Frá.. Från..

cress

Trådstartare
Var nyss inne på WF.. Och upptäckte att min häst (och uppfödarens uppfödda hästar) har bytt namn från -från till frá..

Så nu heter min häst S... frá T...

Hm... Men på passet står det ju fortfarande från, blev liksom tvungen att titta..

Varför har det blivit så? Och Vad skriver Jag i fortsättningen när Jag ska skriva hans namn?..

Någon som vet?.. Eller ska Jag skicka ett mail till SIF och fråga?..

(Finlands/ålands född)

Sv: Frá.. Från..

Vad skriver Jag på boxskylten tex???:confused:..

Hoppas någon därute vet...:bow:

Min ena står som frá i WF men från i passet, så det kanske inte är konstigt alls.

Som jag förstått det angående finskfödda hästar så får de det isländska frá, då finskan inte använder proposition utan istället böjer gårdnamnet/ger suffix. Att det pratas även svenska i Finland tar nog inte WF hänsyn till, utan alla finska hästar får heter frá.

Vad du vill skriva på boxskylten är helt upp till dig! Vill man följa riktlinjer hade jag tagit passets uppgifter framför WF i det här läget.

Japp, båda är svenskfödda. Saga står som frá (Lund) men i passet som från. Eller så kanske jag har snurrat till det. Har ju hänt förr :angel:

Stämmer som Jonaz skriver - på alla (fastlands)finskfödda islandshästar används frá och inte från. Hur det görs med Ålandsfödda vet jag iofs inte :o

Ok.. tack alla ni som svarat..

Men då håller Jag mig till passets "från".. För då heter han ju från...

Sedan att finska hästar bör heta frá, men så står det ju faktiskt Inte i hans finska pass...

Ålandsfödda skall kunna välja mellan frá och från.

/Malin, som har en finskfödd frá-häst

i finland kan man även använda från.
finskan apssar överhuvudtaget inte ihop med isländska namn..
typ Ljufur frà Vääntee eller Kaakkola.. hur vackert låter det?
INGET FEL med dessa uppfödare dock, men det låter inte så vackert..

Tänkte faktiskt på det när jag red igår (efter att jag skrev mitt svar). Självklart kan finska hästar även heta "från" -Finland är ju officiellt tvåspråkigt :)

/Malin

Men hur tänker du nu? Ska man inte föda upp Islandshästar i Finland för att finska gårdsnamn inte låter jättebra i kombination med isländska hästnamn? :confused:

och hur tänkte du?
skrev jag att man inte skall föda upp dem här?
nej, jag påpekade att det inte låter vacker med islänska namn+ fra och sedan ett jätte finskt namn! det skulle få finnas nåt " eget" fra i finland som skulle passa bättre. så tänkte jag.

Men nu finns det inget "från" på finska. För mig är det bara ett konstaterande och jag hoppas få många fina finskfödda Islandshästar i framtiden, vad än gårdsnamnet blir!

Precis... eftersom finska språket saknar prepositioner så blir det mer eller mindre omöjligt att använda en finsk sådan även om namnkombinationerna verkligen inte alltid blir så värst vackra :eek:.

Visst är det säkert TILLÅTET att använda "från" i Finland, men personligen har jag aldrig råkat på fastlands-finskfödda hästar med "från". Det behöver givetvis inte betyda att såna inte skulle existera, men så väldigt vanliga är de i vilket fall som helst inte.

Men eftersom cress' häst är från Åland var "från" huvudsakligen används skulle jag ändå anse det vara det riktiga namnen oberoende av att WF envisas med att använda "fra".

min föredetta hästs föl heter från, o född på fastlandet :)
dock inte jag som döpt. och väldigt oisländskt namn i övrigt.

här måste jag komma och berätta hur det gick idag.
var och kollade en 6 årig valack och blev ganska så såld..
vad heter den?? jo, *** FRA VÄÄNTEE!!! :)
jag som klankade på namnet.. inte är det vackert, men det är nog sant att det inte skämmer hästen ! :D

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Hästmänniskan Jag var med om en ”incident” igår. Jag har egentligen analyserat händelsen och har själv svaret på ev. frågor men vill ändå skriva av...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 937
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 009
Senast: nullo-modo
·
Gnägg När man läser "föl-namns-trådarna" inser man ju verkligen kreativiteten hos uppfödarna när det kommer till namnvalen. Det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 762
Senast: Mimmimamma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar