Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

stuv skrev:
Hej.
Varför skall vi bortse från det allvarliga tillstånd som Strassers metod kan skapa?

Citat ur: "ett sunt hästliv"

”… När skorna avlägsnats och hoven verkats korrekt så att hovmekanismerna återställs är inte sulan längre fixerad och kan flexa, hovens väggar kan åter expandera i viktbärande läge; denna naturliga rörelse kan dock irritera redan skadad, och möjligen inflammerad, läderhud i sådan grad att samma situation med inflammationsvätskor med eventuell påföljande hovbensrotation uppträder. …”

Mvh Stuv

Hovbenssänkning är INTE samma som hovbensrotation!

Britt-Marie
SHP

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.

Afrodite skrev:
Ett föl som växer upp på för mjukt underlag, speciellt hårdhovshästar som araber, fullblod, quarterhästar, kan inte vidga hoven tillräckligt i marknivå. Fölet växer upp med hovväggar som är innanför vertikalen, alltså hoven är mindre i diameter vid marknivå än vid kronranden. Hästens tå sjunker ned i det mjuka underlaget, hälen växer till och blir för hög. För mycket vikt kommer på tådelen.

Om fölet rör sig hastigt på hårt underlag med så trånga hovar kan de inåtriktade krafterna från hovväggen resultera i brott på hovbenet.

När sedan plantarutskotten bildas och växer ut (hästen är då unghäst) kan dessa fraktureras på grund av de onormala krafterna i den trånga hoven.

Britt-Marie
SHP

Jag får väl inse att du inte vill svara på vad ni gör i ett sånt fall :(

Finns ingen annan barfotaverkare heller som vill, som har träffat på ett fall i verkligheten?

Just de unghästarna jag tänkte på har inte växt upp på speciellt mjukt underlag. En av dom växte upp på en enorm lösdrift med mycket stenig mark och hade inte direkt sådana hovar som du beskriver. Men ett sånt fall finns kanske inte beskrivet i böckerna. Du får ursäkta, men jag får det intrycket att du bara citerar ur en bok det du skriver.

Afrodite skrev:
Fölet växer upp med hovväggar som är innanför vertikalen, alltså hoven är mindre i diameter vid marknivå än vid kronranden.

Britt-Marie
SHP

Så ser alla nyfödda föl ut. :smirk:

Mvh stuv

bobo skrev:
De hästar jag har träffat på med hovbensfraktur var unghästar som ännu aldrig varit skodda. Så några andra orsaker måste det ju finnas.

Det finns många orsaker till hovbensfraktur samt förklaringar till var frakturen är beroende på hovens naturliga skyddande sula,hovkappsel samt traktdel. Även en så "liten" sak som benaxelns balans samt den enskilda hästens exteriör har en faktor man bör ta i anspråk.

Ex: en för hårt renskuren sula där sulans naturliga skyddande sulhorn verkats bort ger mkt lätt en fraktur i tå,tåsidodelen likväl för hårt nedverkade hörnstöd ger en förskörning av traktdelen vilket lätt ger en fraktur i hovbenets bakre del (ska vi kalla det för hälen så att alla förstår?) En benaxel där den enskilda individen i statisk belastning uppvisar ett så kallat parallelt markplant hovben kommer utifrån rörelse,hastighet och gångart att utsättas för en större kraft samt motriktad motkraft beroende på underlaget samt gångart i förhållande till den enskilda individens exeriör vilket leder till ett bakåtbrutet hovben i den maximala belastningsfasen. I detta läge är risken stor att hoven utsätts för avsprängda hovbensgrenar eller om man har tur endast under en ngt längre tid uppvisar hovbroskförbening utifrån den överbelastning av hovens bakre region.

Man skall ej heller glömma bort den enskilda individens arv,ålder,miljö, hantering samt fysiska hälsa då dessa faktorer påverkar hovarnas status.

bobo skrev:
Jag får väl inse att du inte vill svara på vad ni gör i ett sånt fall :(

Finns ingen annan barfotaverkare heller som vill, som har träffat på ett fall i verkligheten?

Just de unghästarna jag tänkte på har inte växt upp på speciellt mjukt underlag. En av dom växte upp på en enorm lösdrift med mycket stenig mark och hade inte direkt sådana hovar som du beskriver. Men ett sånt fall finns kanske inte beskrivet i böckerna. Du får ursäkta, men jag får det intrycket att du bara citerar ur en bok det du skriver.

Det vi talar om här är mycket ovanliga fall. För att åtgärda dessa krävs en speciell klinik med gummimattor. Än så länge har vi inte någon sådan klinik i Sverige. Så vad jag skulle rekommendera en kund med sådana problem idag, vet jag ärligt talat inte. Får väl helt enkel säga att jag inte kan hjälpa till med kundens problem.

Vad beträffar de unghästar du talar om kan jag naturligtvis inte uttala mig om eftersom jag inte sett hovarna. Hästen kan ju få trånga hovar av många orsaker.

Britt-Marie
SHP

stuv skrev:
Så ser alla nyfödda föl ut. :smirk:

Mvh stuv

Javiss, men du menar väl ändå inte att hoven ska fortsätta att se sådan ut och att det är fullt normalt?
Jag skrev "när fölet växer upp".

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Hovbenssänkning är INTE samma som hovbensrotation!

Britt-Marie
SHP

Hej.

Det känner jag till. :)
Jag kände dock inte till att hovbenssänkning inte kunde ske vid Strasserverkning. ;)

Mvh Stuv

Afrodite skrev:
Javiss, men du menar väl ändå inte att hoven ska fortsätta att se sådan ut och att det är fullt normalt?
Jag skrev "när fölet växer upp".

Britt-Marie
SHP

Nej, givetvis inte.

Mvh Stuv

stuv skrev:
Nej, givetvis inte.

Mvh Stuv

Hur skulle du då åtgärda en hov med ett sådant utseende, alltså där båda sidor på hoven är innan för vertikalen och hoven ser mer ut som en "strut"? Mindre diameter vid marken än kronranden.Vad anser du vara orsaken till detta? Det är således INTE hovbensfraktur jag ber dig beskriva.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:
Hur skulle du då åtgärda en hov med ett sådant utseende, alltså där båda sidor på hoven är innan för vertikalen och hoven ser mer ut som en "strut"? Mindre diameter vid marken än kronranden.Vad anser du vara orsaken till detta? Det är således INTE hovbensfraktur jag ber dig beskriva.

Britt-Marie
SHP

Hej.

Menar du en sån här?
1_hour_old_foal_hoof_web_st.jpg

Det löser nog naturen själv, så att en sund hov utvecklas. :cool:
Inte behöver den Strasserverkas i alla fall, trots att den ser lite trång ut :p
Mvh Stuv

Senast ändrad av en moderator:

*lånar knapp*

Det är inte så att någon, exempelvis moderatorn, tycker att tråden börjar urarta igen.

Men det klart i och med att moderatorn ser mellan fingrarna när vissa spårar ur så är det väl inget att vänta på.

Det förvånar mig också att hovslagare får ställa diagnoser på hästar. Jag trodde att det är krävdes en legitimerad veterinär för att diagnostisera exempelvis hovbensfrakturer eller är det så att hovisar liksom stålmannen besitter någonslags inbyggd röntgen bakom pannbenet. Eller har hovslagare möjligtvis en bisyssla och är dolda veterinärer bakom sin ironiska fasad.

Är detta verkligen förankrat och förenligt med god veterinärmedicinsk etik att låta en vanlig hovis ställa diagnoser?

Ja varför skulle inte hovisen få ställa diagnos, givetvis under förutsättning att hästen sedan skickas på röntgen o att behandlingen sedan utförs i samarbete med veterinären.
PL

Afrodite skrev:
Så bra då eftersom hovbensbrott orsakas av en för trång hovkapsel, vilket ju ofta förekommer bland skodda hästar!

Britt-Marie
SHP
Ytterligare en nyskapande teori. Jag antar att den har en solid vetenskaplig grund.
PL

peter_lundin skrev:
Ytterligare en nyskapande teori. Jag antar att den har en solid vetenskaplig grund.
PL

Ja, det är det som är det geniala hos Strasser. Hon har modet, fantasin, kreativiteten, vågar gå utanför konventionellt tänkande (det är mycket få personer som vågar det) och sitter inte endast med armarna i kors och ser på när så många hästar världen över idag mår mycket dåligt. Endast 10% av världens alla hästar är FRISKA enligt American Farrier Journal!

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Ja varför skulle inte hovisen få ställa diagnos, givetvis under förutsättning att hästen sedan skickas på röntgen o att behandlingen sedan utförs i samarbete med veterinären.
PL

.....och om hovisen bestämmer sig för att det inte är hovbensfraktur och det senare visar sig vara det? Vem är då ansvarig?

Trodde i min enfald att ställa diagnoser var förbehållt leg. vet. men så är det tydligen inte. Det är skrämmande tycker jag, speciellt med tanke på hur många hovslagare det finns som inte ens kan verka och sko en häst korrekt. Att dessa sedan får ställa diagnoser på så allvarliga skador som en hovbensfraktur tycker jag är fruktansvärt.

Ideaal skrev:
Är detta verkligen förankrat och förenligt med god veterinärmedicinsk etik att låta en vanlig hovis ställa diagnoser?

Hej.

Det får vi svaret på när "djursjukvårdsutredningen" är klar inom kort.

Mvh Stuv

Ideaal skrev:
.....och om hovisen bestämmer sig för att det inte är hovbensfraktur och det senare visar sig vara det? Vem är då ansvarig?
Hej.
Troligast är att det är precis tvärt om, hovslagaren vill få hästen röntgad för att va säker på att det inte är en fraktur som ställer till problem för hästen.

Mvh Stuv.

stuv skrev:
Hej.
Troligast är att det är precis tvärt om, hovslagaren vill få hästen röntgad för att va säker på att det inte är en fraktur som ställer till problem för hästen. Mvh Stuv.

Fast jag är ändå intresserad av att veta vem som bär ansvaret. Exempel: Hovslagare blir utkallad till en häst som är halt och hovisen konstaterar efter ett antala undersökningar att det inte är hovbensfraktur utan en misstänkt hovböld. Hovslagaren gör den gängse proceduren och letar efter en bölden utan att hitta den och det senare visar sig vara en hovbensfraktur, vem bär då ansvaret för att ha förorsakat hästen ytterligare lidande?

Kan en häst frias från misstänkt hovbensfraktur utan röntgen?

*knapplån*
Och så kommer jag som en insneakande obetydlig person som duckar under pajkastningen och skrikandet och lägger in en liten pik.

Vad jag vet så skall frakturer fixeras för att läka, så efter röntgen skulle jag råda min kund att vända sig till en hovslagare som veterinären rekommenderar eller en som finns på kliniken. För jag skor inte och kan därför inte fixera en hov.

Afrodite skrev:
Med en så tydlig brist på kunskap som du visar i ditt inlägg är det för mig obegripligt hur du kan gå ut och kritisera en kollega på det sätt som du gör på detta forum.
Britt-Marie
SHP

Utifrån hur seriöst detta inlägg va skrivet så finner jag moderatorn som ytterst tålmodig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 848
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 239
Senast: mackan
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 498
Senast: Cilva
·
Hästvård Först och främst, jag vet att jag som hästägare borde läsa på mer och bli mer insatt i hovslageri, och tro mig; Jag läser på allt jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 201
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar