Sv: Fråga om bett!
Jag har en liten fråga...
Jag blir mer och mer intresserad av western. Framförallt att kunna rida hästen med säte och skänklar istället för så mycket tyglar.
Nu är det så att man ofta ser westernhästar med vrålskarpa bett i munnen... Ni som har såna bett på era westernhästar: varför har man det? Är det för effekten av ett litet litet tygeltag eller bara för utsmyckning?
Om man använder jätteskarpa bett bara för att kunna ha nästan lösa tyglar så känns det som om hela idén är borta för mig liksom...
Drömmen borde väl (även i dressyr då) vara att rida hästen med så lite och så mild utrustning som möjligt?
/Undrande lilla jag
Betten i sig på tävlingar är ganska jämförbart med högre dressyr.. Bettet speglar hästens utbildning.
Målet är ju att inte behöva "ta" i hästen utan att den skall lyssna på vikt, skänklar och neckreining, dvs tryck av tygeln på halsens utsida. De flesta elitryttare i sverige kan rida sina hästar utan huvudlag, kika runt lite så kommer du hitta både bilder och filmer..
En "halvhalt" eller ett uppsamlingskommando som jag lärt mig iaf är att "fiska" med handen när du sitter på enhand + stång/skänkelbett.. Du skall alltså inte dra/rycka i tyglarna, utan röra handen snabbt en halv centimeter ungefär uppåt, denna lilla rörelse fortplantar sig i tyglarna, som är hängande, och poängterar för hästen att "Hallå där - det där huvudet ska ner och in, bogarna upp, ryggen upp, rumpa in och magen upp". Möt gärna upp med lite skänkel med.. ^^ Vid "fisket" så ska du inte känna något som helst motstånd från varesig hästens mun, curbstrappen eller tyglarna - känner du att det tar emot är tyglarna för korta alt. din "fiskning" för stor..
Ett bett är aldrig skarpare än handen som håller i tyglarna.. du kan lika gärna rida sönder en hästs mun på vanligt tränsbett.. (kanske tom lättare...) ÄVen det där skojiga faktumet att ett ska "snällt" bett med bredare/tjockare mundel är snarare elakare än ett tunnare bett.. det finns ju eg. inte någon plats i hästens mun.. tjockare bett = mer tryck och mindre plats i hästens mun, smalare bett = större plats kvar i hästens mun, smalare tryckpunkter - det är tydligare ja, men borde i långa loppet vara bekvämare.. Helt säker är jag inte, jag tror jag behöver lära mig prata med hästar för det.. men ju mindre skrot desto bättre i mina ögon, men man ska inte sätta sig och rida på ett bett man inte förstår..
Lycka till!
Åh, det här är bara vad jag lärt mig och vad jag tycker.. det finns säkerligen många där ute som har annan teknik och andra åsikter men vi kan nog alla enas om att det är handen som gör bettet