Fråga ang. Avd. A & B

IterBis

Trådstartare
Får man om man har en gammal häst ex. starta 90cm avd. A och 1m avd. B? Eller måste det vara antingen eller?

Sv: Fråga ang. Avd. A & B

Avdelning B är för unghästar, har du en gammal häst så startar du alltid avdelning A. Unghästar startar i avdelning B fram till det år de fyller 7 tror jag(rätta mig om jag säger fel). Så en häst 7+ år startar avdelning A.

fel. from iår får vem som helst starta avd b ;D

Avdelning B är öppen för alla inte bara unghästar.

Från TR.

Senast ändrad av en moderator:

fel. from iår får vem som helst starta avd b ;D

Fel, det fick man förra året oxå ;)

Till TS så , ja åt det hållet går det bra. Det går däremot inte att först starta i avd B och sedan andra klassen i Avd A.

Så trodde jag också, att man fick hoppa lägre klasser avd A och höre avd B men då var det ngn här på buke (kommer inte ihåg vem) som sa att man inte fick göra så. Och att man antingen ska vara avd B hela meetinget i alla klasser eller avd A alla klasser. Att man som unghäst får "tävla upp sig" till avd A men att man som vuxen häst inte får blanda. Blir bara mer och mer förvirrad :confused:

Det stämmer inte utan enligt TR så är det som jag beskrivit ovan.

Du får hoppa avd. A först och avd. B sen, men inte tvärtom. Gäller under en tävlingsdag.

Har också för mig att det var så som Lisa89 säger.

Men gud vad bra om det är så! :D

Ur TR Mom 373:
Alla ekipage har rätt att starta i avd B. Häst som tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får inte starta i avd A.

Men om dom vänder på klasserna då? Ibland börjar dom ju med 120 och går upp till 140 och SEN kommer 110. Hur gör man då?:confused:

Då kan jag bara säga... Otur! Då måste man rida avd B i 1,10 också om man ridit det i 1,20. :crazy: Jag tycker det är korkat och otänkt, men det lär väl vara för att man inte ska ha den extra vägringen på sig att ta sig igenom banan eller nåt? Jag vet inte, jag har inte fått någon vettig förklaring...

Svarar till några på en gång.

Jo, här uppe är det ganska vanligt. För oftast åker de som hoppar högre längre och då är det så att de ska få åka hem tidigare och komma hem i en någorlunda vettig tid. Man åker kanske inte 40 mil om det är 110klasserna man är intresserad av, och då kan man vänta till sist tycker dom..

Och det är inte helt vettigt alla gånger! Okej om man lägger 1,40 eller 1,50 först, men om man inte har högre klasser än 1,20-1,30 vill ju de flesta hoppa två klasser och då kan de gott vara i ordning. Man ska inte få storhetsvansinne...

Svarar till några på en gång.

Jo, här uppe är det ganska vanligt. För oftast åker de som hoppar högre längre och då är det så att de ska få åka hem tidigare och komma hem i en någorlunda vettig tid. Man åker kanske inte 40 mil om det är 110klasserna man är intresserad av, och då kan man vänta till sist tycker dom..

Jojo men nu kan inte hela TR ta hänsyn till alla som bor däruppe hela tiden utan det får ju tas hänsyn till majoriteten av tävlingsplatserna :angel:

Tss... Inte så nu! ;)

Lady_S: Det är såklart bara på större tävlingar, dom som har upp till 140 eller typ både 130 och 135. Jag ser det inte som ngt problem egentligen, men det blir ju fel när dom formulerar sådär och inte "lägre klassen avd A" och "högre klassen avd B".

Det är det inte alls. Jag har stött på det hela mer än en gång, både i Västerbotten och i Mittsvenska, och jag tävlar inte särskilt höga klasser...

Ojdå, aja. Jag har då inte varit på så många. Eller så är det så att jag undviker dom för att slippa vänta till sist :p

Liknande trådar

Dressyr Jag må vara trög men jag fattar inte kvalreglerna, finns det någon klok människa som kan hjälpa mig? 🙈 I Msv B behöver jag kvala från...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Snurrfia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
595
Senast: Mli
·
Samhälle Jag funderar kring det här med att söka vård i en annan region än den man bor i. Jag har förstått att jag har rätt att söka öppenvård i...
Svar
2
· Visningar
390
Senast: manda
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
4 871

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat