Förstör "vanlig ridning" gångarterna?

Sv: Förstör "vanlig ridning" gångarterna?

Hmmm, intressant!
Jag har ju haft min häst på en anläggning en månad, och där blev hon riden ett par gånger bara, och nu idag tex, då vi tog första längre uteturen sen hon kom hem igen, så var det endast passaktig tölt, något hon ägnat sig åt bara nån gång ibland tidigare.
Det är ju inte säkert att det berodde på att ngn annan hade ridit henne, men man undrar ju.:(
Det kanske också beror på hur väl man har lyckats befästa gångarterna i hästen?
Min påtänkta medis tror jag är väldigt duktig på dressyr, så jag hade tänkt att hon skulle få köra igenom sådant som jag tycker är svårt att få till på ett bra sätt.

Ja, min erfarenhet är i alla fall att min häst inte blir densamma om andra rider honom också...De som inte kan rida islandshäst alltså, men även vissa som kan de!! Han går oftast renast med mig, medans andra kan tycka han blandar gångarterna, men som sagt det är mig han känner bäst och mina hjälper. Så nu rider jag honom själv, de går alltid bäst då jag vet vad jag gör och hur jag rider honom.

Tycker det är jättebra att hon ska få inrikta sig på dressyren, för det är ju nåt islänningar verkligen också behöver. Få dom att flytta åt sidan, jobba mer med baken osv... Alla sådana övningar stärker ju hästens form och då blir även gångarterna oftast renare.
Hon behöver ju inte rida tölt om hon inte kan de... för det kan bli väldigt fel då. Men du kan alltid lära henne :)
Lycka till!

skillnaden jag ser är att hbl-ryttare har lärt sig att man ska sitta med benen i kontakt med hästens mage hela tiden, vilket man inte ska i samma utsträckning på isl. häst:)

Jag tränar ett sto som en "vanlighäst ryttare" har ridit på och hon ville inte alls tölta längre. Nu går hästen jätte fin t i tölt om man vet hur man gör, så jag har lärt den här tjejen hur hon ska rida tölten, Så nu går det jätte bra och många av mina hoppryttar kompisar har ridit henne med min hjälp. Så ett tips är att du/någon dom första 1-2 gånger hjälper henne så hon förstår hur man gör och så att du ser att hästen fattar, man kan ofta se det på ögonen på dom, sedan kan du nog låta henne rida mer själv.
Det har funkat för mig :) /Leanne

Hur ska de kunna förstöra gångarterna??
En islandshäst är som vilken annan ponnyras som helst förutom att de har 1 eller 2 extra gångarter.
Men de ska jobbas lika.. de måste trampa under sig och arbeta med ryggen som vilken ras som helst.

TACK...mycket bra svar!

Vad är storhästhjälper?
Islandshästar och stora hästar ska alla ridas i lodrät sits, man ska hålla tygellinjen och rida med så små hjälper som möjligt. Hästen ska arbeta i en ändamålsenlig form. Jag förstår inte problemet.

TACK för det svaret!:bow:
Jag behöverinte skriva några svar på den här tråden, alla andra gör de åt mig:rofl:

Att vi har längre läder är ju en sak, som också påverkar hur hjälperna går fram, och det borde ju också påverka sitsen?

Man ska ju aldrig ha längra läder än vad man tycker är bekvämt och inte rubbar den lodräta sitsen, ofta när man ser islandsryttare är underskänkeln framåtflyttad pga för långa läder(kan varken vara bekvämt för ryttare eller häst:confused: ).

Sen kommer vi till gångarter, har du en häst i behov av mycket töltträning så kanske den blivande medryttaren behöver rida lite lektioner för gångartens skull. Pratar vi om ridning i rena grund gångarter och ryttaren är mycket duktig, slå till. Behöver sen ryttaren hjälpen med tölt så kan man ta det i ett senare skede i form av lektion/kurs eller dyl.

Men tölten e bara en av alla gångarterna och får inte slå ut de andra.
Alla gångarter måste tränas och hållas "fräscha".

Ja, min erfarenhet är i alla fall att min häst inte blir densamma om andra rider honom också...De som inte kan rida islandshäst alltså, men även vissa som kan de!! Han går oftast renast med mig, medans andra kan tycka han blandar gångarterna, men som sagt det är mig han känner bäst och mina hjälper. Så nu rider jag honom själv, de går alltid bäst då jag vet vad jag gör och hur jag rider honom.

Tycker det är jättebra att hon ska få inrikta sig på dressyren, för det är ju nåt islänningar verkligen också behöver. Få dom att flytta åt sidan, jobba mer med baken osv... Alla sådana övningar stärker ju hästens form och då blir även gångarterna oftast renare.
Hon behöver ju inte rida tölt om hon inte kan de... för det kan bli väldigt fel då. Men du kan alltid lära henne :)
Lycka till!

Rider du bara honom eller har du andra ästar du rider regelbundet?

Det ar jattebra och nyttigt for ALLA hastar att bli skolad i "engelsk" ridning. Du forstor absolut inte hasten. Att fa hjalp fran en erfaren islandshast ryttare ar nog att rekomendera sa att du lar dig tolt. Se det som en "bonus" och det ar jatte roligt!
Lycka till!!

Jenny

skillnaden jag ser är att hbl-ryttare har lärt sig att man ska sitta med benen i kontakt med hästens mage hela tiden, vilket man inte ska i samma utsträckning på isl. häst:)

Varför ska man inte göra det på islandshäst? Inte sjutton sitter jag med benen flaxande för att jag rider isis!

Mycket har förändrats i hur man rider från den tid jag gick i ridskola, allt är mycket mjukare nu. Man behöver själv utvecklas och förnyas oavsett ras.

När jag började med isis (pga ryggskada) så var det inte några större problem att på egen hand läsa sig till hur man skulle göra med tölten och passen. Inte så svårt att utföra heller om man har ridit en hel del dressyr innan. Det svåra var att hitta känslan, att veta när det är exakt rätt! Det kan jag fortfarande inte, jag behöver bli påmind och rida för tränare som berättar för mig vad hon ser så att jag kan komma ihåg känslan hur det är och veta hur jag ska rätta till.

Jag började med storhäst för 6-7 år sedan, sedan tillkom islandshästen 1,5 år senare, kombinerade storhäst och islandshäst. Gick kurser med islandshästarna och red lektion på ridskola med stor häst, ser det som en positiv sak att ha lite bredare utbildning.
Jag känner att jag har stor nytta av all storhästridning till min isisridning ;)
Den valacken jag rider har jag mycket användning av att jag ridit stor häst, då han "känns" som en större häst, och är lite svårare att samla ihop och/eller att kunna länga sig i trav.
Då jag började med islandhäst var jag jätte gald att få lära mig, så ge medryttarna lektioner på det viset du rider, lär dem tölten! :) Jag kan lova att de blir glada. :D

Men tölten e bara en av alla gångarterna och får inte slå ut de andra.
Alla gångarter måste tränas och hållas "fräscha".

En bra tölt med stark och taktfasthet, stor bärighet kan verka gynnsam på övriga gångarter trots att man inte har övat på dem. Konstigt, ja men så är det vilket många hästar har visat på flera gånger.

Varför inte? Om inte underskänkeln ligger an mot hästen så betyder ju de att du spänner ut underskänkeln i ställetr för att låta hela benet falla på plats? måste vara obekvämt att spräta ut med benen hela tiden?:confused:

Nu tror jag Silkisif menar att många halvblodsryttare ramar in hästen med skänkeln, det är en väsentlig skillnad mot att bara låta skänkeln hänga på plats och använda den när den behövs.

Hej
Jag har under åren haft ett par storhästryttare som regelbundit ridit mina isisar ca 1 g/v. Min erfarenhet är inte helt positiv. Den första red ett 5-g sto, den andra red min gamle tävlings 4-g, som verkligen måste packas bakifrån för att inte bli travig. Ryttarnas generella fel var att de inte drev ordentligt bakifrån. 5-g stoet verkligen lättsamlat o lätt att rida rent, blev iofs töltat rent, men bara joggat utan energi. 4-g snyggt formad framtill, men helt utan bakaktion. Hon fick sluta tölta honom, och bara rida grundgångarter, men jag upptäckte att han blev riden mer o mer på bogarna, och blev svårare o svårare att samla. Om hon hade fortsatt rida honom ofta tror jag att han tappat tölten helt.
Dessa två medryttare var goda storhästryttare med god känsla och lång erfarenhet.
De sista åren har jag flera gånger tittat på storhästryttare på både stora o isisar, och jag tycker generellt att de rider med mycket dålig samling bakifrån, men otroligt mjukt o format framför sadeln.:devil:
mvh ingrid

Tack för svar!
Om vi nu antar att jag skulle försöka få en medryttare att rida hästen "ordentligt bakifrån", vad skulle du då säga till denne medryttare?
Vi kan anta att den har lätt för att förstå...

Jag provade att säga: -Driv på nu för hästen håller på att falla fram i trav.
Då sa hon att hon drev - så föll hästen fram i trav.
Efteråt berättade jag att så länge hästen inte blir driven kan hon kalla det vad hon vill. Det är effekten jag vill åt , inte vad hon kallade det.Hon fick sluta som medryttare eftersom hon egentligen inte köpte det jag sa. Hon hade sin egen bild av hur en häst skulle ridas, och det passade inte mina.
Jag tror att hennes problem var att om hon drev så fick hon mycket i handen, då lär hon bli att driva. Sen tror jag att hon kände sig hämmad av att hästen inte var hennes. Jag har en bild av hur mina hästar ska gå, hon hade en annan:angel:
mvh Ingrid

*knapplån*

Hjälperna är ju inte annorlunda i sig men bra ridning är bra ridning och dålig ridning är dålig ridning oavsett vilken ras det är på hästen.

Är det en skicklig ryttare med känsla så anpassar man sig efter hästen. Tycker det är större skillnad i ridningen mellan olika individer än mellan olika raser. Jag rider alla inte mina hästar på samma sätt även om slutresultatet skall vara detsamma nämligen en lydig, lättriden, hållbar, samarbetsvillig häst som går i en bra form.

Ibland så brukar jag hänga med min kompis ut på hennes islandshästar och utan hennes vakande öga så hade jag inte vågat rida i tölt på det sättet som jag gör. Visst hade man kunnat prova lite försiktigt men jag hade inte suttit och jobbat i tölten. Ta tex när jag rider min tränares dressyrhäst. Visst kan jag prova på passagen och piaffen men det är inget jag sitter och tränar utan min tränares vakande öga då jag rent utbildningsmässigt inte är kapabel att veta när det är bra och när det är mindre bra.

Så visst kan dålig ridning förstöra din häst men det kan det på alla hästar oavsett ras. Det viktigaste är att medryttaren är villig att lära sig och inte har attityden "jag har minsan ridit i 100 år så kom inte här och försök lära mig att rida"

Mvh

Tora

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 546
Senast: Raderad medlem 149793
·
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
341
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
722
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 882

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka