Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Enligt vad jag ser så är det stor skillnad före/efter på de bilder Afrodite lagt ut här. Antigen har du problem att se detta eller så känner du helt enkelt att du inte skulle klara av ett sådant resultat själv och så försöker du som vanligt hävda dej. Vad är det du vill se? Hon skriver att hovarna inte är fullt friska och okej i formen ännu, men det syns ju att de är på god väg. Har du kanske själv ännu bättre bilder på barfotahästar som du fått friska från liknande deformationer?

Och på tal om tummen, det kan inte vara så att personen håller den där för att få hoven i rätt läge för att kunna få till ett bra foto? Jag har faktiskt själv fotat mina hästar under utvecklingen och vet att man behöver vinkla hoven på rätt sätt för att kunna se bra hur den ser ut underifrån. Bara barnsligt att kommentera något sånt, hovis.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Toffel skrev:
Och på tal om tummen, det kan inte vara så att personen håller den där för att få hoven i rätt läge för att kunna få till ett bra foto? Bara barnsligt att kommentera något sånt, hovis.

Det där visar bara att du inte förstår hur man ser på en obelastad hov. Om ett bra kort skall gå före en obelastad hovs vinklar så är det väl så men säger inte ett dugg om individens benställning. Jag vet att ni stirrar Er helt blinda på hoven,vi övriga tar hänsyn till hela individen, t.e.x. skiter jag personligen i just själva hoven på B M:s sista kort,jag blir alvarligt orolig över belastningen i kotan där senor och ligamentens påfrestning även syns genom huden.

Det är möjligt att du inte sagt att man är djurplågare men däremot har det sagts, (kan inte garantera att det var just du men andemeningen finns i bla dina inlägg), att om man inte är beredd att ge hästen den tid den behöver för att ställa om till barfota så ser man inte till hästens bästa. Min åsikt är att man kan se till hästens bästa på flera olika sätt och att man hela tiden måste utgå från varje enskild individ.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:

Klicka för förstoring!

Här kommer bild från sidan på samma häst som mina första bilder tidigare.

Hon är inte riktigt korrekt i tåhöjden än, det fattas lite material undertill i hoven, men kommer snart att vara korrekt. Är nu 28 grader i kronrandsvinkel, det är ju möjligt att hon kommer att trivas med detta, men jag tror nog hon bör närma sig 30 grader. Eftersom tåhöjden är ngt låg så ger hoven intrycket av att vara ngt flack fortfarande, tåvinkeln är nästan bra, men kunde vara något större. Skulle tro att hon kommer att hamna en bit över 45 grader när hoven är helt återställd.

Britt-Marie
SHP

Nu vet jag att jag inte alls är med på vilka vinklar som mäts var så jag svarar utifrån övrig info i texten. Du skriver att det saknas material under hoven och utifrån övrig info så förstår jag det som att du vill ha tån längre. Stämmer det?
Om tån blir det minsta lilla längre så måste det betyda att hästen får det hopplöst svårt att rulla över vilket sliter hårt på senorna. Jag tycker dessutom att det ser ut som om senorna är väldigt hårt ansträngda redan när hästen står still. För mitt lekmannaöga så ser jag en hov som är på tok för lång i tån. En häst som min som har veka kotor skulle aldrig klara en sådan tå utan skulle fastna i marken innan och snubbla in i överrullningen. Min hovis har börjat med en lätt tåriktning för att underlätta överrullningen för henne vilket gjorde att hennes steg förbättrades markant. Hur skulle du lösa ett sådant problem? Tyvärr har jag inga bilder som visar hur hennes hovar och kotor ser ut.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Shaggy skrev:
Nu vet jag att jag inte alls är med på vilka vinklar som mäts var så jag svarar utifrån övrig info i texten. Du skriver att det saknas material under hoven och utifrån övrig info så förstår jag det som att du vill ha tån längre. Stämmer det?

Nej det stämmer inte. Jag skriver att tåhöjden är för dålig och att det fattas material undertill i hoven, alltså ska hoven bli något högre i tådelen och en bit bakåt. Tålängden på den här hästen är bra, i alla fall inte för lång. Och hästen har inga som helst problem med överrullningen. Just steget är något som förbättras redan första gången man trimmar hästen enligt Strassermetoden. Svikten i steget återkommer, steglängden förbättras och hästen sätter i hela hoven istället för att sätta tådelen i först som är vanligt att man ser på skodda och felverkade hästar. Har själv sett detta många gånger och det är mycket trevligt att se hästen återfå sitt naturliga steg.

Vad beträffar ansträngda senor och ligament så förstår jag faktiskt inte var ni ser dessa?? Om en överansträngning av en sena eller ett ligament skulle föreligga innebär det att dessa reagerar med en inflammation. Att det skulle bli en snedbelastning av hoven, tror ni kallar det veka kotor, med den hälhöjd vi förespråkar är ett vanligt argument bland motståndarsidan. Sanningen är istället den att de hästar som är korrekt trimmade enligt Strassermetoden blir befriade från dessa inflammationstillstånd, som är så vanligt bland konventionellt verkade hästar.

Tar bara ett exempel på det orimliga i argumentet: Flera distanshästar tävlar barfota. En av de mest ansträngande tävlingsformer som finns för hästar. Här handlar det inte om att prestera något under en kort intensiv period. Det handlar om flera mil under ett antal dagar. Och... det är också en tävlingsform som står under ständig veterinärkontroll med kontroller både före, under och efter tävlingen. En häst med problem blir genast utesluten ur tävlingen. Det finns ett antal mycket bra placeringar av Strassertrimmade hästar. En sådan tävling tar man sig inte igenom med en häst som har överansträngda senor och ligament i hoven!

Jag kan inte uttala mig om din häst enbart på en beskrivning. Hovarna och hästen måste ses för att kunna göra en bedömning.

Britt-Marie
SHP

Senast ändrad av en moderator:

Angående orsaker till, o vad som händer i hoven vid, dräktighetsfång verkar det finnas väldigt lite kunskap.
Dels är problemet ovanligt dels onviker man att avliva ett dräktigt sto vilket innebär att inga hovar finns att studera.
Orsaker som nämns som troliga är ökad vikt, lite rörelse, dålig hovvård med ffa långa tår. Metaboliska störningar i samband med dräktigheten kan också tänkas påverka, man vet från flera djurslag att dräktighet påverkar blodsocker o insulinkänslighet.
Själv har jag träffat på några fall varav ett var långdraget o så illa att stoet varken ville äta eller resa sig.
Vad man skall tänka på när det väl inträffat ffa att hålla tån kort för att underlätta överrullningen, trakterna skall inte vara för höga men om de är det bör de sänkas försiktigt. Lagom rörelse men inget tvång. De fall jag sett har inte haft några tecken på rotation eller sänkning, det kan vara så att skadan i lamellerna inte blir samma som vid "vanlig" fång men jag tror inte ngn vet. NSAID bör endast användas som en sista utväg eftersom en klar risk för fosterpåverkan finns.
PL
PL

*lånar*

Jag har funderat på om en häst som plötsligt får gå barfota löper större risk att råka ut för hovbensfraktur än vad en häst som gått barfota hela livet är?
Men plötsligt menar jag om den har varit skodd oavbrutet i ett flertal år.
Risken för hovbensfraktur borde också vara högre för plattfotade hästar eller?
Har funderat över dessa frågor ett tag och vore tacksam för svar och andras funderingar.

K.A

Återigen då hovis och till er andra med samma åsikter; Strassermetoden handlar i allra högsta grad om HELA hästen. Jag har aldrig fått uppfattningen att det bara handlar om hovar. På ett forum som detta där det hela tiden ställs frågor och även felaktiga påstående kring hovar, verkning osv faller det väl sej naturligt att det är just hovar som diskuteras. Strasser tar stor hänsyn till hela hästen som individ och talar om hur viktigt det är att underhålla tex muskler som fått jobba felaktigt, att man ser till att fodret är bra etc. Bara detta med hästhållningen som är så viktigt för hästens hela psykiska och fysiska hälsa är ju hela grejen med metoden.

Du kan inte ha mer fel. Det finns en hel del i hennes böcker om hur felaktiga ställningar påvekar kropp och ben i övrigt och hur man förhindrar detta samt hjälper hästen om den redan har problem. Det är väl ändå inget man ska behöva förklara, det säger väl sej självt.

Som jag förstår det hela genom att Afrodite skriver att hästens tåvinkel kan hamna på mer än 45 grader när hoven är helt färdig så resulterar väl detta i att tån ev blir lite kortare än den är nu. Jag fattar det absolut inte som att den kommer bli längre sedan.

(Afrodite, rätta mej om jag har fel här)..

Detta med lång/hög tå är en viktig sak där strasser skilljer sig från modern hovslagerilära NB o de flesta barfotaläror.
Alla de jag räknat upp anser att det är viktigt att tyngdpunkt o överrullning hamnar långt bak även om de definierar det lite olika medans strasser anser att 30 graders kronrand o nära 45 graders hovvinkel är viktigare. När det gäller hög/lång tå se bilderna på vår diskussion ovan.
Kolla gärna diskussionen på barfotatråden nedan.
PL

Senast ändrad:

peter_lundin skrev:
Detta med lång/hög tå är en viktig sak där strasser skilljer sig från modern hovslagerilära NB o de flesta barfotaläror.
Alla de jag räknat upp anser att det är viktigt att tyngdpunkt o överrullning hamnar långt bak även om de definierar det lite olika medans strasser anser att 30 graders kronrand o nära 45 graders hovvinkel är viktigare. När det gäller hög/lång tå se bilderna på vår diskussion ovan.
Kolla gärna diskussionen på barfotatråden nedan.
PL

Eftersom detta med vinklar och lång tå och överrullningen tydligen är en av dina stöttestenar vad gäller Strassermetoden måste jag få fråga dig vad är det jag ska se efter för problem med mina hästar, vad är det som kommer att hända med dom och hur ser jag på hästen att den har problem av det du beskriver?

Tycker du att hästen som jag skickat sidobild på har för lång tå? Ser den på något sätt konstig ut enligt ditt sätt att se på en hov?

Mina hästar har gått Strassertrimmade nu i nästan två år, de har aldrig gått bättre, de har mjuka elastiska steg med lyft och en steglängd som de inte hade förut. De snubblar inte som de kunde göra förut och jag har aldrig märkt några "överrullningsproblem". Så PL vad är det jag ska titta efter? Efter hur lång tid uppstår problemen? Och vilka problem? Hur ter sig dessa problem?

Britt-Marie
SHP

Toffel skrev:
Som jag förstår det hela genom att Afrodite skriver att hästens tåvinkel kan hamna på mer än 45 grader när hoven är helt färdig så resulterar väl detta i att tån ev blir lite kortare än den är nu. Jag fattar det absolut inte som att den kommer bli längre sedan.

(Afrodite, rätta mej om jag har fel här)..

Ja, det är helt riktigt, genom att höjden i hoven ökar och gradantalet också ökar kommer hoven att se kortare ut i tån.

Britt-Marie
SHP

Afrodite skrev:

Fundering...
För mig verkar det som om belastningen på senorna ökar med den vinkeln..Men bilden kanske ljuger...:confused:
Om du vill ha "mer hovmaterial fram"...blir inte brytningen ÄNNU mer då??

Det intressanta vore om man fick se, inte enbart hoven, utan hela hästen, om hur den står.
Eller åtminstånde hela hästbenet..

Det är ju benens vinklar som styr lite grann.
Man kan ju inte bryta ner..för då straffar det sig i andra delar..
(endast föl går ju att korrigera fram till viss ålder)

AM

Afrodite skrev:
Mina hästar har gått Strassertrimmade nu i nästan två år,
Britt-Marie
SHP

Törs man ställa en liten fråga om hur länge hoven på sidobilden gått Strassertrimmad???

Nafayette skrev:
Fundering...
För mig verkar det som om belastningen på senorna ökar med den vinkeln..Men bilden kanske ljuger...:confused:
Om du vill ha "mer hovmaterial fram"...blir inte brytningen ÄNNU mer då??

Det intressanta vore om man fick se, inte enbart hoven, utan hela hästen, om hur den står.
Eller åtminstånde hela hästbenet..

Det är ju benens vinklar som styr lite grann.
Man kan ju inte bryta ner..för då straffar det sig i andra delar..
(endast föl går ju att korrigera fram till viss ålder)

AM

Det syns faktiskt på bilden att skenan är helt vertikal, alltså hästen står varken under sig eller framför sig med benet. Således en fullständigt normal benställning.

Det går att korrigera en hästs benställning även på vuxna hästar. Oftast beror en felaktig benställnig på obalans i hoven, alltså hoven är snett verkad på något sätt. Har korrigerat hästar till en korrekt benställning och det går alldeles utmärkt. En häst kan ju faktiskt förändra benställning till sämre i vuxen ålder eller hur? Så varför skulle den inte kunna ändra den till det bättre? Benställningen förändras ju också ganska radikalt när man höjer trakten genom s k kilsulor och andra trakthöjande skoningar.

Britt-Marie
SHP

hovis skrev:
Törs man ställa en liten fråga om hur länge hoven på sidobilden gått Strassertrimmad???

Hästen är Strassertrimmad sedan slutet av sommaren i år.

Britt-Marie
SHP

Tinen skrev:
*lånar*

Jag har funderat på om en häst som plötsligt får gå barfota löper större risk att råka ut för hovbensfraktur än vad en häst som gått barfota hela livet är?
Men plötsligt menar jag om den har varit skodd oavbrutet i ett flertal år.
Risken för hovbensfraktur borde också vara högre för plattfotade hästar eller?
Har funderat över dessa frågor ett tag och vore tacksam för svar och andras funderingar.

K.A

Jag har inte hört talas om att det skulle ge någon ökad risk för hovbensbrott, men någon annan kanske kan ge dig ett mer utförligt svar.

Britt-Marie
SHP

Curlyhorse skrev:
Nya ämnen att diskutera om kanske.
1. Någon här som vet nått om sjukdomen DSLD? Och hur hovarna behandlas?
2. Synpunkter på Dr Deb Bennet's teorier, tja det finns många...men känner ni till något om henne? Åsikter??
:banana: :bow:

Har läst dr Bennet's syn på hästens tillväxtzoner och när dessa sluts och alltså slutar att växa. Hennes syn på inridning av hästen utifrån den kunskapen tycker jag är fullständigt logisk. Har själv en 4-åring (snart 5) som jag först på senare tid börjat rida in. Anser att hästen inte är mogen varken psykiskt eller fysiskt före den åldern.

Vet inte vad förkortningen DSLD står för? Borde kanske veta det?

Britt-Marie
SHP

Asa_S skrev:
Kan inte se sidbilden, tyvärr :( . Har förstått det så att AANHCP (med res för att bokstäverna kan vara i fel ordning :o ) låter sulan bestämma höjden på hoven runt om, och man kan då råka på en period när hästen verkas så att inte sidorna är olika höga, ffa i trakten kan skillnaden bli stor. Har du någon kommentar till det?

Fö tack för bilder!

Tråkigt att du inte får fram bilden! Jag vet för lite om AANHCP:s metoder för att kunna uttala mig om det.

Britt-Marie
SHP

Hej Britt Marie
DSLD betyder
- Degenerative Suspensory Ligament Desmitis.
Ett annat namn är ESPA- Equine Systemic Proteoglycan Accumulation

Denna sjukdom drabbar många olika raser tex: Arabhästar, fullblod, halvblodshästar varmblodstravare, quaterhästar, morgans, American saddlebred, , Peruvian pasos, Kentucky mountain, Missouri foxtrotter, Tennessee walking samt olika korsningshästar.

Det är en ärftlig sjukdom som drabbar bindvävnaden. Sjukdomen kan antingen vara recessiv eller dominant men de senaste forskningsresultaten tyder på att det är en dominant gen. Det behövs mer forskning för att hitta den genetiska länken så att man kan göra ett DNA test för att hitta sjukdomsbärarna. På grund av den genetiska spridningsrisken bör inte DSLD drabbade hästar användas i avel. Det är den enda möjligheten att stoppa spridningen av sjukdomen i dagsläget.

Jag har nyss skapat en ny tråd om detta här på hästvårdssidan :banana: Ni kan svara där i stället!

Jag la in en länk om Deb Bennet på en tråd som heter "inför treårstestet"...;) är det inte absurt att detta 3års prov ska framföras RIDET??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 312
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar