Fortsättning- Stimulera bra avel och uppfödning

Sv: Fortsättning- Stimulera bra avel och uppfödning

Johan och Freyja - ni två bord skriva ett inlägg till Islandshästtidningen och väcka upp tankar hos enskilda stoägare och hingsthållare/ägare med flera. Alla de här tankarna är intressanta och bör vara till gagn för dem som inte är här och läser.

Tror också att det skulle bli mer tyngd bakom det hela om du hade Johan med dig:idea:
Tror helt och fullt på projektet!

En annan sak som är viktig är att på olika sätt uppmärksamma bra svensk avel och uppfödning mer än vad den gjorts under årens lopp. Och då menar jag jämnt över. Spetsen får ju uppmärksamhet, men även de som lyckas lite i skymundan behöver få en viss uppmärksamhet, annars blir det tungt i längden.

Bara en sådan sak som att hästens hela namn finns med i resultatlistor och under bilder. För några år sedan var detta mycket dåligt genomfört och jag hade då kontakter med SIF´ styrelse om vikten av att ha en policy för bildtexter och publikationer. Jag tycker det har blivit mycket bättre, namnen skrivs oftare ut och även stammen, men det skulle kunna bli ännu bättre inom en del områden. Gårdsnamnet är ju en form av varumärke.
Det är också av betydelse att hästens båda föräldrar anges, inte bara fadern.
Gårdsnamnen skulle kunna ges större vikt och man skulle kunna införa en "kvalitetsstämpel" för uppfödningsförhållanden kopplade till gården. Jag tror att föreningen Idunn har sådana funderingar och planer.

Tror också att det skulle bli mer tyngd bakom det hela om du hade Johan med dig:idea:
Tror helt och fullt på projektet!
Undrar vad Johan själv säger om det ;)

Men jag är övertygad om att det finns många personer runt om i Sverige som vill utveckla avel- och uppfödningsförhållanden generellt sett. Det gäller bara att kunna samordna det. Det finns ju många starka viljor fulla med målmedvetenhet, vilket jag tror är en av grundförutsättningarna för att orka hålla på med avel och uppfödning. För det är mycket arbete och engagemang som krävs.

Har du pratat med folk inom Idunn? Kanske ni kunde göra något ihop?

Ja vad säger Johan?!!!

Att jag försöker komma iväg på SM... Skämt åsido finns det många som har kapacitet5 att driva saker. Idunn kommer nog att bli en bra kraft

Jo, Idunn kan nog i framtiden driva en del saker, men fortfarande behövs det en policy och målinriktning, en sammanfogande princip som utformas i utskotten/SIF´s styrelse.

Och jag får intrycket av att samtänkandet skulle kunna vara större mellan utskotten.
En del beror på tidsbrist (och det har jag stor förståelse för, det är ju ett ideellt förbund), annat av att man går på i gamla spår och nischerna består (vilket jag har lite mindre förståelse för).

Jag vill veta vilka hästar som inte är hållbara ur toppaveln,du återkommer till det hela tiden.

Alla som får spatt anser jag inte vara hållbara och sunda tex och jag har inte nämnt det tillsamans med toppavel eller nämnt något, jag pratar bara om vad som är viktigt. En annan sak jag reagerat på är att en veterinärmedicinsk defekt som svanhals kan få höga poäng exteriört, fast den försvårar en god hållning på nacken och gärna gör at thästen arbetar fel och för högt med nosen och sänker ryggen. Det anser inte jag befrämjar god hälsa och hållbarhet. Mig veterligt är islandshästen den enda ras som inte får nedslag på en sådan halsform utan tvärtom, bara för att halsen är lång och smal!!! Då upplever jag det som att man främjar lättbyggdhet och långa smala halsar in absurdum utan att ta hänsyn till veterinärmedicinska aspekter. Bara ett exempel.

Som jag skrev i "askurtråden" tycker jag att vi ser en hel del ganska illa underbyggda påståenden här och där, bl. a i detta forum. En del av dem har med de högpresterande hästarna att göra. Typen anses generera bristande hållbarhet och ett stressigt lynne verkar vara en självklar del i kakan. För min del ser jag ett likhetstecken mellan att förmå att prestera på en hög nivå under en lång period och både hållbarhet och lynne. Jag ser hästar passera förbi mig i en bred ström, och kan inte se detta. Däremot ser man ett tydligt samband mellan användning och hållbarhet....

Mycket är nog också missförstånd. Jag tror inte någon anser att alla topphästar är lättbyggda, heta, svårridna, ohållbara osv. Men tyvärr så har andelen svåra hästar ökat de sista 10 åren medan de verkliga familjehästarna, dvs de som klarar ta hand om en handikappad ryttare eller ett barn tex, är en stor bristvara. Här handlar det om att möta efterfrågan och det för avlarnas bästa om de skall få avsättning för det de avlar. Annars håller jag med om att användningen av hästen på påverkar hållbarheten avsevärt. Det tycker jag försäkringsbolagen har bra statistik och tyvärr så har premierna på islandshästarna stigit kraftigt och de ligger inte längre 1:a i sundhet, men det har vi diskuterat tidigare. Sämst ligger halvbloden till i skadestatistik och premier. Glöm inte att felaktigt temperament också ökar skaderisken men det gör även en hårdare användning med högre prestationskrav.

Jag märker ju själv vad jag säljer lättast. De lugnaste hästarna med hyfsade och rena men inte toppgångarter är mycket mer lättsålda än de med riktigt bra gångarter, bra lynne men som inte passar som familjehäst. För det är ju bara en liten klick av de toppavlade som blir topphästar och det är dem som tävlingsfolket söker. Det andra är en restprodukt och skall det finnas avsättning för dem så gäller det verkligen att de har ett mycket lämpligt temperament. Och då bör man resonera som Gunnar Árnason och bara avla på det bästa av lynne för då får man lätt att sälja allt man föder upp, även om det inte är toppresterande!

Det är en enorm överproduktion på medelbra hästar men som kräver erfarna ryttare och det är ingen speciellt gångbar produkt. Här handlar de om att förebygga och sas mota Olle i grind och anpassa aveln efter det som efterfrågas. De flesta tävlar inte och de flesta har inte råd med 4 hästar utan 1 eller möjligen 2. Då skall hästen kunna vara både nybörjarhäst, viktbärande och ändå vara utvecklande och pigg att rida för en den mer erfarne familjemedlemmen.

Det betyder att hästen måste ha ett mycket gott hjärta, vara anpassningsbar, ha naturligt lätt för rena grundgångarter och tölt, den måste vara lättränad i såväl gångarter som ur samarbetssynpunkt därför att ju mer träning som krävs ju dyrare blir den färdiga hästen att producera och marknaden ser till resultatet, inte vägen dit. Den är inte beredd att betala extra bara för att hästen krävt en lång tids träning! Här gäller det att avla rätt på naturlig bärighet och balans i såväl kropp som själ! Och det är ju inget som är motstridigt vad man söker hos en topphäst men tyvärr ställer många uppfödare för låga krav på avelsdjurens lynne och naturliga anlag och ser bara vad som går att få fram i slutändan av bensprattel efter lång tids träning och/eller låter sig förblindas av exteriör och blup!

Så jag anser inte att kraven är oförenliga på en tävlingshäst och familjehäst, men få uppfyller kraven på både och. Det finns en hel del som felannonseras också. Man kallar en häst för tävlinghäst fast egentligen är det en medelmåttig men het häst som är svårriden, likaså kan man kalla en häst för familjehäst bara för att den har sämre gångarter men den har dessutom ett klart olämpligt lynne som familjehäst. I båda fallen är det lynnet som är det största problemet när det gäller försäljning.

En häst med ett hjärta av guld går alltid att sälja även om den bara är 3-gångare. Den är kanske dessutom den lämpligaste för ett litet baran som då inte behöver hålla reda på en fjärde eller femte växel utan får en "automatväxlad" 3-gångare och kan koncentrera sig mer på sin egen kropp och att lära. Tolka nu inte detta fel för det är inget jag eftersträvar men jag vet vad som funkar på ridskolor och turridningar. En het och svår häst skall däremot vara förbaskat bra tävlingsämne för att någon skall intressera sig för den och kräver då en erfaren ryttare, men även en sådan brukar föredra en mer lättriden häst.

Kontentan blir att om vi inte skall hamna i samma sits som halvblodsaveln så måste vi se till att uppfödarna tänker på lynnet i första hand och att både hingstar och ston med mindre bra sådant utesluts som ett alternativ i aveln. Det finns ingen anledning att avla på prblemhästar varken av fysisk eller psykisk natur! Tyvärr så sker detta, främst med ston. Det som är problem att rida använs tyvärr inte så sällan i avelsboxen, istället för att slakta hästen eller bara låta den gå och skrota. Det vore trevligt om hingstägare kunde tacka nej till den inkomst ett sådant sto ger och istället tänka mer på det långsiktiga resultatet!

Kvalitet är i första hand en samarbetsvillig, trevlig häst som är lämplig att hanteras av människor, som är frisk, sund, hållbar och utan veterinärmedicinska defekter samt lättränad och smidig med lätt för egen bärighet, samling, balans och rena gångarter. Sedan är det ointressant om den har en lång och smal hals eller kort och tjock, är kraftigt byggd eller lättbyggd, högbent eller kortbent, så länge den klarar sin uppgift och passar sin ryttare!

Senast ändrad av en moderator:

Återigen så tror jag på stimulans, möjlighet att få bekräftelse på att uppfödaren/hästägaren är på rätt väg.

Likaså går det att göra mycket på utbildningssidan.

Avel, sport, fritid, utbildning och PR måste följas åt och ständigt leta efter samarbetsmöjligheter och nya vägar.

Tack :bow: Nu kan det kanske bli lite fler Askur bäbisar i olika åldrar på Askurs tråd :D

Här är en länk till "Vem avlas det för".
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=785153

Idags läget tycker jag alla vill att man ska avla fram tävlingshästar men alla har faktiskt inte kapacitet för att klara av att rida de hästarna.

Återigen så tror jag på stimulans, möjlighet att få bekräftelse på att uppfödaren/hästägaren är på rätt väg.

Likaså går det att göra mycket på utbildningssidan.

Avel, sport, fritid, utbildning och PR måste följas åt och ständigt leta efter samarbetsmöjligheter och nya vägar.

Av vem? Som det är nu är målet högbenta, lättbyggda sporthästar med smala och långa halsar och alla etablerade domare dömer utifrån det! När det då inte är det jag vill avla utan en bra allroundhäst som passar de flesta och även handikappade, tyngre ryttare, rehabträning, turridning, barn osv, där lynne och temperament samt mjuka rena gångarter är högsta prioritet, inte höga lyft och mycket vilja mfl sporthästegenskaper. Se inlägget ovan också med hänvisning till en länk, "Vem avlas det för egentligen". Ett citat från ett inlägg i tråden som passar lika bra på SIF som på ASVH "Märkligt egentligen att man enligt ASVH ska avla hästar för Malin Baryard och co. medan majoriteten köpare vill ha Brunte med trevliga gångarter och lugnt temperament." Vi är på väg att göra samma sak inom svensk islandshästavel som gjorts inom ASVH. Det är tävlingsinriktad avel och jag ställer inte upp på det!

Personligen känner jag att har man kunskap och ett mål själv samt en bra veterinär som kan häst, och jag har en av landets bästa, så är det bättre när det gäller det egna avelsurvalet. Jag är helt enkelt så trött på den ensidiga inriktning som svensk islandshästavel med mål enligt SIF innebär i praktiken. Vi är många nu som går våra egna vägar. Och ju mer SIF tjatar om högpresterande högblup-hästar och vilka djur man skall avla på, ju mer anti blir man. Det dröjer nog inte länge förrän det finns en ny förening, även om den inte kommer godkännas av FEIF som islandshästförening. Det går ju att kalla det något annat och avla på rena islandshästar ändå... Nordisk tölthästförening tex. För det är ju ändå härifrån de en gång kommit när vikingarna tog dem med till Island och nu har de kommit hem igen!

Bra avel och uppfödning, vad är det då? Är det avel som täcker många människors behov, eller är det en avel som bara täcker dina behov?
Din åsikt är att det endast kommer sk sporthästar ur dagens avel, den åsikten delar inte jag med dig och inte många andra heller. Säkert kan du få stöd för den åsikt hos en del, men frågan är om du får det från majoriteten, det tror inte jag däremot.

Så fort en häst visar på rörelser och eller gång, verkar du slå bakut och anse den som en sk sporthäst. Menar du då att en vad du anser som familje häst inte får besitta dessa vad jag kallar för kvaliteter?

Vad är det som hindrar en sådan häst från att vara en familjehäst om den som pricken över I:et dessutom har en godmodigt lynne, är lättriden och lätt hanterlig?

Att avla fram en sådan häst är förmodligen inte någon match, men det som kan ge problem är att hitta någon som kan förvalta allt detta på ett bra och rätt sätt. Det är som med allt annat, underhåller man inte det, så försvinner även bra saker sakta med säkert.Med förvalta för att göra saken så tydlig som möjlig, menar jag inte enbart en bra ryttare. När man har med hästar och göra så får man se till en helhet, och inte enstaka delar som te x ridning. Den är inte allt, för en bra ridhäst får man inte enbart genom bra ridning. Den måste fodras rätt, den måste få rätt hovvård, osv osv.

Av vem? Som det är nu är målet högbenta, lättbyggda sporthästar med smala och långa halsar och alla etablerade domare dömer utifrån det! När det då inte är det jag vill avla utan en bra allroundhäst som passar de flesta och även handikappade, tyngre ryttare, rehabträning, turridning, barn osv, där lynne och temperament samt mjuka rena gångarter är högsta prioritet, inte höga lyft och mycket vilja mfl sporthästegenskaper. Se inlägget ovan också med hänvisning till en länk, "Vem avlas det för egentligen". Ett citat från ett inlägg i tråden som passar lika bra på SIF som på ASVH "Märkligt egentligen att man enligt ASVH ska avla hästar för Malin Baryard och co. medan majoriteten köpare vill ha Brunte med trevliga gångarter och lugnt temperament." Vi är på väg att göra samma sak inom svensk islandshästavel som gjorts inom ASVH. Det är tävlingsinriktad avel och jag ställer inte upp på det!

Personligen känner jag att har man kunskap och ett mål själv samt en bra veterinär som kan häst, och jag har en av landets bästa, så är det bättre när det gäller det egna avelsurvalet. Jag är helt enkelt så trött på den ensidiga inriktning som svensk islandshästavel med mål enligt SIF innebär i praktiken. Vi är många nu som går våra egna vägar. Och ju mer SIF tjatar om högpresterande högblup-hästar och vilka djur man skall avla på, ju mer anti blir man. Det dröjer nog inte länge förrän det finns en ny förening, även om den inte kommer godkännas av FEIF som islandshästförening. Det går ju att kalla det något annat och avla på rena islandshästar ändå... Nordisk tölthästförening tex. För det är ju ändå härifrån de en gång kommit när vikingarna tog dem med till Island och nu har de kommit hem igen!

Håller fullständig med :bow::bow:

Bra avel och uppfödning, vad är det då? Är det avel som täcker många människors behov, eller är det en avel som bara täcker dina behov?
Din åsikt är att det endast kommer sk sporthästar ur dagens avel, den åsikten delar inte jag med dig och inte många andra heller. Säkert kan du få stöd för den åsikt hos en del, men frågan är om du får det från majoriteten, det tror inte jag däremot.

Så fort en häst visar på rörelser och eller gång, verkar du slå bakut och anse den som en sk sporthäst. Menar du då att en vad du anser som familje häst inte får besitta dessa vad jag kallar för kvaliteter?

Vad är det som hindrar en sådan häst från att vara en familjehäst om den som pricken över I:et dessutom har en godmodigt lynne, är lättriden och lätt hanterlig?

Att avla fram en sådan häst är förmodligen inte någon match, men det som kan ge problem är att hitta någon som kan förvalta allt detta på ett bra och rätt sätt. Det är som med allt annat, underhåller man inte det, så försvinner även bra saker sakta med säkert.Med förvalta för att göra saken så tydlig som möjlig, menar jag inte enbart en bra ryttare. När man har med hästar och göra så får man se till en helhet, och inte enstaka delar som te x ridning. Den är inte allt, för en bra ridhäst får man inte enbart genom bra ridning. Den måste fodras rätt, den måste få rätt hovvård, osv osv.

Bra avel är det som täcker de flestas behov givetvis och jag är tvärtemot dig övertygad om att majoriteten vill ha det jag vill ha och jag har inte pratat ett skit om att de skall ha dålig gång och vara markbundna någon gång! Det är som vanligt du som gör den tolkningen av en allroundhäst, hur nu det kan vara en bra allroundhäst??? Jag vill som jag skrivit många, många, många ggr, ha en bra gång men jag skiter i exteriören så länge hästen är frisk och sund utan veterinärmedicinska fel och visar att den har en bra exteriör genom sin lätthet för samling, bärighet och bra gångarter. Du hittar ingen hos mig i avel med under 8 i grundgångarter och tölt! 2 av mina 3 avelsston skulle få 9 på traven och det är för mig en viktig gångart som jag värdesätter högre än pass. Ja det är egen bedömning efter att ha visat en islandshingst och jämföra med honom för de flesta hos mig har bättre steg än vad han visade och är lika taktrena precis som han var och som det står i bedömningen också. Så lägg ner det där att jag vill avla dåliga hästar! Men mina 8or ligger på betoningen mjuka, taktrena och vägvinnande, inte på lyft!

Och flera ggr har jag sagt att det inte bara kommer sporthästar, men ändå är hästar som kan ridas av alla och som har kombinationen bra gångarter enligt ovan definition och lätt för dem samt det gudomliga samarbetsvilliga lynne som så många vill ha, en bristvara. Vad är det för fel i ett sådant temperament? En av Islands främsta avlare, Gunnar Árnason framhäver vikten av det temperamentet och att inte avla på sporthästar som inte har ett lynne som passar de flesta ryttare. Och det gör många på Island!

Så din uppfattning om vad som är mitt mål är som vanligt helt åt skogen! Så går det när man försöker läsa mellan raderna vad andra vill! Jag är trött på att förklara detta om och om igen för dig så jag hoppas det går in i skallen den här gången att jag vill ha bra gångarter men inte är ute efter att de skall det lyft som krävs för att vinna SM, för det är inte en mjuk tölt, vilket även erkända ryttare erkänner! Det jag inte gillar är att det avlas för mycket på alltför heta hästar och mycket vilja för att de skall passa till alla ryttare. Och det märks redan på fölen att de inte är ett ämne för att bli familjehäst.

Min erfarenhet är att man kan bara förvalta det fölet föds med väl eller förvärra det. Den färdiga hästen blir inte bättre än sina gener varken i gångarter eller huvud. Johan H skrev ju också att han inte trodde på att träna bort känsligheten för att hästarna skall passa som familjehäst. Det går inte att göra familjehäst av en het häst och sälja den med rent samvete. Om inte hästen föds med godmodighet och samarbetsvilja så kommer alla att ha en kamp med den hästen som de måste vinna för att den skall samarbeta, något som en familjehäst inte skall ha i sina gener! Och här pratar vi inte sporthästar utan vi pratar lynne och olämpliga avelshästar! Det är skiljt från gångarterna egentligen.

Gunnar Árnason lägger så stor vikt vid lynnet att hans hästar fungerar för de flesta, trots hög blup och stor gång! Det är det tänket jag är ute efter och det är mer utbrett på Island än i Sverige och framför allt gäller detta stona! Halvblodets problem kommer mycket av att svårridna ston satts i avelsboxen för "hon har ju så bra exteriör och bra gångarter". Men även med den snällaste hingst kommer ½ av avkommorna att bli som sin mor! Vi ser alldeles för lätt på stoets kvalité i Sverige och koncentrerar hos på hingstarna, fast det är stoet som faktiskt har den största betydelsen för avkomman! Dessutom premierar islänningarna en mjuk gång mer än vad vi gör i Sverige. Är det inte en av islandshästens viktigaste egenskaper och som besjungs i Islands visor om den otroliga, mjuka och säkra gången. Jag har ridit ett antal hästar, främst 4-gångare, med riktigt bra steg och lyft, och de är allt annat än mjuka och kräver pga av sitt steg en hel del ridning så de är inte lättridna heller. Lägg till viljan och glöm att det är en häst som passar de flesta! Sådana pärlor finns och de skall vi definitivt ha i aveln, men de är tyvärr alldeles för sällsynta på marknaden, antagligen beroende på att de är sällsynta i avelsboxarna...

*kl*
Jag tycker vi ska släppa den där nischdiskussionen ett tag och den tråkiga indelningen av islandshästen i sporthäst/familjehäst/brukshäst.

Varför inte börja med att ge "vanliga" uppfödare och "vanliga" hästägare en chans att få visa upp sina hästar - att komma bort från den låsta situation som det faktiskt är nu på många håll. För tjugo år sedan var det mindre låst än det är nu.

Det behövs verkligen möjligheter för hästentusiaster att få visa sina hästar, få utlåtanden om deras gångarter, gångrenhet och exteriör.

Jag stöter ofta på människor, engagerade och som vill lära sig, men som har fått en del om bakfoten (enligt min åsikt och erfarenhet - javisst det kan jag ju inte förneka, samtidigt som jag inte nedvärderar dem för det). Dessa människor är utlämnade till att lita på rykten belagda med fördomar, både "positiva" och "negativa" och saknar ofta möjligheter att i någonlunda geografisk närhet skaffa referensramar.

Kunskap, erfarenhet och referensramar ökar möjligheten att själv sätta upp ett vettigt avelsmål som fungerar för uppfödaren själv. Och hästägaren eller den blivande hästägaren kan skapa sig en ordentlig bild om vad han/hon egentligen ska ha för typ av häst.

En av Islands främsta avlare, Gunnar Árnason framhäver vikten av det temperamentet och att inte avla på sporthästar som inte har ett lynne som passar de flesta ryttare.

Jag känner Gunnar personligen, så jag vet hur han tänker. För mig är lynnet också A och O, de som känner mig och valet av de hingstar jag gjort vet att grunden för valet ligger på lynnet och sen även allt annat förstås. Till skillnad mot dig vil jag inte försaka något, varken gång eller lynne jag vill liksom ha allt och lite till.

Lägg till viljan och glöm att det är en häst som passar de flesta!

Behöver nödvändigtvis inte betyda att den inte kan ridas av merparten, Gunnar A har te x en häst med en vilja bedömd 9 eller 9,5, och kan ridas av otroligt många. Man behöver inte ha så stor kunskap för att klara den hästen, den sköter liksom allt åt ryttaren så vem som helst kan se ut som ett proffs på den.

*kl*
Jag tycker vi ska släppa den där nischdiskussionen ett tag och den tråkiga indelningen av islandshästen i sporthäst/familjehäst/brukshäst.

Varför inte börja med att ge "vanliga" uppfödare och "vanliga" hästägare en chans att få visa upp sina hästar - att komma bort från den låsta situation som det faktiskt är nu på många håll. För tjugo år sedan var det mindre låst än det är nu.

Det behövs verkligen möjligheter för hästentusiaster att få visa sina hästar, få utlåtanden om deras gångarter, gångrenhet och exteriör.

Jag stöter ofta på människor, engagerade och som vill lära sig, men som har fått en del om bakfoten (enligt min åsikt och erfarenhet - javisst det kan jag ju inte förneka, samtidigt som jag inte nedvärderar dem för det). Dessa människor är utlämnade till att lita på rykten belagda med fördomar, både "positiva" och "negativa" och saknar ofta möjligheter att i någonlunda geografisk närhet skaffa referensramar.

Kunskap, erfarenhet och referensramar ökar möjligheten att själv sätta upp ett vettigt avelsmål som fungerar för uppfödaren själv. Och hästägaren eller den blivande hästägaren kan skapa sig en ordentlig bild om vad han/hon egentligen ska ha för typ av häst.

Håller helt med dig det du skriver, men undrar vem som skall bedöma! Kanske är erfarna avlare som du mer lämpade och mer vidsynta vad en bra häst är än domare som strikt följer modet i sin bedömning! Vi behöver mer nyanserade bedömningar som både ser till kvalité och gynnar variation!

Jag är också trött på att så fort man kommer med en åsikt så klassas man in i ett fack! Antingen skall man klassas som tävlingsintresserad och då automatiskt gilla lättbyggda hästar med mycket vilja, eller så gillar man familjehästar och genast så gillar man endast grova, klumpiga hästar med dålig gång! Tala om fördomar! Jag uppfattar det som om du och jag gillar mycket samma typ av häst och har en bred tolerans båda två och det är så jag vill ha islandshästen. Jag vill inte måla in mig i ett hörn med en typ av häst!Själv har jag allt från riktigt grova till lättbyggda hästar, lugnare och de med mer vilja, de med det bästa av lynne och de som fortfarande har ett bra lynne men som jag ändå inte skulle klassa som en idiotsäker familjehäst. De är trots allt inte så vanliga. Och flera av dem skulle kunna bli ganska hyfsade tävlingshästar men jag har inte tid med att flacka runt på tävling och har ingen lust att göra saker halvhjärtat, då får det hellre vara...

Alla har en bra gång och en sund och ridvänlig exteriör, lätt för samling och bärighet för det är sådana hästar jag vill ha och alltså har jag bara köpt in, avlat och sparat sådana. Och mycket av idealet har jag tagit med mig från mna år på "vanliga 3-gångare" för en bra och taktren grundgångart är densamma för mig på en "vanliga 3-gångare" och en bra och sund exteriör för hållbarhet och god bärighet och samling, är också densamma, i alla fall på 4-gångarna, vilka intresserar mig mest! Sedan är det en bra och naturlig tölt som tillkommer och eventuellt en bra pass.

Det är trots allt inte så stor skillnad på vad som är en bra exteriör mellan olika raser och de veterinärmedicinska aspekterna funkar bra som urval på alla raser. En "vanlig ponnydomare" skulle kunna bedöma mycket av exteriören och definitivt grundgångarterna. De hade kanske dessutom varit mer noggranna med takrenheten och satt den högre än vad många avels- och tävlingsdomare gör inom islandshästvärlden för med "vanliga 3-gångare" som referens blir man ibland frustrerad över hur lätt 4-taktig och passtaktig trav slinker igenom och får för höga poäng bara för att hästen sprattlar högt med frambenen! Tycker kraven är lite för låga på takren tölt också. Kanske jag är väldigt nitisk pga min musikaliska läggning men jag vill se taktren harmoni i alla gångarter och sätter det högt!

Jag känner Gunnar personligen, så jag vet hur han tänker. För mig är lynnet också A och O, de som känner mig och valet av de hingstar jag gjort vet att grunden för valet ligger på lynnet och sen även allt annat förstås. Till skillnad mot dig vil jag inte försaka något, varken gång eller lynne jag vill liksom ha allt och lite till.

Behöver nödvändigtvis inte betyda att den inte kan ridas av merparten, Gunnar A har te x en häst med en vilja bedömd 9 eller 9,5, och kan ridas av otroligt många. Man behöver inte ha så stor kunskap för att klara den hästen, den sköter liksom allt åt ryttaren så vem som helst kan se ut som ett proffs på den.

Nu är du där igen! Vad är det jag vill försaka??? Du bara försöker ge mig åsikter jag aldrig skrivit och inte har! Snarare känner jag det som att jag ställer högre krav än vad du gör! Och jag tog just Gunnars uppfödning som ett exempel på att vara ett föredöme eftersom han klarat föda upp en del hästar som fungerar för både och, men du vet lika bra som jag att det finns många som ser mellan fingrarna med lynnet! Jag vägrar att försaka lynnet, sedan får hästen vara hur vacker som och ha hur bra rörelser som helst, men är lynnet inte det rätta kan den möjligen duga som ridhäst men den har inte i avelsboxen att göra!

Herregud det dräller av hästar med medelmåttiga gångarter och ett temperament som kräver erfaren ryttare för att de skall vara "100-%-iga" att rida och som varken passar fritisryttaren eller den som har stora ambitioner på tävlingsbanan, för hästen har inte vad som krävs i varken det ena eller andra fallet! Om nu aveln vore så bra, varför finns det då så gott om dessa hästar?! Jo för att folk ser mellan fingrarna med lynnet på avelshästarna! Om hästen hade ett bra temperament och godmodigt lynne, så skulle den kunna bli en bra häst som passar till allt utom att bli en framstående tävlingsindivid. Men tack vare slarvet med lynnet så blir det en restprodukt som marknaden inte vill ha!

Endast ett fåtal blir topphästar med enorm gång och när man avlar måste man tänka så noga på lynnet så att man även finner avsättning för restprodukten. Såvida man inte tänker sig slaktade flesta... En medelmåttig häst i gångarterna och tom en dålig sådan, men med pålitiligt och godmodigt lynne, kan alltid finna ett hem och vara någons vän men en het häst med mycket vilja som kräver erfaren ryttare, har svårt att få ett bra hem om den inte har en mycket bra kapacitet samtidigt. Det är däremot ingen som tackar nej till en häst som har allt, men hur sällsynta är inte de! Och det är svårt att kombinera en riktigt bra 4-gångstölt tävlingstölt med en mjuk transporttölt. 5-gångarna har lite lättare för det, men de brukar ha svårare för taktrena gångarter och mindre lyft. Så även bland topphästarna är det svårt att få fram en häst som har allt, även om de finns!

Fotnot: Jag har en riktigt lovande 113-blupare efter Fannar frá Audholtshjaleigu så jag har egen erfarenhet av Gunnars avel och är väldigt nöjd med den killen så här långt. Men jag har de som är bättre än han i gång och lynne också med blup under 100 också och efter egen icke godkänd hingst reggad i bilagan! Så vad försakar jag i krav på mina hästar och i min avel??? Du får faktiskt förklara dig!

Vad är det jag ska förklara, min tankegång? Den var väl alldeles väldigt tydlig uppenbarligen, men en sak som genomsyras i dina inlägg är att du verkar tro att den enda tanken som finns inom all avel är gång och hög blup hingst.
Men jag menar nog att du har fel där, hur andra tänker kan jag ju inte svara på. Dock är ju min erfarenhet av dem jag pratat med, lynnet är en mycket viktig aspekt. Att jag sen personligen skulle tänka mig att lägga ytterligare tyngd på den aspekten, är som sagt personlig.
Ridegenskaperna är viktiga, och det är nog grunden för de flesta, oavsett målinriktning på sin avel. Att det kommer fram mycket lättridna hästar ur den aveln råder ju ej heller någon tvivel om, men som jag skrev tidigare så varar inte allt för evigt i de fall man inte underhåller det.

Herregud det dräller av hästar med medelmåttiga gångarter och ett temperament som kräver erfaren ryttare för att de skall vara "100-%-iga" att rida och som varken passar fritisryttaren eller den som har stora ambitioner på tävlingsbanan

Snälla du, den 100% hästen finns inte, kommer aldrig att finnas. Nu vet inte jag vad du lagt för innebörd i 100 %, men så länge vi har med djur att göra så kan man aldrig uppnå 100 %.

För att återgå till det som tråden avser:

samtänkandet och samarbete genom hela SIF behöver komma igång mer och de små uppfödarna som faktiskt tagit fram bra hästar behöver synas.

Vi "små gräsrötter" som har våra hästar i olika former behöver få en chans visa upp oss och våra hästar på ett enkelt sätt och få tips och råd hemma, lokalt med små, lokala bedömningar. Nu finns ju fölbedömningarna och jag hoppas att någon vill utöka till så att stoet kan bedömas då man visar fölet. Kanske var det så, att det här stoet inte var så himla bra att avla på - det är ju kanske så man inte tänkt till själv.

Jag hoppas vi kan fortsätta i den här andan istället :)

Liknande trådar

G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 074
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård