Första häst?

M

Mie

Hej
Är helt grön härinne och ser det finns mycket att läsa. Kanske denna fråga finns redan men jag kör på..
Jag är en 40+ tjej som tagit upp mitt ridintresse jag hade som barn. Även min dotter på 11 är väldigt intresserad av hästar, skötsel och ridning så klart. Jag funderar på att kanske lite längre fram försöka skaffa oss en häst..men det finns ju hur mycket som helst att välja bland. Jag undrar nu om man generellt kan säga att nån/några raser är bra nybörjarhästar som passar både barn och vuxna, eller är det vad man gör hästen till? Prismässigt tänkte jag försöka hålla mig under 20.000, gärna ännu billigare.

Sv: Första häst?

Jag tycker inte att det finns en ras som är generellt sett bra för nybörjare, utan det handlar om individer. storlek och pris är ju också något att ta hänsyn till. För under 20 000 har du ett minst sagt begränsat utbud, framförallt om du vill att hästen ska ha en bra utbildning. Då handlar det oftast om gamla hästar.

Det första jag tycker att ni ska göra är att lära er mer om hur det är att ha häst- det är mycket kunskap som behövs för att hästen ska må bra. Kanske finns det något skötarsystem på en ridskola i närheten, eller kan ni ta lektioner hos någon privatryttare? har ni bekanta som har häst som kan hjälpa er?

Tror inte det finns någon speciell nybörjarras precis.
Men en bra nybörjarhäst tycker jag bör vara lugn och trygg, inte tittig och lättskrämd. (Nu gör jag en grym generalisering, för det finns många undantag, men jag har iaf uppfattningen att kallblod oftast är lugnare, sävligare och tryggare än varmblodiga hästar. Tex. har jag aldrig haft turen att möta en riktigt lugn och stabil travare.)
Den bör också vara något äldre. Unghästar är oftast svårare och inga direkta nybörjarhästar (återigen generalisering). Då har de även hunnit få en bra utbildning och vuxet ifrån trots och bus, förhoppningsvis. Hästar blir ju rätt gamla så även om man köper en häst som är 10-15 år så har man förhoppningsvis ändå en häst i minst 10 år, och på tio år hinner din dotter bli vuxen och kanske inte har tid för hästar längre.

Sen håller jag med föregående om att det är en bra idé att få en ordentlig inblick i vad det innebär att ha häst. Ett par år med sköthäst är verkligen att rekomendera.

Oooh vilken kul tråd. :)
Jag skulle nog rekommenderar att ni kanske skaffar en foderhäst på prov någon eller fler månader för att se om ni verkligen har intresset, tiden och orket till det. :)
Min häst hade jag på foder i tre år innan jag bestämde mig för att köpa honom och då efter jag hade gjort det slutgiltiga steget kändes det helt underbart.
Men sen har jag och dom förra ägarna alltid haft en bra relation till varandra. Det är något som är a och o när det gäller att skaffa foderhäst.
Det där med en bra nybörjarras kanske är lite svårt att placera på rak arm. :) Det är i stället till att hitta någon häst som passar era sinnen och vad ni tänkt utföra för aktiviteter.
Att hitta en häst som är vid 20.000krs gränsen är väl inte så svårt.
Men det gäller att hitta en häst som har den standarden ni söker. :)
Tex ta mig. När jag köpte min häst som är en travare och är min första häst så valde jag honom för han var så lik mig själv i sinnet inte för hur utbildad han var. Det jag fick var det jag tog. :)
Han kostade mig några futtiga 7020kr och nu är han värd flera miljoner kr i mina ögon.:love::love: Och under dom 5-6år vi har hängt ihop så har han varit den som alltid funnits där.
Mvh Xoya

Kanske fjording eller bruksnordsvensk? Tror absolut du kan hitta någon sådan ras för den summan. Kan passa i storlek till både barn och vuxen och är väl rätt så stabila ( i de flesta fall) tror jag iallafall...

Tips om raser är:
(ifall du inte är så kraftig)
Fjordhäst
Welsh Cob
New Forest
Haflinger
(om det ska vara en lite rejälare häst)
Bruksnordsvensk
Ardenner

Hej
Är helt grön härinne och ser det finns mycket att läsa. Kanske denna fråga finns redan men jag kör på..
Jag är en 40+ tjej som tagit upp mitt ridintresse jag hade som barn. Även min dotter på 11 är väldigt intresserad av hästar, skötsel och ridning så klart. Jag funderar på att kanske lite längre fram försöka skaffa oss en häst..men det finns ju hur mycket som helst att välja bland. Jag undrar nu om man generellt kan säga att nån/några raser är bra nybörjarhästar som passar både barn och vuxna, eller är det vad man gör hästen till? Prismässigt tänkte jag försöka hålla mig under 20.000, gärna ännu billigare.

Låter som oss ungefär!
Jag är 40 och mina döttrar 19, 12, 9 och 3. Alla utom minsting rider och jag med (fast jag hade ett lååååångt uppehåll tills för ca 3 år sedan).
Vi har haft en underbar ponny på foder i ett år nu och nu ska vi köpa henne! Det känns helt fantastiskt!!! :banana:
Vi kan alla rida henne (maxad D, connemara) på olika sätt (vissa bättre och andra lite mer åt nybörjarhållet) och det passar oss utmärkt!
Hon är vår älskling :love: och har gett mig och tjejerna något VI kan göra tillsammans!!!

Tyvärr måste jag säga att när man köper häst som barn ska ha så är det viiiiktigt att det är en trevlig, snäll och helst ganska utbildad häst som de kan lära sig lite på och frågan är om 20.000:- räcker... jag tror du skulle behöva lägga kanske det dubbla.
Men varför inte ta en foderhäst något år eller så och se om det passar er att ha egen häst!?

Som flera sagt redan så finns det nog ingen speciell ras, utan det är mer vad ni vill ha ut av hästen och hur pass utbildad den behöver vara...

Jag tycker att både islandshäst och varmblods travare är toppen hästar att ha och göra med... Visst, islandshästar är ganska dyra, men oftast får man en trevlig och stabil häst. Varmblod är oxå lugna och stabila (de flesta, men det finns oxå undantag).

Prova om ni kan ha den tilltänkta hästen först på foder så ni kan se om ni verkligen kommer att trivas ihop...

Lycka till!

Vad vill ni göra? Rida i skogen, utveckla er inom dressyr och/eller hoppning?

En foderhäst som förstahäst är en bra idé, gärna en ras man funderar på att skaffa själv. Då får man för- och nackdelar med rasen (för det finns en uppsättning för varje ras ;)).

En läromästare har man mycket roligt med. Gärna en lugn sådan, där man kan lära sig utan att förstöra hästen (vilket man faktiskt gärna gör om man tar en yngre häst där allt inte är befäst).

Alla hästar går att lära upp, men den gamla hederliga tumreglen "utbildad häst/outbildad ryttare, utbildad ryttare/outbildad häst" stämmer. Det krävs mer kunskap än man tror att utbilda en häst väl! Och man har betydligt roligare på vägen till utbildad ryttare med en utbildad häst vid sin sida. En häst man kan göra roliga saker med (som är lättlastad, lättskodd, välutbildad).

Lycka till i hästletandet, jag tror det viktigaste är att fundera noga på vad ni själva vill göra med ert hästägande.

Tips om raser är:
(ifall du inte är så kraftig)
Fjordhäst
Welsh Cob
New Forest
Haflinger
(om det ska vara en lite rejälare häst)
Bruksnordsvensk
Ardenner

Det är lite intressant att av de raser du rekomenderar så är nästan alla kallblod. Åtminstonde två av dem (fjording, haflinger) anser inte jag vara lämpade för de som inte kan så mycket då jag upplever dem som "hårda", envisa och med mycket egen vilja. Om TS ska skaffa häst nu/snart så skulle jag rekomendera en äldre välutbildad häst av ridhästmodell. Är inte ryttaren så duktig ska hästen kunna mycket.

Till TS
Du säger att hästen får kosta ca 20000:-. Jag rekomenderar dig att spara de pengar en häst kostar i månaden så kommer din hästköparbudget att öka snabbt. Min häst kostar mig över 3000:-/månad (exkl bensin till stallet och exkl. vet. kostnader) och du får nog räkna med att kostnaden landar på minsta 2000:-/månad om du inte har väldigt bra kontakter. Det går att komma billigare undan men då går det nästan alltid ut över hästens välbefinnande.

Hej!

Jag är nu 40+, har barn som är 20, 18, 16, 12 och 10. Just nu är det bara 16-åringen, 10-åringen och jag som rider, men i stort sett alla har varit ridande mer eller mindre tidigare!

Vi började med att ha ponny på foder, senare även stor häst till mig och det äldsta barnet.

När jag köpte vår första ponny (kat. d, korsning) för 6 år sedan, kostade han 17.000:-, han var 17 år och hade gått på ridskola + som privathäst några år.

Halvblodet var 19 (5 år sedan) och utbildad i hoppning och dressyr, gått på ridskola och som privathäst. Han kostade 10.000:-.

Båda hästarna lever än, pigga och alerta.
De rids varje dag och tack vare läromästaren halvblodet har mina barn kunnat utbilda ponnyn, som inte kunde så mkt när han kom till oss!

Vi har haft tur med billiga kollektivstall där vi jobbat rätt mycket själva, gratis spannmål från maken, billigt hö från kompisar, så våra utgifter har främst handlat om hovslagare och veterinärbesök.

Vi har också haft tur att kunna rida för en tränare som kommit ut till oss (flera barn i närheten som ridit lektion), och på den vägen kunnat förkovra både barn och hästar!
Vi tävlar inte utan rider i skogen. Lektioner tar vi för att det är roligt att lära mer och utvecklas som ryttare!

Lycka till med ditt letande efter en häst som passar er alla!

Senast ändrad av en moderator:

Tusen tack för alla svar. Intressant.
Själv är jag lite inne på en lite äldre bruksnordis. Dom verkar lugna och fina. Annars en c eller d ponny, men vet inte vilken ras i så fall. Jag är ganska liten 164/54 och dottern är också liten med sina 136 cm.
Jag rider en tjurig lite "tittig" ponny 2 ggr i veckan och sen tar jag hand om en nordis nu under sommaren när hon är på bete. Blir lite skötsel och förhoppningsvis även lite ridning.
Jo att ta en häst på foder var min tanke också. Verkar vara en bra idé att verkligen prova på under kanske ett år eller fler innan man bestämmer sig helt. Jag har kunnigt hästfolk omkring mig där jag kan rådfråga och få hjälp om det behövs. Billig stallplats kan nog också ordnas. Vad mer ska man tänka på?

Senast ändrad av en moderator:

Jo att ta en häst på foder var min tanke också. Verkar vara en bra idé att verkligen prova på under kanske ett år eller fler innan man bestämmer sig helt. Jag har kunnigt hästfolk omkring mig där jag kan rådfråga och få hjälp om det behövs. Billig stallplats kan nog också ordnas. Vad mer ska man tänka på?

Vad du bör tänka på med foderhäst - RIKTIGA KONTRAKT och papper på allting så det inte dyker upp tjafs där det inte skulle behövts tjafsas. Det är skittrist att behöva tänka så men när/om det händer nåt oförutsett så är det JÄTTEVIKTIGT!!!
Lycka till!!!

ORDENTLIG veterinärbesiktning både vid köp och foderavtal. ÄVEN om man känner hästen/ägaren och även om man har har haft hästen ett tag. Bra försäkring på hästen.

Ö h t är det viktigt att hästen är frisk, det blir så tråkigt när hästägandet går ut på att betala, skjutsa till veterinärer och avstå från ridning och roliga saker för att hästen är dålig.

Ett riktigt bra kontrakt såväl vid foder som köp.

En bruksnordis är rätt stor och tung. Trevlig och stabil, ja. Men frågan är hur länge din dotter tycker att den hästen är rolig att rida. I den åldern så skulle jag tro att hon rätt snart kommer att tycka att hästen är för slö och klumpig.

En D ponny däremot är mer ridhäst och hittar ni en som är lugn och fin där så kan den ändå passa bättre om några år om din dotter vill rida mer dressyr eller hoppa lite.

Red själv en New forest som nybörjare och 14 år gammal. Stabil men ändå pigg och busig.

Nordisar behehöver inte bli tungridna, men det gäller väl som vanligt att leta och välja hästen noga. :)

oavsett vilken ras, skriv upp
säljare- köp inte av en som känns oseriös- ta med dej ngn som är kunnig.

hälsa- besiktiga sen innan köp, men när du är och tittar, välj alltid en frisk häst för ögat.

exteriör- så att den är "rätt bygd" och inte har fult kors/benställning.

provrid- och låt dem visa upp hästen först, testa sen själv.

och som mor & dotter häst finns det många som väljer en tinker, de finns i sin tur olika modeller, och prisklasser och temperament. kika in på www.svenskatinker.se och läs lite. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 324
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama