Funderinar över inridning 2010

Sv: Funderinar över inridning 2010

Vad säjer vi:
"SKINDA LONGSOM" is that right?
med tänken att månge av våra quater häster är fel byggd behöver man inte skinda på sletaget förtid. (damn spelling, sorry)
Az

Det är ok om du vill skriva på engelska :D Förstår vad du skriver men kanske lättare för dig, Skynda långsamt är det bästa och Jack kommer absolut att få lång vila mellan perioderna som också kommer innebära ca 20 - 30 min/ dag 3 ggr/vecka med början i vår.

Jag hade också funderingar om att lämna iväg min unghäst på inridning förra året. Dels eftersom det var flera år sedan jag senast red in en häst, och dels för att jag är nybörjare inom western.

Men ju mer jag tänkte på det, desto mer ologiskt blev det att skicka iväg en helt grön häst på "intensivträning". Jag vill att grunderna ska sitta ordentligt, både från marken och i sadeln, och att under en, eller ett par månader, (eller hur länge det är normalt att man har en häst på inridning inom westernvärlden?) kunna lära en häst alla grunder - och samtidigt ta hänsyn till att hästen ska få tillräckligt med vila för att ta till sig det den lärt sig och samtidigt återhämta sig och bygga upp muskulatur, senor och ligament, att ta hänsyn till ev. växtperioder, att rida varierat ut i skog och mark o.s.v. är en ekvation jag inte kan få ihop. Inridning tar tid om den görs på rätt sätt.

Det många inte tänker på är att även om hästen musklar sig jämnt och fint under inridning och fortsatt träning, så tar det mycket längre tid för övriga kroppen att anpassa sig...

Så därför valde jag att rida in min häst själv, till en början i en temporär rundcorall, för att sedan rida fritt i hagen eller ut i i skogen och på vägarna. Man får så mycket gratis i träningen om man förlägger stora delar i skogen, kliva över stock och sten, klättra i backar, galoppera över fälten... Hästen bjuder framåt, trampar väl inunder sig och tycker det är förbannat roligt!

Men hittar man en tränare med ett bra träningsupplägg som tar hänsyn till hästens utveckling, så varför inte?

Slow but sure with patience and love, seeing the job well done, the learning, as one goes along.
Knowing that one has reached ones goal and not on the backs of others.
Az

Glädja läsning i vinterns mörket :laugh:
Az

Ja en helt grön häst skulle jag inte heller skicka iväg, markarbete, flytta runt, backa gå undan för tryck osv har vi tränat mycket på och själva insittningen vill jag nog sköta själv tillsammans med min dotter, jag har hängt och klängt en del.

Men sedan är det ju det andra jag är osäker på och då tycker jag det känns bättre med en rutinerad tränare MEN det gäller att man hittar rätt, bara för att de vunnit en massa, jobbat hos 18 tränare i USA och har fräsiga hemsidor säger det ju eg inget om hur de går tillväga vid inridning och då gäller det att man är mer än kräsen och kritisk och att man framförallt kör med raka rör och att man som ägare blir hörd och respekterad och inte bara klappad på huvudet och tränaren säger - ja ja det här kan jag så överlåt åt mig...

Jag har tydligt och klart talat om vad jag KRÄVER att han ska sköta och har man en öppen dialog och är överens med tränaren så tycker jag det känns ok med ett proffs som sköter det hela. Till denna tränaren kommer jag regelbundet åka under tiden så att också jag kommer rida och bli utbildad så inte jag står ett steg bakom i utbildningen heller.

När Jack vilar så kommer jag åka och rida på andra färdiga hästar så jag verkligen lär mig och kan ta det mesta utav utbildningen själv och rida för tränare så jag slipper skicka honom ytterligare en gång för vidareutbildning.

Magkänslan säger att 3-månader intervaller blir bra under förutsättning att allt med Jacks tillväxt osv är som den ska.

Så illa menar jag inte ;) Men jag väljer ju hellre en lite mindre tränare som väger kanske 70-75 kg än att jag väljer en stor man på 95-100, min sambo är lång och ser inte ut att väga 115 kg men det gör han och han skulle inte få rida Jack, jag har valt en liten boskapshäst som förvisso kommer bli en stark biff men idag är han absolut inte mogen för den tyngden oavsett. Och det är viktigt att se om hästen är mogen i sin kropp för en större belastning.

.

jag förstod hur du menade jag va bara tvungen att va lite sarkastisk;)

Jag tror inte vi ska oroa oss för mycket om inridningen, de e min första "riktiga" inridning å jag känner mig faktiskt ganska så lugn..kanske inte är bra de heller..men men..kan andra så kan väl jag..nån gång är juh första för alla..kanske är fel att tänka så med men på de stadiet har juh alla varit nån gång..jag ska försöka fixa allt själv..ska juh givetvis åka på träningar mm och garanterat FRÅGA dom som kan å vet om jag stöter på problem eller blir osäker...lägger ma upp en hel plan så är de säkert nått som går i stöpet..jag själv har inte just nu några ambitioner att jag ska ut å tävla å vise versa utan vill prova att rida från början så att säga å se vad som händer..sen tycker folk säkert de e helt å h-vete men vem vet?? de kanske blir skitbra för oss eller helt pannkaka...

sen de här med tränare..hitta en som du tycker du kan lita på mm...tyvärr finns de nog kanske tränare som mest ser pengarna å försöker "hinna med så mycket som möjligt" på tiden..å för er tränare så tror jag säkert de finns kunder som vill precis likadant, vill att de sak vara så mycket valuta för pengarna som möjligt även om tränaren vet att de kanske inte är bra för hästen..är inte insatt i de så jag kanske har helt fel, å trampade jag nu nån på tårna så ber jag om ursäkt!!

...sen de här med tränare..hitta en som du tycker du kan lita på mm...

Hej!

Har tyvärr egen erfarenhet av mycket oseriös westerntränare...så jag kommer aldrig lämna bort en häst på träning igen - aldrig någonsin.

Så snälla, Ni alla där ute som tänker lämna Er häst på träning, gör allt Ni kan (och lite till) för att förvissa Er om att tränaren är seriös. Titta inte bara på vad h*n presterar på tävlingar utan lyssna runt bland andra hästägare också och kom ihåg att hästen behöver Din hjälp för att skyddas mot hästskojare som enbart ser till pengarna.

MVH/Carina

Det hoppas jag verkligen att de flesta gör innan man skickar sin häst.

Gott nytt år på er alla!!!

ja de e nog tyvärr så många ggr när de handlar om pengar...de finns juh bevis på de överallt, i alla sporter å annars med!

Gott nytt på er alla!!

Det värsta med hästskojare är att det är oftast dom som har bästa munlädret och dom som framställer sig som dom bästa i branchen. Så visst stämmer det att man ska inte tro på allt guld som glimmar!

Det kan vara svårt för en hästäger att hitta en aktuizerad träner med diplom på vägen från ? western tråner skol ?
Marklig att häst tidninger ta aldrig upp detta, att dessa Träners dom skriva så mycket om är "Self Made" :angel:
Az

Hej Hej
När jag red in min unghäst för en väldigt massa år sedan var det under samma förutsättningar, ingen ridbana - visste nog inte ens vad en corall var då - Jag hade ingen som kunde följa med mig heller med äldre häst och var väldigt utlämnad till mig själv. Jag tömkörde henne mycket ute i skogen, vi gick promenader osv innan. Så här i efterhand kan jag se att det var bra för oss, vi stärkte banden mellan oss, hon litade på mig och det var aldrig något tjafs om att lämna gården utan kompis, hon kunde stå själv i stallet utan problem osv. Hon blev självständig av det, tror jag. Och steget till att hoppa upp på ryggen och rida kom liksom naturlig - vi gick för långt en gång och jag blev trött i benen så jag hoppade upp och red hem istället :). Jag är övertygad om att det är bra att spendera mycket tid ensam med sin häst i skogen, det finns massor att träna där, framåtbjudningen och glädjen finns där naturligt. Lycka till!!!

Det värsta med hästskojare är att det är oftast dom som har bästa munlädret och dom som framställer sig som dom bästa i branchen. Så visst stämmer det att man ska inte tro på allt guld som glimmar!

jotack! vet inte hur många ggr man stött på folk som står jämte när nån har problem å säger " ta hem hästen till mig så ska jag fixa till det " sen kan dom egentligen ingenting mer än de dom läst/sett på tv/eller kan i sin egen fantasi värld...men prata kan dom, mycket prat å ingen verkstad...tyvärr enligt min erfarenhet så är de oftast dessa människor som kallar sig "riktiga hästmänniskor"..

Jag kommer aldrig, aldrig glömma när jag va mindre å va på ridskolan..de va en som skulle lasta sin häst, han stod med frambenen på lämmen å ville inte längre..jag glömmer ladrig dessa 4 "hästmänniskor" som skulle fixa degen å ta in hästen i transporten lätt som en ålätt å visa hur de verkligen ska gå till..jaja, en stod i transporten å drog för kung ich fosterland i hästen, två höll i varsin lina bakom röven å slet å slet..den 4:e stod bakom med en långpisk och slog..jag tror nog hon aldrig mer fick in sin häst i en transport...redan då, när jag va 9 år insåg jag vad mycke prat å liten verkstad är.. ursäkta detta har inget med tråden att göra men jag kommer aldrig glömma den synen..

Det kan vara svårt för en hästäger att hitta en aktuizerad träner med diplom på vägen från ? western tråner skol ?
Marklig att häst tidninger ta aldrig upp detta, att dessa Träners dom skriva så mycket om är "Self Made" :angel:
Az

You may call around to others and hope that 10 people can not be wrong. I hope that I found right now for more than checking the background of others can unfortunately not be done and that we really look to be involved in training, we see that's a lot too as you may not like.

Many times it would be good if the papers said a little more light but I think it is hard to find good info and they can not hang out any but I think it's important to listen to each other's experiences and really listen to it

Skryt folket är de jag lyssnar minst på däremot är jag mycket svag för en stor portion ödmjukhet. De som kallar sig för sk riktiga hästmän och står och i stort sett skryter om att de kan plocka fram vilken häst som helst går bort för mig.

Jag skickar sambon ;) han har hittills aldrig haft fel om en människa för där är jag sämre, jag tror gott om alla, min sambo är förvisso fruktansvärt trevlig mot alla men han ser det inte jag ser alla gånger.

Och som sagt, tränare som slår sig för bröstet och ska hävda sig eller har en uppsyn som störst bäst och vackrast...nej tack.

Men visst sjutton är det svårt att hitta rätt och lita på att de inte lurar en. Denna tränare jag hittat har jag kollat lite bakgrunds info om, han har inte tävlat så mycket här som många utav de stooora namnen, men en hel del i Usa. Han har jobbat en del hos en svensk som jag ser upp till och är mycket trevlig. Sedan kommer han utbilda mig så jag inte hamnar efter. Magkänslan säger att det blir bra nu ska bara sambon kolla läget också när vi åker dit och kollar innan något blir till 100% bestämt.

Och de som jag tror minst om.

Sedan kan man bli mycket besviken på de som man under åren trott gott om och verkligen haft som förebild, visst alla kan begå misstag men det jag såg blev en kalldusch men samtidigt bli man också mer kritisk så man lär sig förhoppningsvis utav det man ser också och lär sig skilja på om h*n gjorde ett misstag som alla andra eller om människan eg är en idiot eller helt enkelt tappat stinget...

Sedan fungerar man inte alltid med alla människor, kan vara en jätteduktig tränare men det går bara inte...

You may call around to others and hope that 10 people can not be wrong. I hope that I found right now for more than checking the background of others can unfortunately not be done and that we really look to be involved in training, we see that's a lot too as you may not like.

Many times it would be good if the papers said a little more light but I think it is hard to find good info and they can not hang out any but I think it's important to listen to each other's experiences and really listen to it

Comes A Horseman:
How does one reconize the real thing?
To my eye it´s the way h-n handles the horse either in the saddle or from the ground.
I look at h-n rig, is it well worn and taken care of, everything adjusted as to eliminate a jack-pot, like proper lenghth of the reins & stirups, a snug flank cinch as not to catch a hind foot.

Az

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 357
Senast: Miingla
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 561
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 060
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar