Försvarbart?

Sv: Försvarbart?

Det är ok att "någon" kommer och "räddar" din häst också?

För jag antar att den inte vandrar X antal km per dag,aldrig står i stall och är fri att gå vart den vill när den vill och slipper ha sadel,träns,bett,grimma och täcke på sig som den haft i vilt tillstånd, desutom är det ju naturligare för din häst att svälta ihjäl i vinter än att bli bultad av en veterinär,för det är onaturligt...ser du,dina argument håller inte.

Läs inlägget ovan. Det handlar om att minkarna lider, om jag hade en häst skulle jag se till att den inte gjorde det.
 
Sv: Försvarbart?

Djuren är fortfarande en egendom, precis som en bil är,precis som de räknas som "vara" när man köper & säljer dem.

Ja, de är egendom, men eftersom de lever kan man behandla dem hur som helst. Att ta vanvårdade djur ifrån sina ägare ser jag inget fel med, då betyder det ingenting att de är egendom.
 
Sv: Försvarbart?

Läs inlägget ovan. Det handlar om att minkarna lider, om jag hade en häst skulle jag se till att den inte gjorde det.

Hur vet du att hästarna inte lider,jag menar de har ju inte så mycket val än att leva ett ganska onaturligt hästliv om man jämför med det normala. Alla superdyra tävlingshästar då som står inne 23 timmar om dygnet och kostar miljoner kronor,är det okej att släppa ut dem?
 
Sv: Försvarbart?

Ja, de är egendom, men eftersom de lever kan man behandla dem hur som helst. Att ta vanvårdade djur ifrån sina ägare ser jag inget fel med, då betyder det ingenting att de är egendom.

Varför är det inte minkfarmarna som åker dit för djurplågeri utan istället de som släpper ut minkarna som faktiskt åker dit för det plus en massa annat?
 
Sv: Försvarbart?

Det är stor skillnad. Hästar får, förhoppningsvis, vara ute en stor del av dagen (om de är friska). Hundar och katter har, som minst, en lägenhet att röra sig i. Fågelburarna är oftast bra mycket större än minkburarna i förhållande till djuret och dess rörelsebehov.
Alltså handlar det om hur man "stänger in" djuren.

Det är fortfarande inte deras naturliga miljö, dessutom en fågel flyger ganska långa sträckor och mycket,något de knappast kan i en fågelbur. En kanin som springer mycket och sitter i en kaninbur som även om den är stor knappast tillåter kaninen att springa såpass mycket som de skulle gjort i det fria?

Hundar och katter kanske rör sig men låååångt ifrån vad de gör i det fria. Kommer det till kossor tex är de ju bara ute några månader om sommaren (utom de som används som köttdjur) helt ok att släppa ut 200 kor också och låta dem dö? Eller 400 grisar som står i små boxar?

Ditt resonemang håller inte.
 
Sv: Försvarbart?

Sedan är det väl allmänt känt att minkar inte har de bästa levnadsförhållandena, utan sitter i små gallerburar. Det finns ju en anledning till att varenda djurrättsorganisation är emot pälsindustrin.


Tror du att det i grund och botten beror på att minkarna har det dåligt som "varenda djurrättsorganisation" är emot pälsindustrin?
 
Sv: Försvarbart?

Jag tycker inte att man kan jämföra fritagning av djur som har det bra och djur som inte har det bra.


Men det finns ju alltid djur som inte har det bra oavsett djurslag.
Kaninen i den lillalilla buren eller hunden som sitter ensam dygnet runt i en liten hundgård.
Är det fritt fram att släppa ut där också?
 
Sv: Försvarbart?

Hur vet du att hästarna inte lider,jag menar de har ju inte så mycket val än att leva ett ganska onaturligt hästliv om man jämför med det normala. Alla superdyra tävlingshästar då som står inne 23 timmar om dygnet och kostar miljoner kronor,är det okej att släppa ut dem?

Jag tror inte jag har sagt att djuren ska leva exakt som de skulle ha gjort i naturen, men jag tycker att de ska leva bra liv och få stimulans.
Jag tycker inte det är okej att hästar står inne 23 timmar om dygnet. Det borde bli mycket hårdare regler kring sådant.
Jag tycker såklart däremot inte att man ska släppa ut dessa hästar heller.
 
Sv: Försvarbart?

Det handlar inte om vilken egendom som helst, det handlar om levande varelser med känslor. Om det är det som krävs så tycker jag att man har rätt att rädda dem.


Varför är det bara minkar som du tycker ska räddas genom att släppas ut?
 
Sv: Försvarbart?

Ja, det tror jag.


Eftersom du inte verkar ha så mycket kött på dina ben kan jag informera dig om att anledningen är inte enbart att de har det dåligt.
Anledningen till motståndet är att de föds upp enbart för pälsens skull. Om minkarna hade haft ett delikat kött tror jag inte att de hade bråkat så som de gör med utsläpp, möjligtvis hade de stulit minkar för att själva äta.
 
Sv: Försvarbart?

Men det finns ju alltid djur som inte har det bra oavsett djurslag.
Kaninen i den lillalilla buren eller hunden som sitter ensam dygnet runt i en liten hundgård.
Är det fritt fram att släppa ut där också?

Oh shiiit,tänk om man skulle släppa ut alla djur som far illa,vilket kaos :D
 
Sv: Försvarbart?

Men det finns ju alltid djur som inte har det bra oavsett djurslag.
Kaninen i den lillalilla buren eller hunden som sitter ensam dygnet runt i en liten hundgård.
Är det fritt fram att släppa ut där också?

Jag tror inte att det skulle vara effektivt att sikta in sig på enskilda fall. Men visst är det tragiskt att vissa enskilda djur inte har det så bra.
Främst ska man satsa på att hjälpa djuren som systematiskt föds upp, lever under usla förhållanden, bara för att någon ska tjäna pengar.
 
Sv: Försvarbart?

Varför är det bara minkar som du tycker ska räddas genom att släppas ut?

Därför att de inte är så domesticerade som många andra djur som föds upp för produktion eller liknande. De har en relativt god chans att klara sig i det fria.
 
Sv: Försvarbart?

Eftersom du inte verkar ha så mycket kött på dina ben kan jag informera dig om att anledningen är inte enbart att de har det dåligt.
Anledningen till motståndet är att de föds upp enbart för pälsens skull. Om minkarna hade haft ett delikat kött tror jag inte att de hade bråkat så som de gör med utsläpp, möjligtvis hade de stulit minkar för att själva äta.

Om minkarna hade dödats för köttets skull tror jag fortfarande att utsläpp skulle ske.
DBF tar ju även hand om t.ex höns som lever under dåliga förhållanden.
 
Sv: Försvarbart?

Hästarna skulle inte kunna leva bra liv i det vilda.

Tror faktiskt chansen är större för en häst att överleva än en mink. Iaf vet jag att 3% av illrarna som släpps ut kan överleva,borde vara ungefär samma siffra för minken.

Så det argumentet höll inte heller :grin:

Är det en mild vinter tror jag en häst klarar att överleva en vinter, iaf större procent än 3 st av 100.
 

Liknande trådar

D
Övr. Djur Animal rights hävdar att ca 85% av alla pälser kommer från djur som bli flådda levande, ska det vara så här?:confused: Se...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 316
Senast: Annna_91
·
Övr. Djur jag förstår inte att det finns så kalla männiksor som kan göra såhä mot djur!!! :cry::cry: de borde få vara med om samma sak.. "när...
Svar
10
· Visningar
1 343
Senast: Applepie
·
C
Träning Jaha då försöker jag igen!!! :crazy: Har nämligen försökt att starta upp en tråd liknade denna men de enda jag har fått är på hopp men...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 329
Senast: BeastieBabe
·
IT & mobiler Jag ska köpa en ny kamera (som jag vill utvecklas med, d.v.s. fota lite allt möjligt. Macrobilder, rörelser, porträtt... allt!). Valet...
Svar
10
· Visningar
1 816
Senast: Stormogul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp