Fråga om lokor

yasmineA

Trådstartare
Hej, ska lämna in en gammal loksele till renovering, dvs byta ut allt läder o spännen. Om jag ska ha den till tyngre körning, rekomenderar ni lokor med fast stoppning, eller att jag använder lös bossa. Har båda delarna.
Hälsningar Maria:)

Sv: Fråga om lokor

vet inte riktigt hur du menar men generellt sett finns det tre typer av bossa, ringbossa, halvbossa och lokbossa.
Ringbossan är som det låter som en ring/coller som inte övriga selen sitter fast i. Den trär man över hästens huvud.
Halvbossan är som ringbossan fast den är öppen ner till och sitter oftast fast på lokorna med spännen alt. spikad.
Lokbossan är den vanligaste bossan. Den är i tre delar, en del på var loka och en nackputa, denna används när man har ställbara lokor.

För hästens del är ringbossan helt klart den bästa om den är rätt tillpassad men den är ju inte ställbar så det är ofta där problemet sitter...
Halvbossan är inte lika svårtillpassad som ringbossan men fördelar inte trycket fullt så bra som ringbossan.

Lokbossan är inte lika bra tryckfördelare som tidigare nämda men fördelarna med ställbarheten gör den ändå att föredra i de flesta fall.
Det betyder inte att det är en dålig bossa, de flesta arméns selarna har denna typ och även de flesta nytillverkade selarna....
Men är hästen vuxen och du har en ringbossa som passar hade jag utan tvekan använt den!
Hoppas du blev nått klokare!:)

Jag har lokor som jag tror är till finvagn, som är stoppade på baksidan, o sedan har jag lokor som har lös ringbossa. Menar du att ringbossan isåfall måste vara utprovad för varje häst? Har tänkt att beställa en ny sådan om jag ska använda de lokorna, vilket det lutar åt. Men har 2 hästar varav den ena har grövre hals, annars är de lika stora. Måste de ha varsin ringbossa i såfall. Är inte så bra på lokselar så nån som förstår sig på detta ska såklart få komma o titta innan jag bestämmer hur jag ska göra. :):)

Det är just grovleken på halsen som bestämmer storleken på bossan... Stoppningen i bossan sätter sig efter hästen så det är absolut bäst att ha en till var häst även om storleken är densamma.
Det kan faktiskt vara viktigare att ha en optimalt anpassad sele till en häst som körs lite än en som körs mycket då lokstaden blir "packad" som man säger, dvs. att muskulaturen blir "tilldragen" så att den klarar av belastningen. En mindre körd häst kan således vara kännsligare för bl.a. tryck och brännskador än en väl använd häst.
Att använda samma sele till två olika hästar är en väldigt bra idé för att spara pengar men jag tycker du bör satsa på en varsin bossa;)
Lycka till med körningen!

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 973
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 426
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar