Haha, tack! Och jag håller med! Med tex greyhound är det ju ännu värre. Där är rasklubben överallt helt öppen med att den arbetar för "standardgreyhound" (utställningsgreyhound, som inte på något vis är lik kappgreyhound). De kan inte heller få till en rasmonter på tex stora sthlm eftersom det finns för få utställningsgreyhounds men de inte får till något samarbete med de som har kapphundarna, vilket de inte får eftersom det är så jäkla otrevlig stämning mellan de två lägren.Alltså jag tycker du är en föredömlig rasrepresentant! Så det blir verkligen sorgligt (för rasen) att personer som är engagerade får skit bara för att alla inte håller med varandra
På deras hemsida, under "om klubben" kan man läsa följande:
"Kapplöpning må vara en intressant sport på sitt sätt, men de Greyhounds Du kommer att hitta på dessa sidor är av en större, kraftigare typ än de Du hittar på kapplöpningsbanorna.Våra Greyhounds kommer oftast ganska långt efter de sprinters som finns där, även om det finns exempel på standardgreyhounds som hävdat sig ganska bra på bana. De är mer anpassade för tex coursing vilket är jakt på hare (artificiell i Sverige) över öppet fält. Men givetvis är det först och främst som sällskap vi har våra Greyhounds och som det är de verkligen väl anpassade."
Jag hoppas verkligen att det aldrig blir riktigt så extremt hos salukin.