Försvarbart?

Sv: Försvarbart?

När jag säger att jag tror att minkfarmarna ser ut på et visst sätt utgår jag från de bilder jag har sett, på olika ställen. Jag kan ju dock inte vara 100 eftersom jag inte sett en minkfarm "live".

Precis där är ännu en sak du bildar uppfattningar om när du inte har en aning. Sedan påstår du att minkarna inte förstör ekosystemet samt att det är en lösning för minkarna att släppa ut dem...

Hallå,varför inte ta reda på fakta innan du tycker en massa?
Prata med folk som vet något om saken tex är en ganska god början för som det är nu har du varken koll på minkfarmerna eller ekosystemet utan är bara ute och snurrar med åsikter baserade på ingenting alls :grin:
 
Sv: Försvarbart?

Jo det stämmer iof. Nästan lite synd att det är de aggressiva djuren som avlivas istället för ägaren (om det är ägaren som är orsaken)

Lite ot
Varför får massavlare av sällskapsdjur bryta mot djurrätts reglerna? Deras burar håller inte laglig standard men inget görs åt det.
 
Sv: Försvarbart?

Så sant...

Det vete fan. Hänger nog på att folk inte upptäcker det och de få som gör det anmäler inte. Se bara på folk som reagerar på diverse dålig djurhållning i zooaffärer tex men inte gör ett piss åt det...
Oftast är det väl råttor och möss som föds upp till ormmat som hålls så dåligt och det finns mycket okunskap bland ormmatsuppfödare har jag märkt. Undantag finns förstås men inte är de många... :crazy:

Och så var det ju det där med lagar om utrymme som är helt sjukt små i de flesta fall. Jag har inte så bra koll på övriga djurs lagar men råttor ska iaf ha minst 60*30*30 cm, och då är det max 3 råttor i en sån bur. Råttor kan omöjligt leva bra liv i en så liten bur, med vissa undantag (har själv haft mindre bur men då till en gammelråtta som bodde ensam då hans bror dött. Jag bar med honom överallt så han inte skulle vara ensam och behövde en smidig bur att bära runt på), det är inte bara för liten yta utan dessutom felräknat. Min voljär tex är olagligt liten till 13 råttor om jag inte minns fel, får bara ha 12 i den (har 9 nu, får hem 4 till nästa månad. Voljären är ca 100*70*160 cm, LDH) enligt JBV. Problemet med JBV är att de bara räknar måtten i kvadrat medan råttor är kubiklevande och behöver möjlighet att klättra för att må bra...

(Här kanske jag ska nämna att min voljär är laglig tack vare hyllplanen, som får räknas in i ytan sålänge det är 30 cm till tak på hyllorna :p)
 
Sv: Försvarbart?

Jo dessvärre gör ju folk inte det. Jag anmälde det men jag var tydligen den enda. Och ingenting gjordes :eek::mad:

Dom hade burar i den storleken men det var fyra eller fem råttor i varje. Och deras marsvinsburar var så fulla att marsvinen tog upp halva buren när de låg tätt tillsammans. Och det var avelsdjuren det. Ungarna var så packade att de sprang på varandra :eek:

Och guldhamstrarna för avel hölls tillsammans hela tiden så det var inte ovanligt att hitta döda hanar i burarna efter att honorna tagit död på dom.
 
Sv: Försvarbart?

Fy fan :crazy: Gosh, det behövs fler vettiga inspektörer...

Själv har jag anmält en zooaffär flera gånger i några år, det är inte förrän nu de börjar bli bättre :crazy:
 
Sv: Försvarbart?

Fy fan palla bara se ett par sec alltså d e så himla typiskt asien dom har fan ingen respekt för djur blir så himla ledsen å arg :mad:när man hör eller ser nåt sånt:cry:
 
Sv: Försvarbart?

Har du noll koll?:confused:De flesta minkar som släpps ut fångas in igen.
De är i närområdet och irrar. Får man inte tag på dem så händer det att de skjuts.
Andra får avlivas för att de är i dåligt skick. Stressade ex.:mad:

Du verkar tro att minkarna blir glada när de kommer ut bara för att du och likasinnade tycker att de borde bli glada.

Kanske hälften fångas in vanligen. Det kan ju iof variera. Och varifrån har du fått informationen om att minkarna "irrar" i närområdet? Och att de är i dåligt skick. Från minkfarmaren kanske? H*n är ju säkert väldigt objektiv :grin:

Jag tror att de föredrar ett liv i naturen, ja.
 
Sv: Försvarbart?

Precis där är ännu en sak du bildar uppfattningar om när du inte har en aning. Sedan påstår du att minkarna inte förstör ekosystemet samt att det är en lösning för minkarna att släppa ut dem...

Hallå,varför inte ta reda på fakta innan du tycker en massa?
Prata med folk som vet något om saken tex är en ganska god början för som det är nu har du varken koll på minkfarmerna eller ekosystemet utan är bara ute och snurrar med åsikter baserade på ingenting alls :grin:

Jag har visst en aning. Jag påstår att de utsläppta minkarna hittills inte har förstört ekosystemet, om de skulle göra det beror det f.ö inte på den lilla del av minkarna i naturen som blivit utsläppta.
Minken togs in i Sverige någon gång på 1900-talet, just för att de skulle användas på farmar här i Sverige. Alltså är det inte djurrättsaktivisternas fel att de finns i vår natur.
Om de hade fått välja hade de inte förts in från första början
Om det är några vi ska skylla på att minken finns i Sverige är det minkuppfödarna.

Sedan tycker jag det är en underlig åsikt att man måste kunna en massa saker för att få tycka och diskutera. Det viktigaste är att man inte baserar sina åsikter på rena felaktigheter. Vilket jag inte tycker att jag gör.

Sunt förnuft räcker ganska långt, det också.
 
Sv: Försvarbart?

Sedan tycker jag det är en underlig åsikt att man måste kunna en massa saker för att få tycka och diskutera. Det viktigaste är att man inte baserar sina åsikter på rena felaktigheter.

Det är ju exakt det du gör, och även de som faktiskt kan och vet saker i tråden avfärdar du ju med att dina egna åsikter är mer rätt än de som har fakta.
 
Sv: Försvarbart?

Jag påstår att de utsläppta minkarna hittills inte har förstört ekosystemet
Som sagt visar på hur lite du vet.

Det viktigaste är att man inte baserar sina åsikter på rena felaktigheter. Vilket jag inte tycker att jag gör.
Sunt förnuft räcker ganska långt, det också.
Och för att inte basera sina åsikter på felaktigheter så är det bra att vara inläst på ämnet.
Sunt förnuft i den här frågan säger sig väl självklart att utsläppa djur gör en åverkan i naturen de släpps i?
 
Sv: Försvarbart?

och varifrån har du fått informationen om att minkarna "irrar" i närområdet? Och att de är i dåligt skick.

Dels är det ganska allämnt känt och dels står det i många artiklar. En mink som bott i bur och släpps ut skuttar inte glatt ut i skogen som du tror utan sitter skräckslagna och trycker någonstans,och ja efter ett par dagar utan mat så är de knappast i bra skick.

Häromkring släpptes det minkar för inte så längesedan och många av dem stannade kvar och blev infångade en efter en och höll ig dessutom nära.

Undrar fortfarande vad som får dig att tro att en mink hellre väljer att dö kall och utsvulten och livrädd mot att dö i sin trånga bur som dock varit deras hem och trygghet och är det enda de vet om,där de dessutom är mätta och varma och trygga.

Det är liksom inga vildminkar tagna direkt från skogen man har på farmerna. Titta tex på vad de har för färger,det är inte den vanliga svart/bruna minken som sitter på pälsfarmerna (iaf inte alla)
 
Sv: Försvarbart?

Det är ju exakt det du gör, och även de som faktiskt kan och vet saker i tråden avfärdar du ju med att dina egna åsikter är mer rätt än de som har fakta.

Vad då att andra i tråden kan och vet saker? Jag litar inte på något bara för att en för mig okänd person slänger ur sig fakta från en, enligt mig, otillförlitlig/okänd källa.
Jag tror förstås på min egen information, och utifrån den diskuterar jag.
Men överbevisa mig gärna med riktig fakta.
 
Sv: Försvarbart?

Som sagt visar på hur lite du vet.


Och för att inte basera sina åsikter på felaktigheter så är det bra att vara inläst på ämnet.
Sunt förnuft i den här frågan säger sig väl självklart att utsläppa djur gör en åverkan i naturen de släpps i?

Jag har läst på en del om ämnet.
Jag förnekar inte att minkar kan ha påverkan på naturen. Det jag menar är att om några minkutsläpp sker kommer inte det att förändra ekosystemet. Minkar finns redan i den svenska naturen. Över 1 miljon t.o.m.
 
Sv: Försvarbart?

Jag har läst på en del om ämnet.
Jag förnekar inte att minkar kan ha påverkan på naturen. Det jag menar är att om några minkutsläpp sker kommer inte det att förändra ekosystemet. Minkar finns redan i den svenska naturen. Över 1 miljon t.o.m.

Påverkan på naturen = påverkan på ekosystemet de hamnar i.
Du talar hela tiden om "ekosystemet". Hela Sverige består av små ekosystem som tillsammans bildar ett stort. Tex kan en liten bit mossa innehålla ett ekosystem osv. Nej, du verkar inte speciellt påläst med tanke på vad du skriver i den här tråden.
 
Sv: Försvarbart?

Dels är det ganska allämnt känt och dels står det i många artiklar. En mink som bott i bur och släpps ut skuttar inte glatt ut i skogen som du tror utan sitter skräckslagna och trycker någonstans,och ja efter ett par dagar utan mat så är de knappast i bra skick.

Häromkring släpptes det minkar för inte så längesedan och många av dem stannade kvar och blev infångade en efter en och höll ig dessutom nära.

Undrar fortfarande vad som får dig att tro att en mink hellre väljer att dö kall och utsvulten och livrädd mot att dö i sin trånga bur som dock varit deras hem och trygghet och är det enda de vet om,där de dessutom är mätta och varma och trygga.

Det är liksom inga vildminkar tagna direkt från skogen man har på farmerna. Titta tex på vad de har för färger,det är inte den vanliga svart/bruna minken som sitter på pälsfarmerna (iaf inte alla)


Att de hittas i närområdet och kan fångas in relativt lätt beror antagligen inte på att de är livrädda, utan att de helt enkelt inte hunnit röra så långt.
Det beror på att vid utsläpp larmas ägaren oftast och kan vara på plats inom en kort stund. Självklart kan minkarna vara förvirrade när de först släpps ut, men om de får någon dag på sig skulle de antagligen finna sig till rätta.

Jag tror att de vill leva i frihet, hellre än i en bur där de knappast kan röra sig på grund av att de är djur. Dessutom djur som inte är speciellt domesticerade, coh sönderavlade. Det är ju då helt naturligt att de väljer, och trivs bäst, i friheten.

Att de har andra färger än vilda minkar beror på att de avlats på för att få fram färger som är attraktiva på pälsar. Jag kan tänka mig att man i aveln mest brytt sig om färgerna mest när man väljer avelsdjur. Beteende mm spelar ju liksom ingen roll. Därför tror jag att färgerna i princip är det enda som skiljer vildlevande och inburade minkar åt.
 
Sv: Försvarbart?

Det beror på att vid utsläpp larmas ägaren oftast och kan vara på plats inom en kort stund. Självklart kan minkarna vara förvirrade när de först släpps ut, men om de får någon dag på sig skulle de antagligen finna sig till rätta.

Jag tror att de vill leva i frihet, hellre än i en bur där de knappast kan röra sig på grund av att de är djur. Dessutom djur som inte är speciellt domesticerade, coh sönderavlade. Det är ju då helt naturligt att de väljer, och trivs bäst, i friheten.

Alltså du har ju verkligen noll koll på hur djur fungerar.
Köp en bok i Etologi eller dyl och skaffa lite kunskap.

Visste du tex att minkar som släpps ut ofta drar sig tillbaka till människan? vet bla ett fall inte så långt härifrån där en tjej fått larm om vad de trodde var en iller men det visade sig vara en mink. Riktigt snäll och gosig var den också. Dock är det inte tillåtet att ha en mink som husdjur hemma. Men klarat sig i det fria hade den aldrig.
Det är ganska ofta som folk tror att de fångat in en förymd tamiller men det visat sig vara en mink,hur kommer det sig tror du? Om de nu så gärna vill vara vilda och bo i skogen? :cool:
 
Sv: Försvarbart?

Påverkan på naturen = påverkan på ekosystemet de hamnar i.
Du talar hela tiden om "ekosystemet". Hela Sverige består av små ekosystem som tillsammans bildar ett stort. Tex kan en liten bit mossa innehålla ett ekosystem osv. Nej, du verkar inte speciellt påläst med tanke på vad du skriver i den här tråden.

Det jag har reagerat mot är att vissa har uttryckt att just minkutsläppen skulle förstöra ekosystem. När det redan finns vildlevande minkar verkar det underligt att de frisläppta minkarna (var det inte de som satt alldeles vettskrämda och stelfrusna i något hörn, förresten) skulle ställa till med mer problem än vad de som redan finns i naturen gör

Att jag skrivit om ekosystemet beror på att jag helt enkelt sett att andra använt sig av uttrycket i den här tråden. (jag antar att de inte är så pålästa, de heller).
Jag är inte så påläst om ekosystemet just, men att det förekommer många olika är jag faktiskt medveten om.
 
Sv: Försvarbart?

Alltså du har ju verkligen noll koll på hur djur fungerar.
Köp en bok i Etologi eller dyl och skaffa lite kunskap.

Visste du tex att minkar som släpps ut ofta drar sig tillbaka till människan? vet bla ett fall inte så långt härifrån där en tjej fått larm om vad de trodde var en iller men det visade sig vara en mink. Riktigt snäll och gosig var den också. Dock är det inte tillåtet att ha en mink som husdjur hemma. Men klarat sig i det fria hade den aldrig.
Det är ganska ofta som folk tror att de fångat in en förymd tamiller men det visat sig vara en mink,hur kommer det sig tror du? Om de nu så gärna vill vara vilda och bo i skogen? :cool:

Det finns alltid undantag. Man kan inte dra några slutsatser efter undantag.
Jag tror att de gärna söker sig till människor kan vara något av en myt, också. Varför skulle minkarna överhuvudtaget känna något sorts band till människan? Jag tror inte precis att uppfödarna ägnar sig åt att få dem tama...
 

Liknande trådar

D
Övr. Djur Animal rights hävdar att ca 85% av alla pälser kommer från djur som bli flådda levande, ska det vara så här?:confused: Se...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 316
Senast: Annna_91
·
Övr. Djur jag förstår inte att det finns så kalla männiksor som kan göra såhä mot djur!!! :cry::cry: de borde få vara med om samma sak.. "när...
Svar
10
· Visningar
1 343
Senast: Applepie
·
C
Träning Jaha då försöker jag igen!!! :crazy: Har nämligen försökt att starta upp en tråd liknade denna men de enda jag har fått är på hopp men...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 329
Senast: BeastieBabe
·
IT & mobiler Jag ska köpa en ny kamera (som jag vill utvecklas med, d.v.s. fota lite allt möjligt. Macrobilder, rörelser, porträtt... allt!). Valet...
Svar
10
· Visningar
1 816
Senast: Stormogul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp