Förstår hundar allvar?

Blandrastik

Trådstartare
Förstår hunden mer om vi tar i mer?

En liten diskussion utbröt igår på hundklubben som jag tyckte var intressant.
En hundägare berättade en historia där hon gått på en grusväg med barnvagn, lös labbe i skogen och då kom en timmerbil, då hon inser att hunden, om hon springer fram till matte, kommer att bli påkörd. Hon vrålar ”Stanna!” för full hals och hunden fryser till is där den står. Matten påpekade då att; ”Hunden förstod att nu var det allvar och då var det bäst att stå still”.

Något jag är mycket skeptisk till, att hundar skulle ”förstå stundens allvar” och liksom skärpa sig just där och då. Eller om du gjort fjorton misslyckade inkallningar på rad, för att sen ta i ända ifrån tårna när du skriker hundens namn. Förstår hunden då att ”nu är det nog bäst att komma”?

Jag säger, ”Nej det gör den inte” Av den anledningen att den är en hund och kan omöjligt förstå logiken i att: högre ljud=nu är det bäst att göra som hon säger. Att hunden förstår att du är rädd eller arg – ja, det tror jag den vet. Att det skulle betyda att hunden skulle just då bjuda på ett beteende den inte annars gör. Njae..jag tror mer att det är på film hundar gör så.

Det blev en ganska livlig diskussion med den ena berättelsen efter den andra med hundar med minst sagt fantastisk förståelse för stundens allvar.
Så vad tror du?

Sv: Förstår hundar allvar?

Jag är övertygad om att hundarna förstår att man är rädd eller arg, och därför kan välja att agera annorlunda.

Men om man tar en helt annan situation, tex när man tränar vanlig lydnad, så inte sjutton förstår hunden ett "sitt" bättre för att man skriker lite om den inte lärt sig vad ordet betyder. Det vet jag ju själv, om jag träffar någon från ett annat land som talar ett språk jag inte förstår, inte blir jag klokare för att personen höjer rösten.

Däremot, om hunden lärt sig vad som menas med tex ett "sitt", så kanske den ändå har dålig motivation att sätta sig vid vanliga tillfällen. Om den då blir rädd att den ska få stryk eller något om den inte sätter sig, istället för att inget alls händer, klart den sätter sig då (om den inte försvarar sig istället). Det är ju ingen trevlig grej, men visst kan det säkert fungera ibland.

Ja jag tror fullt och fast att hunden inser skillnaden i ett "stanna" på apellplan och ett "stanna" skriket i halvpanik. Varför skulle den inte göra det? Klart hunden kan känna av när matte/husse menar allvar eller inte. Min egen hund kan jamsa runt ibland, om jag då harklar mig och blänger lite så tonar han ner, lyssnar bättre och lyder.

Att en människas kroppsspråk och tonfall spelar in när man ber om ett beteende trodde jag var solklart...? Uppenbarligen kunde labradoren kommandot "stanna" men väljer att inte bjuda på beteendet till vardags, snarare än att den magiskt lärde sig kommandot bara för att matte skrek i panik just då.

Hundarna lär ju känna oss och är väldigt duktiga på att märka av vår sinnesstämning. Jag tror inte nödvändigtvis att de förstår mer om man får panik och skriker "stanna", men nog tror jag att de reagerar på att matte låter annorlunda och halvt skräckslagen.

Jag tror att det stämmer, men inte på grund av ökad volym.
Jag tror att när VI verkligen menar allvar, då får vi en annan hållning, en annan energi, ett annat fokus. Och det tror jag de känner igen och svarar på.

Jag har upplevt något sådant med en väldigt het häst där en person trillade av bakom oss och resten av gänget drog iväg. Normalt sett hade jag aldrig kunnat hindra den här hästen från att sticka efter, men nu var jag så fullständigt fokuserad på att jag MÅSTE tillbaka och hjälpa den som trillat av, så hästen bara vände med mig som om vi hade varit ett.

Hunden märker vår rädsla/ilska och att det är på allvar. Förhoppningsvis bryter det igenom vad det nu är den hellre vill göra istället för att lyssna. Den är ju inte dum i huvudet och har förhoppningsvis förtroende för sin matte eller husse. Sen ser och hör den väl också den mötande bilen, även om den inte räknar ut precis allt som kan hända.

Jag har själv erfarenheten att en fyra månaders valp som drog efter en katt tvärvände på mitt panikskrik och kom tillbaka istället för att bli överkörd av timmerbilen som kom från andra hållet.

Sist gång så tog hunden och stannade rakt bredvid ormen istället för att komma så nej:grin: Men de förstår ändå något pga ens röstläga och kroppsspråk

En normal hund utan skador är inte förståndshandikappad?
Naturligtvis förstår dom skillnaden mellan allvar och inte allvar.

Hur tror du annars att människor och hundar skulle kunna interagera om vi inte lärde oss att förstå varandras kroppsspråk, tonlägen och beteenden och därmed förstår skillanden mellan allvar och inte allvar?

Det är skillnad på att det "ÄR allvar" och att vi "menar allvar".

Hunden hör absolut på rösten att det "är allvar", panik, fara etc. Som andra redan sagt, så märker de skillnad även på kroppsspråk, intensitet, energi etc.

Det är inte samma sak som att man gormar i högre och "menar allvar" på den fjortonde inkallningen. Det kan de mycket väl ignorera. ;) Att höja rösten behöver inte alls medföra bättre lydnad till vardags - tvärtom.

Tror lätt hundar känner av när det är allvar, min hund förstår alltid när han verkligen måste lyssna och när det är lite sådär. Dock så tror jag ju inte att det enbart har med hur högt man ropar, är nog mera inkluderat än så. Dom känner väl av det på alla möjliga sätt.

Svaret på den frågan är självklart ja. En hund förstår absolut när det är skarpt läge, men det har inget med volymen på rösten att göra. Det handlar om kroppsspråket, tonen och att hela föraren dryper av panik och rädsla. Det är något som aldrig kan fejkas och därför inte användas i träning.

Den som påstår att hunden knte förstår när föraren varnar fara åt alla håll och kanter vet inte hur flockdjur fungerar.

Jag vet inte om det är att de förstår allvaret eller om de bara blir så jäkla paffa att de fryser till när man skriker sådär panikslaget. Mina föräldrars hund som definitivt inte lyder ett kommando ens med godis om hon inte råkar ha lust just då satte iväg efter ett par rådjur som passerade utanför tomten häromdan. Av rädsla för att hon skulle rymma och komma bort (rådjuren är ju tack och lov snabbare) skrek jag åt henne på det sättet och tro fan att hon tvärstannade trots att hon hade två rådjur tio meter bort.

Det beror nog på hur du tolkade det och hur hela diskussionen gick.

Som jag uppfattar dig menar ägaren på att hunden fattade att hon höjde rösten och menade allvar - därmed lydde den. Och det vet jag inte om det gör skillnad, hunden kan inte stanna mer för att man gapar.

Däremot vet jag att en hund mycket väl kan läsa av när man har ren panik i rösten. Det har jag själv upplevt när hunden nästan blev påkörd och jag skrek åt den att komma tillbaka, då pilade den tillbaka illa kvickt när den annars hade stått och funderat på om det vore värt att komma tillbaka till matte. Och detsamma när jag ser en orm och vrålar åt alla mina huliganer att tvärnita, då står de blickstilla tills jag säger åt dem att komma. Annars brukar t. ex. omplaceringen traska fram till mig för att se vad matte gapar om eller gå iväg och kissa på någon buske för han "ska bara"... :arghh:

Hunden hör absolut på rösten att det "är allvar", panik, fara etc. Som andra redan sagt, så märker de skillnad även på kroppsspråk, intensitet, energi etc.

Det är inte samma sak som att man gormar i högre och "menar allvar" på den fjortonde inkallningen. Det kan de mycket väl ignorera. ;) Att höja rösten behöver inte alls medföra bättre lydnad till vardags - tvärtom.

Det är lite det jag menar. Inte att de inte fattar att vi är ilskna/rädda what ever. Men att det skulle generera en lydigare hund tror inte jag.

En normal hund utan skador är inte förståndshandikappad?
Naturligtvis förstår dom skillnaden mellan allvar och inte allvar.

Hur tror du annars att människor och hundar skulle kunna interagera om vi inte lärde oss att förstå varandras kroppsspråk, tonlägen och beteenden och därmed förstår skillanden mellan allvar och inte allvar?

Det har jag aldrig påstått. Men en hund vet inte att en timmerbil är farlig, hur den skulle se logiken mellan en gapande matte och att just timmerbilen är farlig anser jag är att göra hunden smartare än den är. Jag ser en fara med att vi tror att "hunden fattar visst - den bara skiter i det".

Det har jag aldrig påstått. Men en hund vet inte att en timmerbil är farlig, hur den skulle se logiken mellan en gapande matte och att just timmerbilen är farlig anser jag är att göra hunden smartare än den är. Jag ser en fara med att vi tror att "hunden fattar visst - den bara skiter i det".

Fast så skrev du inte i ursprungsfrågan. Eller har du ändrat lite för ingen tyckte som dig :D ;)
Frågan var ju om hunden märker stundens allvar om matte/husse ändrar sitt sätt, låter argare än vanligt mm. Det handlade ju inte om att den skulle förstå varför matte/husse blir arg/skriker högre....

Om man när lastbilen kommer skriker "Rulla runt!" eller "Vinka tass!" så ska man inte förvänta sig att hunden gör det. Det är skillnad när det gäller "stanna" eller "akta"; det är ord som redan har ett visst allvar/varningssignal inbyggt. De hör paniken och reagerar instinktivt.

Jag förstår hur du menar. Att folk kan tro att hunden skulle bli lydigare i alla situationer om man ryter i, för att den ju lyssnade i situationen med lastbilen. Så är det inte.

En paniksituation är just det; panik. Det har inget med vardagslydnaden att göra. Det är en instinktiv reaktion på det matte/husse utstrålar i det farliga läget.

Jag förstår hur du menar. Att folk kan tro att hunden skulle bli lydigare i alla situationer om man ryter i, för att den ju lyssnade i situationen med lastbilen. Så är det inte.

En paniksituation är just det; panik. Det har inget med vardagslydnaden att göra. Det är en instinktiv reaktion på det matte/husse utstrålar i det farliga läget.

Exakt :bow:

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 101
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar