Förstör "vanlig ridning" gångarterna?

Sv: Förstör "vanlig ridning" gångarterna?

En bra tölt med stark och taktfasthet, stor bärighet kan verka gynnsam på övriga gångarter trots att man inte har övat på dem. Konstigt, ja men så är det vilket många hästar har visat på flera gånger.
Men det är ju inte konstigt alls!
Det märker man ju om man jobbar fram en häst som har en dålig tölt. För att öht lyckas måste ju hästen jobbas precis som en "storhäst" som ska prestera piaff/passage, dvs den måste gymnastiseras, balanseras och samlas. Då är det väl självklart att det funkar andra vägen också, så att en bra tölt gör gott åt övriga gångarter? Med storhästar är det ju lite samma princip, att en duktig ryttare som känner när balansen är rätt och kan samla hästen rätt, kan förbättra grundgångarterna i viss mån. För mig är det inte konstigt alls. :D

Nej jag tycker inte att det är konstigt, men för dem som anser att varje gångart måste tränas individuellt är det konstigt.;)

Tycker detta var en intressant tråd..
Är själv föredetta storhäst ryttare med mycket erfarenhet drifrån och har gått över till islandshästar. Har en islandshäst nu sedan lite mer än 1 år tillbaka. Jag har en medryttare som inte är van islandsryttare. Så här gör jag, rider själv för islandstränare och ber min medryttare vara med och lyssna om hon har möjlighet. Sedan försöker jag även med jämna mellanrum vara med när hon rider för att se hur det går, komma med tips/instruktioner osv. Precis som en del andra skrivit, så får hon heller inte tölta eller rida honom i pass. Jag rider själv ganska mycket markarbete och dressyr, precis som jag gjorde på stor häst, vilket inte alls är fel eftersom de behöver samlas och arbeta med att trampa under sig osv som alla andra hästar. Det jag tycker är skillnad annars mellan att rida stor häst och isis är i längden på stigläder (jag har i alla fall längre på isis än när jag red dressyr på stor häst) jag arbetar mer med hela benet, från sätet till foten, men använder aldrig hälen/foten när jag driver utan trycker mer med hela vaden/benet, gör ju så på stor häst också, men när man har sporrar tex på stor häst så använder man ju skänkeln/foten mer. Benen är liksom lite mer omvridna nu,dvs tårna pekar rakt fram och hälen rakt bak, på stor häst har man aningen mer hälen in mot hästen och tårna aningen utåt, från hästen. annars är det ingen större skillnad, mjuk i handen, rid med sätet, arbeta markarbete och dressyr. Ta hjärna hjälp av tränare, det är alltid svårt att se allt själv, hur duktig man än är!! Lycka till!;)

Hej, ja har inte läst igenom alla inlägg men ja tycker såhär:

kan inte förtöra gångarterna på de viset, för häst som häst egentligen, men om hästen är tex. svår travad, kan de bli fel... Då man som storhästryttare är van vid för mkt tygelkontakt.. Men om de är en 5 gångare i fråga, är de lätt att jobba fram passtakten i både skritt å galopp..
Men de tro ja inte om denna ryttaren om du tycker hon är erfaren på alla sätt och vis:)

Så svaret nej, de förstör då inte gångarterna..

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka