Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Delvis därför att många hästar skos/verkas med just det felet.
Att många hästar har problem är väl inte på något sätt ett bevis för att strassers verkning skulle vara bättre.
PL

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Ideaal skrev:
Hovarna och nedre delen av benen står ju för en stor procent när det gäller skador på häst, varför?

Vad är din uppfattning ang. hur det nedre benet belastas i belastningsfasen. Kommer belastningen uppifrån och ned i det nedre benet eller går belastningen nedifrån och upp i det nedre benet??

nu var jag bara tvungen att kommentera detta om rörelseapparuturs-problem. Den absolut största delena av kotleds och hovbensprobem är A.ridorsakade skador (hästar som bog-går exempelvis, överansträngning ex. på ridskolehäst) B. traumatiska skador (hovbensbrott osv). Av alla de konvalecenter jag tagit hand om (och dom har varit en hel drös genom åren)har enbart två varit relaterade till dålig verkning, och den ena av en person med strasser-metod, den andra av outbildad hovslagare.
(väntar på lynchning nu)

peter_lundin skrev:
Delvis därför att många hästar skos/verkas med just det felet.
Att många hästar har problem är väl inte på något sätt ett bevis för att strassers verkning skulle vara bättre.
PL

Jag tror faktiskt att ett större problem är långa tår och understuckna trakter, åtminstone är det det som nämns oftast i artiklarna. Det är ju stor skillnad mellan låga trakter och understuckna trakter.

Lintu skrev:
nu var jag bara tvungen att kommentera detta om rörelseapparuturs-problem. Den absolut största delena av kotleds och hovbensprobem är A.ridorsakade skador (hästar som bog-går exempelvis, överansträngning ex. på ridskolehäst) B. traumatiska skador (hovbensbrott osv). Av alla de konvalecenter jag tagit hand om (och dom har varit en hel drös genom åren)har enbart två varit relaterade till dålig verkning, och den ena av en person med strasser-metod, den andra av outbildad hovslagare.
(väntar på lynchning nu)

Är du säker på att det inte var fler där grundorsaken var dålig hovvård? Jag har liksom svårt att förstå att hästar skulle vara så himla sköra att de går sönder hur lätt som helst. Något är fel i vår hästhållning även om kanske inte allt är hovrelaterat. Det är min övertygelse.

Visst är det konstigt att du inte stött på fler Strassertrimmade hästar om du har huserat konvalesenser i så många år. I synnerhet med tanke på hur stora skador strassertrimmade hästar tycks få enligt motståndarna:angel:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Nu kan jag se bilden :bow:

Afrodite skrev:
Jag skriver att tåhöjden är för dålig och att det fattas material undertill i hoven, alltså ska hoven bli något högre i tådelen och en bit bakåt. Tålängden på den här hästen är bra, i alla fall inte för lång. Britt-Marie
SHP

Fråga: om jag förstår dig rätt så ska kronranden bli mer "stupande", har lite dålig koll på gradskivan, men eftersom 90 g är rakt upp från marken och 45 är halvvägs dit, borde det innebära att kronranden ska mer mot 45 än den är nu. Det stämmer också med att du skriver att hoven ska bli högre i tådelen och en bit bakåt. Kan du förklara hur det åstadkoms utan att tån blir längre? Jag får inte ihop det i min skalle...

Fråga: Vart hamnar bredaste stället på hoven? De hästar jag sett som sett liknande ut, har haft väldigt mycket hov väldigt långt fram, ex vis hästen jag lade ut bilder på, med ringskorna. Nu var hon extremt trång i ballarna, men förutom det brukar det kännas som om det är för mycket massa för långt fram. Hovslagaren som skodde om hästen vid det tillfället tog mycket riktigt av tån, raspade av de tjocka hovväggarna på främsta 3:e-delen och voilà - hoven hade helt plötsligt bredaste delen av hoven betydligt längre bak. Ytterligare en sak som får mig att känna att det blir för mycket tå är de linjer som tydligen är "armering" i hoven, som växer ner ur kronranden. Linjerna på sidan av hoven börjar i en riktning som känns helt OK, för att sedan vika av framåt, mot tån. Är det här något som kommer att försvinna senare eller har det ingen betydelse? Jag försöker att tänka hur bred hoven skulle kunna vara baktill, du har ingen bild tagen underifrån?

Min spontana reaktion är att hästen får lov att "hänga" väldigt i senorna som håller upp kotan eftersom det inte finns speciellt mycket stöd av strukturerna med hoven så långt fram i förhållande till lodlinjen skena/kota. Att hästarna får ett längre steg förstår jag, likaså att de lyfter hovarna högre, båda dessa resultat får man av lång tå, jfr m travare och saddlebred, att de har mera svikt i steget förstår jag också, eftersom det bara är senorna som tar upp hela belastningen. Jag ställer mig dock också frågan om det bara är av godo? Jag vet inte, är varken hovslagare och veterinär utan bara intresserad amatör.

I mitt simpla fysiktänkande får man vinklarna genom att verka hoven så att den "tippar" framåt eller bakåt. Detta resonemang håller tydligen inte när det gäller hästhovar, så jag vore väldigt tacksam om någon kunde förklara för mig hur man kan vinkla upp kronranden utan att tåvinkeln följer med :confused: . Eller raspar man tåväggen till rätt vinkling :confused: och hur länge får man isf göra det?

Är fullständigt övertygad om att det inte varit hovrelaterat på de andra. Men visst kan jag och de veterinärer på samtliga kliniker jag sammarbetar med ha fel ;)
Har stött på en del strasserhästar med skador, men då inte hovrelaterade (anser inte senskador och benbrott hovrelaterade), men däremot inte heller skodda hästar med hovrelaterade skador. En del "klåpskodda" hästar finns det ju, men det är relativt lätt att fixa med en kunnig och duktig hovslagare. Många rättar till sig efter en sommars bete barfota. Däremot skulle jag inte rekomendera dessa hästar att gå barfota i övrigt.
Den strasser-hästen jag stötte på var snäppet till ett anmälningsfall, var hästen var extremt plattfotad o stod barfota, och kunde inte röra sig pga svåra smärtor i hovarna. Den skodde vi på, och efter ett år hade han gått ner från treor till nollor i skor (D-ponny) och alla hans hältor och rörelseproblem försvann iom att vi rätade upp hans fötter och han fick tillbaka sitt rörelsemönster. Denna häst hade stått under "strasserverkning" i över två år, och här kan vi prata blödningar i läderhuden. Stackars krake. Numera kan även denna häst gå barfota i perioder, i synnerhet bak,men ser ytterst gärna att en häst med denna typ av hovar går med skor. För att slippa smärtan av en "naturlig slitning". Huruvida nu det handlar om okunnigt folk vet jag inte, men säger då det, tvi vale för folk som låter hästen lida så. Har iof även tagit mig an en strasserverkad fångmärr, och hon fick sulor när fången lagt sig, efter tid i sandbox,och även hennes liv blev betydligt gladare efter det. (Men anser inte fången heller som en verkningsrelaterad sjukdom, trots att jag hört nämnas att strasserverkade hästar inte ska få fång)
Säger dock inte att strasser-metoder är fel, säkert kanon o hur bra som helst när dom används på rätt sätt. Som hästen som var trångskodd o hade tappat en stor del av sin känsel i hovarna, han fick en barfotaverkning och har inte sett skor sen dess. Men måste det vara så himla extremt? Eller har jag sprungit på speciella fall av "taskigt utförd strassermetodik"?:crazy: Annars tycker jag att det låter som en sund grundtanke, om man bortser från hysterin runt det hela (dvs barfota no matter what, varav mina egna hästar tills vidare får skos el barfotaverkas av "vanlig" hovslagare, men skulle nog inte tveka att prova på strasser på en del av hästarna om man träffade en vettig o saklig anhängare av metoden)...

emindy skrev:
*vinkar*
Jag verkar enligt AANHCP:s riktlinjer. Vad vill du veta?

Hej. Vad bra!
Jag skullevilja veta kortfattat och i stora drag, vad som är den primära skillnaden mellan dessa 2 metoder. Kan bli en intressant diskussion :-)

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Låter som en inte allt för rolig sjukdom. Hur yttrar sig denna?

http://www.horseshoes.com/anatomy/esad/information/dsld/dsld.htm
http://community.webtv.net/DSLDequine/home

Här står det mesta om DSLD
Citat från Bunny Rivieras senaste brev till mig:
People will most likely be in denial until they understand that is not
just about the legs, it affects the whole body. These horses are sick
and their eyes, lungs, aorta, organs are also affected. We need to
really keep tabs on the disease to keep it from being passed on. I am
looking fwd to what type of response you get :) Keeep me posted.

Jag har tidigare på dessa trådar framfört mina åsikter om just att hästar vid en så tidig ålder ska visas ridna och tycker att det är helt befängt. Förstår inte hur man kan utsätta hästen för detta! Och det görs utan att veterinärer eller domare tycks anse det vara något fel, genom att lägga testen vid en så tidig ålder uppmuntrar man ju hästägare att rida in hästen tidigt.

FÖR tidigt!
Håller fullständigt med dig!
Marianne

peter_lundin skrev:
Här finns en jämförelse från AANHCPs synpunkt.
http://www.barefoothorse.com/barefoot_Strategy.html
PL

Tack för länken.
Verkar vara lite "vinklad";) men jag ser i stort vilka skillnaderna är.
Tycker en sak var bra skriven, den sista meningen:
Citat:
Dr. Strasser sometimes uses a "modified" trim on sound horses. This trim is quite similar to the wild horse trim and omits these radical steps (except for the long breakover). I believe she would serve the population of sound horses better if she would teach her "modified" trim at the 3-day introductory seminars, where many of the students are beginners, and save her "basic," more radical trim for students in the professional course.

Nog är det bra att börja försiktigt. Jag har stött på en del 3dagars
elever som "vet allt" och det är just den typen som förstör barfota trimmningens rykte, helt i onödan....
det finns säkert den typen av överentusiastiska nybörjare även innom den konventionella hovvården...dom finns överallt!:eek:

Den största skillnaden, tror jag, är dels det här med sulan. Jag skär inte i "levande" dvs hård, spänstig sula. Jag skrapar bara bort sådant som är dött och skär eventuellt bort valkar. Bland annat i anslutning till traktstöden. Det finns dock tillfällen då valkarna finns där av en anledning. Exempelvis vid strålröta.
Strasser anser att det viktigaste är hovmekanismen och att den optimeras så snart som möjligt. Hon menar att det är viktigt att sulan är smidig för att därmed tillåta en större hovmekanism, att för tjock sula skulle hindra hovmekanismen.
Jag anser att sulan är en av de mest utsatta ställena på hästens kropp eftersom den sitter UNDER hovarna vilket gör att jag överlåter åt hästen att veta hur tjock sula som behövs för att den inte skall riskera överslitning och stengallor. Jag anser att en frisk häst är fullt kapabel att sköta avdödningen av sulan alldeles själv och en sjuk häst måste få hjälp att bli frisk i första hand.

Jag har ingen gradskiva heller när jag verkar, utan tittar enbart på hästen och framför allt läser jag i hoven ut hur den "vill" bli verkad. Dvs sånt som hästen själv vill ha bort.
Det finns alltså inga regler och mått som rent generellt gäller för alla hästar utom att de allra flesta får ganska låga trakter och korta tår. Jag har märkt att kallblod exempelvis tenderar att få högre trakter än andra hästar av lättare raser.

En annan ganska viktig skillnad är mustangrundningen, den görs inte alls av en SHP men görs av alla som verkar enligt AANHCP. Den hjälper hästen att slita hoven mer jämt samtidigt som det blir svårare för hoven att fläkas och gå sönder. Som jag förstod det när jag läste Strassers bok är fläkningen en del av omställningen, att det blir en mer naturlig rundning om den får formas själv.

Rätta mig om jag har fel.
(Det var den korta versionen ;) )
mvh/Emma

Lånar tråd...
JAg tycke att samtliga i denna tråd kan ta och läsa sid. 24 och 25 i nya Ridsport nr 24.

Så kanske man förstår varför djurskyddsmyndigheten rotar i "strassersekten" med fler...
..och att vissa länder har satt upp regler för VEM som ska verka hästfötter..
AM

*Knapplån*
Läste idag nyaste Ridsport .
Finns två helsidor om bla barfotametoder !Intressant läsning!Mkt nya fakta.
Finns väl ute i butikerna på måndag för icke prenumeranter..

Läs den ! :eek:

Strassermetoden tas upp bla,tex att hon inte gjort nån forskning/avhandling alls om hovar..däremot om fiskar ..:confused:

Nafayette skrev:
Lånar tråd...
JAg tycke att samtliga i denna tråd kan ta och läsa sid. 24 och 25 i nya Ridsport nr 24.

Så kanske man förstår varför djurskyddsmyndigheten rotar i "strassersekten" med fler...
AM
:bow: jasså du hann före mig!;)
Håller med, ALLA bör läsa denna artikel!

Du kommer snart få svaret att detta bara är lögner o förtal.
PL

JAdu...vem bryr sig..

Blev ju ganska påhoppad angående Mollys stympning av hovar..kräfta..
Så jag är van..
Speciellt kul är det när man sedan får bilder (som alternativ behandling) på hovar som kniven har rotat i lika djupt..

Och som sagt...förvisso har vi både varg och lo i våra skogar, som skulle kunna rensa bort dom som inte klarar att vara oskodda..men jag hoppar över det.
Blir antagligen stämd på miljoner i så fall..
Och så vill jag behålla vårt goda rykte. :devil:

Ska bli intressant och höra var i artikeln lögnen och förtalet sitter..:D

AM

Nafayette skrev:
Lånar tråd...

AM

Det va det här som jag tidigare skrev skulle bli så interessant att höra ännu en av B M:s bortförklaringar till. Säga vad man vill men "kapitlet" hur man ständigt bortförklarar sig och skyller på att det alltid är ngn annan som gjort fel till att det blev som det blev förutom den som utfört felet är häpnadsväckande skickligt utlärt. Det står t.o.m. i ALLA hennes böcker att blir det fel så tar man inget ansvar för att det blev fel resultat, det va bara fel utfört.

Ridsport skall ha en stor eloge till ett opartiskt repotage.

Lilla Skutt skrev:
*Knapplån*
Läste idag nyaste Ridsport .
Finns två helsidor om bla barfotametoder !Intressant läsning!Mkt nya fakta.

Strassermetoden tas upp bla,tex att hon inte gjort nån forskning/avhandling alls om hovar..däremot om fiskar ..:confused:

Mkt nya fakta vet jag inte om det är, men fakta är det. Vi har pratat om detta förr i denna oändliga tråd avseende hennes doktorering,forskning mm. Mitt inlägg om hennes doktorering blev det ett herrrans liv om... Undrar om dom tänker stämma Ridsport nu oxå för förtal.Ha ha

Jag har fiskar som hobby, undrar om man ska Strassertrimma dom oxå????

hovis skrev:
Så heller inte en "korrekt" verkad hov utifrån Strassers lära vilket snart kommer visa sig.

Läs gärna senaste Ridsport sidan 24- 25
och bedöm sedan själv vad en "korrekt" verkad Strasser hov innebär för den enskilda individen.

peter_lundin skrev:
Du kommer snart få svaret att detta bara är lögner o förtal.
PL

Nej nej PL dom kommer att skriva att "jamen dom där är ju AANCHP verkade".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 304
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 701
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 719
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ringkota, operation!?