Fråga till er som har kossor!

S

Skuggabaldur

Ganska onödig tråd, jag vet:D, men jag måste bara fråga: Hur kommer det sig att man kan släppa korna direkt ut i en stor, grön hage på våren utan invänjning? Har det med alla deras magar att göra eller vad? Tänker på hur det är med hästar med fång osv.
Något jag började fundera på i somras och inte riktigt kunde släppa:p.

Sv: Fråga till er som har kossor!

vad jag vet så "kan" man inte göra så med kor heller, men man gör det ändå!

Okej:idea:.
Men... varför blir de inte sjuka i så fall? Aldrig hört om kor med fång tror jag...

fast kor har inte hovar utan klövar! sen så är det ju ingen exakt vetenskap om varför hästar får fång.

sen så blir dom sjuka på så sätt att dom får diarré.

eller ja, jag ska inte låta så säker på min sak, för jag har aldrig jobbat med kor eller så, så att jag vet säkert, men det är såhär jag fått veta att det är. andra får rätta mig om jag har fel! :D

Enligt min hyresvärd, exkobonde, så fick korna också fångliknande symptom ibland. Med "boxvila", sjukhage osv som del i behandlingen, precis som hästarna.:)

Antar att det är av bekvämlighetsskäl som man inte "betar in" korna som vi gör med hästarna. Betena kanske inte ligger precis hemma vid ladugården, och man flyttar inte 40 kossor och kalvar fram och tillbaka för några timmars bete varje dag.

Vi har ju oftast bara en eller ett par hästar, så det blir inte riktigt samma sak på något vis.

Vår hyresvärd släpper först sina kor på långsamväxande beten med mycket örter, sly och annat som inte innehåller så mycket energi, protein osv.
Först senare på hösten får de gå på vall och då är ju det mesta av energi och proteiner borta, de är dessutom "inbetade".
Tror att de flesta gör så. De flesta bönder jag känner till iaf.
Sedan har väl det där lite med vel att göra också.
Våra vanliga mjölkkor är ju avlade för att vara högpresterande och aveln kan kanske också fått dem härdigare för kraftigare beten???
Fjällkor och andra urtyper tror jag kan vara betydligt känsligare.
OBS. detta är bara vad jag tror...

Kossor kan få gasmage av för krafigt bete, speciellt klöver, så helt ofarligt är det inte att släppa hastigt på.

Då vet jag lite mer om det:D! Alltid intressant!

Kor kan få fång. Kor kan få gaskolik.
Därför väljer de allra flesta att släppa dom på ngt "fattigare" bete de första dagarna, samt släpper relativt tidigt, helst innan det börjar växa med "expressfart":smirk:

De flesta kossor får dock ganska lös mage de vförsta dagarna(jo de kan ha lösare bajs än normalt:rofl:)....sådär roligt att vara "förstamockare" dom dagarna:rofl:

Vår hyresvärd släpper först sina kor på långsamväxande beten med mycket örter, sly och annat som inte innehåller så mycket energi, protein osv.
Först senare på hösten får de gå på vall och då är ju det mesta av energi och proteiner borta, de är dessutom "inbetade".
Tror att de flesta gör så. De flesta bönder jag känner till iaf.
Sedan har väl det där lite med vel att göra också.
Våra vanliga mjölkkor är ju avlade för att vara högpresterande och aveln kan kanske också fått dem härdigare för kraftigare beten???
Fjällkor och andra urtyper tror jag kan vara betydligt känsligare.
OBS. detta är bara vad jag tror...

Du har helt rätt i det du säger om att man har avlat för ett högpresterande och det bidrar ju till tålighet. Sedan är det ju så att man oftast inte har så kraftiga beten till t.ex. mjölkkor eftersom det mer fungerar som en förströelse. Har man som vi 75 mjölkkor så är det helt omöjligt att här i norrland försörja dessa på enbart bete och ha en vettig avkastning samtidigt. Vi har kall lösdrift och korna släpps ut tidigt och kan ströva in och ut för att äta sin "vanliga" mat. Sedan är kor tåligare än häster eftersom dom har en annan grovfoderomvandling. Trumsjuka drabbar i större utsträckning kalvar än vuxna djur.

Och vad gäller fång så är det oftast belastningsfång det gäller.

Kicki :)

Jag vill påstå att fång oftast orsakas av utfodringsändringen runt kalvning o har säkert medhåll där av klövexperterna Bergsten o Manske.
PL

Ja det är möjligt att det statistiskt är så totalt sett. Dom erfarenheter som jag har häromkring så har dålig klövvård samt "besvärliga" ytor varit huvudorsaken. Vi har aldrig drabbats av fång någonsin på våra kor så jag har ingen egen statistik på hur det slår.

Kicki :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 040
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 195
Senast: Linda_A
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 701
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar