att detta är en felöversättning. Boken är översatt till engelska, från engelskan till svenskan och det måste någonstans på vägen har smugit sig en fel. Jag ska kolla upp detta och om möjligt få till en korrigering.

Britt-Marie
SHP

HelenaHandberg skrev:
Detta var en alldeles ny teori. Hur skulle det gå till? Kan du ge hänvisning till den studien? HH

Det handlar om metabolismen av protein. Det bildas alltid slaggprodukter av metabolismen. Dessa slaggprodukter transporteras av blodet för att sedan utsöndras av bland annat njure och lever. En förhöjd nivå av dessa slaggprodukter påverkar kroppen negativt på samma sätt som andra störningar i blodets sammansättning, t ex gift från (cumarin) vitklöver eller någon annan utlösande faktor för fång. Det som dock är poängen i Strassers teorier är att lamellstrukturen i hoven redan är skadad och att det då krävs en mycket mindre rubbning i blodet för att utlösa fång jämfört med en häst med friska hovar. (Läs gärna mitt tidigare inlägg om akut fång).

Jag kan inte närmare förklara de biokemiska reaktionerna då jag inte har den kunskapen, men ska försöka få ett svar av dr Strasser.

Britt-Marie
SHP

Jag vill gärna höra dina svar på samma frågor som Afrodite ställde dig gällande fångbehandling i ovan nämnda scenarion.

Kan du inte visa några bilder på dina "alster". Alltså verkade/skodda hovar med en helkroppsbild så får vi se vad du pratar om.
Om våra ideeal ligger nära så vet vi då att det inte är äpplen och päron vi jämför.
/T

peter_lundin skrev:
Nu vet jag inte om detta var Afrodites egen teori eller Strassers. Men som allt Strasser håller på med bygger det väl på hennes egen tolkning av andras arbeten, även där de som gjurt de ursprungliga arbetena inte alls instämmer i tolkningen (se tex mitt tidigare inlägg ang Luca Bein).
PL

Ovanstående avslöjar endast dina brister i kunskap vad gäller forskning. Anledningen till att ett forskningsarbete, t ex en avhandling publiceras är just att forskningen skall kunna utsättas för kritik från andra. Det Luca Bein gjort är just en TOLKNING av sin egen undersökning. Om han då kommer fram till att det inte är skadligt för hästen att ha skor (eller vad det nu var du skrev i den andra tråden) är det just hans tolkning av den undersökning han gjort. Andra kan mycket väl komma fram till en annan tolkning. Själva undersökningen och vad den visar (om den inte är gjord på ett felaktigt sätt, vilket ju också är utsatt för kritisk granskning genom att arbetet blivit offentligt) går ju att tolka på olika sätt.

Luca Beins undersökning visar att " 'a shod foot on asphalt at a walk receives THREE TIMES the impact force as an unshod horse on asphalt at the trot.' Bein also found that a shoe vibrates at about 800 Hz, damaging living tissue. He concluded that a shod hoof lacks 60 - 80% of its shock absorption." (The Naked Hoof)

Med en så tydlig brist på kunskap som du visar i ditt inlägg är det för mig obegripligt hur du kan gå ut och kritisera en kollega på det sätt som du gör på detta forum.

Britt-Marie
SHP

Jag skulle gärna veta om det finns ngn modern forskning (dvs på elekronmikroskopisk nivå, ingen 100 år gammal skåpmat) som stöder Strassers teori om att lamellstrukturen redan är skadad, jag antar att detta skulle gälla alla skodda hovar.
Sen skulle jag väldigt gärna vilja veta hur stor skillnad man kan anse att det är på proteinbehovet hos en skodd resp oskodd häst.
PL

Luca Bein anser själv att hans forskning felciteras o anser inte själv att hästar till varje pris måste gå barfota. Själv har jag inte läst avhandlingen, har inte hittat den.
PL

Så jag o alla veterinärer, som anser att Strassers skräckpropaganda mot skor är osaklig o bygger på hennes egen tolkning av lämpliga delar av andras forskning, är bara okunniga.
PL

Afrodite skrev:
Det Luca Bein gjort är just en TOLKNING av sin egen undersökning. Om han då kommer fram till att det inte är skadligt för hästen att ha skor (eller vad det nu var du skrev i den andra tråden) är det just hans tolkning av den undersökning han gjort. Andra kan mycket väl komma fram till en annan tolkning. Själva undersökningen och vad den visar (om den inte är gjord på ett felaktigt sätt, vilket ju också är utsatt för kritisk granskning genom att arbetet blivit offentligt) går ju att tolka på olika sätt.

Britt-Marie
SHP

Naturvetenskaplig forskning går inte ut på att en och samma studie tolkas hit och dit. Forskning går ut på att någon gör en undersökning som kommer till ett visst mätbart resultat. Sen verifieras eller falsifieras detta resultat genom andra studier. Efter upprepade sådana har man kommit litet närmare sanningen. HH

peter_lundin skrev:
Jag skulle gärna veta om det finns ngn modern forskning (dvs på elekronmikroskopisk nivå, ingen 100 år gammal skåpmat) som stöder Strassers teori om att lamellstrukturen redan är skadad, jag antar att detta skulle gälla alla skodda hovar.
Sen skulle jag väldigt gärna vilja veta hur stor skillnad man kan anse att det är på proteinbehovet hos en skodd resp oskodd häst.
PL

Skulle vara intressant att veta när du tycker att forskning blir "gammal skåpmat"? Är det efter ett visst antal år? Och då gör man helt enkelt så att före det årtalet så drar man ett streck över all forskning som är gjord och avfärdar den som nonsens eller?? Då kan vi ju t ex avfärda upptäckten om röntgenstrålning, upptäckten av penicillin osv osv.

En hov med sko på för 100 år sedan kan väl inta ha reagerat så mycket annorlunda jämfört med en hov med sko på idag. Nu vet jag att det finns de som hävdar att vi skor så mycket bättre idag, men faktum kvarstår att det är en bit järn du spikat fast på ett levande organ.

Naturligtvis skadas inte lamellstrukturen så fort du sätter på en sko. Hur snabbt detta går beror bland annat på hur hästen är skodd, hur den verkades innan skoningen (höga hälar t ex), hur trång hoven är, användning av hästen osv. Har tidigare beskrivit detta i ett annat inlägg.

Jag har själv med blotta ögat sett skadad lamellstruktur när vi dissekerat hovar. Skillnaden mellan skadad och frisk lamellstruktur är mycket tydlig.

Var har jag skrivit att hästens proteinbehov skulle skilja sig åt om den är skodd ellerl oskodd?

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Så jag o alla veterinärer, som anser att Strassers skräckpropaganda mot skor är osaklig o bygger på hennes egen tolkning av lämpliga delar av andras forskning, är bara okunniga.
PL

Ja jag tror nog att detta är delvis sant. I veterinärutbildningen läggs det inte någon större vikt vid att förklara hoven, dess funktion och anatomi, vad jag har förstått. Rätta mig gärna om jag har fel.

Alla veterinärer är heller inte negativa till Strassers ideér. Det finns ett antal veterinärer världen över som utbildat sig till SHP och först efter det anser sig på ett tillfredsställande sätt kunna behandla hästens hovåkommor.

Det finns också veterinärer som har mycket goda kunskaper om hovens anatomi som öppet stöttar dr Strasser.

I sammanhanget vore det ju intressant att veta vad du själv har för utbildning just vad gäller hästhovar? Vilken erfarenhet har du av behandlingen av hovrelaterade problem?

Britt-Marie
SHP

HelenaHandberg skrev:
Naturvetenskaplig forskning går inte ut på att en och samma studie tolkas hit och dit. Forskning går ut på att någon gör en undersökning som kommer till ett visst mätbart resultat. Sen verifieras eller falsifieras detta resultat genom andra studier. Efter upprepade sådana har man kommit litet närmare sanningen. HH

Så du menar att naturvetenskaplig forskning är helt fri från tolkningar? Det är således enbart någon form av absoluta fakta som framkommer i en sådan forskning?

Vad är det då Luca Bein gör när han säger att en häst inte tar skada av att vara skodd?

Britt-Marie
SHP

Jag skrev tydligt på elektronmikroskopisk nivå!
Jag vet att Strasser hänvisar till en undersökning från förra seklets början men sen dess har det hänt mkt när det gäller kunskapen om lamellernas uppbyggnad.
I din nyskapande modell ovan menade du att den minskade proteinåtgången vid sämre cirkulation skulle vara en orsak till fång.
PL

Fraktur på hovbenet

Jag har en väninna vars 3-åring har fått en fraktur på hovbenet i ena framhoven. Hon är naturligtvis helt förtvivlad och vågar inte lita på att hästen någonsin kommer att bli bra. Det är en mycket dyr och bra häst.

Vad har alla här för erfarenheter av detta? Jag har bara träffat en häst som har haft hovbensbrott, den blev helt återställd efter 9 månaders boxvila och ortopedisk sko.

Jag skulle gärna vilja höra från veterinärer och hovslagare om deras erfarenheter, så jag kan ge min väninna lite fakta. Hennes veterinär har sagt att prognosen är osäker. Hoven är röntgad, naturligtvis, och han har fått specialsko på.
Tackar på förhand :bow:

Afrodite skrev:
Så du menar att naturvetenskaplig forskning är helt fri från tolkningar? Det är således enbart någon form av absoluta fakta som framkommer i en sådan forskning?

Vad är det då Luca Bein gör när han säger att en häst inte tar skada av att vara skodd?

Britt-Marie
SHP

Självklart drar man slutsatser –tolkar –ett forskningsresultat. Men man vinner inte ökad eller säkrare kunskap genom att tolka samma resultat om och om igen, fram och tillbaka på olika sätt.
Jag har inte följt diskussionen i detalj men jag har förstått att Bein skrivit en avhandling där han mätt skakningar i hoven på asfalt med olika sorters skor samt utan skor. Han har funnit att det skakar mest med järnskor. Om detta inte är en fullständig ointressant observation (vilket det ju inte tycks vara) är det för mig självklart att man

1. Gör om studien, ev med ytterligare frågeställningar, ev använder modern teknik, elektronmikroskopi tex före o efter.
2. Undersöker om dessa vibrationer är skadliga eller nyttiga
3. Om man kommer fram till att skakningarna i hoven är skadliga får man kvantifiera skadan så att en hästägare kan bedöma om det är en skada som han accepterar. (Är vibrationsskadan av en timmes trav på asfalt med skor t ex jämförbar med skadan för en person som arbetar 8 tim om dagen med ett vibrationsinstrument eller skadan hos en MCpolis som kör 4 timmar osv)

Det förvånar mig att man inte gjort något av detta om man är starkt intresserad av området utan bara just tolkar och tolkar om enstaka äldre studier. Uppenbarligen finns det ju forskarutbildade bland Strasserfolket. HH

Sv: Fraktur på hovbenet

En kompis häst har haft en hovbensfraktur om jag minns rätt!?! Den hästen är iaf helt återställd nu, tror att det tog några månader dock.. kan höra med henne om exakt tid etc..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar