Fortsättning- Stimulera bra avel och uppfödning

Sv: Fortsättning- Stimulera bra avel och uppfödning

Vad är det jag ska förklara, min tankegång? Den var väl alldeles väldigt tydlig uppenbarligen, men en sak som genomsyras i dina inlägg är att du verkar tro att den enda tanken som finns inom all avel är gång och hög blup hingst.
Men jag menar nog att du har fel där, hur andra tänker kan jag ju inte svara på. Dock är ju min erfarenhet av dem jag pratat med, lynnet är en mycket viktig aspekt. Att jag sen personligen skulle tänka mig att lägga ytterligare tyngd på den aspekten, är som sagt personlig.
Ridegenskaperna är viktiga, och det är nog grunden för de flesta, oavsett målinriktning på sin avel. Att det kommer fram mycket lättridna hästar ur den aveln råder ju ej heller någon tvivel om, men som jag skrev tidigare så varar inte allt för evigt i de fall man inte underhåller det.

Snälla du, den 100% hästen finns inte, kommer aldrig att finnas. Nu vet inte jag vad du lagt för innebörd i 100 %, men så länge vi har med djur att göra så kan man aldrig uppnå 100 %.

Förklara vad det är jag försakar i mitt krav på mina hästar jämfört med ditt eget! Jag tycker det snarare känns som jag ställer högre krav på mina hästar!

Nej jag tror inte alla tänker så men tyvärr så när målen diskuteras i SIF så pratar man bara hög blup, höga bedömningar och tävlingsresultat! Jag har hört så många resonera om både ston och hingstar att de vill använda dem i avel trots att de visar på ett lynne/temperament som bara en mycket van och skicklig ryttare kan klara av och flera av även de ryttarna är tveksam till att träna därför att de inte vill ta risken att bli skadade. I samtliga fall har de som argument "en bra stam och/eller hög blup. Och jag retar mig på att folk är så hemmablinda!

Jag är av den åsikten att om man använder en häst i avel som har ett supergott temperament/lynne, men mindre bra gångarter så är det inte ju inte en bra avelshäst givetvis och inget jag själv skulle göra eller eftersträvar, men de som gör det begår ett betydligt mindre fel än de som använder en häst med mycket vacker exteriör med gångarter som slår på tävlingsbanan men med brister i lynne/temperament och som kräver en skicklig ryttare för att kunna ridas någorlunda säkert i alla miljöer.

Det stora felet många gör med ston med ett gott lynne men mindre bra exteriör och gång, på detta forum och inom SIF ofta benämnda som "skithästar", är att man betäcker med en hingst med hetare temperament, vackrare och med bättre gång. Man resonerar som så att stoet kommer balansera hingstens lynne och hingsten stoets gång. Risken är 50% att man istället får en avkomma med hingstens temperaent och stoets gångarter och exteriör!

Vad en sådan stoägare borde göra är att välja en hingst med ett riktigt gott lynne och bra gångarter och exteriör (om man nu skall avla på henne) också minimera risken att man får en avkomma med olämpligt lynne för annat än skickliga ryttare och exteriör och gångarter som är totalt ointressant för den erfarne ryttaren, dvs i stort sett inte gångbar på marknaden! Med en hingst med lika gott lynne som stoet har man stora chanser att få en avkomma med ett lynne/temperament som "alla" kan rida och även om avkomman då får stoets exteriör och gång så är den gångbar på marknaden, om än inte jätteattraktiv, för det är en snäll häst.

Jag satte apostroftecken runt 100% och det är för att markera att det inte finns 100%-iga hästar. Det är brukligt att använda apostroftecken när man vill markera det. Vad jag menar är att hästen kräver en mycket van ryttare för att överhuvudtaget fungera på ett någorlunda tillförlitligt sätt vid ridning och hantering i olika miljöer. En riktigt bra häst skall kunna ridas av både erfarna och oerfarna och i sig själv vara så godmodig och trygg att den är följsam och fungerar i de flesta miljöer på ett så säkert sätt sommöjligt. Det handlar om att minimera riskerna vid ridning och hantering. En ridhäst skall oavsett användningsområde vara "säker" och trevlig att hantera, det vinner alla på, och för att få sådana bör alla som sätts i avelsboxen uppfylla det kravet!

Själv har jag sållat benhårt. Ett drygt 80-tal hästar har passerat min gård, inköpta eller födda hos mig, och ett fåtal har fått stanna kvar som avelshästar. För 10 år sedan tänkte jag mer tävling, hög bedömning och blup, men märkte ganska snart att de flesta inte klarade den typ av häst jag gillade bäst; känsliga med mycket fart i och rejält steg. Men jag behåller inte allt jag avlar, alltså måste jag tänka på vad andra klarar av och vill ha. Då skulle jag kunnna satsa på topphästar med väldigt mycket vilja och tro på att just jag skall lyckas föda upp ultimata tävlingshästar. Jag behöver ju inte ha detta superlynne på en häst som rids av en mycket skicklig beridare. Men konkurrensen är stenhård och av 10 hästar skulle kanske 1 vara intressant för ryttare med ambitioner, om man har tur, och resten vara restprodukt. Om den restprodukten då istället är avlad på djur med mycket gott lynne "som kan ridas av alla", då finns det en marknad och hästen är betydligt mer lättsåld.

Senast ändrad av en moderator:

För att återgå till det som tråden avser:

samtänkandet och samarbete genom hela SIF behöver komma igång mer och de små uppfödarna som faktiskt tagit fram bra hästar behöver synas.

Vi "små gräsrötter" som har våra hästar i olika former behöver få en chans visa upp oss och våra hästar på ett enkelt sätt och få tips och råd hemma, lokalt med små, lokala bedömningar. Nu finns ju fölbedömningarna och jag hoppas att någon vill utöka till så att stoet kan bedömas då man visar fölet. Kanske var det så, att det här stoet inte var så himla bra att avla på - det är ju kanske så man inte tänkt till själv.

Jag hoppas vi kan fortsätta i den här andan istället :)

Jag håller med men ifrågasätter vilka som skall göra bedömningen för jag tror det blir fel om det är vanliga avelsdomare med elittänkande som skall fälla omdömen. Risken är då en alltför enkelspårig bedömning som inte lämnar utrymme åt någon stor variation. Jag är inte riktigt överens med bedömningskriterierna idag. Så jag håller fortfarande på att en islandshäst är en häst och grundprinciperna för exteriören är densamma för alla hästar i avseende vad som är sunt, vad som är en bra byggnad för en bra ridhäst, vad som gynnar samling och bärighet osv. Duktiga hästveterinärer är också fullt kapabla att se hur hästen rör sig, och då pratar jag inte strikt gångarter utan ur sundhet sett. Däremot kan mer utbildning på islandshästens gångarter vara ett behov bland veterinärer. Samtidigt får vi givetvis inte tappa bort rasspecifika detaljer typiskt för islandshästen, men jag strävar efter en mer opartisk bedömning helt enkelt.

Men samtidigt så måste du ju erkänna att egenskaperna hos de högpresterande tävlingshästarna är annorlunda mot familjehästens egenskaper.
De är ofta mycket livliga och villiga 5-gångshästar med starka laterala anlag.
Vilket är de hästar som jag föredrar.
Men i händerna på en ovan ryttare så blir det en het grisepassare av det hela.

Den ovana ryttaren är inte stilla nog för att inte störa den känsliga hästen och inte rutinerad nog till att hålla tölt-takten åt den.
En mindre känslig häst med naturligt god 4-takt i tölten ger dessa ryttare en bättre upplevelse.
Men har i stället ofta inte klippet som krävs för att komma bra till på tävling.

Handen på hjärtat Johan, skulle du sätta en bunt tur-ryttare på dina (tävlings-)hästar och rida ut en sväng med dem?
Och varför då?

Håller helt med dig!

Johan får väl svara själv, men med stor sannolikhet skulle han inte göra det.

Men grejen är ju med och i avel just den enorma bredden man kan få, när man läser många inlägg så ser tankegången bakom dessa rätt enformig ut. Jag ska ta något exempel som ett förtydligande.

En riktigt bra häst skall kunna ridas av både erfarna och oerfarna och i sig själv vara så godmodig och trygg att den är följsam och fungerar i de flesta miljöer på ett så säkert sätt sommöjligt.

Utifrån den här tankegången ställde jag min fråga, vem är aveln till för? Jag anser nog att den kan göras så bred att det finns utrymme för varianter av hästar som tillgodoser olika ryttares önskemål.
Att enskilda stoägare använder sitt mindre bra sto till att ta föl på, och kanske väljer en hingst som inte alls passar stoet. Det beror ju inte på den aveln vi har idag, utan mer på bristen av kunskap eller information. Man kanske har tänkt själv, och inte pratat med någon mera erfaren. Vi har ju idag ett enormt utbud av hingstar, många av dem har ett fantastiskt lynne med otroligt bra ridegenskaper och även i en del fall hög blup men långt ifrån alla.

Att avels index höjs successivt är ju ofrånkomligt, och jag tror faktiskt inte att man ska se på blup med ett rött skynke framför ansiktet. Däremot tror jag inte att att blup ska vara styrande, här måste andra faktorer får råda. Med styrande menar jag det val man gör som stoägare, att man inte stirrar sig blind på just dessa siffror då det finns så mycket annat som bör prioriteras vid valet av hingst.

Man kanske har tänkt själv, och inte pratat med någon mera erfaren.

Tack, men jag anser mig nog kunna tänka just själv.
Och jag har tagit reda på fakta innan.
Jag har t.o.m. använt både BLUP och kontrollerat blodslinjer innan jag tillverkade "skräpet".
Allt för att minimera skadan av det statistiska färgexperimentet.

Och jag har nu 4 silverfärgade unghästar med "röda" papper - så skjut mig!

Jag kan ändå inte se vad hot annan avel än högBLUPavel skulle utgöra?
Friska och väl fungerade hästar borde ju nedärva just egenskaperna att vara friska och väl fungerade för det arbete de förväntas utföra.
Egenskaper som lättskötta och okomplicerade är också viktiga.

Andra motsäger sig själva i debatten genom att i ena stunden skriva att avel på topphästar ger familjehästar och att bra lynne också är önskvärt på topphästarna och i nästa inlägg tycka att följande påstående ger en ensidig avel:

citat "En riktigt bra häst skall kunna ridas av både erfarna och oerfarna och i sig själv vara så godmodig och trygg att den är följsam och fungerar i de flesta miljöer på ett så säkert sätt sommöjligt." slut citat.

Ovanstående är Gunnar Árnasons egna ord om sitt avelsmål för övrigt och jag begriper inte vitsen med att avla på hästar som är en utmaning i lynne och temperament att rida! Det är ju bara rena tonårstrotset att visa sig på styva linan att man vågar och klarar av sådana hästar, men det har inte med eftertänksam, förnuft och avel att göra! Eller menar du att folk som har detta som avelsmål skall uppmuntras???!!!

Jag tycker att ett svårt temperament det är en lika stor defekt som eksem och ja det behövs upplysas/utbildas om vilka risker det innebär och vilka konsekvenser det får att avla fram en sådan häst och sedan försöka sälja den. Många ggr far just dessa hästar mer illa och hamnar ofta hos en tuff ryttare som inte sällan brukar våld för att "få ordning" på hästen. Sedan är det inte omöjligt att den säljs oseriöst som problemfri till någon som bara uppfattar hur hästen är vid provridningen och inte har en aning om hästens historia, som tyvärr ofta visar sig på ett för ryttaren farligt sätt inte sällan ett par veckor eller månader efter hemkomsten.

En av mina fd grannar hittades medvetslös i en blodpöl med en spricka i skallbenet då hon köpt en sådan islandshäst. Hästen såldes sedan, mot provision, vidare till en annan familj, som familjehäst (!), av samma som sålt hästen till fd grannen! Jag red den hästen själv på kurs för Atli Gudmundsson och han såg och kände direkt vad hästen gick för (han provred den själv), trots att den uppförde sig väl i ridhuset och sade till mig att jag vara modig som vågade rida en sådan häst och berömde att jag klarade den. Men vad är det för kul att rida enhäst som man aldrig kan lita på och slappna av på? Om någon vill ha en sådan ridhäst, så är det upp till dem, men man sätter inte en sådan häst i avelsbåset! Det kommer ändå ut en och annan sådan även om man avlar på bästa lynne och den andelen täcker mer än väl den "efterfrågan" marknaden har på den sortens hästar! Den drabbade vägrar ha med islandshästar att göra efter sin dåliga erfarenhet.

Nu är jag 13 år äldre och klokare samt har en whiplashskada. Jag gillar fortfarande pigga hästar och fart och framåtanda skrämmer mig inte, men oberäkneliga och lynniga problemhästar har jag liksom Magnus Lindquist, som också ridit många sådana, tröttnat på. Jag sätter mig inte på några värstingar mer. Rdning skall vara en behaglig upplevelse som både häst och ryttare njuter av. Ovannämnda häst gillade inte att bli riden och man njöt inte av att rida henne heller. Jag kan inte se någon som helst anledning att avla på ett djur som inte trivs med det man vill avla för, nämligen ridning och umgänge med människor! Jag begriper inte varför man skall avla fram individer som är svårtränade och inebär risker. Det föds tillräckligt med sådana ändå eller så lyckas människor förstöra hästar så de blir sådana, man behöver inte medvetet avla på en sådan risk!

Nu tog jag en riktig problemhäst som exempel men det finns ju en hel färgskala av nibåer på lynne/temperament. Och vill man sälja hästar med gott samvete då får man befinna sig på den delen av skalan där temperamentet är hanterbart för merparten av ryttarna. För alla hästar har rätt till ett kärleksfullt hem och att vara avlade både psykiskt och fysiskt så de lämpar sig och trivs med sin uppgift i människans tjänst!

Naturligtvis förekommer det att andra ryttare får pröva mina hästar, men de är också ridna på ett sådant sätt att de, även om de är tränade enligt relativt gängse principer, är för explosiva för en okoordinerad ryttare. Hästar tränade för ändamål som mina tränas ju med syftet att uppöva sin självständighet och att ty sig till ryttaren som ledare, medan turridning av rena säkerhetsskäl bygger mer på att tillåta hästen att följa sin flockinstinkt och inordna sig i ledet. Men detta är väl ett stickspår.
Vad gäller blupen är det viktigt att se den för vad den är, ett instrument för att öka möjligheterna att träffa rätt.Personligen ser jag blupen som ett förstärkningsinstrument för mina val, men har många variabler som ligger till grund. Men blupen är heller inte den häst man rider på, vilket en hel del avlare borde inse. En dålig häst med en bra blup är ändå en dålig häst. Förutsägelserna blupen ger kan i vissa fall missa tämligen grovt, men detta är ju också något som systemet erkänner. Man bör alltid se på den procentmässiga variationen som blupen visar på i förutsägelsen om varje häst.
Inte heller är blupen ett instrument för att stänga avlare ute. Den är öppen för förändringar, vilket man kan se väldigt tydligt på de hingstar som åker rutschkana när avkommorna inte är tillräckligt bra. Men det är också bättre att arbeta med systemet än mot det. Har man en individ man tror på lönar det sig att visa den. Som ett exempel steg ett av mina ston nio enheter efter en lyckad femårsbedömning. Att marknadsföra sig alternativt lönar sig nog bara kortsiktigt, i varje fall ur ett ekonomiskt perspektiv. Även de hästar som är led i en fritidsavel blir många gånger till salu, och då är det bra om det finns en strategisk tanke.
Sedan borde många fritidsavlare förlita sig mer på blupen. De data som stoppas in i den har en stor grad av tillförlitlighet, Jag har stort förtroende för våra avelsdomare. Stabiliteten är stor och snarare ökande. När erfarenheten inte är så stor är blupen en mycket bra stabilisator, väsentligt bättre än det kaffebordskonsulteri som ibland är bra, men många gånger bygger på vaga utsagor och lösa rykten, och därför inte ger särskilt stor tillförlitlighet. Därmed inte sagt att det inte är roligt att spekulera om hingstar. Men någonstans bör man söka en fastare botten att stå på.

Tack, men jag anser mig nog kunna tänka just själv.
Och jag har tagit reda på fakta innan.
Jag har t.o.m. använt både BLUP och kontrollerat blodslinjer innan jag tillverkade "skräpet".
Allt för att minimera skadan av det statistiska färgexperimentet.

Och jag har nu 4 silverfärgade unghästar med "röda" papper - så skjut mig!

Jag kan ändå inte se vad hot annan avel än högBLUPavel skulle utgöra?
Friska och väl fungerade hästar borde ju nedärva just egenskaperna att vara friska och väl fungerade för det arbete de förväntas utföra.
Egenskaper som lättskötta och okomplicerade är också viktiga.

Kunde inte sagt det bättre själv! Håller helt med dig! Jag har 4 silverfärgade och en svart ej reggade i SIF (skulle kosta mig 50000 och det är rena ockret så det får vara) efter min bilagereggade gårdshingst. Den svarte slår definitivt högbluparen i både lynne och gång med hästlängder ;):angel::D!

även om de är tränade enligt relativt gängse principer, är för explosiva för en okoordinerad ryttare. ..... Men detta är väl ett stickspår.
Nej, jag tycker inte att det är ett stickspår.
Utan att man behöver reda ut varför olika hästar blir just olika.
Min erfarenhet, i.o.f.s. mindre än din men ändå inte ringa, är att hästar behåller sin personlighet genom livet.
De som är lättridna och lätta att rida in från början fortsätter att vara just lättridna.
Med små risker för något annat.
Så jag tycker att egenskaper som lätt-tämjd, lätt-inriden och lätt-tränad är viktiga.
För det följer hästen genom hela livet.

Även de hästar som är led i en fritidsavel blir många gånger till salu, och då är det bra om det finns en strategisk tanke.
En strategisk tanke kan ju t.ex. vara tillverkning av egna verksamhetshästar.
Det är min nuvarande strategi.
Verksamhetshästar är sedan ofta lättsålda till familjer som behöver trygga, friska och säkra hästar.
Mina viktigaste kriterier för hästarna är att de skall vara friska (ingen spatt och ingen sommareksem alls i aveln) och snälla.

Sedan borde många fritidsavlare förlita sig mer på blupen.
BLUP är bra för att kontrollera att man inte kombinerar hästar med samma svagheter.
Det kan bli dåligt.

Den svarte slår definitivt högbluparen i både lynne och gång med hästlängder
Mina har inte ens lågt Blup.
De är bara i bilaga.
F.ö. så tycker jag att om man nu nödvändigtvis skall gå utanför systemet och använda icke godkänd hingst, så skall man åtminstone registrera sina hästar i SIF.
De åtnjuter ju då Islandshäst-status och kan användas både av Verksamheter som är Auktoriserade av SIF och till tävling.
Vilket ger den enskilda hästen en försäkran om ett framtida värde.

När man ger sig in i "buskaveln" så måste man ju ta med i budgeten att det kostar en viss summa att leka leken.

Nu har ju inte alla din erfarenhet utifrån avel, jag tänker närmast på enskilda stoägare osv. Möjligen skulle du kanske vara en sådan person som en mindre kunnig borde prata med, vad vet jag.

Ett mycket bra och välnyanserat inlägg! Hade varit trevligt om alla resonerat i de termerna! Gillade särskilt dessa meningar:

citat "Men blupen är heller inte den häst man rider på, vilket en hel del avlare borde inse. En dålig häst med en bra blup är ändå en dålig häst."

Det är många avlare som vid försäljning framhäver blupen trots att det de säljer är "bottenskrap"! Och likaså kan man spara en häst, trots stora brister, till avel, bara för den har hög blup. Man måste ju se till individen och inte förvänta sig att avkomman blir bättre än de två individer man avlar på, även om de råkar ha bra blup!

Den fulaste islandshäst jag sett, hade bra stam med Fönix frá Vík som mormors far, Atli som morfar och Segull som far. Hon är lågställd med lågt ansatt, kort, grov och rak ovälvd hals, kortbent, rektangulär i formen, stort klumpigt huvud, passaktig, markbunden och i mina ögon allt annat än vacker. Men hon har en fördel som ändå gav henne ett gott hem: Ett mycket gott lynne, liksom sin mor och mormor. Hon har använts i avel pga av sin stam och blup och visst, med Mjölnir lämnade hon ett ypperligt vackert sto som är väsenskild från sin mor, men jag anser ingendera vara avelssto. Mamman för att hon är den individ som hon är och dottern för att hon har den mor hon har. Dessutom känner jag väl till mormorn och hon har en del brister gemensamt med sin dotterdotter men är inte tillnärmelsevis så ful och har dessutom en smått otrolig pass som är stensäker! Modern är inte heller en jätteskönhet men ser bättre ut än morrmor och nämnda sto.

Du belyser också något annat viktigt som också hör till denna historia, nämligen att det faktiskt går att träna fram mer vilja och en hetare häst. Ovannämnda stos mamma efter Atli red jag själv in och hon var av den behagliga, självständiga och trygga familjesorten som en medelgod ryttare kunde klara rida ut själv i 4 klockrena gångarter efter 2 månaders träning. Hon kunde ridas ut i sällskap med en annan häst i mörker med pannlampa av en medelgod ryttare efter denna korta tid. Jag sålde henne till den som sedan avlade fram ovan nämnda häst. Därefter såldes hon vidare och tränades till tävlingshäst och passar inte som familjehäst längre utan är såld som ungdomstävlingshäst. Enligt min mening är det bra mycket lättare att förändra en häst åt det hållet än att ha ett från början hett ämnen sedan födseln och få det att fungera som familjehäst. Det brukar oftast misslyckas. Därför anser jag att ett gott nedarvt lynne måste vara basen.

Vad gäller turridningar så är det underligt att det inte händer mer olyckor på dessa än det gör då man förlitar sig lite väl mycket på flockinstinkten ibland och använder hästar som jag aldrig skulle ta risken att sätta upp en nybörjare på! Men så händer det också olyckor eller tillbud. Jag är inte så förtjust i och anser inte dessa hästar som är så flockbundna vara så bra och tillförlitiliga. Jag vill ha självständiga och trygga hästar som de flesta klarar rida ut själva på!

Andra motsäger sig själva i debatten genom att i ena stunden skriva att avel på topphästar ger familjehästar och att bra lynne också är önskvärt på topphästarna och i nästa inlägg tycka att följande påstående ger en ensidig avel:

Det är din tolkning av det hela, men om man uttrycker sig med orden godmodig så ser jag framför mig en fläckig ko som står på en äng med stora bruna ögon. Vad lägger du för aspekt i ordet godmodig? För det är ju så att ska man hitta en linje så bör man ju kommunicera på samma nivå, och det vet jag väl inte om vi gör just nu.

Du belyser också något annat viktigt som också hör till denna historia, nämligen att det faktiskt går att träna fram mer vilja och en hetare häst.

Det kan visst gå, dock är ju inte det lika lätt som att plocka bort viljan och framåtandan på en villig häst. Det är bra mycket enklare.

Enskilda stoägare behöver inte vara okunniga.
Det finns litteratur i ämnet och så finns BLUPen som hjälp, så att man inte gör bort sig totalt.

Mina har inte ens lågt Blup.
De är bara i bilaga.
F.ö. så tycker jag att om man nu nödvändigtvis skall gå utanför systemet och använda icke godkänd hingst, så skall man åtminstone registrera sina hästar i SIF.
De åtnjuter ju då Islandshäst-status och kan användas både av Verksamheter som är Auktoriserade av SIF och till tävling.
Vilket ger den enskilda hästen en försäkran om ett framtida värde.

När man ger sig in i "buskaveln" så måste man ju ta med i budgeten att det kostar en viss summa att leka leken.

Jo fast när de 3 avlades så kostade det 3500/st, vilket är det pris jag betalat för att regga fadern, att regga men när de fötts året efter, DNA-testats (lång väntetid, tog 10 månader) och ID-kontrollerats så kostade det plötsligt 6500/st, vilket jag inte kalkylerat med och idag kostar de 8750/st att regga. Jag tänker inte avstå min avel pga av SIFs ockerpriser men jag kan avstå att tävla och avla för egen del istället de hästar jag vill ha. Mina hästar är lika trevliga ridhästar med eller utan registrering i SIF... Däremot DNA-testar jag alla och ID-kontrollerar dem så jag kan bevisa de är renrasiga. Det möjliggör att kunna regga eventuellt sålda avkommor för dem som så önskar.

Känner till flera "buskisavlade" som inte är reggade i SIF. Faktiskt känner jag bara till dina, min gårdshingst och ett sto en kompis har haft som är reggade i bilaga men jag känner till 3 ggr så många som är reggade i ASRP pga SIFs höga registreringspriser och pga den diskriminering det är av enbart svenskavlade hästar efter obedömd hingst. Alla avlade utomlands med samma bakgrund, reggas i SIF med vanliga papper och till vanliga priser, och de är mångdubbelt fler! Man kan undra vad det är för vits att tusentals sådana importer finns i grundstambok och sedan ett tvåsiffrigt antal reggas i bilaga, bara för att hingsten betäckt i Sverige!!! Så det är en principsak också då SIF inte följer EUs lagar, varken vad gäller att följa moderlandet eller att behandla alla lika! Den dag Jag får regga enligt samma princip som importerade hästar efter ej godkänd hingst, då skall jag regga alla mina SIF, inte förr!

Enskilda stoägare behöver inte vara okunniga.
Det finns litteratur i ämnet och så finns BLUPen som hjälp, så att man inte gör bort sig totalt.

Precis, och jag tror inte de flesta är det heller! Men det är alltid de stökigaste eleverna och de som gör misstag som märks mest... Men det går inte att göra något system idiotsäkert!

Det är din tolkning av det hela, men om man uttrycker sig med orden godmodig så ser jag framför mig en fläckig ko som står på en äng med stora bruna ögon. Vad lägger du för aspekt i ordet godmodig? För det är ju så att ska man hitta en linje så bör man ju kommunicera på samma nivå, och det vet jag väl inte om vi gör just nu.

Godmodig = samarbetsvillig, försöker följa och anpassa sig efter sin ryttare oavsett ryttarens förmåga och önskemål, omtänksam som det rykte islandshästen omgavs av för 10-30 år sedan. Det är inte lika med en trög och slö häst!

Jag tänker definitivt inte på SHB eller SRB eller någon annan koras! Kan inte förstå din liknelse men den har väl med att göra att du gillar att läsa det jag skriver som fan läser Bibeln, som vanligt... Suck!

Det kan visst gå, dock är ju inte det lika lätt som att plocka bort viljan och framåtandan på en villig häst. Det är bra mycket enklare.

Konstigt, jag och mina bekanta och de proffsryttare jag känner väl har en annan uppfattning. Men sedan beror det ju på vad du lägger i ordet vilja. Pratar du villighet att arbeta så kan jag hålla med om att hästar kan tappa sugen, särskilt med svenskt harvande i ridhus och paddock istället för att rida ut och träna i naturen och inte minst på ridskolor. Pratar du däremot tävlingsvilja och heta hästar håller jag inte med dig. Det går inte att få bättre lynne på en häst än vad generna tillåter men försämra genom felaktig hantering. Fullblodet som jag har stor erfarenhet av, föds inte som en nervig tävlingshäst. Det är något som tränas fram och när det väl tränats fram är det svårt att träna bort, därav fullblodets rykte om sitt heta temperament. I själv verket är de flesta lugna, stabila och bra mycket mindre nerver i än havblodet när de föds och tränas de aldrig till galopp så blir det mycket trevliga ridhästar av de flesta! Samma sak med travarna. Det är raser som i sig själva har ett mycket godmodigt och stabilt lynne och det är träningshetsen som gör dem nerviga. Det var nog lite det som Johan ville försöka beskriva också.

Liknande trådar

G
Islandshäst Jag har ägnat några timmar att läsa igenom gamla inlägg på forumet och upptäcker en helt ny värld helt annorlunda än den...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
12 074
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård