Fototråd nr.5

Bra att någon håller liv i tråden, @Chili ;)

Jag var på tropikariet i Malmö häromdagen, och det nya 50mm-objektivet fick följa med. Jag älskar det nya objektivet! :love:
10492378_10154377480005061_527992915357471616_n.jpg

1910635_10154377480120061_6218581506446505786_n.jpg

10521760_10154377480315061_548279020632542847_n.jpg

10394768_10154377480515061_4915246707887312699_n.jpg

Men vilken läckerbit!

Eller hur! :)
Det är en Rödstjärtad korpkakadua/Rödstjärtad sotkakadua (vet inte vilket som stämmer faktiskt..) och om jag inte minns helt fel är det bara honorna son är fläckiga :)

Edit: Eftersom att google är min vän, så jo det stämmer att det bara är honorna som har de gulaktiga fläckarna! :)

Oh, visste inte att det fanns ett sådant ställe i Malmö! Kamperar i Skåne över sommaren så det är ju helt klart ett besöksmål för mig och kollegorna när vi får lappsjuka här ute på landet... :D Grymt snygga bilder @Foinix !

Vilka härliga bilder! :love:

Lånar knapp

Jag är på gång att byta upp mig från en långzoomskamera Nikon Coolpix L100 till en "riktig" systemkamera. Har fattat att det är objektiven jag i första hand ska lägga pengar på, men är så sjukt förvirrad. Help?

Tänker mig en Nikon D3200 (eller Canon i motsvarande prisläge), men är öppen för alla förslag. Haha, gärna komplett med länk! :angel:

Jag tror mig behöva:
- ett allroundobejktiv som jag kan fota människor, djur och lanskap med.
- ett lite "snabbare" till tex hoppträningar, sportevenemang och liknande
- ett som fixar svagare ljus (inomhus, ridhus)

Tänker jag rätt? Behöver jag tre, två ett eller fler? Vad ska jag titta efter när jag ska köpa? Paket med flera obejktiv finns ju, men hur ska jag htta det jag behöver? Gah. :confused:

Jag har verkligen försökt googla men det är en djungel! All hjälp mottages oerhört tacksamt!

@Skugga När det gäller kamerahus så skulle jag fundera lite på vad för funktioner som är viktiga för mig. Vridbar skärm? Möjlighet att ta fler bilder i snabb följd? I princip alla kamerahus tar BRA bilder, så det är mest de där andra funktionerna som gör att det skiljer sig åt.

Som allroundobjektiv hade jag nöjt mig med kit-objektivet. Mitt är 18-105, vilket är väldigt användbart och allround.
Ett "snabbare" vet jag inte riktigt hur du menar, slutartiden ställer du in i kamerahuset om du vill frysa rörelser.
Ljusstarka objektiv är svindyra, om du inte väljer ett fast (alltså som inte går att zooma med). Jag har precis köpt ett fast 50mm, 1,8 och det är väldigt roligt att fota med! Det kostade ca 1700 kr, så helt klart överkomligt pris.

Vilka härliga bilder! :love:

Lånar knapp

Jag är på gång att byta upp mig från en långzoomskamera Nikon Coolpix L100 till en "riktig" systemkamera. Har fattat att det är objektiven jag i första hand ska lägga pengar på, men är så sjukt förvirrad. Help?

Tänker mig en Nikon D3200 (eller Canon i motsvarande prisläge), men är öppen för alla förslag. Haha, gärna komplett med länk! :angel:

Jag tror mig behöva:
- ett allroundobejktiv som jag kan fota människor, djur och lanskap med.
- ett lite "snabbare" till tex hoppträningar, sportevenemang och liknande
- ett som fixar svagare ljus (inomhus, ridhus)

Tänker jag rätt? Behöver jag tre, två ett eller fler? Vad ska jag titta efter när jag ska köpa? Paket med flera obejktiv finns ju, men hur ska jag htta det jag behöver? Gah. :confused:

Jag har verkligen försökt googla men det är en djungel! All hjälp mottages oerhört tacksamt!

När jag skulle köpa systemkamera valde jag att skita i kitobjektivet och köpote mig ett 35mm f/1,8 istället.
Anledningen till det var att jag visste att jag sedan skulle köpa ett teleobjektiv att fota hästar och dylik med då det skulel bli mitt huvudmotiv i fotograferingen, Och där räckte inte kitobjektivets zoom till ändå.

Det objektivet jag köpte i samband med kameran var ett fast objektiv på 35mm f/1,8. Jag vill eha ett ljusstarkt objektiv som återgav motivet i "verklig" skala och ha det som ett "vardagsobjektiv". Med ett ljusstarkt objektiv kan man alltså både fota i ljussvaga miljöer (inomhus ex.), få snabb slutartid eller "närbilder" med fin oskärpa i bakgrunden. Hade nog också kunnat köpa ett 50mm som då blir aningen "inzoomat" om jag hellre ville ha det. fördelen med dessa är att de är väldigt billiga med samtidigt ljusstarka.

Först nu ett år efter har jag tagit tag i teleobjektivet. Och väljer att lägga penga rpå et ljusstarkt. Dock så kan ridhus vara riktigt svårt o fota i med de vanliga teleobjektiven som kostar runt 5000, och här är det då bra med en kamera som fixar hög ISO (ljuskänslighet).

Uhm... lite rörigt. men... mitt huvudmotiv skulle komma att vara hästar. därför valde jag nikon D7000 som klarar rätt hög ISO, inte var för dyr, bra autofokus och lite tåligare. Supernöjd med kameran! Och sen nämnda objektiv.

Läs på om hur det fungerar med kamera och exponeringar! Då får du lättare att välja objektiv. Ett snabbt objektiv är ett ljusstark objektiv i princip. :) Jag känner mig nöjd med de objektiven jag har och känner att jag klarar mig för att fotografera det mesta. vill jag fota när man umgås med folk, inomhus, eller bara för o "spara minnen" passar 35:an bra. ska jag fota hästar elelr andra aktiviteter som är på avstånd så passar telen bra :)

Senast ändrad:
Två nya mobilbilder där jag verkligen önskade att jag skulle haft med kameran :banghead:

925949_476889585788266_435103849_n.jpg

10570097_767521209981844_183813115_n.jpg

Båda är helt oredigerade :)

själv var jag ute och fotade lite häromdagen, absolut inget proffs eller så, utan fotar mest för skojs skull och sen ifall folk vill ha bilder på sig o sina hästar :)

TinaOflix2014-08-13744_zps70baa231.jpg

TinaOflix2014-08-13717_zps29f9ffcf.jpg

TinaOflix2014-08-13694_zpsb5a0ca9f.jpg

förespråkar inte ridning utan hjälm utan endast vid photoshoots tkr jag det kan vara ok, däremot så började ryttaren med och ha hjälm på sig för o se hur hästen reagerade på o vara i vattnet, så inga kommentarer om det.

själv var jag ute och fotade lite häromdagen, absolut inget proffs eller så, utan fotar mest för skojs skull och sen ifall folk vill ha bilder på sig o sina hästar :)

förespråkar inte ridning utan hjälm utan endast vid photoshoots tkr jag det kan vara ok, däremot så började ryttaren med och ha hjälm på sig för o se hur hästen reagerade på o vara i vattnet, så inga kommentarer om det.

Det var väldigt fina och stämningsfulla bilder, de första två skulle vinna på att rättas upp lite, kanske det är en smaksak men jag skulle beskära alla tre något, så man kommer närmre motivet.

Det var väldigt fina och stämningsfulla bilder, de första två skulle vinna på att rättas upp lite, kanske det är en smaksak men jag skulle beskära alla tre något, så man kommer närmre motivet.
Instämmer. Jag skulle också försöka ta mig ner lite lägre mot marken, så fotot inte blir ur ett uppifrån-perspektiv :)

Instämmer. Jag skulle också försöka ta mig ner lite lägre mot marken, så fotot inte blir ur ett uppifrån-perspektiv :)

Det låter som en bra idé, härligt att du kan reflektera själv runt dina foton och se vad som kan förbättras. :)
Det är så kul när man utvecklas, kommer på nya ideer att testa, det är en del av det som gör foto så givande för mig.

Det låter som en bra idé, härligt att du kan reflektera själv runt dina foton och se vad som kan förbättras. :)
Det är så kul när man utvecklas, kommer på nya ideer att testa, det är en del av det som gör foto så givande för mig.
Fast det var inte jag som la upp bilderna på hästen i vattnet ;) Annars håller jag absolut med dig, det är jättebra att reflektera över sina egna bilder, det är det som skapar utveckling!

Fast det var inte jag som la upp bilderna på hästen i vattnet ;) Annars håller jag absolut med dig, det är jättebra att reflektera över sina egna bilder, det är det som skapar utveckling!

Hoppsan, så bra läser jag... förlåt.
Men jag håller med det du sa, bra tips. :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 681
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 840
Senast: geting
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 241
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar