Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

*lånar knapp*

Artikeln i Ridsport var verkligen bra! Man kan ju bara hoppas att den får folk att tänka till lite innan de går på vilket humbug som helst!!

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Kronrandsvinkeln är mätt från framkant till bakkant i det här fallet ung 26 grader, om hon lyckades få till 30 grader skulle det bli rena katastrofen för hästen.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

OlleAtlas skrev:
Skulle bli glad och någon sorts balans i tankegångarna.
OA

Det finns hovisar som oxå skulle bli glad med lite balanserade ryttare och hästkunniga hästägare.

Nu e jag jävligt taskig och bättre vore väl att ta detta via PM med dig men väljer att lägga ut det här. Du är säkert en väldigt kunnig hästägare MEN se på din Avatar hur du sitter till häst. Är det en slump att du väger över på hästens vänstra sida eller anser du att du sitter i balans. Anser du att du sitter i balans så finns det ingen tjans att vare sig Strassermetoden,AANCHP eller traditionel hovis kan få din häst i balans. Vi inom traditionell hovvård jobbar med hästens balans,ryttarens balans går inte att genom skoning/verkning påverka: Dom flesta skador i det nedre distala benet är faktiskt en yttre obalanserad påverkan från människan.

Tyvärr ser sig barfotarörelsen sig helt blind på hoven vilket är att se sig blind utifrån verkligheten.

Ja passa på och jubla du....medans tid är.....imorgon kan det vara försent.....

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

*lånar knapp*

Har inte läst artikeln i den "opartiska", "vetenskapligt faktabaserade" tidskriften Ridsport. Vet dock att en person inom Strassermetoden blivit uppringd av tidningen och intervjuad. H*n fick, efter att h*n själv begärt det, ta del av Ridsports tolkning av vad h*n sagt skickat till sig. H*n korrigerade där en mängd faktafel om Strassermetoden. Korrigeringar som man sedan inte tog någon som helst hänsyn till utan Ridsport trycker sedan upp och publicerar den icke korrigerade versionen. Men det är väl gängse metoder i en "opartisk", "faktabaserad" tidning kan jag tro??!!

Förmodar också att GÅ har ett finger med i spelet här. För närvarande finns det två JO-anmälningar inlämnade angående hans agerande gentemot Strassermetoden. I den sist inskickade framkommer ett mycket beklämmande och tragiskt fall, föranlett av den "häxjakt" GÅ fört mot Strassermetoden under senare år. Det framkommer också ett stort mått av hemlighetsmakeri (vägran att få ta del av material från myndigheten, material som är offentliga handlingar, som efter lång tid till slut lämnades ut) samt ett direkt rättsvidrigt agerande från GÅ:s sida. Offentliga anklagelser gentemot personer utan att dessa fått möjlighet att svara på anklagelserna ingår också. Men detta är väl också "gängse" metoder av en svensk myndighet i ett demokratiskt samhälle??!!

Kommer inte att kommentera detta mer. Mina kommentarer har ni i mina tidigare inlägg. Där också många frågor och direkta misstolkningar om Strassermetoden har blivit besvarade.

Britt-Marie
SHP

hovis skrev:
Det finns hovisar som oxå skulle bli glad med lite balanserade ryttare och hästkunniga hästägare.

Nu e jag jävligt taskig och bättre vore väl att ta detta via PM med dig men väljer att lägga ut det här. Du är säkert en väldigt kunnig hästägare MEN se på din Avatar hur du sitter till häst. Är det en slump att du väger över på hästens vänstra sida eller anser du att du sitter i balans. Anser du att du sitter i balans så finns det ingen tjans att vare sig Strassermetoden,AANCHP eller traditionel hovis kan få din häst i balans. Vi inom traditionell hovvård jobbar med hästens balans,ryttarens balans går inte att genom skoning/verkning påverka: Dom flesta skador i det nedre distala benet är faktiskt en yttre obalanserad påverkan från människan.

Tyvärr ser sig barfotarörelsen sig helt blind på hoven vilket är att se sig blind utifrån verkligheten.

Vet du, jag är väldigt medveten om att jag sitter mer till vänster. Och det senaste året har jag arbetat stenhårt med att förbättra min sits, och är på god väg. De flesta av oss har inte förmånen att vara födda liksidiga och raka, utan vi får jobba på det. Det gör jag!

Det betyder inte att jag vill ha en obalanserad diskussion med människor. Eller menar du att...ehum...hon sitter lite i obalans...lite till vänster...så hon är inte värd en balanserad diskussion? Ska diskussionen vara lite till vänster den med? Eller till höger för att balansera? Eftersom jag nu för tiden sitter något bättre än på min avatar så kanske jag är värd lite mer saklighet.

Det enda jag får ut av ditt inlägg är att jag har rätt i min tolkning av att en del hovslagare inte är riktigt sakliga i sina diskussioner. Tyvärr gäller det även en del av barfotaförespråkarna.

OA

Om JO-anmälningarna ligger på samma nivå som brevet till DJM så liknar det mest ett sista tragiskt försök att undvika en granskning.
PL

peter_lundin skrev:
Om JO-anmälningarna ligger på samma nivå som brevet till DJM så liknar det mest ett sista tragiskt försök att undvika en granskning.
PL

Du får väl kontrollera!!! Finns även en kopia hos Veterinärförundet, Jordbruksdepartementet, Jordbruksverket, SLU, Djurskyddsmyndigheten, Länsveterinärer m fl.

Britt-Marie
SHP

Nu e jag jävligt taskig och bättre vore väl att ta detta via PM med dig men väljer att lägga ut det här. Du är säkert en väldigt kunnig hästägare MEN se på din Avatar hur du sitter till häst. Är det en slump att du väger över på hästens vänstra sida eller anser du att du sitter i balans. Anser du att du sitter i balans så finns det ingen tjans att vare sig Strassermetoden,AANCHP eller traditionel hovis kan få din häst i balans.

Du är kopiös, att slänga ut sådana kommentarer visar bara på bristande omdöme. Jag har själv blivit fotad precis när jag rättat till sadeln eller sträckt på benen i stigbyglarna efter en längre ritt som gör att det ser ganska lustigt och obalanserat ut. Men för den sakens skull rider jag inte så.
Om man läser dina inlägg verkar det som om det viktigaste inte är att komma med sakliga kommentarer utan det är mest för att avreagera dig genom att vara ganska spydig. Nu är vi nog på den nivån där moderatorn borde komma med en förståndig kommentar innan det spårar ut ännu mer.

Rolle på Österlen, som tycker det är lika viktigt med rätt sits som lite hyfs i sina uttalanden
Islandshästar på Lösdrift

peter_lundin skrev:
PL

För den som vill bedöma själv och inte litar på din osedda bedömning så är det ju också en offentlig handling, bara att begära ut.

OlleAtlas skrev:
Jag tycker faktiskt att artikeln var så där. Är himla trött på osakligt "för" och lika trött på osakligt "emot". Skulle bli glad och någon sorts balans i tankegångarna. Det är lite som jag upplevde de hovslagare jag anlitat, de är hysteriskt och osakligt emot, barfotaverkarna hysteriskt och osakligt för. Blir less på det.

Skulle himla gärna få tag på en saklig, vettig och duktig hovslagare i Göteborgstrakten. Om någon vet så PMa gärna.

OA

Visst, artikeln är emot men jag tycker inte den är osaklig. Någon balans tror jag kommer att bli svårt att hitta när kommersiella intressen/pseudovetenskap står mot vetenskap. Dessutom blir många (jag också) upprörda när hästar far illa.

Har inte ens funderat på att diskutera barfotaverkning med min duktiga, utbildade hovis med mångårig erfarenhet. Jag vet att han är fullt kompetent att verka mina hästar!!

*lånar knapp*

Jag är bara lite nyfiken på om ni som föredrar barfotaverkning anser att det är seriöst av en barfotaverkare att låta sina kunder ta foton på sina hästars hovar och maila in dem för att få en beskrivning via mail hur de själva ska fila och karva i hovarna??

peter_lundin skrev:
Ja jag har redan funderat på det.
PL

Jag måste säga att det är otroligt klantigt av en myndighet att gå ut med uppgifter i olika ärenden utan att kontrollera fakta först.

Består ridsportartikeln av "fakta" från samma källa så.....

Olinda skrev:
*lånar knapp*

Jag är bara lite nyfiken på om ni som föredrar barfotaverkning anser att det är seriöst av en barfotaverkare att låta sina kunder ta foton på sina hästars hovar och maila in dem för att få en beskrivning via mail hur de själva ska fila och karva i hovarna??

Nej, ett mycket oseriöst sätt. Undantag skulle väl vara om kunden och barfotaverkaren känt varann under längre tid och hästens hovar blivit trimmade under längre tid av barfotaverkaren och hovarna dessutom är friska, och där hästägaren lärts upp och själv till stor del kan ta hand om trimningen av sin hästs hovar. Foton tagna ur rätt vinklar och från alla hålla kan då ge hästägaren och barfotaverkaren en vägledning samtidigt som en diskussion förs om bilderna, helst då på telefon så att bekräftelse kan ges direkt om råden har blivit förstådda. Innan hästägaren själv kan ta hand om hovarna har barfotaverkaren under längre tid följt upp trimningen som hästägaren gör och korrigerat ev fel.

Britt-Marie
SHP

Ideaal skrev:
Ja passa på och jubla du....medans tid är.....imorgon kan det vara försent.....
Tror knappast nån jublar..:devil:
Tycker det är förbannat ALLVARLIGT att hästar fått lida i onödan ,oavsett vem som är skyldig till hästars lidande.
Än värre är det om nån sektliknande rörelse tycker det är ok..

Du verkar mest fixerad vid att försvara en tysk veterinärs stora ego än de stackars hästar som fått lida i hennes namn..

Hör du inte själv hur oseriöst detta är?

Varför kallar barfotaverkare sig förresten för hovvårdare och varför kallas verkning trimning? Är det inte för att det ska låta bättre? Trimmar gör man när man klipper hundars päls och det får hundarna knappast ont av. Det värsta som kan hända om man misslyckas är att jycken kanske inte ser så snygg ut tills pälsen växt ut igen. Betydligt värre går det om man misslyckas med en "trimning" av hästens hovar, dessutom kanske efter att ha gått en helgkurs i ämnet.

Mest intressant i Ridsport-artikeln finner jag dock det faktum att ALLA barfotametoder granskas, vilket innefattar AANHCP som påstår sig vara godkänd av Djurskyddsmyndigheten trots att denna tar avstånd från de helgkurser som utövaren håller (eftersom ingen anses kunna ta hand om sin hästs hovar efter bara en hovvårdsweekend).

Afrodite skrev:
*lånar knapp*

Förmodar också att GÅ har ett finger med i spelet här. För närvarande finns det två JO-anmälningar inlämnade angående hans agerande gentemot Strassermetoden. I den sist inskickade framkommer ett mycket beklämmande och tragiskt fall, föranlett av den "häxjakt" GÅ fört mot Strassermetoden under senare år. Det framkommer också ett stort mått av hemlighetsmakeri (vägran att få ta del av material från myndigheten, material som är offentliga handlingar, som efter lång tid till slut lämnades ut) samt ett direkt rättsvidrigt agerande från GÅ:s sida. Offentliga anklagelser gentemot personer utan att dessa fått möjlighet att svara på anklagelserna ingår också. Men detta är väl också "gängse" metoder av en svensk myndighet i ett demokratiskt samhälle??!!

Britt-Marie
SHP
Vem som gjort dessa anmälningar är ju rätt genomskinligt!:devil:
Mr Krulliga Hästen?
Frågan är väl om inte han själv borde åtalas för både förtal och smutskastning?
Finns rätt många "bevis" som han glatt delgett offentligt, i sina desperata försök att bättra på sitt dåliga rykte..

Frågan är väl vem som jagar vem..:confused:

Lilla Skutt skrev:
Vem som gjort dessa anmälningar är ju rätt genomskinligt!:devil:
Mr Krulliga Hästen?
Frågan är väl om inte han själv borde åtalas för både förtal och smutskastning?
Finns rätt många "bevis" som han glatt delgett offentligt, i sina desperata försök att bättra på sitt dåliga rykte..

Frågan är väl vem som jagar vem..:confused:

Nej fel, anmälan är gjord av Nordiska Hovvårdsförbundet, en sammanslutning av SHP:are från Norden.

Britt-Marie
SHP

Vad konstigt, mitt förra inlägg, det som hovis sedan svarade så vänligt på, har försvunnit. Eller är det bara jag som är trött och inte hittar det?

OA

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 304
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 701
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 719
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?