frågor ang inridning

M

Mini_molle10

Jag har några frågor ang. inridning.

Först, är det svårt att rida in en häst?
Jag har ingen erfarenhet av det.

Skulle en som jag, med ingen erfarenhet av inridning klara av det själv (alltså att inte skicka i väg hästen på inridning men ta lektioner av tränare 1 gång i veckan)?

Hästen i fråga är sutten på men inte så mycket mer.

Sv: frågor ang inridning

Att rida in hästen är väl inte det svåraste, men att sedan utbilda den och kunna se när den behöver vila osv, det är det som är svårt. Sen är det från häst till häst, vissa är känsliga och vissa tar allt med ro.

Sen beror det på hur duktigt du är på att rida och det är till stor fördel att ha en kunnig människa på marken när du ska sitta upp på hästen dom första gångerna.

Utan kunskap kommer du ingenstans med varken inridning eller utbildning. Men man måste inte ha en lång erfarenhet för att lyckas, om man väl har kunskapen. Jag red in min första häst helt själv, med lite hjälp från mamma som ledde först gången jag red och uppfödaren kom med tips över telefon ibland. Men det var en otroligt snäll häst och ingen av de andra jag har ridit in efter honom har varit lika okomplicerade. Men det är, som oxo skrev, inte inridningen som är det svåra utan utbildningen. Hästen du nämner är ju redan inriden (sutten på) men inte utbildad om jag förstår dig rätt.

Med sunt förnuft och med en medhjälpare för första uppsittningarna klarar du det säkert galant. Det svåra med inridning beror ju på hästen, i mitt fall var inget svårt. Hade en glad häst som Ville ridas :love:

Jag red in min unghäst själv, jag hade aldrig ridit in någon annan innan det. Läste heller inga böcker om "hur"... Jag tänkte lämna iväg först, men så försökte jag lite lätt med lek (NH, löslongering) o att sadla o hängde o sen blev det ena till det andra o idag är hon fem år och en riktigt pärla att rida på. Vi red vår första lektion efter knappt ett år, vilket var ganska lagom, för då hade skänkel, stanna o svänga fastnat o hon var redo att börja utbildas. Jag körde nästan hela inridningen ute på vägarna, i grimma. Där fanns min hästs motivation att gå fram och hon lärde sig fort. Hon kände igen grimmans signaler och bett introducerade vi först efter ett par månader (tips!).

Jag lämnade faktist iväg min pålla i sommras för töltsättning, Där räckte inte mina kunskaper till i utbildningen. Det var det bästa jag kunde gjort, istället för att själva traggla o inte veta hur så löste tränaren det på en månad (två veckor eg...).

Kan inte låta bli att slänga in två bilder på min duktiga tös.

Första egna uppsittningen -utan hjälp och tränar "kyssa stigbygeln".
kveikjaridtur1.jpg

Här jobbar vi ihop till en andraplacering fyrgång i sommras lite mer än ett år senare.
toltbra.jpg

Så pröva du! Det går säkert jättebra o du får en häst formad efter dig. Lycka till!

Jag har några frågor ang. inridning.

Först, är det svårt att rida in en häst?
Jag har ingen erfarenhet av det.

Skulle en som jag, med ingen erfarenhet av inridning klara av det själv (alltså att inte skicka i väg hästen på inridning men ta lektioner av tränare 1 gång i veckan)?

Hästen i fråga är sutten på men inte så mycket mer.

jaa, du... om man inte vet hur man ska gå tillväga är det svårt.

Någon gång ska ju vara den första, men jag tycker då att en förutsättning är att man är en någorlunda erfaren ryttare.

Det är helt omöjligt att svar på om just du skulle fixa detta, det beror ju på så många faktorer:
din erfarenhet som ryttare,
din allmänna erfarenhet av unghästar
typ av häst / mål med inridning-utbildning.

Kan du inte rådfråga din tränare eller någon annan som "vet vad du kan"?

vi har haft våran unghäst sedan hon föddes och har inte erfarenhet av detta sedan tidigare. Vi har läst massor och jobbat moment för moment samt att hon rider för instruktör en gång per vecka. I början var det endast då som hon red henne sedan jobbade jag mycket med markträning och tömkörning. Det har gått jätte bra men sedan tror jag att det är en extra fördel när man har dom från födseln, hon litar totalt på oss verkar det som. Det är också toppen att ha en bra tränare som kan ge en råd och en utbildningsplanering.

Får jag låna tråden lite, den har redan rätt rubrik för min fråga!

Vilka hjälper lär ni hästen att svänga för?

Förra hästen jag red in svängde jag för tygel, och fick sedan lägga ner en del tid på att lära henne svänga för ytterskänkel, men man kanske måste göra det i den ordningen?

Får jag låna tråden lite, den har redan rätt rubrik för min fråga!

Vilka hjälper lär ni hästen att svänga för?

Förra hästen jag red in svängde jag för tygel, och fick sedan lägga ner en del tid på att lära henne svänga för ytterskänkel, men man kanske måste göra det i den ordningen?

Jag lärde svänga för tygeltag i grimma, något hon redan kunde från markhanteringen. Men under hela tiden har jag även gett signal med kroppen, vikt o skänkel och det tog inte så himla lång tid för hästen att koppla ihop det. Så man kan väl säga att jag tog det inte i någon ordningsföljd alls, redan vid första svängarna använde jag kroppen först o tygelhjälpen sen.

I ditt fall går det säkert bra, dvs den är insutten när du börjar och du tar lektioner varje vecka. Förutsatt att hästen har bra psyke. Var noga med valet av instruktör.

Men tekniskt blir inte hästen bättre än du själv är skicklig.

Det svåraste är väl att kunna läsa av hästen rätt i varje ögonblick, för det krävs känsla och erfarenhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 519
Senast: Sesca
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama