Sv: frågor ang inridning
Med
sunt förnuft och med en medhjälpare för första uppsittningarna klarar du det säkert galant. Det svåra med inridning beror ju på hästen, i mitt fall var inget svårt. Hade en glad häst som Ville ridas
Jag red in min unghäst själv, jag hade aldrig ridit in någon annan innan det. Läste heller inga böcker om "hur"... Jag tänkte lämna iväg först, men så försökte jag lite lätt med lek (NH, löslongering) o att sadla o hängde o sen blev det ena till det andra o idag är hon fem år och en riktigt pärla att rida på. Vi red vår första lektion efter knappt ett år, vilket var ganska lagom, för då hade skänkel, stanna o svänga fastnat o hon var redo att börja utbildas. Jag körde nästan hela inridningen ute på vägarna, i grimma. Där fanns min hästs motivation att gå fram och hon lärde sig fort. Hon kände igen grimmans signaler och bett introducerade vi först efter ett par månader (tips!).
Jag lämnade faktist iväg min pålla i sommras för töltsättning, Där räckte inte mina kunskaper till i utbildningen. Det var det bästa jag kunde gjort, istället för att själva traggla o inte veta hur så löste tränaren det på en månad (två veckor eg...).
Kan inte låta bli att slänga in två bilder på min duktiga tös.
Första egna uppsittningen -utan hjälp och tränar "kyssa stigbygeln".
Här jobbar vi ihop till en andraplacering fyrgång i sommras lite mer än ett år senare.
Så pröva du! Det går säkert jättebra o du får en häst formad efter dig. Lycka till!