Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Hej.
Finns det nån AANHCP:are med här? Jag tycker att det hade varit intressant att få veta mer om deras metod och lära mig skillnaderna mellan detta och Strasser teorin.

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Afrodite skrev:
Tar bara ett exempel på det orimliga i argumentet: Flera distanshästar tävlar barfota. En av de mest ansträngande tävlingsformer som finns för hästar. Här handlar det inte om att prestera något under en kort intensiv period. Det handlar om flera mil under ett antal dagar. Och... det är också en tävlingsform som står under ständig veterinärkontroll med kontroller både före, under och efter tävlingen. En häst med problem blir genast utesluten ur tävlingen. Det finns ett antal mycket bra placeringar av Strassertrimmade hästar. En sådan tävling tar man sig inte igenom med en häst som har överansträngda senor och ligament i hoven!

Britt-Marie
SHP
Du har så rätt ,en distanshäst tar sig INTE igenom en tuff tävling om den har överansträngda senor,ligament eller deformerade hovar..
Har själv hjälpt till på många distanstävlingar både i Sverige och utomlands som hinknisse/massör/hästskötare..hittills har jag inte sett EN enda Strasserverkad häst överhuvudtaget.:eek: konstigt..

Men däremot många välskodda hästar som som gått både 8,10 ,12,16 mil på fullt friska hovslagarskodda hovar,på samma dag..i högt tempo ..utan problem:angel:

Tyvärr finns det väl främst på de kortare distanserna exempel på dåligt skodda hästar ibland,men de vinner knappast ..inte heller de som lämnar andra saker åt slumpen..tex utrustning,ryttarens inverkan,hästens hela kropp ovan hovnivå..och framförallt kunna läsa av sin häst..(Tjat enligt Toffel ;) )

Hur många distanshästar har du själv sett IRL i som tävlar på hög nivå här hemma i Sverige?
Har du nån aaning om i vilket tempo de bästa hästarna går i ,och på vilka olika underlag de kan utsättas för..

Vet du hur ryttarna tränar sina hästar till vardags?

Innan du uttalar dig om distanstävlingar kanske du skall titta på några tävlingar i Sverige först,,med hästar i vårt klimat och som tävlar här ..att nån okänd för allmänheten tävlat barfota utomlands på nån okänd tävling "nånstans ,nångång" är faktiskt rätt ointressant..om man skall vara glädjedödare:angel:

Enda Strasserkopplingen i distanssammanhang jag hört, var väl det där inlägget på nån distanshemsida under nån fångtråd..
Han som hade ett arabsto med fång.. som han blev rådd att" gömma undan djurvännerna" om han skulle Strasserverka den:eek: låter ju förtroendeingivande..:devil:
Och den hästen har väl inte tävlat nåt varken före eller efter fånganfallet..hade däremot en mor,som tävlade med skor..:angel:

Placeringar utomlands som du nämner, låter väl fint..men tätplaceringar är nog det enda som imponerar på den stora gruppen hästmänniskor utanför din bekantskapskrets,sån e verkligheten...
Verkligheten är att det finns massor med högpresterande hästar med bra hovar,hur förklarar du det om nu de är verkade i "obalans" enligt dig..:confused: Hur kan de då vinna distanstävlingar på hög nivå?Inte bara EN gång,utan år efter år..
Dah..konstigt,eller hur?:rofl:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. del 2

Att du inte sett en barfotahäst i distans här i Sverige kan eventuellt bero på att det inte går att starta en häst barfota enligt regelverket...om det blir en ändring på det kommer det säkert att dyka upp flera duktiga barfotahästar på distanstävlingar även här också:cool:

Sv: Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet. d

Lilla Skutt skrev:
Innan du uttalar dig om distanstävlingar kanske du skall titta på några tävlingar i Sverige först,,med hästar i vårt klimat och som tävlar här ..att nån okänd för allmänheten tävlat barfota utomlands på nån okänd tävling "nånstans ,nångång" är faktiskt rätt ointressant..om man skall vara glädjedödare:angel:

Som Curlyhorse här ovan skriver så är det inte tillåtet att starta i en distanstävling i Sverige utan fastspikade skor på alla 4.
D.v.s. inga barfotahästar får komma till start, inte ens med boots runt om. Kan vara den största och enda anledningen till varför du inte har sett barfotahästar tävla distans i Sverige. :p

Så egentligen kan vi inte utifrån egna erfarenheter i tävlingssammanhang dra slutsatser huruvida en barfotahäst skulle klara en distansritt lika bra som en skodd häst, tills en ändring i TR göres. Då har vi egentligen inte så mycket mer att göra än att titta på andras erfarenheter ifrån utlandet till vi här vågar ta den fighten på hemmaplan.

Vad jag har förstått från distansforumet så kommer det från årsskiftet vara tillåtet att tävla distans utan skor, eller med boots om man så vill. Boots som fungerar är väl ett jättebra alternativ till att ha hästen skodd 24 timmar om dygnet!

Att placera sig som 4:a bland 40 startande i en distanstävling och gå i mål med en puls som var LÄGRE än vid veterinärkontrollen i början av tävlingen är väl inte så illa, eller hur Lilla Skutt. Detta gjordes av en SHP:are i Frankrike (norskfödd). Det pratades mycket om denna prestation bland veterinärer och andra.

Britt-Marie
SHP

Curlyhorse skrev:
Hej Britt Marie
DSLD betyder
- Degenerative Suspensory Ligament Desmitis.
Ett annat namn är ESPA- Equine Systemic Proteoglycan Accumulation

Denna sjukdom drabbar många olika raser tex: Arabhästar, fullblod, halvblodshästar varmblodstravare, quaterhästar, morgans, American saddlebred, , Peruvian pasos, Kentucky mountain, Missouri foxtrotter, Tennessee walking samt olika korsningshästar.

Det är en ärftlig sjukdom som drabbar bindvävnaden. Sjukdomen kan antingen vara recessiv eller dominant men de senaste forskningsresultaten tyder på att det är en dominant gen. Det behövs mer forskning för att hitta den genetiska länken så att man kan göra ett DNA test för att hitta sjukdomsbärarna. På grund av den genetiska spridningsrisken bör inte DSLD drabbade hästar användas i avel. Det är den enda möjligheten att stoppa spridningen av sjukdomen i dagsläget.

Jag har nyss skapat en ny tråd om detta här på hästvårdssidan :banana: Ni kan svara där i stället!

Jag la in en länk om Deb Bennet på en tråd som heter "inför treårstestet"...;) är det inte absurt att detta 3års prov ska framföras RIDET??

Låter som en inte allt för rolig sjukdom. Hur yttrar sig denna?

Jag har tidigare på dessa trådar framfört mina åsikter om just att hästar vid en så tidig ålder ska visas ridna och tycker att det är helt befängt. Förstår inte hur man kan utsätta hästen för detta! Och det görs utan att veterinärer eller domare tycks anse det vara något fel, genom att lägga testen vid en så tidig ålder uppmuntrar man ju hästägare att rida in hästen tidigt.

Britt-Marie
SHP

peter_lundin skrev:
Här finns en jämförelse från AANHCPs synpunkt.
http://www.barefoothorse.com/barefoot_Strategy.html
PL

Nu vet jag plötsligt varför mina hästar aldrig har haft ont på det sättet som ofta beskrivs här av er som är emot strassermetoden. Min SHP:are har förmodligen anpassat trimningen både till att mina hästar inte befinner sig på klinik och efter den teräng de går på. Den lille har aldrig ömmat på några underlag och den gamla har aldrig varit öm i hagen.

Afrodite skrev:
Nej det stämmer inte. Jag skriver att tåhöjden är för dålig och att det fattas material undertill i hoven, alltså ska hoven bli något högre i tådelen och en bit bakåt. Tålängden på den här hästen är bra, i alla fall inte för lång. Och hästen har inga som helst problem med överrullningen.
Det är bra att denna häst inte har problem med överrullningen det jag spånar utifrån är hur min häst skulle reagera på en sådan tålängd. Om man får in mer material under hoven i tådelen så kommer ju hela hoven luta ännu mer bakåt mot trakten vilket borde försvåra överrullningen iallafall på en häst som min. Observera att jag bar spånar utifrån min rätt begränsade kunskap om hovar men en något större kunskap om min hästs hovar ;).

Afrodite skrev:
Just steget är något som förbättras redan första gången man trimmar hästen enligt Strassermetoden. Svikten i steget återkommer, steglängden förbättras och hästen sätter i hela hoven istället för att sätta tådelen i först som är vanligt att man ser på skodda och felverkade hästar. Har själv sett detta många gånger och det är mycket trevligt att se hästen återfå sitt naturliga steg.
Min häst har svikt i steget kanske till stor del pga sina veka kotor. Jag vet inte jag kanske missuppfattat vad som är veka kotor men jag har lärt mig att det har med längden på kotbenet att göra (heter det så) och har egentligen inget med själva kotleden att göra. Kotleden blir påverkad eftersom den hamnar så långt bak i förhållande till hoven. Svårt att förklara utan bild. Min häst har som sagt ett sviktande steg och ett bra övertramp, jag vill inte ha det större snarare mindre. När jag tittar på isättningen av hoven så sätts hela hoven i samtidigt, iallafall fram som är lättast att studera, detta har jag kollat både framifrån och från sidan. Hovens isättning är inte filmad så jag kan inte garantera att det inte handlar om någon enstaka millimeters snedisättning men det syns inte för blotta ögat. Min häst sätter alltså i sin hov plant och fint trots att hon enligt Strasser har en för kort och brant tå och en på tok för hög trakt. Hästen har dessutom fint urskålade hovar så hon har inga problem med plattfot heller. Jag vet inte säkert men jag tror hon är ändamålsenligt verkad utifrån sina förutsättningar. Min hovslagare anpassar förövrigt skon efter hoven och inte tvärt om.

Afrodite skrev:
Vad beträffar ansträngda senor och ligament så förstår jag faktiskt inte var ni ser dessa?? Om en överansträngning av en sena eller ett ligament skulle föreligga innebär det att dessa reagerar med en inflammation. Att det skulle bli en snedbelastning av hoven, tror ni kallar det veka kotor, med den hälhöjd vi förespråkar är ett vanligt argument bland motståndarsidan. Sanningen är istället den att de hästar som är korrekt trimmade enligt Strassermetoden blir befriade från dessa inflammationstillstånd, som är så vanligt bland konventionellt verkade hästar.
Svarade på min syn om veka kotor i förra stycket. Min häst har mig veterligen inga inflamationer i sina kotor och skulle hon ha det beror det snarare på mattes bristande ridkunskaper än på hovslagaren :crazy:.
Angående senorna så tycker jag som lekman att de ser ansträngda ut men jag kan givetvis ha fel. Detta är vad jag ser om någon annan har sagt något om senorna får det stå för den personen.

Afrodite skrev:
Tar bara ett exempel på det orimliga i argumentet: Flera distanshästar tävlar barfota. En av de mest ansträngande tävlingsformer som finns för hästar. Här handlar det inte om att prestera något under en kort intensiv period. Det handlar om flera mil under ett antal dagar. Och... det är också en tävlingsform som står under ständig veterinärkontroll med kontroller både före, under och efter tävlingen. En häst med problem blir genast utesluten ur tävlingen. Det finns ett antal mycket bra placeringar av Strassertrimmade hästar. En sådan tävling tar man sig inte igenom med en häst som har överansträngda senor och ligament i hoven!
Tyvärr vet jag inte mycket om distans men jag vet att jag har ridit en barfota häst (verkades av ägaren) på hård grusväg minst 1 mil dagligen under en hel sommar utan att hovarna slets för hårt så jag tvivlar inte på ditt påstående. Det jag funderar på är återigen om min häst skulle klara av den tå längden som du visade på bilden med tanke på hennes problem att rulla över redan som det är idag.

Afrodite skrev:
Jag kan inte uttala mig om din häst enbart på en beskrivning. Hovarna och hästen måste ses för att kunna göra en bedömning.
Det förstår jag och tyvärr kan jag inte visa vere sig hästen eller hovarna då jag inte har vare sig bra bilder, digitalkamera eller scanner. Den enda bild jag kan stå till tjänst med är min användarbild och den blir det, med tanke på storleken, lite svårt att säga något utifrån :D.

Vad tråkigt at du inte kan få fram bilder på din hästs hovar. Jag söker med ljus och lykta efter välskodda hovar(eftersom jag inte sett några). Det hade varit intressant att se.
/T
P.S Hm, med höre trakter finns det risk att hästen blir trång i trakterna/ballarna på sikt. D.S

Senast ändrad:

Shaggy skrev:
Min häst har svikt i steget kanske till stor del pga sina veka kotor. Jag vet inte jag kanske missuppfattat vad som är veka kotor men jag har lärt mig att det har med längden på kotbenet att göra (heter det så) och har egentligen inget med själva kotleden att göra.

Angående senorna så tycker jag som lekman att de ser ansträngda ut men jag kan givetvis ha fel.

Ja jag har också uppfattningen om att längden på kotan har betydelse för hur "veka" dessa ter sig, utan att det skulle innebära ngt problem. Vad hovslagarna menar vet jag faktiskt inte. Har själv ett fullblod med mycket långa kotor. Hon har aldrig haft några problem av detta, däremot av att ha varit skodd och felaktigt verkad.

Beträffande de "ansträngda senorna" i min bild, som jag inte kan se, men många andra tycks se, skulle en förklaring kunna vara att detta är en arab med mer synliga konturer och tunnare hud än många andra raser, bara en liten fundering. Hon har som sagt inga problem så det talar väl emot det hela.

Synd att du inte kan lägga in en bild på din hästs hovar, skulle vara mycket intressant eftersom hon tydligen är välskodd!

Britt-Marie
SHP

Curlyhorse skrev:
Att du inte sett en barfotahäst i distans här i Sverige kan eventuellt bero på att det inte går att starta en häst barfota enligt regelverket...om det blir en ändring på det kommer det säkert att dyka upp flera duktiga barfotahästar på distanstävlingar även här också:cool:
Jovisst vet jag det!;)
Men ni fattar nog inte riktigt vad min poäng är..att det är stor skillnad på att starta i nån prova på ritt på 3-5 mil i lugn takt med enda mål att klara maxtiden och mot att ha som mål att vinna en lång distanstävling på 8-16 mil i högt tempo..

Jag tror säkert nån häst kan gå de kortare distanserna barfota,men att barfota gå svår klass..ja vi får väl se..;) Upp till bevis!:p

Vad jag retar mig lite på är att de som käckt förespråkar barfota på distanshäst inte själva verkar sett så nån högpresterande distanshäst mer än på vykort..:angel:
Om tex afrodites påstående att alla hästar som är hovslagarverkade är i obalans..:confused: hur kommer sig det då att de bästa hästarna funkar utmärkt skodda?
Hon motsäger hela tiden sig själv.

Afrodite skrev:
Att placera sig som 4:a bland 40 startande i en distanstävling och gå i mål med en puls som var LÄGRE än vid veterinärkontrollen i början av tävlingen är väl inte så illa, eller hur Lilla Skutt. Detta gjordes av en SHP:are i Frankrike (norskfödd). Det pratades mycket om denna prestation bland veterinärer och andra.

Britt-Marie
SHP
En vältränad häst , som rids förnuftigt har inga problem med att ha lägre puls vid målgång än vid start.Det är tecken på förnuftig ritt på vältränad häst..beror inte på vad den har på fötterna,men måste självklart vara bekväm om fossingarna..
Sen är det rätt ofta så att många hästar är ivriga före start och spec orutinerade hästar har högre puls på första vetr bes..
Små saker kan göra att pulsen går upp fort ,tex kissnödig häst,bromsar,sto som går för nära hingst vid vetr bes osv..

Tävlades hästen med boots?Hur lång var distansen?Underlag?
Sen är väl frågan om Strassermetoden är nåt för majoriteten av hästar?
Jag e skeptisk ..;)

Afrodite skrev:
Beträffande de "ansträngda senorna" i min bild, som jag inte kan se, men många andra tycks se, skulle en förklaring kunna vara att detta är en arab med mer synliga konturer och tunnare hud än många andra raser, bara en liten fundering. Hon har som sagt inga problem så det talar väl emot det hela.

Britt-Marie
SHP
Min första tanke när jag såg bilden var oxå att den ser ansträngd ut!
Sen beror det väl på vad hästen gör oxå för hur fort problemen kommer..
Antar att hästen fortfarande är under "omställning" och inte anstränger sig vidare mkt..:angel:

Hade den varit hopphäst kommer den tex "smälla" fortare än om den bara promenadrids tex..min åsikt.

Beträffande om hästar har problem eller inte.. så är det ibland en bedömningsfråga.. och vad folk vill se och känna..många stoppar gärna huvet i sanden och hittar på ursäkter tills det till slut smäller helt och hållet pga förslitningskador..

Den vinkel som du verkat fram är lika skadlig för hästen som tex en häst som går med för långa perioder mellan verkningarna..
Du nämnde att hästen hos sin förra ägare verkats av hovslagare,frågan är väl oxå hur ofta ?och hur hästen skötts i övrigt då och nu?
Det syns ju på första bilden att det gjorts stora förändringar i hästens näringstillförsel och miljö ,vilket syns på hoven..
Sen är det alltid intressant när man visar en bild att man får reda på hur hästen används,ålder osv...

Sen skall du nu bedöma en hovis arbete skall du nog isåfall bedöma en NYVERKAD hov och dessutom veta vilka förutsättningar h*n fått på just den hästen..tex hur långt mellan verkningarna,vad äter hästen,vad gör hästen osv,osv..viktiga fakta!

Senast ändrad:

Curlyhorse skrev:
Hej.
Finns det nån AANHCP:are med här? Jag tycker att det hade varit intressant att få veta mer om deras metod och lära mig skillnaderna mellan detta och Strasser teorin.

*vinkar*
Jag verkar enligt AANHCP:s riktlinjer. Vad vill du veta?

Jag är rädd att du inte skulle gilla min hästs hovar. Förutom den för "korta" tån och de för "höga" trakterna så skulle du nog tycka att hon var understucken i trakterna och att hon var för oliksidig i in och utsidan av hoven. Gissningsvis skulle du även tycka att hon var för trångt skodd eftersom hon har en dal mellan ballarna, ändå blir många förvånade över att det går att sko en häst så stort utan att den trampar av sig skorna. Mycket av detta är gissningar men det är sådant du reagerat på tidigare och du skulle förmodligen göra det igen :D.
Trots att hon skos med något olika höjd på hovväggen på in och utsida så sätter hon alltså ner hoven plant. Eftersom jag har diskuterat hennes benställning med hovslagaren så misstänker jag att höjdskillnaden är för att få till rätt benställning. Jag har klart och tydligt talat om för hovslagaren att min häst är inåttåad och ska så förbli, inga korrigeringar av benställning är tillåtna då det bara medför risker för hältor och förslitningsskador. Hovis var helt med på det resonemanget och ville inte korrigera något men jag ville vara helt säker.
Jag har funderat på att fota hennes ben och hovar och försöka få låna en scanner men idag var det skodags och nu åkte snösulor och fyra brodd/sko på så nu är det lite väl mycket attiraljer som döljer det väsentliga. Ska jag fota hennes hovar så bör dom ju vara någorlunda nyskodda annars visar ju inte kortet särskilt mycket så att fota igår var inte aktuellt tyckte jag ;). Om tråden lever till våren så kan jag nog fixa vettiga kort någon gång i början på april.

Jag tror inte att det ingår i Afrodites utbildning att veta att det finns både studier o stor veterinär erfarenhet som visar att "long toe low heel" (intresserade sök på detta) starkt ökar risken för problem i strålben/hovregionen. Vidare är hennes kunskap om hur sjukdomar o skador fungerar inte tillräcklig för att hon skall veta att inte alla drabbas o inte direkt utan att det just ÖKAR risken o att därför argumentet att mia hästa är verkade så o har inga problem inte håller, vi får vänta o se!
En sak till med den långa tån är att den tenderar att flyta ut ännu mer, pga belastningen på lamellerna, o då får SPH sina 45 grader!
PL

Frågan som förblir obesvarad är ju då varför har hästar så stora problem i rörelseapparaten? Trots allt är ju endast ett mycket begränsat antal hästar strassertrimmade så här kan ni i alla fall inte beskylla Strasser. Hovarna och nedre delen av benen står ju för en stor procent när det gäller skador på häst, varför?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
39 40 41
Svar
805
· Visningar
73 312
Senast: bara-undrar
·
  • Låst
Hästvård Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är välkomna att diskutera problem och problemlösningar. Diskussionen kan omfatta de som...
43 44 45
Svar
890
· Visningar
65 704
Senast: hovslagarebjorn
·
  • Låst
43 44 45
Svar
886
· Visningar
72 725
Senast: Zora
·
  • Låst
Hästvård Frågor och seriösa diskussioner ang barfotametoder samt hovproblem i allmänhet.del 3 Diskussioner i ämnet barfotametoden, alla är...
35 36 37
Svar
731
· Visningar
57 582
Senast: Tez1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar