Fråga om reklamation

Bison

Trådstartare
Har ju varit en del trådar uppe nu o jag har börjat fundera lite.
Jag ska sälja en av mina hästar, en hopphäst som är tolv år. Tidigare ägare har ägt honom sen han var fyra o han har enligt uppgift aldrig varit sjuk eller skadad. Jag köpte honom för ett år sedan, gjorde en vanlig bes utan röntgen, UA på allt. Jag har ridit fullt ut o tävlat lie, inga skuggor. Han har varit helfräsch hela tiden, inga gallor, stelhet mm.
Vad händer då om hann blir halt hos nya ägaren? Om fel hittas vid en röntgen som visar sig vara gamla? Kan jag tvingas ta tillbaka hästen trots att han aldrig visat ngt här?
Det gäller köp mellan privat personer. Köparen har gjort en bes UA.
Jag blir så orolig. Jag vill inte fä tillbaka en trasig häst. Det är ju inte helt ovanligt med hältor vid ägarbyten. Att det kan finnas ngt på röntgen är ju inte helt omöjligt med tanke på hans ålder, om det gör det är det ju inget som påverkar honom, iaf inte på det sättet han rids här. Jag har massor vittnen på att han aldrig varit halt här o att han tränats normalt hela tiden, finns inga journaler på honom. Nu hoppas jag såklart att detta inte kommer hända men jag älskar att oroa mig...

Sv: Fråga om reklamation

DET är den svåra frågan. Mycket har visat sig bero på prisklassen på hästen. Alltså vad som kan anses vara rimlig undersökning och därmed avslöja fel som finns. En ridtravare för 5000 kr känns ju inte motiverat att röntga för 20 000 t ex. Däremot att göra en grundläggande veterinärbesiktning känns svårt att komma undan.

Jag har följt vad som enkelt finns att läsa om sådana här fall, och det varierar ju väldigt. Vissa raser har lättare för att drabbas av vissa åkommor (KS-fullblod, spatt-islänning) och hos vissa hästar finns det ju fog att misstänka förslitningar (travhästar hade jag alltid kolla knän på).

Med den kännedomen (att hästrasen har lätt för att ådra sig t ex KS) kan det åligga köparen att göra en fördjupad undersökning för att undanröja risken att dessa problem föreligger vid riskens övergång.

Jättesvårt, jag tror aldrig det går att svara konkret på frågeställningen.

Ja det där känns ju jättesvårt.
Detta är en Kwpn som säljs för 60 000

En diskussion med duktig veterinär tycker jag är en bra början. Vad tycker denne(som sett hästen)? Finns det skäl att slå några plåtar för att vara på den säkra sidan? Det kan ju visa sig vara väl värt pengarna i det långa loppet.

Ja absolut. Det som bekymrar mig är om det dyker upp ngt köparen drar sig ur o där dtår jag med en osäljbar häst. Även om det är ngt som inte påverkar honom flyr de flesta vid ordet röntgen förändring.
Jag hade mycket hellre behållt honom o sluppit detta. blir bara ledsen o bekymrad. Men man kan inte få allt.

Jag förstår att det är ett dilemma!
Men det kanske vore bra att ta röntgenplåtarna och ta det från där. Alla köpare kanske inte försvinner bara för att det är en förändring? Personligen skulle jag hellre ta plåtar och minska risken för att något dyker upp senare som gör att man får tillbaka hästen. Även om det är något som redan funnits där så är det väl lika bra att kolla upp så det inte kommer tillbaka och spökar senare.

Lycka till med försäljningen i alla fall, det kommer säkert gå utan några problem! :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 434
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 237
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 605
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka