Första arbetsdagen för denna höst

Gnist

Trådstartare
Ja, som rubriken säger, så är i dag hundarnas första riktiga arbetsdag denna hösten och först ut var Cujo, som släpptes i morse kl 06:00 och kallades in kl 13:00.

Ingen nalle hittades åt, trots att han enligt gps'en rört sig över 6 mil i skogen idag :eek:
Detta till trots var han inte speciellt trött och slut när han kom hem, så man kan anta att det myckna motionerandet har gett önskat resultat :laugh:

Husse däremot hade "bara" gått drygt en mil ;)

Det myckna regnandet har ju gjort att vittringen farit all världens väg och inte rör sig nalle speciellt mycket i sådant väder heller, så han fick ingen lön för dagens arbete i form av ett byte, men men..

Nu på eftermiddagen är det den gamle Rix som är ute och jag fick nyss rapport om att han skäller för fullt och husse ska försöka smyga sig in i rätt vind för att se vad det är han jobbar med och vi hoppas ju att det är nalle han hittat, men det kan ju lika gärna vara älg som han skäller på och då är det ju bara att blåsa av och göra kväll, ty älgjakten börjar ju inte ännu ;)

För honom lär det då bli runt 5 timmars jobb skulle jag tro och det är rätt lämpligt för gamlingen att börja med :love:

Gira får dock inte göra något riktigt arbetspass ännu, men om ca 2 månader så lär hon vara i skogen halvdagar i alla fall :)

Sedan kör ju de övriga jakterna också snart igång + de prov ( 6 inplanerade) som ska göras och varje prov blir ju minst 5 timmar långt, samt att vi ska klämma in några fler utställningar också och mitt i detta så väntas det komma valpar, så denna höst blir hektisk :)

Tur att alla 3 ungarna börjar skolan på måndag :rofl:

Sv: Första arbetsdagen för denna höst

Det är spännande och ffa konditionskrävande för vi har ju inte den lättaste skogsterrängen att skubba omkring i precis :eek:

Där nere där den gröna fläcken är, ligger byn

Vy.jpg

Fotat från "baksidan" av byn

vy-byn.jpg

All jaktmark ligger på bergen runt omkring dalgången = ingen promenad i parken direkt att gå 1-2 mil /dag bärandes en del packning + gevär ;) :D

:rofl:ja här var vi uppe kl 05.30 och gjorde första släppet med ena ungtiken innan vi skjutsade dottern till flyget.. Var bara ute 2 1/2 timme med henne, ingen älg i området MEN det som var så himla bra att hon som gjorde perfekta sökturer o inkallningar när hon var liten o sen under December förvandlades till rena jaktmaskinen o varken brydde sig om inkallningar eller var ute minst flera timmar utan kontakt, hade nu förvandlats till en mkt klok liten tjej med perfekta sökturer o inkallet satt som smäck:banana:

Gubbarna (sambo o hanhund)är nu ute o har inte kommit hem än:eek:så vi får se vad de hittat.
imorgon bitti blir det andra ungtiken som ska ut.

jag håller med dig Gnist, nu är det slut på semestern o bra att ungarna börjar skola o jobb:rofl::rofl:
prillan

Åh, vad fint ni har det! Var i landet?

Jaga björn/större rovdjur verkar spännande! Jag har bara jagat räv/grävling och lite vildsvin. Får se om inte lilla tiken ska få prova på rådjur också...

Jag sitter med sjuka hundar jag. Naturligtvis de som har åldern (och rätt ras:angel:) inne för jakt... Menmen, blir en massa utställningar, prov och andra tävlingar i höst.

Lycka till med den fortsatta jakten!

Gilly

Gaah! Jag har inte kondis för att klara en såndär tur i skogen i dagsläget iaf. :rofl: Jag skulle väl fixa det, men troligtvis vara utslagen en hel dag efter. :D

Mitt i Västernorrlands ödeskogar bor och jagar vi :D

Lagom kul att springa berg upp och berg ner i stenrävel och djungeln som är på vissa områden, men sånt är livet ;)

Kan ju avslöja att maken är som en stenget med älgben = det går undan när han är ute. Jag personligen håller mer mänsklig takt i skogen :rofl:

Förlåt för en fråga som inte kanske hör till tråden egentligen, men jag blev bara så himla nyfiken!
Jag har ingen koll på hur jakt med hund fungerar, men blev jättenyfiken när du skrev att ni släppte 06.00 och kallade in 13.00. Hur fungerar det?

Ursäkta, men en kort samanfattning bara kanske? Blev väldigt nyfiken på hur det fungerar, lät inte alls som jag automatiskt tänkt när någon sagt jakt;)

Enkelt och kort förklarat:

En älghund jobbar som så att den söker av skogen i vändor om 10-20 minuter och kommer förbi föraren efter varje söktur, om den inte får upp vittring/spår av älg eller i vissa fall björn. Då följer den det, tills den hittar djuret, eller tappar vittringen.

Hittar den djuret, så skäller den konstant med ca 60-80 skall/minut och jobbar mest framför djuret. Detta för att hålla djuret på platsen tills föraren kommer till fram och antingen skjuter om det är ett jaktbart djur eller kallar av hunden om det är fel djur som hunden skäller.

Den stannar dock sällan upp hos föraren under sökturerna om inte inkallning sker, utan fortsätter direkt ut på nästa söktur.

Därför måste man kalla in hunden, när man avser sluta jaktdagen.

Undantag är unga hundar under året, eftersom de blir trötta både fysiskt och psykiskt efter ca 3-4 timmars jobb och då självmant kommer och håller sig i närheten av föraren.

Gira ex., som är 6 månader orkar inte mer än 2½ timmar i sträck i dagsläget. Sedan kommer hon till mig och går med i mitt tempo.

Senast ändrad:

ojoj. Snart är valpen fem månader. Några 2 1/2 timmarsturer är inte i syne än på lääänge...Vilka riktigt coola raser du har! "Riktiga hundar", på tal om tidigare tråd.

Schysst, får jag säga. Även om min är en tuff och tålig ras så inte tusan skulle han klara en arbetsdag ännu. Behöver ju sova var fjärde timme, ungefär ;)

Lycka till med jakten, utställningar, prov, valpar och allt annat som hösten bär med sig! Jag är imponerad!

/Syrsa:bow:

Jo, de är ju byggda och avlade för att klara av ett hårt arbete, men det kräver ju att de hålls i bra kondition året om för att de ska hålla år efter år.

Se bara på Rix, som snart är 10 år, påkörd av tåget som 8-åring och fortfarande going strong i skogen :love: Han får ju som de övriga dragträning vintertid och cykling vår och sommartid utöver vanliga promenaderna då.

I fråga om unghundar, så är de ju inte ute mer än 2-3 st 1/4 dagar i veckan, men som vuxna (från ca 2 års ålder) så blir det oftast runt 9 timmar på en dag iom att man börjar så pass tidigt på dan, men det händer ju att det blir längre dagar också emellanåt och då ska de klara i alla fall 12 timmars arbete på regelbunden basis.

Vi jagar ju dessutom från 21/8 till sista januari, så det brukar bli några arbetstimmar/år för de vuxna hundarna ;)

Som sagt; tur barnen går i skola på höst och vinter och att vi båda jagar :rofl:

Som sagt; tur barnen går i skola på höst och vinter och att vi båda jagar :rofl:

Hehe, jo. Utan gemensamt intresse skulle det nog kunna bli gnissel med sådant engagemang ;)

Kanske skulle jag också sätta igång min valp lite bättre nu..?:angel:

Visst går vi i skogen, men enligt uppfödarens rekommendationer ska vi inte motionspromenera mer än sammanlagt 25 minuter i hans nuvarande ålder. Då hinner man inte långt på en dag...*suck*
(Fast lös i skogen går han betydligt längre. Då får han ju sköta tempo och raster själv.)

Längtar efter när han blir större och klarar en dag på fjället!!!

/Syrsa

Prillan;11191275 Gubbarna (sambo o hanhund)är nu ute o har inte kommit hem än:eek:så vi får se vad de hittat. [/QUOTE skrev:
ville bara berätta att det blev skarpt läge "första jobbardan" då gubbe o hund på väg hem stötte upp en älgtjur, som bara gick på 3 ben:eek::eek:efter att nogat kollat skadan o ringt till polisen så blev det skjutning. Stackars stackars älgen bakbenet av nedanför hasen men han har troligen bara gått med skadan några dagar. Så idag blev det en lååång dag eftersom vi nyss kommit hem.
prillan

Tråkigt, tråkigt, men bra att den inte behövde gå längre och att han var redo direkt :cool:

Dagens arbetstid för Cujo blev 7 timmar, varav 5 som jobbades med ståndskall på en stor älgtjur :bump:

Känns som att han helt klart är mogen för att gå några prov i höst :laugh:

Lilleman börjar bli stor och visar helt klart samma goda anlag som i fjol. Skillnaden är att han blivit mer uthållig, har bättre skall och lugnare ståndegenskaper :banana: :love:

Imorgon ska hunden ut på sin första arbetsdag. Känns lite nervöst eftersom vi år ska ha ett Godkänt jaktprov på honom. ;)

Micken ska ut i dag en sväng här på eftermiddagen och efter fjolårets sena prov med ingen fågel i markerna, så tar vi det tidigare i år. Ska bara ha några bra släpp på honom först ;)

Micken ska ut i dag en sväng här på eftermiddagen och efter fjolårets sena prov med ingen fågel i markerna, så tar vi det tidigare i år. Ska bara ha några bra släpp på honom först ;)

Vi hade riktig otur med jaktprovet förra året, den bästa hunden som var med fick en 2a med 1 poäng över gränsen. Lycka till med honom och så hoppas vi på godkänt prov.;)

Liknande trådar

Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 384
Senast: Modig_Korn
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 731
Senast: Karminnie
·
Övr. Hund Idag på väg hem från min morfar (17 mil ut i skogen inåt landet från Umeå), så ser jag helt plötsligt en hund springa på vägen utan...
Svar
16
· Visningar
2 322
Senast: Rie
·
C
Western Det är väl fler än mig inom western gebitet som efter årsskiftet ska börja rida in sin unghäst. Efter nyår ska jag börja sitta in Jack...
2
Svar
37
· Visningar
2 504
Senast: arizona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka