Idag har jag sovit typ halva dagen. Brukar ha jättesvårt/nästan omöjligt att somna på dagen så gissar att det behövdes rätt rejält. Men huvudet är fortfarande väck, jag är fortfarande trött och allt känns fortfarande meningslöst

Får hoppas att det släpper så jag kan gå ut med Bella och städa till marsvinen utan den extrema ångesten som alltid kommer när jag måste tvinga mig igenom meningslösheten
Jag har alexithymia, dvs jag har svårt att identifiera känslor. Senaste åren har jag gjort en jätteresa i att sortera i min ångest, och upptäckt att när jag får sådär stark ångest är det något av följande:
1. Jag är jättetrött eller har fysisk smärta, och "ångesten" är för att jag gruvar mig inför att bli tröttare/få ondare/behöva pusha trots att jag inte har energin till det. Då behöver jag faktiskt se till att vila, och jobba mentalt med att tillåta mig att vila. Jag brukar ta värktablett, känna igenom om jag har muskel/ledsmärta någonstans och använda iprensalva, och sen lägga mig en stund.
2. Jag har negativa minnen kopplade till aktiviteten och blir triggad. Då behöver jag socialt stöd, antingen någon som är body double eller någon snäll på telefon. I brist på socialt stöd kan jag göra counterconditioning med något extra gott, men det är mindre effektivt än att ha någon med som får mig att känna mig tryggare.
3. Jag har en dålig dag dopaminmässigt och ligger extremt lågt, då kan det funka att pusha igenom mot en belönande aktivitet efter. Att ta hand om min hälsa genom att äta nog med fibrer och protein, ta mina vitamintillskott (speciellt vit D och q10 är viktigt för mig), och att motionera några gånger i veckan gör att min hjärnas belöningssystem fungerar bättre.
Det jag försöker säga med det här är att "meningslöshet" är en etikett som du satt på något som kanske egentligen är massa andra saker. Det kan vara rent kemiskt i din hjärna, exempelvis brist på dopamin, östrogen, eller sköldkörtelhormon. Du kanske är riktigt trött, eller har ont. Du kanske har traumatiska minnen som blir triggade.
Så ge inte dig själv skit när du har en dålig dag! Var snäll med dig själv. Be om hjälp. Gör något snällt mot din kropp, tillexempel ät en frukt och vila på soffan, eller ät en frukt och gå en promenad om det är det som behövs (en konstig rastlöshet är mitt tecken på att jag behöver röra på musklerna).