Försvarbart?

Sv: Försvarbart?

Jag stöder vissa av DBF:s handlingar. Bland dem ingår inte vandalisering av en privatpersons hus bil etc. Självklart stöder jag inte heller hot och våld mot människor.
Men DBF sysslar väl inte med att ge sig på folk med våld utan med främst vandalisering och fritagning?


Hur hjälper det djuren att frita dem och vandalisera?

För det första dör djuren en plågsam död,tex svälter/fryser ihjäl eller så förstör de i ekosystemet. Bla har en fd granne haft mink besök som slutade med att många av hennes djur dog samt om det var kräftfisket som tog stryk eller fisket. Minkar är ganska ordntligt blodtörstiga. Man försöker därför få bort minken.

Inte speciellt bra liv,dessutom det som vandlaiseras täcks troligtvis på försäkringen dvs att det byggs upp på nytt...Så vad är meningen? Förutom ledsna människor som börjar om från början och djur som plågas ihjäl?
 
Sv: Försvarbart?

Det är sånt man får se till att kolla upp innan :laugh: Dock får man ju räkna med sjuka djur, självklart. Det får man iofs alltid eftersom det inte finns några garantier med levande djur, men med labbdjur får man helt enkelt förbereda sig extra mycket på ev sjukdomar. Även om de inte utsatts för någon smitta så är de ju avlade för diverse åkommor, som tex tumörer odyl. För att inte tala om nån stam som inte bär på mycoplasma till skillnad från resten av alla världens råttor, de utvecklar mycoplasma så fort de kommer i kontakt med en annan råtta som bär på det.

Där hjälper fö karantän också. 6 veckor i karantän så kommer man se om en råtta har ohyra eller någon sjukdom, visar sig inget på den tiden så är den frisk (om det inte handlar om en sorts nakenråttor då de saknar thymuskörtel, vet inte exakt hur det ligger till med de men som jag fattat det så saknar de immunförsvar helt och hållet och ev sjukdomar stannar där oavsett). Sen hur det är med karantän för andra djur vet jag inte, är mest insatt i råttor.

Sprague dawley-råttor skulle jag själv inte tacka nej till om de är "otestade", har hört mycket gott om den stammen :laugh:

Ok. Surt, funderade lite på att gå med igen eftersom de som du säger kämpar för en bra sak... Men jag vill inte vara med i en förening som dumförklarar både mig och alla andra som inte håller med till punkt och pricka. Att de stödjer PETA ger bara en rejäl tumme ner, den blir svår att få upp igen. PETA har jag inget till övers för, jävla skitförening är vad det är. Visst har även PETA en del bra åsikter men där har det definitivt gått för långt när man tom ska släppa ut husdjur... De skulle ha sett en utsläppt råtta jag fick hem en gång, där kan man snacka djurplågeri...
 
Sv: Försvarbart?

Men frågan är ju om det är någon som gör det. Efter vad jag förstått så är det en del ställen som har veterinärer som ställer upp och kontrollerar djuren men inte alla har den möjligheten.

Och frågan är hur mycket dessa aktivister egentligen vet. När jag var på ett årsmöte för djurens rätt för ca 2 år sen slog det mig att många av de jag träffade där inte visste speciellt mycket om djur förutom de normala grunderna (vad de äter, hur man tar hand om dem osv)
Vi diskuterade senare minkfarmar och de flesta tyckte att det var rätt att släppa ut minkarna men samtidigt visste de ingenting om vad minkar behöver för att överleva.

Jo det är synd att det gick som det gick
Och jag fattar inte hur PETA kunde släppa ut en råtta (antar att det var en tamråtta eller en råtta som var uppvuxen hos människor)
Om dom nu är sådana djurvänner borde de fattat att den inte skulle klara sig själv. Tur att du fick hem den. Klarade den sig?
 
Sv: Försvarbart?

Jag kanske är dum men fattar verkligen inte det där med djurens befrielsefront.

Okej om man stulit djuren och gett dem ett bättre liv,då hade jag förstått logiken. Men inte att släppa ut dem att dö.

Alla höns,kaniner,minkar och illrar,släpps de bara ut för att dö en sk "naturlig död" av svält,bilar mm?
I så fall känns det nästan humnare att iaf låta dem bo kvar och dö varma och mätta om än rädda.


Ok,att man kan ta hand om kaninerna,men ett 100 tal höns,otämjda minkar och illrar är ju inget man direkt tar hem och gör till keldjur. Möjligtvis EN iller och kanske att det skulle gå,men en mink eller en höna?
 
Sv: Försvarbart?

Men är det inte att ta i att säga att några få minkar kan förstöra ett helt ekosystem? Aktivister har ju släppt ut minkar förut, och då kollapsade väl inte ekosystemet?
Dessutom finns det ju redan vildlevande minkar i Sverige. Jag har svårt att tro att några fler skulle göra skillnad.
 
Sv: Försvarbart?

Hur hjälper det djuren att frita dem och vandalisera?

För det första dör djuren en plågsam död,tex svälter/fryser ihjäl eller så förstör de i ekosystemet. Bla har en fd granne haft mink besök som slutade med att många av hennes djur dog samt om det var kräftfisket som tog stryk eller fisket. Minkar är ganska ordntligt blodtörstiga. Man försöker därför få bort minken.

Inte speciellt bra liv,dessutom det som vandlaiseras täcks troligtvis på försäkringen dvs att det byggs upp på nytt...Så vad är meningen? Förutom ledsna människor som börjar om från början och djur som plågas ihjäl?


Det hjälper djuren på så sätt att det innebär kostnader för uppfödaren, försäkringen täcker nog inte alla kostnader. Förhoppningsvis kommer uppfödaren lägga av till slut när den inser att den måste starta om hela tiden.
Djuren blir ju även hjälpta genom att de släpps fria/får en bra ägare och därmed slipper vara inburade och sedan dödas.

Jag tror inte, som jag skrivit i ett tidigare inlägg, att minkarna gör så stor skada i ekosystemet. Djurrätssaktivisterna släpper ju inte ut alla minkar samtidigt. Att alla går en plågsam död till mötes köper jag inte heller. De kan överleva i den svenska naturen.

Ursäkta för lite snurrigt inlägg :laugh:
 
Sv: Försvarbart?

Mjo, sant. Men det är helt enkelt sånt man får kolla upp innan, annars har man inget på ett labb att göra öht. Labb brukar väl vara skyltade fö, så man vet i vilka rum det finns smittor? Kan ha fel nu, har aldrig varit på ett labb själv.

Att vissa aktivister vet väldigt lite förvånar mig inte... Ofta hakar de väl helt enkelt upp sig på aktivistbiten, ganska mänskligt i mina ögon.

Nu missuppfattar du ;) Skulle inte tro att PETA släppt ut honom utan bara en helt vanlig svensson som tröttnat på sin råtta eller nåt sånt. Det jag menar är att PETA vill ju att alla husdjur ska släppas fria och då går det som det gick för Mats, om djuren har tur. Han hade dött om han inte hittats.

Han klarade sig ja :) En kille hittade honom i en snödriva på en morgonpromenad, kontaktade Råtthjälpen men de har varken kontaktperson eller jourhem här i Dalarna, så en där kontaktade mig så han fick komma hit samma dag då upphittaren var allergiker. Mats var i gott hull omfångsmässigt men så omusklad att han hade svårt att gå, att springa, klättra och stå på bakbenen var inte ens att tänka på. Han hade frostskador på öronen och var alldeles vitprickig av lusägg.
Jag behandlade honom för lössen helt enkelt, gav honom en massa extra näringsrik mat och hjälpte honom att bygga upp muskler helt enkelt, så var han fit for fight igen. Örsnibbarna med frostskadorna trillade av av sig självt. Tyvärr fick han avlivas nästan ett år senare dock - han klarade inte av andra hanar utan fick bo ensam och jag funderade på kastrering så jag kunde testa med honor. Dock var han troligen 1½-2 år vid det laget och det finns helt enkelt inga garantier för att honor funkar heller. Han mådde bara sämre och sämre av ensamlivet och drog i samma veva på sig problem med luftvägarna så han fick avlivas.

Men jag är glad iaf. Han fick leva ett bra liv (förutom ensambiten) inne i värmen med bra mat, motion osv i några månader extra tills han fick dö lugnt och stilla av en spruta istället för att frysa ihjäl mitt i smällkalla vintern :)
 
Sv: Försvarbart?

Men är det inte att ta i att säga att några få minkar kan förstöra ett helt ekosystem? Aktivister har ju släppt ut minkar förut, och då kollapsade väl inte ekosystemet?
Dessutom finns det ju redan vildlevande minkar i Sverige. Jag har svårt att tro att några fler skulle göra skillnad.


Hur kommer det sig då att varje naturbiolog som jag har pratat med om saken säger det motsatta? Och har läst det i flera biologi böcker. Om du inte tror mig så googla eller nåt. Varför inte ringa naturvårdsverket och fråga? Är det nån som kan ge ett rakt svar så är det dom.
 
Sv: Försvarbart?

Jag tror inte, som jag skrivit i ett tidigare inlägg, att minkarna gör så stor skada i ekosystemet. Djurrätssaktivisterna släpper ju inte ut alla minkar samtidigt. Att alla går en plågsam död till mötes köper jag inte heller. De kan överleva i den svenska naturen.

Det blir alldeles för mycket mink på en för liten yta.
Flera svälter till döds, är inte det plågsamt?
 
Sv: Försvarbart?

Är inte så insatt men på vilket sätt förstör minkarna ekosystemet?
Och ang. att de dör, överlevnadschansen är iaf betydligt större om de släpps ut än på minkfarmarna.

Hur ekosystemet rubbas har John_Franzen redan gett jättebra svar på, det handlar ju heller inte bara om några få minkar, som jag fattat det.
Men dom som dör, och jag tror det är de flesta, dör av svält (vilket nog är den värsta orsaken jag kan tänka mig att dö på), fryser ihjäl eller blir uppätna. Alltså långsamt och plågsamt, får dom stanna kvar har dom mat, vatten och tak över huvudet och blir avlivade rel snabbt och smärtfritt.
Tycker det borde finns bättre sätt att försöka stoppa pälsindustrin, att släppa ut djuren hjälper dom ju inte.
 
Sv: Försvarbart?

Det hjälper djuren på så sätt att det innebär kostnader för uppfödaren, försäkringen täcker nog inte alla kostnader. Förhoppningsvis kommer uppfödaren lägga av till slut när den inser att den måste starta om hela tiden.
Djuren blir ju även hjälpta genom att de släpps fria/får en bra ägare och därmed slipper vara inburade och sedan dödas.

Hur vet du vad försäkringarna täcker, kikar man på DBF sida så ser man att många farmer har vandaliserats flertal gånger,de byggs bara upp gång på gång. Hur förklarar du det?

Hur blir djuren hjälpta genom att släppas ut? Livrädda,kalla och hungriga och till sist dö en plågsam dö och de få som klarar sig förstör massor. Hör med en jägare eller en naturbiolog.
Plågsamt både för minkarna och andra djur.
Mig veterligen jagas det mink ganska friskt också mycket pga att de inte är välkomna i svenska naturen pga de förstör. Läs på lite om hur en mink jagar,vad den äter osv. Det är en hel del djur som går åt.
 
Sv: Försvarbart?

Jo det är ju sant. Man måste vara något konstig om man ger sig in i ett skyltat rum

Jo jag missuppfattar saker lite då och då:D
Jo PETA vill ju att djur ska ha samma rättigheter som människor. Men som nån vis gubbe sa (troligtvis hade han långt skägg och en "munkklänning) "Med rättigheter följer skyldigheter.
Hur ska det funka. Djur följer inga lagar. De få som överlever vill säga.
Våra tama husdjur har inte en chans i naturen.

Stackarn. Men han fick iallafall ett bra slut på sitt liv. :bow: till dig och killen som hittade honom
 
Sv: Försvarbart?

usch! Jag har verkligen blivit anti-kina efter vad jag sett den senaste tiden. Helt fullkomligt vidrigt!
Synd bara dom ansvariga inte får lida samma behandling som djuren.. så jäkla synd!
 
Sv: Försvarbart?

Så sant. Fast samtidigt är jag lite anti det citatet :angel: I mina ögon har alla djur rätt till ett bra liv liksom. Eller ja, tamdjur då. Därav djurskyddslagen. Sen att den inte följs är ju en annan sak...

Man kan dra det till diverse människor också. Ta tex spädbarn eller nån annan som fattar typ noll. Spädbarn har rättigheter men inte en enda skyldighet, de bara snyltar på morsan sin :D
 
Sv: Försvarbart?

Hur kommer det sig då att varje naturbiolog som jag har pratat med om saken säger det motsatta? Och har läst det i flera biologi böcker. Om du inte tror mig så googla eller nåt. Varför inte ringa naturvårdsverket och fråga? Är det nån som kan ge ett rakt svar så är det dom.

Det vet jag inte. Jag tycker att det verkar konstigt. Det finns över en miljon minkar i Sverige (Wikipedia), och jag har svårt att tro att några hundra fler gör varken från eller till.

Jag förstår inte hur man, naturbiolog eller inte, kan få det till att ett fåtal nya minkar i naturen gör stor skillnad när det redan finns över 1 miljon i naturen. Och absolut inte hur detta lilla antal kan rubba ekosystemet.
 
Sv: Försvarbart?

De är revirdjur, då sprider de sig väl ganska fort?
Att svälta till döds är såklart plågsamt, men frågan är hur många utsläppta minkar som egentligen gör det. På farmen är överlevnadschansen ungefär 0% och det är säkert inte så trevligt att dö där (eller var de nu dödas) heller.
 
Sv: Försvarbart?

Hur vet du vad försäkringarna täcker, kikar man på DBF sida så ser man att många farmer har vandaliserats flertal gånger,de byggs bara upp gång på gång. Hur förklarar du det?

Hur blir djuren hjälpta genom att släppas ut? Livrädda,kalla och hungriga och till sist dö en plågsam dö och de få som klarar sig förstör massor. Hör med en jägare eller en naturbiolog.
Plågsamt både för minkarna och andra djur.
Mig veterligen jagas det mink ganska friskt också mycket pga att de inte är välkomna i svenska naturen pga de förstör. Läs på lite om hur en mink jagar,vad den äter osv. Det är en hel del djur som går åt.

Det vet jag inte, men det brukar väl finnas en självrisk som man måste betala. Den går väl på en del. Sedan tror jag inte att det är så kul att gång på gång få starta om. Man kanske till slut inser att man borde satsa på något annat.
Minkfarmarna har minskat i antal, minkutsläppen kan nog ha bidragit till en viss del.

Djuren blir hjälpta genom att de slipper sitta instängda i trånga burar och sedan dödas. överlevnadschansen är som sagt större än om de fortsatte sitta i fångenskap.

Mink jagas en del, men det är inte djurrättsaktivisternas fel att de kom till Sverige från början. Och som jag tidigare skrivit är inte de utsläppta minkarna så många i förhållande till alla minkar som redan finns i naturen.
 
Sv: Försvarbart?

och jag har svårt att tro att några hundra fler gör varken från eller till.

Grejen är ju att överlevande minkar inte bara ökar antalet i sig själva utan även genom avkommor, som får avkommor, som får avkommor... Se bara på tex kaninerna på nåt ställe här i Sverige, eller varför inte mördarsniglarna, eller kaninerna, grisarna och katterna i Australien, eller afrikanska jättelandsnäckor och GP-råttor i USA...
 
Sv: Försvarbart?

Men det jag menar är att det redan finns någon miljon minkar i Sverige. Även om några hundra som släpps ut förökar sig, så gör ju även den miljonen som redan fanns i naturen det också. Därför är de utsläpptaminkarna en så liten del av alla minkar.
rörigt, men hoppas du förstår :)
 
Sv: Försvarbart?

De är revirdjur, då sprider de sig väl ganska fort?


Nej, det har visat sig att de inte alls sprider sig ganska fort, de är för rädda.
Det är djurplågeri att släppa ut dem, att de har 0 chans att överleva i fångenskap ger inte några rätten att släppa ut dem till svältdöden.
 

Liknande trådar

D
Övr. Djur Animal rights hävdar att ca 85% av alla pälser kommer från djur som bli flådda levande, ska det vara så här?:confused: Se...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 316
Senast: Annna_91
·
Övr. Djur jag förstår inte att det finns så kalla männiksor som kan göra såhä mot djur!!! :cry::cry: de borde få vara med om samma sak.. "när...
Svar
10
· Visningar
1 343
Senast: Applepie
·
C
Träning Jaha då försöker jag igen!!! :crazy: Har nämligen försökt att starta upp en tråd liknade denna men de enda jag har fått är på hopp men...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 329
Senast: BeastieBabe
·
IT & mobiler Jag ska köpa en ny kamera (som jag vill utvecklas med, d.v.s. fota lite allt möjligt. Macrobilder, rörelser, porträtt... allt!). Valet...
Svar
10
· Visningar
1 816
Senast: Stormogul
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp