Fotskabb - Klippmaskin

Account

Trådstartare
Har fått veta att klippmaskinen jag brukar hyra har varit utlånad till ett stall där jag vet att de har fotskabb på minst en häst (dock inte den som är klippt). Är det någon fara för smitta via maskinen? Kan man få bort ev kvalster från maskinen på smidigt sätt, med t ex Virkon S?

Sv: Fotskabb - Klippmaskin

Kanske inte direkt svar på din fråga men man ska vara väldigt försiktig!
Förra året fick vi ringorm i hela stallet pga en klippmaskin.
(Vi visste inte att den hade varit i ett smittat stall, detta fick vi reda på senare).

Inte så kul då det var precis vid juletider och många studerande skulle "ta hem" sina hästar över jullovet. Stallet blev såklart isolerat.

Ja det kan definitivt smitta, det kan vara svårt att få bort det då en klippmaskin har så många skrymslen! Frysning fungerar, men frågan är då om maskinen tål att hamna i frysen..
Vircon tar tyvärr inte skabb. Man kan ju inte heller slabba runt med vatten i maskinen.

Rengör du maskinen och låter den ligga oanvänd några månader (minns inte hur lång tid de tar på sig att dö om de inte har något värddjur) borde skabbdjuren dö.

Skären kan du nog skura ordentligt men värre med maskinen, hår och stöv.

Fotskabb är väldigt smittsamt men inte anmälningspliktigt. Det är väldigt vanligt. Behöver inte ge några symptom men alla hästar kan vara bärare.

Usch då =(

Får se mig om efter en annan maskin. Men då vet man ju ändå inte var den har varit...

Nej det är klart. Det är svårt att veta, det är ju inte SÄKERT det finns några skabbisar på maskinen. Men som sagt, svårt är det! Inte säkert skabbdjuren sitter på kroppen men har de klippt benen så.
Hittar du en annan hade jag nog valt det i stället, för säkerhets skull. Det är ett skit om hästarna blir smittade. Då har man försökt att undvika i alla fall, och valt bort den man vet kan vara smittad. Vet man inget kan man inte göra så mycket menar jag.

Nya uppgifter... De ska tydligen inte ha klippt någon häst, utan hittade en annan maskin. Dock har maskinen varit i deras stall någon vecka. Är det någon fara då?

Skabb dör väl utav kyla?
Lägga maskinen i en tätförsluten platspåse (för fuktens skull) och lägga den i frysen?

delvis kl

Tål maskinen att frysas? Eller strejkar elektoniken då? och hur går det med mekaniken?

Hur länge behöver man frysa den?

Borde inte vara någon fara om den bara legat i stallet. Den ligger väl i en väska antar jag :) Krävs direkt kontakt mellan hästar, utrustning, strö etc. eller människa som går från häst till häst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 057
Senast: Johanna1988
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 345
Senast: Raderad medlem 147980
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
7 067
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 261
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka