Förstår hundar allvar?

Sv: Förstår hundar allvar?

en hund vet inte att en timmerbil är farlig, hur den skulle se logiken mellan en gapande matte och att just timmerbilen är farlig
Visst kan den förstå att lastbilen är farlig; om den kopplar det plötsliga uppdykandet av den till mattes panikslagna röst. Om den däremot gick i sin egna lilla värld o nosade, så kommer den bara reagera på rösten utan att veta varför; bara att nåt var farligt.

Har en häst som själv går in på kanten eller svänger ner på en angränsande väg om han hör en traktor/buss/lastbil när jag är ute o rider; han hör dem långt före mig. Ja, han är en mycket smart herre. ;)

Självklart förstår hunden stundens allvar. Min gammelman rymde en gång och jag hittade honom ståendes på andra sidan en stor 90 väg. Hans första tanke när han såg mig och bilen var ju att springa till mig men jag vrålade stanna redan innan jag hunnit ur bilen genom rutan och han stannar istället för att springa rakt ut bland bilarna och bli påkörd.

Min nuvarande hund sprang in hos hästarna innan han hade förstått att de var där. (De hade inte varit i den hagen på flera månader.) Han rusar glatt rakt in i hagen när hästarna fulla av bus över att ha fått komma till en ny hage kommer galopperande ifrån andra hållet. Jag vrålar stanna och både hunden och hästen nitar. Hästen så hårt att bakomvarande häst studsar in i rumpan på henne. Hästen som nitade avskyr hundar och hade gärna jagat ut honom ur hagen men hon förstod stundens allvar och det gjorde hunden också. Givetvis hade jag lärt in kommandot stanna till både häst och hund men eftersom de är tänkande varelser så är det ju inte alltid man vill lyda matte men i de här fallen så förstod de allvaret och lyssnade.

Däremot så hjälper det ju inte att vråla fram kommandona eller höja rösten för varje gång som hunden inte lyssnar i vardagen. Då tror jag snarare att de bara tycker att man är jobbig och lyssnar ännu sämre men när de hör paniken och rädslan i rösten så är det självklart att de lyssnar. De är ju flockdjur och skulle aldrig ha kunnat leva i en flock eller ens överlevt om de inte lyssnade på varningssignaler.

Jag vrålar stanna och både hunden och hästen nitar.
Så praktiskt. :D Jag har olika stoppord för hunden o hästen.

Har ett sto som fick för sig att hund"#¤%& skulle ut ur hennes hage en gg. Han gick lös med mig i hagen o kollade betet. Hon satte efter honom i 180 och han rusade mot stängslet och dök under tråden - på andra sidan var ett dike o sen en trafikerad väg. Allt hände så fort, först tappade jag luften, sen vrålade jag "stanna" i panik över att han skulle kunna bli påkörd... Han nitade i diket. Phu.

Fast så skrev du inte i ursprungsfrågan. Eller har du ändrat lite för ingen tyckte som dig :D ;)

Fast vad jag menade var att jag aldrig påstått att hundar var förståndshandikappade. Det tycker jag var att ta i.

För övrigt så står jag fast vid min åsikt att "nej, hunden förstår inte mer för att du tar, för att du tycker det är allvarligt".
Av den enkla anledningen att det är en hund, vilket inte gör hundar mindre fantastiska för det. Men jag ser en fara i att vi gör en Lassie av våra hundar, som man kan säga allt till och den fattar. Sen får hunden ta konsekvenserna av att "Det borde den fattat".

Jag tror att hunden förstår allvar... jag har varit med om situationer där ett panikartat stanna har lytts omedelbart, och inte ett vanligt vardagslydnadsstanna med lite nos efter kommandot, utan ett blixtsnabbstanna utan tendens att röra sig över huvud taget. Lite coolt faktiskt. Samma med "NEJ"

Däremot tror jag inte att hunden förstår vad som är farligt, springer hunden ut på tunn icke-knakande is och du ropar "HIT" halvt panikartat förstår ju hunden inte varför den ska komma, utan den bara gör det. Däremot förstår väl hunden om det kommer en flock hästar rusandes och du ropar "HIT", att hästarna är skitfarliga och jag bör kuta fort som tusan till matte.

Vad vi tycker är allvar och vad som verkligen är allvar är två skilda saker. Hunden har inga problem med att förstå allvaret. Det är vi som sällan menar allvar trots att vi själva tror det. Bara för att vi är arga så betyder det inte att det är allvar. De gånger jag blir arg på riktigt finns det dock inte en enda hund som inte lyssnat. Samma när jag blivit riktigt rädd.

Men som sagt, det är saker som inte kan fejkas.

Svaret på den frågan är självklart ja. En hund förstår absolut när det är skarpt läge, men det har inget med volymen på rösten att göra. Det handlar om kroppsspråket, tonen och att hela föraren dryper av panik och rädsla. Det är något som aldrig kan fejkas och därför inte användas i träning.

Den som påstår att hunden knte förstår när föraren varnar fara åt alla håll och kanter vet inte hur flockdjur fungerar.

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

En tik kan ju varna sina valpar för fara och få dom att springa och gömma sig i boet. Så visst kan de förstå att nu är det allvar..

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 344
Senast: Acto
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 101
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 608
Senast: LelleLilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Autistisk bror