Fortsätt försöka

• Dagbok
  • Trådstartare Trådstartare Lyan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 126
  • Visningar Visningar 80 558
Tredje dagen med modafinil och jag mår ännu sämre. Är det någon annan som tar eller har tagit den och vet om det kan ta ett tag för den att verka ordentligt? Jag har svårt att hitta någon tydlig information om den. Vet inte om det överlag inte finns så mycket information eller om det är vajsing på min google fu pga väck i huvudet

Men va? Är inte grejen att man kan tjäna (dvs ha en vinst på) upp till 50K utan att behöva betala skatt?

Jag kan tyvärr inte alla regler i Sverige, men någon annan här kanske vet, eller kan hjälpa dig reda ut det så du slipper åka dit?

Prokrastinering dvs skjuta upp alla "måsten" låter annars som en typisk ångestrespons.... :heart Skickar en styrkekram och hejjar på dig!
Nej, men väldigt många tror att det är så. Man får tjäna upp till 50 000 så länge man går med förlust. Så fort något går med vinst så ska man skatta för det, men jag vet inte om man ska skatta för hela summan eller bara delen man går vinst med. Och jag vet inte hur man ska kunna bevisa att man går med förlust heller för hur många sparar kvitton för alla prylar man kan tänkas sälja X antal år framåt i tiden?

Både försäkringskassans och skatteverkets servicekontor ligger så jag kan vinka till dem från balkongen så att ta mig dit är inga problem mer än att jag måste få tummen ur röven och göra det. Det är hjärnkapaciteten som är det stora problemet. Jag har försökt skriva en lista på allt jag vill veta, men så fort jag försöker så släcks allting och det blir bara svart i huvudet.

Både ångest, adhd och aspergers/autism som jag har fattat det så det blir så många hinder jag måste klättra över för att få något gjort så det är mycket lättare att låtsas som ingenting trots att det ger jättemycket ångest och frustration det också

Tack💖💖

Min samtalskontakt ringde nyss också och sa att nu har jag fått en ny kontakt. Så nu är det bara att hoppas på att hon är bättre! Men är orolig att det bara blir samma igen för eftersom jag inte litar på någon och inte kan tänka så säger jag knappt något och sedan låser allt sig allting. Egentligen så borde jag väl bara vräka ur mig allt jag kan komma på på en gång så det är gjort och så får samtalskontakter reda ut vad som är värt att prata om, men då gäller det ju att hjärnan funkar och inte blir svart för då minns jag inget jag kan vräka ut

Jag kommer inte att kunna ta mig till försäkringskassan 😞 Varför kan de inte ha bra information på sin hemsida för?!
Men Bella fick åtminstone en promenad. Nu måste jag komma på ett sätt att överleva resten av dagen också

Nej, men väldigt många tror att det är så. Man får tjäna upp till 50 000 så länge man går med förlust. Så fort något går med vinst så ska man skatta för det, men jag vet inte om man ska skatta för hela summan eller bara delen man går vinst med. Och jag vet inte hur man ska kunna bevisa att man går med förlust heller för hur många sparar kvitton för alla prylar man kan tänkas sälja X antal år framåt i tiden?

Både försäkringskassans och skatteverkets servicekontor ligger så jag kan vinka till dem från balkongen så att ta mig dit är inga problem mer än att jag måste få tummen ur röven och göra det. Det är hjärnkapaciteten som är det stora problemet. Jag har försökt skriva en lista på allt jag vill veta, men så fort jag försöker så släcks allting och det blir bara svart i huvudet.

Både ångest, adhd och aspergers/autism som jag har fattat det så det blir så många hinder jag måste klättra över för att få något gjort så det är mycket lättare att låtsas som ingenting trots att det ger jättemycket ångest och frustration det också

Tack💖💖

Okej, jag fattar, men det låter jättekonstigt och i praktiken så kan man ju inte skatta av det som man gått förlust på för där finns ju inga pengar kvar att skatta för.... Dessutom skulle jag tro att om du sålt 3 saker med förlust och 2 med vinst så får du dra av förlusten på vinsten och bara skatta av den totala vinsten (per år), inte per produkt du sålt som gått med vinst.

Du har inte någon kompis eller familj som skulle kunna följa med dig och ta notater så det blir lite mindre för dig själv att hålla reda på?

Förstår verkligen att det är svårt att få saker gjorda och särskilt den typen saker - jag har endast aspergers (som blivit mycket mindre påtaglig över de senaste åren) och evt lite add (för välfungerande för att få utredning), men jag är expert i att skjuta upp jobbiga måsten... (Jag borde också åka och prata med Skatteverket faktisk, men om jag känner mig själv rätt blir det inte förens i sista sekunden typ, eller evt inte alls i år...)

Jag har pratat oändligt mycket med försäkringskassa och skatteverket angående det där då jag fotar en del och får en liten "inkomst" på det någon enstaka månad här och där. Försäkringskassan bryr sig inte om något sådant sålänge dom inte ser att jag går med vinst, dom bryr sig inte om ifall jag får en tusenlapp eller två extra en enstaka månad. Däremot om det är en regelbunden högre inkomst varje månad så kan dom reagera, men inte med småsummor som det kostat mig mer än vad det gett att få.

Skatteverket har sagt detsamma, är hobbyn dyrare än vinsten så att säga så är det ingenting dom bryr sig om. Sen "ska" man väl deklarera egentligen för alla inkomster man får men att deklarera det är inte samma sak som att skatta för det.

Har du ett företag däremot så är det väl en annan sak kan jag tänka mig.

Okej, jag fattar, men det låter jättekonstigt och i praktiken så kan man ju inte skatta av det som man gått förlust på för där finns ju inga pengar kvar att skatta för.... Dessutom skulle jag tro att om du sålt 3 saker med förlust och 2 med vinst så får du dra av förlusten på vinsten och bara skatta av den totala vinsten (per år), inte per produkt du sålt som gått med vinst.

Du har inte någon kompis eller familj som skulle kunna följa med dig och ta notater så det blir lite mindre för dig själv att hålla reda på?

Förstår verkligen att det är svårt att få saker gjorda och särskilt den typen saker - jag har endast aspergers (som blivit mycket mindre påtaglig över de senaste åren) och evt lite add (för välfungerande för att få utredning), men jag är expert i att skjuta upp jobbiga måsten... (Jag borde också åka och prata med Skatteverket faktisk, men om jag känner mig själv rätt blir det inte förens i sista sekunden typ, eller evt inte alls i år...)
Jag tror att det är så som du skriver, men allting är så krångligt.

Mamma eller boendestödet kan säkert följa med, men det är svårt för mig att samordna för om inte min hjärna vill samarbeta så går det inte oavsett om jag har hjälp 😕

Js, det känns helt hopplöst ibland och så frustrerande att inte få saker gjorda. Men idag har jag iallafall ringt och rättat Floors ålder i hennes försäkring och ringt och tagit reda på hur jag ska kunna skicka in Bellas rehab för hennes försäkring så idag kan jag iallafall pricka av två saker på listan!
Skönt att din aspergers bättrat sig lite 💖 Vi får hoppas att vi båda får tummen ur med Skatteverket någon dag!
Går man verkligen med vinst på att sälja begagnade saker (dom säljs ju billigare än inköpspris)? Och med saker man gör själv, om man räknar med arbetstimmarna är det väl garanterat inte vinst?
För det mesta så går nog inte medelsvensson med vinst, men det finns många som håller på med att köpa billigt och sälja dyrt. Sammanlagt så har jag inte gått med vinst, men vissa grejer har jag kunnat sälja rätt mycket dyrare än vad jag köpt dem för.
Så länge det är hobbyverksamhet så tror jag inte att man får räkna bort för arbetstiden, men jag vet inte.
Jag har pratat oändligt mycket med försäkringskassa och skatteverket angående det där då jag fotar en del och får en liten "inkomst" på det någon enstaka månad här och där. Försäkringskassan bryr sig inte om något sådant sålänge dom inte ser att jag går med vinst, dom bryr sig inte om ifall jag får en tusenlapp eller två extra en enstaka månad. Däremot om det är en regelbunden högre inkomst varje månad så kan dom reagera, men inte med småsummor som det kostat mig mer än vad det gett att få.

Skatteverket har sagt detsamma, är hobbyn dyrare än vinsten så att säga så är det ingenting dom bryr sig om. Sen "ska" man väl deklarera egentligen för alla inkomster man får men att deklarera det är inte samma sak som att skatta för det.

Har du ett företag däremot så är det väl en annan sak kan jag tänka mig.
Nej, för sjukersättningen så bryr de sig inte så länge man inte ”jobbar” mer än fem timmar i veckan, men för bostadstillägget så bryr de sig mycket. Jag har för mig att man får tjäna 5000kr om året utan att det påverkar bostadstillägget, men jag vet inte om de räknar på varje krona man får in oavsett hur man får den eller om man även där bara behöver betala tillbaka för vinsten.

Problemet jag har med skatteverket är att om man tar beställningar så räknas det tydligen inte som hobbyverksamhet längre utan som tjänst och jag tar en del beställningar med mina patchar. Det handlar bara om 75-100kr/patch, men jag har ändå fått in nästan 2000kr i vinst så det ska jag skatta för som jag har förstått det. Och de pengarna ihop med sådant jag har sålt blir över 5000kr och påverkar därför bostadstillägget

14.15 kommer boendestödet för städning och jag har inte ens börjat för jag började röja i lokalen när jag väntade på tvätten så energin är redan nästan slut 😕 Men överlag har jag varit väldigt pigg idag för att vara jag så jag får se hur mycket jag får sota för det imorgon 😓

Idag är det två år sedan jag såg Beast in black första gången :love: De kommer till Sverige igen i augusti och jag vill verkligen se dem igen, men det är 32 mil dit 😕

Det gick helt okej på praktiken idag. Just nu vill jag verkligen gå ut med Bella i solen, men jag är så trött efter praktiken så jag har bara suttit helt pall i köket i en halvtimme för om jag går och lägger mig i sängen så kommer jag inte komma upp igen

Det är nog lite tidigt än, men kanske på söndag eller ut i nästa vecka om väderprognosen håller... :) Hur långt måste gräset vara för att det ska funka att plocka till dem?
Jag har en stor kulle i söderläge där det brukar börja växa väldigt tidigt, men det är tyvärr längre att gå än vad jag orkar just nu.
Det behöver inte vara långt alls, men de kan inte leva på bara gräsmattegräs för det blir för lite fibrer så det är mest som godis. Längre och lite grövre gräs går att ge istället för hö, men man bör ändå ha hö i buren så de kan välja. Men jag vet inte exakt hur mycket gräs Floors mage klarar så jag får börja med att plocka pyttelite och öka det sakta

Jag drömde något inatt som jag inte tycker om. Jag minns tack och lov inte själva drömmen (jag hatar att drömma!), men jag minns känslan och det var att jag kände mig helt trygg och omhändertagen utan ångest, stress och meningslöshet. Jag har nog aldrig känt mig helt trygg någonsin i mitt liv förutom några gånger när jag har drömt och varje gång jag drömmer det så mår jag sämre efteråt, men det är mycket värre när jag kommer ihåg drömmen. Nu när jag inte kommer ihåg den så behöver jag iallafall inte slåss mot fantasin också utan bara känslan

Jag drömde något inatt som jag inte tycker om. Jag minns tack och lov inte själva drömmen (jag hatar att drömma!), men jag minns känslan och det var att jag kände mig helt trygg och omhändertagen utan ångest, stress och meningslöshet. Jag har nog aldrig känt mig helt trygg någonsin i mitt liv förutom några gånger när jag har drömt och varje gång jag drömmer det så mår jag sämre efteråt, men det är mycket värre när jag kommer ihåg drömmen. Nu när jag inte kommer ihåg den så behöver jag iallafall inte slåss mot fantasin också utan bara känslan

Varför ska du slåss mot den positiva känslan? Minns den! Träna på den. Att du kan känna den i drömmen betyder att din hjärna vet hur den ska göra.

Varför ska du slåss mot den positiva känslan? Minns den! Träna på den. Att du kan känna den i drömmen betyder att din hjärna vet hur den ska göra.
För att det kommer aldrig att bli så i verkligheten oavsett hur mycket jag än tränar så jag blir bara ledsen av den känslan. Det kommer att krävas ett mirakel för att jag ska kunna känna så irl. Det är samma med det året där jag mådde tillräckligt bra. Jag hade hellre varit utan det för då hade jag inte vetat vad jag missar

För att det kommer aldrig att bli så i verkligheten oavsett hur mycket jag än tränar så jag blir bara ledsen av den känslan. Det kommer att krävas ett mirakel för att jag ska kunna känna så irl. Det är samma med det året där jag mådde tillräckligt bra. Jag hade hellre varit utan det för då hade jag inte vetat vad jag missar

Varför inte?

Om din hjärna kan producera den känslan i sömnen så betyder det att dom yttre omständigheterna egentligen inte hindrar dig från att må så.

Och hjärnor fungerar på det viset att det man tränar på, gör ofta (inklusive känslor), bygger den starkare och snabbare kopplingar för.

Så ju oftare du drömmer så, och vågar minnas och tänka på det och bit för bit reproducera det i vakna livet, ju starkare och snabbare kopplingar bygger hjärnan för att känna just så.

Givetvis blir det lättare att nå den känslan när man fysiskt mår bra, när där man bor är välorganiserat rent och varmt, när man äter bra osv. Men det blir lite hönan eller ägget (det är svårt att ordna livet när man drunknar i negativa känslor), och man måste börja någonstans. Och det har din hjärna gjort, i drömtillståndet.

Varför inte?

Om din hjärna kan producera den känslan i sömnen så betyder det att dom yttre omständigheterna egentligen inte hindrar dig från att må så.

Och hjärnor fungerar på det viset att det man tränar på, gör ofta (inklusive känslor), bygger den starkare och snabbare kopplingar för.

Så ju oftare du drömmer så, och vågar minnas och tänka på det och bit för bit reproducera det i vakna livet, ju starkare och snabbare kopplingar bygger hjärnan för att känna just så.

Givetvis blir det lättare att nå den känslan när man fysiskt mår bra, när där man bor är välorganiserat rent och varmt, när man äter bra osv. Men det blir lite hönan eller ägget (det är svårt att ordna livet när man drunknar i negativa känslor), och man måste börja någonstans. Och det har din hjärna gjort, i drömtillståndet.
För att jag kommer aldrig att kunna känna mig helt trygg. Världen och människor är alldeles för komplicerat och det är så mycket jag inte kan påverka som gör att livet blir otryggt. Jag kan kanske påverka hur jag hanterar allt som är otryggt genom träning, men att faktiskt känna mig 100% trygg i vaket tillstånd tror jag är omöjligt.
Och jag hatar att drömma för det är alldeles för förvirrande och jag är så alltid trött dagen efter när jag minns att jag har drömt.

Men att hantera känslor måste jag lära mig på något sätt för att bara stoppa, trycka undan och försöka glömma som jag gör nu kommer aldrig att funka i längden. Jag har redan så mycket som puttrar under ytan och försöker ta sig upp att jag håller på att börja gråta nästan hela tiden för allt påminner mig om det jag har tryckt undan och vill glömma. Jag tror också att det kan vara därför jag glömmer allt som händer och inte kan lära mig saker längre. Hjärnan är för upptagen med att glömma att den inte klarar att minnas sådant jag vill minnas heller. Men jag vet inte alls hur jag ska göra för att lösa något och komma vidare. Jag har aldrig kunnat hantera känslor någon gång i livet så att trycka undan dem är det enda alternativet jag vet om

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer... 2 3
Svar
47
· Visningar
4 625
  • Artikel Artikel
Dagbok Är i någon slags fas. Det är egentligen bra och absolut livsnödvändigt men också ibland superjobbigt. Drabbas av insikter som verkligen...
Svar
0
· Visningar
429
Senast: miumiu
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 317
Senast: Görel
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 856
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka