Fortsättning- Stimulera bra avel och uppfödning

Sv: Fortsättning- Stimulera bra avel och uppfödning

möjligheten till att ha mindre bedömningar som är enligt reglementet finns redan. Under ett visst antal hästar räcker det att man har två domare. Sedan om det egentligen är billigare tycker jag är svårt att säga. Men det kan ju förenkla, särskilt i de regioner där det inte blir lika hög beläggning.
Sedan finns det säkert möjlighet att arrangera rådgivande bedömningar, som inte är world fengur kvalificerande. Men det är då viktigt att de ses som rådgivande. Det är nog till exempel bättre att det där snarare delas ut omdömen än poäng som följer den gängse skalan. Det finns annars risk för att det kan förekomma för stora diskrepanser mellan en individuell domares åsikter i en viss typ av situation, och vad som sker vid en bedömning.
Jag tror inte på någon form av regionala kval för de större bedömningarna. Det sliter onödigt på hästarna och blir för kostsamt för hästägarna, som får täcka kostnaderna för en extra helg.
Vad gäller medlem i SIF eller ej så är det som sagt var fullständigt frivilligt. Att ställa sig vid sidan är frivilligt. Men sedan kanske de som är intresserade av att verka inom den existerande organisationens ramar kan få göra det utan att det hela tiden ska ramla in i vaga diskussioner om klickbildning och liknande, diskussioner av den typ som är en av de stora anledningarna till att många människor som är aktiva bara tittar förbi dessa forum utan att engagera sig i diskussioner. Men nog om detta. Det är ingenting som jag kommer att diskutera vidare, utan nöjer mig med att vädra den åsikten en gång till... ideer är roligt.... Kritik bör vara substantiell... Men som sagt var är jag helt ointresserad av att delta i en diskussion kring detta utan slänger helt enkelt bara iväg de här åsikterna och retirerar sedan......

Det respekteras och jag menade också bara slänga iväg åsikterna som en brasklapp varför jag ställer mig vid sidan om. Om SIF motarbetar min avel så får du ju förstå att jag inte är så pigg på attstötta SIF heller. Och det är ju inte bara genom bilaga och registrering. Det som diskuteras här, nämligen visning, får jag inte göra heller i Sverige och jag anser att det hötr hemma i diskussionerna i denna tråd! Än så länge är jag medlem men jag har kämpat både på avelmöten, med insändare, här och på SIF forum och med att diskutera med din far, utan någon som helst respons utan bara viftats bort så jag känner mig bortviftad som medlem så tyvärr är nog deta sista året. Det enda jag kommer sakna är tidningen... Sammanhangen hänger ihop och ordet är dessutom fritt här inom viss ramar som jag försöker följa.

Men det är väl inte så farligt?! Det kostar 3 ggr så mycket att regga i bilaga till stambok som tydligen en del anser vara skäligt! Och sedan får man inte avelsvisa de som är reggade där!

Jag talar inte om anmälningsavgiften för den enskilde. Kostnaden jag syftar på är kostnaden för att arrangera en avelsvisning.

Senast ändrad:

... Sedan finns det säkert möjlighet att arrangera rådgivande bedömningar, som inte är world fengur kvalificerande. Men det är då viktigt att de ses som rådgivande. Det är nog till exempel bättre att det där snarare delas ut omdömen än poäng som följer den gängse skalan. Det finns annars risk för att det kan förekomma för stora diskrepanser mellan en individuell domares åsikter i en viss typ av situation, och vad som sker vid en bedömning.
..

Jag är en stark förespråkare av omdömen, inte för att jag tror att en domare skulle bedöma inkonsekvent på en "rådgivande" bedömning utan för att omdömena i ord gör mer nytta för en "grön" hästägare än siffror.

Vad som är viktigt här är att säkerställa att omdömena ÄR riktiga och får "status" och att det inte blir "inflation" för att det sker regionalt under mer blygsamma förhållanden. Annars kan vi leka rådgivare lite till mans och ingen vet vilket omdöme som gäller...som bäddat för att bygga rykten och fördomar...

..Jag tror inte på någon form av regionala kval för de större bedömningarna. Det sliter onödigt på hästarna och blir för kostsamt för hästägarna, som får täcka kostnaderna för en extra helg.
..

Nej, inte ska det införas kval för att få delta i FEIF-bedömningarna, det tror jag liksom du skulle kunna bli en broms, i alla fall för de vana visarna. (Jag tror inte heller att det var tanken att det skulle vara kval för FEIF-bedömningarna) Sedan skulle iofs kval kanske innebära att det blir mer frekventa visningar ute i landet, men jag tycker inte att man ska titta efter lösningar som bromsar utan som stimulerar rätt över, på flera nivåer.

Däremot tror jag att det skulle bli en fin stimulans vid föl- och unghästmönstringar att införa en möjlighet att "gå hela vägen till final" för de uppfödare/hästägare som vill. Och ska något sådant kunna genomföras, måste det finnas ett regelverk och en ram för hur en mönstring ska utföras och bedömas.

Jag är en stark förespråkare av omdömen, inte för att jag tror att en domare skulle bedöma inkonsekvent på en "rådgivande" bedömning utan för att omdömena i ord gör mer nytta för en "grön" hästägare än siffror.

Vad som är viktigt här är att säkerställa att omdömena ÄR riktiga och får "status" och att det inte blir "inflation" för att det sker regionalt under mer blygsamma förhållanden. Annars kan vi leka rådgivare lite till mans och ingen vet vilket omdöme som gäller...som bäddat för att bygga rykten och fördomar...

Omdömen gör nytta för alla, inte bara för gröna hästägare! Jag tycker det är värdelöst att titta på en hingsts bedömning och se att den har 8,5 för tölt. Varför? Jo jag vet ju inte om det beror på en ren, taktfast tölt med moderata lyft, en sådan jag vill ha, eller om den beror på enorma lyft men varit lite travtaktig eller passtaktig. Jag vet inte om domaren bedömt enbart efter frambensaktionen eller om det faktiskt varit en domare som liksom jag själv premierat bakbensaktion och bärighet. Jag vet inte heller om hästen burit sig själv i korrekt form eller om ryttaren burit framdelen och hästen gått med sänkt rygg. Så när jag väljer hingst måste jag antingen rida eller åtminstone se hästen i aktion och helst se dess naturliga förutsättningar i hagen också! Samma sak med de andra gångarterna. Jag vill ha en bra och framför allt taktren trav. Det skall vara ren 2-takt, inte fyrtakrit. Galoppen skall var rent 3-taktig, inte 4-taktig osv. Och dessutom vill jag se detta utan tyngdboots tack!

Om jag visar en ung häst vid handen vill jag ha samma omdömen om hästen är taktfast, har bra undertramp, bär sig bra själv, visar bra förmåga till en samling och kontroll på kroppen osv. En unghäst skall vara smidig, lösgjord, röra sig med lätthet och ha bra kontroll på sin kropp vilket den har om den samlar sig och använder bakdelen mycket istället för att rulla på framåt med stora steg därför att den är framtung och måste upprätthålla balansen. En sådan häst musklar sig naturligt och det är betydligt lättare att få en häst att länga steget än att lära den samla sig om den inte har det naturligt! Så har man också konstaterat bland halvbloden att de hästar som får bra på 3-årstesten för sitt stora steg, egentligen är hästar som rullar på för att hålla balansen och de är inte dem man ser på Grand Prix sedan, utan det är de som samlade sig men inte tog så stort steg som unghäst. Så omdömen är något jag verkligen vill ha och jag anser att man inte skall tillåta endast en siffra utan det skall vara tydliga omdömen som motiverar varenda siffra på en bedömning! Det var betydligt tydligare förr! Och jag saknar ridande domare. Det skall stå klat och tydligt i reglementet för att visa en häst att den skall kunna ridas av ridande domare utan risk att denna skadas, annars har inte hästen på en bedömning att göra!

Liknande trådar

G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 074
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård