Förstfölerska-skillnad på avkommorna?

Veronika

Trådstartare
Har funderat lite på detta; brukar första avkomman generellt sett bli mindre eller större än de följande? Jag menar alltså som färdigväxt. Någon annan som funderat på detta? Är naturligtvis svårt att veta då man oftast betäcker med olika hingstar men det finns kanske någon studie om saken eller någon som har nåt slags belägg för det ena eller andra?

Sv: Förstfölerska-skillnad på avkommorna?

Det finns många som hävdar att ett stos första avkomma generellt blir mindre men hurvida det stämmer vet jag inte? Däremot verkar det som att förstföderskor ofta får föl som är mindre vid själva födseln pga "mindre" (läs mindre elastisk) livmoder men som växer till sig senare.

Någon som fört statistik?

ett sto på ca 143-145 cm första fölet blev millimetermaxad D. hennes i tur första avkomma kommer växa över henne med råge.

Inga små avkommor där inte.

Fölen i sej kan ofta vara lite mindre, och jag måste faktiskt säga att jag ser en skillnad på hur de växer. En första avkomma brukar växa mer långsamt och mycket längre i livet än de som kommer efter - dock brukar de inte bli mindre som vuxna. Varför det är så har jag ingen aning om, men det är någonting jag tycks mej sett i alla fall.

Veronika skrev:
Har funderat lite på detta; brukar första avkomman generellt sett bli mindre eller större än de följande? Jag menar alltså som färdigväxt. Någon annan som funderat på detta? Är naturligtvis svårt att veta då man oftast betäcker med olika hingstar men det finns kanske någon studie om saken eller någon som har nåt slags belägg för det ena eller andra?

Dom brukar vara mindre vid födseln men senare växa ifatt om än något långsammare...Vi har själva en e. Landor - Cortez i år som är liten men som nu vuxit ifatt sina jämnåldriga så gott som...Du kan se henne på vår hemsida om du är intresserad av att se hur liten hon är...Hon heter Candelia af Tortuna men kallas Pytte...

Har dock aldrig stött på någon studie kring detta....

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Låter lovande=) Min fölis var liten(mammans första föl) när hon föddes o är nu som 2åring endast 154-155. Mor 160, far 171. Hoppas på att hon blir lite närmare 160 men hon är väldigt "färdig" redan nu tyvärr.

Wilma skrev:
Låter lovande=) Min fölis var liten(mammans första föl) när hon föddes o är nu som 2åring endast 154-155. Mor 160, far 171. Hoppas på att hon blir lite närmare 160 men hon är väldigt "färdig" redan nu tyvärr.

Det kan ibland verka som hästar ska bli små, om dom dels växer väldigt jämnt och dessutom är mkt välutvecklade då kan man lätt tro att dom inte kommer att bli så höga ;) Men visst det finns dom som verkligen blir små också...

Det tände ett litet hopp hos mig,tack....Min föddes stor,alla trodde att hon skulle bli över medel men hon har växt väldigt jämnt hela tiden o lite åt gången,så nu tror dom att hon inte blir så stor o på fölvisningen fick hon en 7:a på typen (med omdömet mindre modell)
men då kanske det finns ett litet hopp... :bow:

Jag har hört att stoets andra föl i regel blir större än det första eftersom "maskineriet" är mer igång då. Detta har jag hört från en välkänd hingstägare som hållt på i många år med uppfödning så det stämmer säkert!

Det stämmer bra på mitt gamla sto. Hennes första föl blev en ganska liten häst men de följande fölen har varit en storlek större. Visserligen med olika hingstar.

Senast ändrad:

Jag köpte en 2-åring för några år sedan, som såg oerhört färdig ut. Köpte honom på hösten dessutom så jag började rida in honom lite smått. Han var då 155 cm.
Jag kan ärligt inte förklara vad som hände, men under den första vintern växte han ca 5 cm. Under sommaren ytterligare 3 cm. Inom året hade han gått från 155 cm till 163 cm.
Som 4-åring på sommaren mätte jag honom 166 cm, för att på hösten mäta honom till 168 cm.
Det som jag hade tänkt skulle bli en mamma-dotter häst (en familjehäst på svenska) hade plötsligt blivit en större häst som lämpade sej till vad som helst.
Sålde honom på hösten när han var 168 cm, men har hört av de nya ägarna att han nästan är 170 cm.

Jag har ingen aning om han var stoets första föl eller inte, men du ska absolut inte ge upp hoppet ännu.

Jag har en till liknande historia. Köpte en 3-åring på 160 cm. Den hoppade med fin teknik och såg jämn och bra ut i kroppen. Red in den och släppte sedan ut den på bete. När den kom in 3 månader senare var hästen 166 cm och hoppade med jättedålig teknik. Han var dessutom stel och mycket tungriden (från att vara hur lätt som helst innan).
Red till honom i alla fall men tog det lilla lugna för att bygga upp honom istället för att bryta ner, men det tog ett tag (läs ett helt år) innan han lärde sej hur hans "nya" kropp funkade och innan drulligheten försvann.

Tack för alla svar! :bow: Intressant att veta om det låg nån sanning i det när nu stoet är dräktigt och en massa funderingar virvlar runt i huvudet ;)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 221
Senast: MML
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 109
Senast: valpköpare
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31