Fortsättning- Stimulera bra avel och uppfödning

Sv: Fortsättning- Stimulera bra avel och uppfödning

Munin/Ia

Säger som Freya.

:bow: Otroligt bra. Kan du inte skriva i hop detta som en frågeställning och skicka in till SIF. Jag är med!

/Åsa

*Knapplån*

Nu tänker jag slänga mig huvudstupa in i den här debatten! :)

För det första tänker jag inte diskutera tävlingshäst/skogsmulle frågan mer, förutom det här: Vi ska ha en mångfald inom aveln, men en BRA mångfald. Temperament, gång och sundhet måste vara ledprd- sedan är folk fria att "mixa och matcha" hur de vill för att få fram den hästen just DE vill ha.

Dessutom måste jag bara få kommentera frågan ni (någon?) ställde till Johan: "Skulle du sätta upp ett gäng turridningsryttare på dina tävlingshästar?".
Frågan borde istället ha varit: "Tror du att dina tävlingshästar hade passat som turridning/familjehästar om de nu inte kommit till dig som tävlingshästar?"

För inte köper man väl ändå en tävlignshäst i full kondition, som är tränad för att prestera på mycket hög nivå, för att rida i skogen och mysa med?

Så. Nu till trådens överskrift.
Jag tror att vi skulle kunna låna en hel del från "de stora brunas" värld :)
Fölvisningar t.ex- finns en uppsjö varje år, runt om i landet. Man får poäng på sitt föl och kan kvala till "Årets Föl". OM man vill- vissa är nöjda med att bara få visa sitt föl.

Sedan tror jag att vi skulle låna deras "3-års test" och göra en egen motsvarighet. Där visas hästarna exteriört och i löshoppning, och kan då blir Klass 1, Klass 2, Klass 3. Att få Diplom smäller lite högre, men då måste hästen göra ett godkänt ridprov, vilket bara går ut på att på en stor volt visa att hästen är ridbar i alla gångarter.

Även här kan man kvala vidare till en massa olika finaler, men det viktigaste är att man får ett "kvitto" på hur en häst är, i domarnas ögon.
Vi skulle ju t.ex stryka löshoppningen, ändra lite på ridprovet och lägga till en tungt vägande temperaments-bedömning också?
Och kanske inte ha det när hästen är tre år :p

Dessutom finns det något som kallas "Stimulans paket" som ni kan läsa om här: http://asvh.se/ston/stimulans.htm
I korthet betyder det att ägarna till de ston som fåt Klass 1 eller högre på 3-års testet kan välja att betäcka stoet med en av de utvalda "Stimulanshingstarna", och får då en massa rabatter och trevligheter.

Dessutom tycker jag aboslut att vi bör införa testryttare på hingstvisningarna igen. Det är OTROLIGT viktigt!
Ta min knäppa häst som exempel- När jag rider, som är van vid honom, kan jag "maskera" hur det känns när jag rider. Skulle någon annan hoppa upp skulle de direkt känna vilken ful fisk han är :angel:
Man behöver inte ens be testryttarna att sätta betyg på vilja och lynne, utan det räcker att de ger hästne ett helhetsbetyg och ett omdöme.
Ger ännu ett "halvblods-exempel" här: (Lånat från ASVH's hemsida, testryttares omdömen om två hingstar):

Omdöme gångarter testryttare: Testryttare 1 (HK): Snabba, kraftfulla rörelser. Ger en mycket bra känsla i trav och galopp. Uppmärksam för hjälperna, blir ibland lite stark. En hingst med bra förutsättningar för framtiden. Testryttare 2 (HS): Höger sida sämre än vänster, går mot bettet. Bra trav. Kunde vara något mer genom kroppen. Behöver mer arbete.

Omdöme gångarter testryttare: Testryttare 1 (HK): Ger en fantastisk känsla i skritt, trav och galopp. Mycket känslig för samtliga hjälper. Mycket lätt i handen. Talang för samling. Testryttare 2 (HS): Mycket fin ridkänsla. En hingst man kan göra vad som helst med. Tre bra gångarter.

Nej, nu ska jag lämna datorn :)
Tillförde kanske inte så mycket EGNA ideér till den här diskussionen, men ändock lånade ideér som kan vara värda att diskutera vidare!

/Ia

Bra idéer tycker jag, utom att jag protesterar mot ett ridprov vid 3 års ålder! Tycker inte det är rätt mot hästen. Jag tror vi har mycket att vinna på en sund utveckling att utbilda duktiga domare som kan exteriör och utgår från det veterinärmedicinska inom andra raser, tex connemara som är känd som en sund ras med bra exteriör eller nordsvensk. Jag hade gärna sett att sådana domare fått utbildning i islandshästens gångarter. Tror de många ggr hade varit mer opartiska samt noggrannare med exteriördelen och med taktrenheten i gångarterna. För jag upplever att det tillåts allför mycket 4-takt i traven och att poängavdragen för detta är för låga. Likaså när det gäller toleransen av passtakt i tölten eller 4-takt i passen.

Knapplån: Vad gäller hanteringsdelen så kräver fölvisningar välhanterade föl och väluppfostrade och välhanterade föl får man genom tidig och korrekt hantering av fölen. Igår gick jag med ett 10 veckor gammalt föl i grimma i drygt 500 m i hagen och hon följde mig snällt fast hennes mamma av någon underlig anledning den här gånen valde att kuta i förväg upp i skogen och utom syn- och hörselhåll till kompisen och hennes föl. Jag blev mycket förvånad att fölungen inte fick panik och försökte sticka eller skrek efter sin mamma. Bra tänkte jag, en självständig häst som följer sin ryttare och inte är bunden av flocken för att fungera utan har ett eget mod. Skulle däremot aldrig planerat att kräva något sådant av ett föl, men mamman gjorde att det blev så. Ville inte släppa den lilla ensam och låta henne förvirrat leta efter sim mamma.

Jag hanterar alla föl från dag 1, men bara några minuter - max en halvtimme per dag. I övrigt går de hos mamma i flocken på lösdrift. Jag har aldrig lyckats föda upp en enda problemhäst eller tråkig häst men däremot massor av pigga och följsamma och lätthanterade hästar som är vana att lyda och växer upp i flock och lösdrift året om. Stona brukar ha en skyggare unghästperiod mellan 1-3 års ålder. Av rent praktiska skäl skiljer jag på ston och hingstar. Jag brukar inte kastrera före 2-3 års ålder och jag brukar inte spara på valacker. När jag har haft valacker så har jag dem bland hingstarna för att det är onödigt att stona får infektioner av betäckande valacker. Täcken använder jag mycket sällan och mina hästar står varken på stall vinter eller sommar, om de inte är skadade eller sjuka. Har hänt jag fått ta in någon häst och sätta på täcke som frusit så den skakat när det är +2 och spöregnat i flera timmar.

Sen hantering ger ökade skaderisker på både folk och fä. Något som är väldigt vanligt är nackskador på hästar som inte hanteras förrän sent. Kampen blir större och krafterna större. Jag begriper inte varför man skall tampas med en ohanterad 4-åring när man kan ha en väluppfostrad fölunge! För den delen är det vanligt att man på Island binder upp fölen på stall hela den första vinterna som föl! för at tde skall lära sig stå uppbundna och lära sig respekt för rep och grimma! Så de är inte så ohanterade som man tror!

Håller med dig angående hästhållningen. Det är viktigt att utgå från att hästen är byggd för rörelse och är ett flockdjur.

Ovan nämnda evenemang är utmärkta, men det gäller också att försöka styra upp så att de anordnas mer fördelat över landet. Här tror jag det är viktigt att ge extra motivation till engagemang. I ett tidigare inlägg talas det om kostnader som vi vill betala för våra hästar - någonstans måste det också finnas ett system som belönar och fångar upp målmedveten uppfödning. Det systemet måste anpassas till att även stimulera bredden i aveln. För närvarande är det bara spetsen som får stimulans vilket kan medföra ökad splittring inom förbundet och bara medför att problemen som börjat uppträda också ökar. (Om någon undrar över vilka problem jag menar, hänvisar jag till Johans inlägg i den här tråden.)

:bow: Håller helt med dig!

Tack! Jo, jag kan väl börja spåna på ngt :)

Sambaengi: Jag motsätter mig inte alls att det inte ska vara ridprov förrän vid fem års ålder, t.ex. Grejen är nog mest att man använder ridprovet i så unga dagar som ett prov för lynnet på hästen. Kan man åka runt några varv på unghästen, eller är den för knasig så det inte går?

När hästen har blivit fem år så är den oftast inriden på riktigt, tränad ett litet tag osv... och hade vi behövt testryttare t.om på "unghästtesten" för att se igenom en tränares maskering av hästen dumheter ;)

Håller HELT med dig om ditt inlägg om fölhantering. SÅ RÄTT SÅ, jag kan bara säga :bow:
Fölvisningarna kräverj u inte såå mkt av fölet... Lastning, grimma, ledas i skritt, springa fritt bredvid mamma :)

Nu ska jag till falsterbo, vi hörs sen!
/Ia

*kl*
Jag förstår inte den strategi som jag fått intryck av förekommer inom centrala SIF. Å ena sidan talas det om att öppna dörrar mot övriga hästvärlden - å andra sidan är det totalt stängt. Varför inte plocka ut russinen ur kakan och plocka bort det som inte passar vår ras för övrigt?

För några år sedan lade jag fram tankar i tidningen Islandshästen angående ett visningssystem med regional förankring och att domarkåren måste genomgå någon form av föryngring. De tankarna diskuterades inte vidare av någon - tyvärr. Jag tror att det är mycket viktigt att göra en förändring av hur avel och uppfödning bemöts offentligt av förbundet. Vi har hållit på på samma sätt under ett antal år - det är nu dags för en förändring.

Storhästsidans system och även de nordiska grannländernas system innehåller godsaker vi skulle kunna ha glädje av.

Samtidigt är det oerhört viktigt att det tas ett gemensamt grepp. Förändringar är något som måste ha stöd inom samtliga utskott för att ge bästa effekt. Som det är nu är det alldeles för åtskilt och uppdelat.

:bow: Jag håller med dig Freyja! Något är ju totalt fel med vårt förbund annars skulle vi sitta på ett avelsmöte och diskutera på ett trevligt och positivt sätt med ett öppet diskussionsklimat på bred front, istället för att tragga på nätet! Men så länge SIF inte vill höra på bred front vad islandsfolket i Sverige vill och inte ens kan publicera den 4 år gamla undersökningen som SIF gjorde i tidningen (Varför? Passade inte resultatet SIFs ledning?) så känns det meningslöst att jobba för sina åsikter i de forumen...

Ridande domare/testryttare borde verkligen återinföras i bedömningssammanhang.
Kan inte en annan rutinerad ryttare rida hästen utan risker och få den att prestera någorlunda så är den varken rätt matchad blup-mässigt (spirit), rätt uppfödd eller rätt inriden och tränad.
Då duger hästen i mina ögon endast som riddjur till sin tränare/ryttare och ska inte avlas på alls, oavsett siffror.

Att släppa igenom knappt ridbara hästar (ridbara av en person) är ingen avel som stimulerar bra avel och uppfödning.

Fler bedömda valacker skulle också vara självklart, men det är idag inte ekonomiskt försvarbart för de flesta. Endast om vi fick in lika många valacker i bedömningssystemet som ston och hingstar skulle jag förlita mig på "systemet". Idag finns det ett mörkertal av avkommor som aldrig visas till föräldradjurens för och nackdel.

Flera bra hästar blir "ridponnier" helt i onödan eftersom det finns ett diskriminerande avelssystem. Här ska moderstamboken stå för reglerna eller det ska räcka med friskintyg.
Idag smalnar aveln för att det finns en rädsla för att låta gemene man tänka själva. Eller så kan man göra som SIF och använda dubbelmoral och låta aveln vara fri på registrerade ston samtidigt som folk inte kan ta samma ansvar för en gårdshingst och dess användning.
Passavgifterna är höga för renrasiga hästar och löjeväckande höga för buskavlade renrasiga hästar. Det finns inga mer kontrollerade och renrasiga hästar än de som registreras i bilaga.
För inte allt för många år sedan släppte man igenom godkända hingstar som inte ens hade känd stam i tre led.

I ren protest mot detta urlöjliga och typiskt svenska förfarande har jag gått ur förbundet.

Visst kan man bedömma och avla på alla bevisat renrasiga och bevisat friska hästar, men det är inte möjligt idag tack vare bilaga och straffavgifter. Om alla fick komma till bedömning på lika villkor skulle det fortsätta bevara bredden i rasen.
Fler bedömningar skulle behövas, gärna året runt och geografiskt spridda.

Marita

:bow::bow::bow: Tack Marita! Jag håller med vartenda ord och om inte reglerna och avgifterna ändras är detta det sista året jag är medlem i SIF! Man får liksom nog av diskriminering till sist! Att ridande domare tagits bort tycker jag också är vidrigt oh motivering att det var för farligt för den ridande domaren är ju egentligen en tecken på de fel du talar om; felaktigt avlat lynne/spirit, felaktig uppfödniing, dålig tillridning. Och sådant skall man inte främja! En häst som inte kan ridas av andra den har inte på en bedömningsplats att göra!

*kl*
Jag förstår inte den strategi som jag fått intryck av förekommer inom centrala SIF. Å ena sidan talas det om att öppna dörrar mot övriga hästvärlden - å andra sidan är det totalt stängt. Varför inte plocka ut russinen ur kakan och plocka bort det som inte passar vår ras för övrigt?

För några år sedan lade jag fram tankar i tidningen Islandshästen angående ett visningssystem med regional förankring och att domarkåren måste genomgå någon form av föryngring. De tankarna diskuterades inte vidare av någon - tyvärr. Jag tror att det är mycket viktigt att göra en förändring av hur avel och uppfödning bemöts offentligt av förbundet. Vi har hållit på på samma sätt under ett antal år - det är nu dags för en förändring.

Storhästsidans system och även de nordiska grannländernas system innehåller godsaker vi skulle kunna ha glädje av.

Samtidigt är det oerhört viktigt att det tas ett gemensamt grepp. Förändringar är något som måste ha stöd inom samtliga utskott för att ge bästa effekt. Som det är nu är det alldeles för åtskilt och uppdelat.

Jag kanske ska förtydliga. Med föryngring av domare, menar jag inte att domarna skulle bytas ut, utan att man skulle säkra tillgången på nya domare och även bygga ut domarkåren, så att möjligheterna till regionala bedömningar/mönstringar skulle öka.
Hur skulle det se ut om man inte satsat på att bygga ut domarsystemet när det gäller tävlingssidan? Hade man arbetat på ett liknande sätt på avelssidan, alltså samordnat utvecklingen i ett tidigt stadie så tror jag inte att klyftorna mellan ridning/avel/uppfödning hade varit så stort som det nu är.

Jag ser också att mitt inlägg kan ge intrycket att jag talar om "vi" som några som kämpar för vad "alla" tycker mot en grupp "dom".

Med "vi" i mitt förra inlägg menar jag alla medlemmar i förbundet. Vi har ett förbund som fungerat på ett visst sätt under ett antal år. Jag tycker att vi nu ska byta kurs lite grand, luta oss tillbaka och tänka efter.

För ett antal år sedan var områdena avel/uppfödning/ridning mer sammansvetsade, mycket antagligen för att SIF inte var lika stort då och personer i styrelsen kunde greppa flera områden. SIF har utvecklats och anpassats till omständigheterna och nu finns det istället utskott för varje område, vilket ju har sina fördelar, men någonstans på vägen har vi tappat anknytningarna till respektive område.

Jag tar verkligen inte avstånd från förbundet. Det är en nödvändighet att det finns ett förbund som kan förvalta islandshästen och sammansvetsa islandshästintresserade människor. Och det gör förbundet, men det finns saker som behöver förbättras.

kort reflektion bara. Jag håller med. Vill man se förändringar och förbättringar är det viktigt att arbeta inom något, särskilt vad beträffar något som islandshästförbundet, som på många sätt är en helt frivillig organisation att delta i. Att ställa sig utanför förbundet, eller att sätta sig på sidolinjen och kritisera, är en personlig möjlighet, men man kan inte förvänta sig så mycket då. Personligen ser jag det som en gemensam resa. Vill man inte åka med är det fullt frivilligt, men man missar en hel del.

Just for the record: det är inte endast avelns inriktning som fått mig att kliva av den sk gemensamma resan.
Av respekt ska jag inte bre ut mig med alla anledningar jag har "fått" (betalat nästan 600 kronor om året för) av förbundet att utträda.

Tack, men nej tack, jag står hellre bredvid numera. Jag har ännu inte saknat eller missat något.

Marita

Senast ändrad av en moderator:

Tack, men nej tack, jag står hellre bredvid numera. Jag har ännu inte saknat eller missat något.
Marita

Det är väl ingen som trugar å tvingar dej att vara med heller. Frivilligt att va medlem...

Men kul att kritisera annat folk och nåt man inte är med i eller hur? :devil:

Jag har varit medlem i sju år och har hela tiden varit kritisk mot en del turer och svängar som förbundet gjort.
Vad beträffar din smiley kan du stoppa upp den där solen inte skiner....
Det har aldrig varit roligt att vara kritisk, det hade varit mycket roligare och varit med i ett vettigt förbund där inte en liten klick styr och tar sig friheten att bryta mot sina egna regler när det tjänar deras syften. Men du är nog inte så insatt i alla turer som har varit, dom kan ingen vettig människa försvara.

Marita

*kl* När det gäller bilagediskussioner och utträde ur SIF finns det säkert trådar som passar bättre att diskutera detta i än den här. Det finns t ex en ganska ny tråd om avgifter och bilaga skapad av Sambaengi.

Kanske ett önsketänkande av mig, men det vore härligt om vi kunde plocka ut positiva delar ur vad som redan finns, och fundera över vad vi ska lägga till för att stimulera till målmedveten avel och uppfödning.

Ett av mina inlägg kunde misstolkas och det var väl bl a det som drog igång det här. Jag har förklarat vad jag menade med mitt inlägg. Kan vi koncentrera oss på ämnet igen?

Det har ju framkommit en del bra saker i den här tråden.
Tex att vi borde ha små lokala bedömningar där vi vanligt dödliga ev skulle kunna våga visa våra hästar.

Förslag är alltid bra, men VEM ser till att genomföra dom?
Stannar det vid en massa förslag här på buke eller är det någon/några som tar tag i det och driver det genom SIF?

Det har ju framkommit en del bra saker i den här tråden.
Tex att vi borde ha små lokala bedömningar där vi vanligt dödliga ev skulle kunna våga visa våra hästar.

Förslag är alltid bra, men VEM ser till att genomföra dom?
Stannar det vid en massa förslag här på buke eller är det någon/några som tar tag i det och driver det genom SIF?

Just det förslaget har jag, som en av många skulle jag tro, lämnat till den nya avelsföreningen och fick ett fint svar att de tänker försöka driva det vidare. Då blir man glad. Fick också lära mig vad det kostar med en regelrätt avelsvisning och det var inte lite vill jag lova. Men en mindre lokal visning vore ju mumma.

OA

Ja, avelsvisningar enligt FEIF-standard, med ett visst antal domare osv kostar en hel del. Dessutom bör man fundera på anläggningskostnader. De kan variera mycket beroende på var man förlägger en visning. Kostnader för hyrboxar osv...

Att sätta upp regler för mindre visningar regionalt, där man "slimmar" bedömningarna, samtidigt som de behåller kvaliteten av FEIF-bedömningar är en väg.

Sedan borde det även finnas möjligheter att komplettera med standarder för mönstringar av hästar där omdömena är "viktigare än själva resultatet". Samtidigt som det finns en standard så att omdömena är korrekta och kommer till nytta så att säga.

Ja, avelsvisningar enligt FEIF-standard, med ett visst antal domare osv kostar en hel del.

Men det är väl inte så farligt?! Det kostar 3 ggr så mycket att regga i bilaga till stambok som tydligen en del anser vara skäligt! Och sedan får man inte avelsvisa de som är reggade där!

Till Johan: SIF har markerat med sina avgifter och med bilaga till stambok att de inte vill ha mina hästar som jag älskar och är väldigt nöjd med. Då hör jag inte heller hemma i förbundet och SIF skall inte få mitt ekonomiska stöd för att driva den linjen och en avelslinje som jag inte gillar då den bara är inriktad på tävling och prestation! För mig är hästarna i första hand levande varelser och personligheter som jag älskar. De är mina vänner, men precis som mina vänner har jag vissa krav, men dock ibte att de måste tillfredsställa mitt ego, min framgång och göra att jag syns i rampljuset! Jag har dem för att njuta och utvecklas tillsammans med och min belöning är att lyckas med att uppleva samhörighet, samstämmighet och kommunikation. Inte ära och berömmelse... Kort sagt, jag är ingen karrriärsmänniska utan värdesätter annat i livet betydligt högre!

Liknande trådar

G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 074
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård