Första gången på banan...!?

E

Ekkatt

Ska snart försöka ta mig ut på lote clear rounder med min häst.
Vad ska man tänka på första gångerna man startar. Första gången för båda han och mig om man inte räknar med tränistävlingarna på ridskolan.
Vad ska man kräva utav honom?
Är det okey att tex trava runt om han blir alldels för spänd. Borde väl vara bättre att komma runt banan och ta sprången lungt och fint än att helt okontrollbart flippa runt, om nu detta skulle ske!?

Ge mig tips och råd ni som kan och har rutin till en som aldrig satt sin fot på en tävlingsbana!
Tack!

Sv: Första gången på banan...!?

Första "riktiga" tävlingen vi var på hade jag inställningen att vi bara skulle ha lite kul. Alltså hade jag noll förväntningar på något resultat eller så. Jag ställde inga orimliga krav heller, jag tyckte att om han blev osäker och inte ville hoppa ett hinder så skulle jag inte bli sur eller så, utan bara ta det igen. Jag har ju en travare som numer leker hopphäst, så på första tävlingen travade vi runt banan fast jag vet att han kan galoppera jättefint, men det kändes inte viktigt just då.
Det gick faktiskt jättebra för oss den gången, nollade båda starterna!
Jag har även under årens lopp lärt mig att ett bra resultat är inte alltd att ha en rosett med sig hem, man kan komma hem och vara superlycklig för att allt runt omkring har fungerat. Tex. att det gick fint att lasta och stå still i transporten medans andra klasser pågick, att han inte blev rädd för publiken osv. Då blir ett "nedpet" inte alls så viktigt och hästen får absolut inga banningar för det. Så mitt råd är att strunta i om det tar tid och att ni får minuspoäng för det, ta det lugnt och se till att hästen har det kul (du med för den delen) så kommer du att få jättestor glädje av det i framtiden!

Lycka till!

Sv: Första gången på banan...!?

Ditt väldigt förståndiga råd är precis var som har varit i mina tankar. Tack för dina kloka ord! Det gav mig ett lugn inombords! (Alltid nervöst när det är ngt nytt på G)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 084
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025