Fostret anpassar sig....

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CK
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 027

CK

Trådstartare
Jag har alltid ställt mig tvekande inför att betäcka ett mindre sto med en större hingst, pga problem med fölning.

Men ofta läser jag här svar att "fostret anpassar sig efter livmodern".
Jag tror det är tvärt om, livmodern anpassar sig efter fostret...;)

Ni som upprepade gånger påstått att storleken inte är nåt problem, skulle ni kunna tänka er att lägga in ett embryo från halvblod i ett russ?

Sv: Fostret anpassar sig....

Jag har ju varit med om stor fölunge-litet sto (arabhingst på welsh cob sekt. C sto). Jag skulle inte våga sätta ett halvblodsembryo i ett russ inte...

Jag tycker inte man kan jämföra en betäckning med en embryotransfer och visst händer det att fölungen är förstor när det är stoets egen, men generellt så tror jag nog att det som syftas på är när man har stor häst - liten häst av samma ras eller när det inte skiljer allt för mycket i storlek, men visst har man hört och skräckisar där det varit små ponnyer och stora hästar. :crazy:

Jag vet en kombination mellan D-ponnyhingst och shetlandssto. Hur stor fölungen var när den föddes vet jag inte, men som fullvuxen var han 118 cm, alltså B-ponny. /AFF

Jag skulle antagligen inte våga prova själv... Men jag har sett några korsningar med shettis-mamma och arab-pappa. Naturlig betäckning.

Det verkar ju som om de anpassar sig bra. Där jag arbetade förut hade de ett antal russton som betäcktes med bla hbl, fbl, tinker & lippizzaner. Dessa ston hade aldrig några problem med fölningarna. Avkommorna blev som vuxna 135-150cm..

Nej. Skulle inte göra det.

Tycker att långbenta stora hingstar disponerar felläge på ston med kort rygg och trångt kort kors

En hingst vi hade hemma var reslig och stor. Betäckte 5 olika märrar och alla hade felläge. Och det var inte första gången eftersom han hade egna ston hemma varje år. Ungarna hade enormt långa ben...
AM

Livmodern anpassar sig naturligtvis efter fostrets storlek, däremot är det väl oftast så att fostrets storlek anpassas efter stoets storlek, hur mycket utrymme det finns därinne. Frågan är ju bara hur det går till?
:confused:

Nej, jag skulle inte sätta ett halvblodsembryo i en russkropp. No Way....
Jag brukar också vara den första att påpeka det vansinniga i att betäcka shetlandsston med hingstar av större raser, eftersom detta dessutom är en ras som man VET är överrepresenterad när det gäller förlossningsproblem. För mig är det helt obegripligt att man vill chansa och utsätta stoet för den stora risk som detta naturligtvis måste vara, att fostret helt enkelt blir för stort. :eek:
Jag har själv sett några stycken avkommor med shettismamma och halvblodspappa, det det har varit planerade korsningar. Och just det anser jag nog snarast borde falla under rubriken djurplågeri i djurskyddslagen, för att 1) låta en så stor hingst betäcka ett så litet sto är ju bara det en risk - dels pga hans vikt och storlek och dessutom för att hans organ inte riktigt är anpassat efter så små ponnyston. Och 2) just för att man faktiskt inte kan veta säkert att fostret blir så litet att det GÅR att krysta ut på naturligt sätt.

Om man nödvändigtvis måste korsa två raser med väldigt olika storlek, så se för sjutton till att det är HINGSTEN som är den mindre av dem! Det är MIN filosofi i frågan.

Jag har sett det många gånger, och faktiskt aldrig sett några problem i det under dräktigheten/födslen.MEN ett problem som snart kan dyka upp är att fölis växer så fort att den kan få svårt att komma till att dia sin mamma...en del lär sig att ställa sig på knä, andra hittar andra lösningar, men det händer att det blir väldiga problem pga det...

Inte det första man tänker på kanske

Vi har två maxade D-ponnyston som har tre föungar var efter en holsteiner hingst. Dessa två ston är rejäla utan att vara grova. Och resultatet är riktigt, riktigt bra. Ala har blivit en bra bit över ponnyhöjd (de äldsta är 4 år och de ligger runt 165 cm). Inga komplikationer vid fölningarna alls. Den allra första var lite vek i benen som många fölungar de första dagarna, men rättade upp sig snabbt.

Dock skulle jag inte lägga den hingsten på ett sto som inte var rejält.

Däremot skulle jag ALDRIG göra ET på halvblod till russ.

:bow:

Om man nödvändigtvis måste korsa två raser med väldigt olika storlek, så se för sjutton till att det är HINGSTEN som är den mindre av dem! Det är MIN filosofi i frågan.

Prexis så har jag gjort. :D Stoet är 178 cm och hingsten C-ponny, fast nu visar det sig att det kanske är tvillingar istället!:eek:

Grannen på Irland betäckte ett b-ponny sto med en stor hingst. Avkomman blev riktigt lyckad faktiskt.
Stoet fölade helt problemfritt fram ett litet fuxföl i mitten på maj. I juli var den nästan lika stor som stoet och stod på knäna och diade.
Nu är den väl 3-4 någonting och asläcker. Den är väl 146-147 cm någonting. Och det var det som var planen. Att avla fram en riktigt fin d-ponny till barnen!

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen... 2
Svar
34
· Visningar
5 337
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad... 2
Svar
34
· Visningar
5 404
Senast: Digbil
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 479
Senast: cirkus
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 277
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tandutdragning komplikationer
  • Uppdateringstråd 31