Första lägenheten

Tänk att kunna köpa en tvåa för 200.000! Hade jag möjlighet att köpa en såpass billig lägenhet hade jag inte ens övervägt en hyresrätt, den hyran får du ju aldrig tillbaka igen.

Lycka till :)

Haha, och min första reaktion var "oj 200k för en tvåa! Det var mycket"
Så olika det kan vara :D Jag tycker avgifterna på bostadsrätter brukar vara väldigt höga, nästan lika mycket som att hyra här. Sambon och jag kollade på en trea (175k), lika stor som vår hyresrätt (ca 80 kvm). Med avgift, el och bredband skulle den kosta minst 2000 kr MER per månad och då tillkommer ju amortering..

@emmeloy Lycka till i letandet! Det är skitsvårt att bestämma sig, och tro mig det blir inte lättare när man får för sig att man vill ha hus :D
Titta runt lite, känn efter och ta en lägenhet du gillar, oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt. Båda har sina för och nackdelar. Jag tror inte man kan säga att den ena är bättre eller sämre än den andra, det blir lite som att säga att ett rött hus alltid är bättre än ett gult.
Jag bor i hyresrätt, vi har låg hyra och låga driftskostnader. Går något sönder ringer vi bara hyresvärden och behöver inte lägga ut egna pengar på någonting om vi inte vill. Vill vi göra om något måste vi å andra sidan "be om tillåtelse" först och kan bli skyldiga att återställa vid eventuell flytt.
 
Haha, och min första reaktion var "oj 200k för en tvåa! Det var mycket"
Så olika det kan vara :D Jag tycker avgifterna på bostadsrätter brukar vara väldigt höga, nästan lika mycket som att hyra här. Sambon och jag kollade på en trea (175k), lika stor som vår hyresrätt (ca 80 kvm). Med avgift, el och bredband skulle den kosta minst 2000 kr MER per månad och då tillkommer ju amortering..

@emmeloy Lycka till i letandet! Det är skitsvårt att bestämma sig, och tro mig det blir inte lättare när man får för sig att man vill ha hus :D
Titta runt lite, känn efter och ta en lägenhet du gillar, oavsett om det är bostadsrätt eller hyresrätt. Båda har sina för och nackdelar. Jag tror inte man kan säga att den ena är bättre eller sämre än den andra, det blir lite som att säga att ett rött hus alltid är bättre än ett gult.
Jag bor i hyresrätt, vi har låg hyra och låga driftskostnader. Går något sönder ringer vi bara hyresvärden och behöver inte lägga ut egna pengar på någonting om vi inte vill. Vill vi göra om något måste vi å andra sidan "be om tillåtelse" först och kan bli skyldiga att återställa vid eventuell flytt.

Haha, sånt där är så sjukt. Hur olika det är mellan olika ställen i Sverige.
Här kostar insatserna mer än 200.000 så, jag tycker det låter jättebilligt jag :p
 
Häromdagen såg jag en etta här på 20 kvadrat för 2,3 miljoner! Man blir ju en smula irriterad alltså, haha!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 735
Senast: Gunnar
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 831
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 371
Senast: cherie
·
Kropp & Själ Hej på er! Jag är ny användare här, men har läst på forumet i flera år. Så jag är inget troll:) Önskar att jag kunde få lite tankar...
Svar
12
· Visningar
1 651
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp