Sv: Förstfölerska-skillnad på avkommorna?
Jag köpte en 2-åring för några år sedan, som såg oerhört färdig ut. Köpte honom på hösten dessutom så jag började rida in honom lite smått. Han var då 155 cm.
Jag kan ärligt inte förklara vad som hände, men under den första vintern växte han ca 5 cm. Under sommaren ytterligare 3 cm. Inom året hade han gått från 155 cm till 163 cm.
Som 4-åring på sommaren mätte jag honom 166 cm, för att på hösten mäta honom till 168 cm.
Det som jag hade tänkt skulle bli en mamma-dotter häst (en familjehäst på svenska) hade plötsligt blivit en större häst som lämpade sej till vad som helst.
Sålde honom på hösten när han var 168 cm, men har hört av de nya ägarna att han nästan är 170 cm.
Jag har ingen aning om han var stoets första föl eller inte, men du ska absolut inte ge upp hoppet ännu.
Jag har en till liknande historia. Köpte en 3-åring på 160 cm. Den hoppade med fin teknik och såg jämn och bra ut i kroppen. Red in den och släppte sedan ut den på bete. När den kom in 3 månader senare var hästen 166 cm och hoppade med jättedålig teknik. Han var dessutom stel och mycket tungriden (från att vara hur lätt som helst innan).
Red till honom i alla fall men tog det lilla lugna för att bygga upp honom istället för att bryta ner, men det tog ett tag (läs ett helt år) innan han lärde sej hur hans "nya" kropp funkade och innan drulligheten försvann.