Sv: Fortsättning- Stimulera bra avel och uppfödning
*Knapplån*
Nu tänker jag slänga mig huvudstupa in i den här debatten!
För det första tänker jag inte diskutera tävlingshäst/skogsmulle frågan mer, förutom det här: Vi ska ha en mångfald inom aveln, men en BRA mångfald. Temperament, gång och sundhet måste vara ledprd- sedan är folk fria att "mixa och matcha" hur de vill för att få fram den hästen just DE vill ha.
Dessutom måste jag bara få kommentera frågan ni (någon?) ställde till Johan: "Skulle du sätta upp ett gäng turridningsryttare på dina tävlingshästar?".
Frågan borde istället ha varit: "Tror du att dina tävlingshästar hade passat som turridning/familjehästar om de nu inte kommit till dig som tävlingshästar?"
För inte köper man väl ändå en tävlignshäst i full kondition, som är tränad för att prestera på mycket hög nivå, för att rida i skogen och mysa med?
Så. Nu till trådens överskrift.
Jag tror att vi skulle kunna låna en hel del från "de stora brunas" värld
Fölvisningar t.ex- finns en uppsjö varje år, runt om i landet. Man får poäng på sitt föl och kan kvala till "Årets Föl". OM man vill- vissa är nöjda med att bara få visa sitt föl.
Sedan tror jag att vi skulle låna deras "3-års test" och göra en egen motsvarighet. Där visas hästarna exteriört och i löshoppning, och kan då blir Klass 1, Klass 2, Klass 3. Att få Diplom smäller lite högre, men då måste hästen göra ett godkänt ridprov, vilket bara går ut på att på en stor volt visa att hästen är ridbar i alla gångarter.
Även här kan man kvala vidare till en massa olika finaler, men det viktigaste är att man får ett "kvitto" på hur en häst är, i domarnas ögon.
Vi skulle ju t.ex stryka löshoppningen, ändra lite på ridprovet och lägga till en tungt vägande temperaments-bedömning också?
Och kanske inte ha det när hästen är tre år
Dessutom finns det något som kallas "Stimulans paket" som ni kan läsa om här:
http://asvh.se/ston/stimulans.htm
I korthet betyder det att ägarna till de ston som fåt Klass 1 eller högre på 3-års testet kan välja att betäcka stoet med en av de utvalda "Stimulanshingstarna", och får då en massa rabatter och trevligheter.
Dessutom tycker jag aboslut att vi bör införa testryttare på hingstvisningarna igen. Det är OTROLIGT viktigt!
Ta min knäppa häst som exempel- När jag rider, som är van vid honom, kan jag "maskera" hur det känns när jag rider. Skulle någon annan hoppa upp skulle de direkt känna vilken ful fisk han är
Man behöver inte ens be testryttarna att sätta betyg på vilja och lynne, utan det räcker att de ger hästne ett helhetsbetyg och ett omdöme.
Ger ännu ett "halvblods-exempel" här: (Lånat från ASVH's hemsida, testryttares omdömen om två hingstar):
Omdöme gångarter testryttare: Testryttare 1 (HK): Snabba, kraftfulla rörelser. Ger en mycket bra känsla i trav och galopp. Uppmärksam för hjälperna, blir ibland lite stark. En hingst med bra förutsättningar för framtiden. Testryttare 2 (HS): Höger sida sämre än vänster, går mot bettet. Bra trav. Kunde vara något mer genom kroppen. Behöver mer arbete.
Omdöme gångarter testryttare: Testryttare 1 (HK): Ger en fantastisk känsla i skritt, trav och galopp. Mycket känslig för samtliga hjälper. Mycket lätt i handen. Talang för samling. Testryttare 2 (HS): Mycket fin ridkänsla. En hingst man kan göra vad som helst med. Tre bra gångarter.
Nej, nu ska jag lämna datorn
Tillförde kanske inte så mycket EGNA ideér till den här diskussionen, men ändock lånade ideér som kan vara värda att diskutera vidare!
/Ia